چاپ کد خبر: 142476
16 اردیبهشت 1403

دردسرهای مردم از دست کمربندی جنوبی شیراز تمامی ندارد

قرار بود کمربندی جنوبی شهر شیراز گرهی از مشکلات ترافیکی این کلانشهر بگشاید، اما با صدور مجوز احداث شهرک‌های اطراف و سکونت مردم در آن مناطق، بخشی از این جاده در دل شهر قرار گرفت و با افزایش آمار تصادفات به “جاده مرگ” شهرت یافت.

کمربندی جنوبی 3

جوانم در همین جاده جان داد؛ مسیر خانه‌مان از این جاده رد می‌شود و برای رفت و آمد به مرکز شهر ناچار به عبور از کمربندی هستیم؛ “فقط پسر ناکام من نبوده، این جاده قاتل خیلی‌ها شده است”این‌ها را زن میانسالی می‌گوید که سال گذشته فرزندش را به خاطر تصادف در کمربندی شیراز از دست داده؛ تجربه تلخی که طی سال‌های اخیر دامن خیلی‌ها را گرفته است.کمربندی شیراز به طول ۴۵ کیلومتر قرار بود ترافیک را از مرکز شهر به خارج هدایت کند و به عنوان یک کمربند بیرونی از دروازه قرآن دور بزند و تا پل فسا شرق و غرب شهر را به هم متصل کند، اما با گذشت زمان مجوز احداث شهرک‌های مختلف اطراف کمربندی صادر و این محور به درون شهر کشیده شد.

با سکونت مردم در این شهرک‌ها مدیریت کمربندی با چالش رو به رو شد، اداره کل راهداری که تامین ایمنی کمربندی را بر عهده داشت با این استدلال که بخشی از این محور به محور شهری تبدیل شده است خواستار ورود شهرداری به حفظ و نگهداری آن شد، از طرفی شهرداری هم زیر بار نمی‌رفت.

ورود دادستان مرکز فارس به ماجرا، اولتیماتوم‌های استاندار فارس، بازدید وزرای راه و شهرسازی از این محور طی سال‌ها در نهایت منجر به تقسیم این محور ۴۵ کیلومتری بین راهداری فارس و شهرداری شیراز از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ شد؛ چرا که کمربندی شیراز به دلیل وجود شهرک‌های اطراف، دسترسی‌های غیرمجاز بسیار، آسفالت نامناسب، نبود روشنایی و وجود نقاط پرتگاهی که سبب بروز تصادفات بسیار شده به “جاده مرگ” معروف شده است.

شهرداری مسوول تامین روشنایی نبود، اما همکاری کرد
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز می‌گوید: در تفاهم‌نامه‌ای که در اختیار این ارگان است، تامین ایمنی، ترمیم آسفالت و اصلاح هندسی به عهده شهرداری گذاشته شده است و این دستگاه مسئولیت تامین روشنایی را عهده‌دار نیست گرچه در جلسات مربوط به کمربندی این حوزه را نیز پیگیری می‌کند.حال پس از گذشت چندماه بر اساس توافق صورت گرفته میان شهرداری و شرکت توزیع برق شیراز تامین روشنایی ۱۸ کیلومتر کمربندی که در محدوده شهرداری است در مرحله مناقصه قرار گرفته است.

*مناقصه برای دیدن حریم جاده در شب

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز  با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شهرداری به نصب نیوجرسی در ۹ کیلومتر از این محور اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد آسفالت انجام شده، خرابی‌های سطح کمربندی حتما باید تراش و ترمیم می‌شد چراکه به دلیل قدیمی بودن لایه‌های زیرین هم مشکل داشت، لذا کل در محور کمربندی تراش و ترمیم انجام دادیم و لایه زیرین را هم اصلاح کرده‌ایم.

محمد امین از خط کشی تقاطع جوادیه تا پل شهید فرصتیان خبر داد و افزود: اصلاح تقاطع شهید فرصتیان، هم نیاز به لوپ و هم نیاز به راست‌گرد داشت که هر دو انجام شده است، راست‌گرد وارد مدار شده و در مورد لوپ هم عملیات عمرانی تمام و آسفالت آنجام شده است. معاون شهردار شیراز گفت: در مورد تقاطع نواب صفوی و احمدبن موسی هم قول داده بودیم سال آینده پل‌ها را به بهره‌برداری برسانیم که پل شماره سه ما از احمدبن موسی به کمربندی را اماده کرده ایم و دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.امین با بیان اینکه این جاده شانه راه نداشت و مانند پرتگاهی بود که ماشین‌ها چپ می‌شدند، گفت: اکنون در حال شانه‌سازی هستیم و بیش از ۱۲ کیلومتر شانه‌سازی را انجام داده ایم که ۲ کیلومتر آن رفت و برگشت است.

وی افزود: به گفته پلیس راهور آمار تصادفات این محدوده با توجه به اقدامات انجام شده کاهش قابل توجهی داشته است.امین با اشاره به بحث تامین روشنایی هم اظهار داشت: با هماهنگی که با شرکت توزیع داشتیم به صورت دوجانبه اقدامات روشنایی در محدوده در اختیار شهرداری در حال انجام است به گونه‌ای که شهرداری تجهیزات را تامین کند و شرکت توزیع اجرا را بر عهده می‌گیرد.

وی افزود: از اسفندماه کار را آغاز کردیم ۲ نوبت مناقصه برگزار شد اما برنده انصراف داد چراکه قیمت‌ها مقداری افزایش یافت لذا امیدواریم هرچه سریع‌تر این کار هم انجام شود و در مرحله اول حدود ۸ کیلومتر قرار است روشن شود.او همچنین اظهار داشت: پل‌سازی، راهسازی و اجرای نیوجرسی هم در حال انجام است و نصب تابلوها توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام می‌شود.

۵ کیلومتر از کمربندی فعلا خاموش می‌ماند
امین همچنین از تکمیل تقاطع دیگر پل احمدبن موسی و نواب صفوی تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: ۲ تقاطع میثم را امسال شروع کرده و ظرف دو سه ماه آینده کلنگ زنی می‌کنیم و امیدواریم با افتتاح همه این تقاطع ها اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

در ادامه معاون ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز در خصوص اقدامات انجام شده در این محور  گفت: کمربندی شیراز از از نقطه صفر (پل شهید اسکندری جنب شهرک اکبرآباد) تا پل فسا (پل شهدای نیروی دریایی) ۴۵ کیلومتر طول دارد.یزدانی افزود: از پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه ۸ کیلومتر به شکل ۴ خطه است که روشنایی کل مسیر در سال گذشته تمام شد و پیمانکار نگهداری به‌صورت دائم در محدوده حضور دارد و خوشبختانه آمار تصادفاتش هم خیلی کم است. قرارداد داریم که مسیر بجای ۴ خط ۶ خطه شود.

کمربندی جنوبی 2

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته ۵ کیلومتر از این مسیر فاقد روشنایی بود، گفت: تا پایان سال گذشته ۸ کیلومتر این مسیر به صورت رفت و برگشت روشن شد.یزدانی در ادامه افزود: از جوادیه تا انتهای پل شهید فرصتیان(حسینی‌الهاشمی) محدوده شهرداری شیراز است و از انتهای حسینی الهاشمی به طول ۶ کیلومتر رفت و برگشت در اختیار راهداری است، از جمله مشکلات این قطعه وجود نقاط پرتگاهی است که در ضلع شمالی وجود دارد، در این راستا یک قرارداد ۷۰ میلیاردی نصب حفاظ داریم که در مرحله تجهیز کارگاه است و امسال انجام می‌شود.

چه کسی چاله این ناکارآمدی‌ها را پر می‌کند؟
یزدانی گفت: روشنایی این قطعه را هم با توجه به محدودیت منابع نقطه به نقطه تعریف کرده‌ایم، نقطه صفر محل تردد کوهنوردان را سال گذشته روشن کردیم و بخش‌هایی که در مجاورت شهرک ها است را امسال در برنامه داریم به اضافه رویه آسفالت این مسیر ۶ کیلومتری رفت و برگشت.

وی افزود: از پل رودکی تا سلطان آباد(پل امام حسن مجتبی) هم در حومه شهرداری است که پلیس راهور هم ورود کرده و آمار تصادفات در این قطعه نیز باتوجه به انجام اقدامات کاهش یافته است.معاون اداره کل راهداری فارس در ادامه گفت: از پل سلطان‌آباد تا پل شهدای نیروی دریایی هم در اختیار ما است که با توجه به اینکه منطقه مسکونی نیست تصادفات کم است.

کمربندی جنوبی 1

وی افزود: طول این مسیر ۷ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن اصلا روشنایی نداشته امسال هم روشن نمی‌شود، چراکه اولویت ما دامنه دراک است و روشنایی این پنج کیلومتر به سال‌های بعد موکول می‌شود، اما روکش آسفالت و خط‌کشی این مسیر انجام شده است.

، بنا به گفته مسوولان اقداماتی در حال انجام است، اما بازهم شاهد نبود روشنایی، نامناسب بودن آسفالت، بروز تصادفات و دسترسی‌های غیرمجاز در این محور هستیم چنانچه مشاهده می‌کنیم زمانی که مسولان دم از آسفالت کمربندی می‌زنند، نیروی پلیس در حال پر کردن چاله موجود در آسفالت کمربندی است که منجر به ترکیدگی لاستیک ۳۶ خودرو شده بود. گزارش : راضیه نجار ، منبع: خبرگزاری فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵

از زمانی که طرح و نقشه جاده جدیدی ریخته میشود و نقشه برداری شروع می گردد صاحبان زمین های کشاورزی و غیره و افراد نفوذ دار شروع به اعمال نفوذ کردن می کنند تا ان جاده در زمین انها عبور کند یا از حاشیه ان بگذرد تا قیمت ان ناگهانی افزایش زیادی یابد و بعد با زدوبند با یقه سفیدهای تصمیم گیراداری ان زمین ها را تغییر کاربری می دهند و با قیمت بسیار زیاد می فروشند. در واقع ان جاده یا ان راه و یا ان کمربندی ،زرخیز و طلایی میشود. و میشود کمربند طلایی برای عده ای خاص.
اگر مسیولین جاده کمر بندی احداث می کنند نباید زمین های اطراف انرا تغییر کاربری دهند تا در انها ساختمان یا تاسیسات صنعتی ایجاد شود و ان حاده در داخل شهر قرار گیرد ولی چون به ثروتهای هنگفت باداورده میرسند این مصایب بعدی هم رخ میدهد.

آخرین اخبار