چاپ کد خبر: 109297
29 فروردین 1402

دلیل معده درد بعد از خوردن قهوه/چگونه بدون دل درد با نوشیدن قهوه کیف کنیم؟

آیا به دنبال راهکارهایی برای درمان دل درد بعد از خوردن قهوه هستید؟ آیا عاشق قهوه هستید اما از این که باعث ناراحتی معده شما می شود، احساس ناخوشایندی دارید؟ شما تنها نیستید. بسیاری از افراد از این مشکل رنج می برند. دوستداران قهوه ممکن است فکر کنند، که نوشیدن قهوه صبحگاهی به طور خودکار با مشکلات معده همراه است، اما این چنین نیست.

دلایل مختلفی وجود دارد، که چرا قهوه ممکن است، باعث ناراحتی معده شود و خوشبختانه راه های آسانی برای رفع همه آنها وجود دارد. ادامه مطلب را بخوانید، تا بدانید چرا قهوه ممکن است معده شما را اذیت کند و برای جلوگیری از آن چه باید کرد.

قهوه 3

چرا قهوه باعث ناراحتی معده می شود؟

اگرچه بسیاری از مردم می توانند بدون هیچ مشکل جدی قهوه بنوشند، برخی از افراد به روغن یا کافئین موجود در قهوه حساسیت بیشتری دارند. این حساسیت می تواند، به معده درد و سایر علائم ناخوشایند منجر شود. اگر می ‌پرسید چرا بعد از نوشیدن قهوه معده‌ شما درد می ‌کند، پاسخ به احتمال زیاد کافئین است.

حتی اگر حساسیت خاصی ندارید، نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند، باعث ایجاد دل درد شود. این به این دلیل است، که کافئین موجود در قهوه می تواند معده شما را تشویق به تولید اسید اضافی کند. این تولید اسید و نحوه تعامل روغن های طبیعی قهوه با معده باعث عدم تعادل می شود، که می تواند به صورت درد معده یا علائم دیگری مانند سوزش سر دل و التهاب ظاهر شود.

موارد موثر برای درمان دل درد بعد از خوردن قهوه

اکنون که می دانید قهوه چگونه باعث ناراحتی معده می شود، بیایید به این موضوع بپردازیم که با چه روش هایی پس از مصرف بیش از حد کافئین، معده درد خود را درمان کنیم. این روش‌ها باید به شما احساس بهتری بدهد:

نوشیدن دمنوش گیاهی

چای گاهی اوقات می تواند کافئین داشته باشد، اما دمنوش گیاهی هرگز کافئین ندارد. بسیاری از انواع دمنوش های گیاهی می توانند به معده شما کمک کنند، زیرا اسیدهای کافئین قهوه آن را تحریک کرده است. طعمی با زنجبیل، مانند زنجبیل لیمویی یا زنجبیل زردچوبه را امتحان کنید، تا التهاب را کاهش داده و سوزش سر دل را تسکین دهد. چای بابونه و شیرین بیان نیز می توانند اثرات تسکین دهنده ای برای درد معده داشته باشند. از مصرف نعناع خودداری کنید، چراکه ممکن است مشکلات اسید معده را بدتر کند.

نوشیدن آب

قهوه باعث کم آبی بدن شما می شود، بنابراین مهم است، که با آب فراوان عملکرد آن را خنثی کنید. آب همچنین می تواند به دفع هر چیزی که در سیستم بدن شما تحریک کننده است، کمک کند و ناراحتی معده و دل درد شما را کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید، که چندین لیوان آب می نوشید یا یک بطری آب را نزدیک خود قرار دهید، تا به راحتی دسترسی داشته باشید.

خوردن میان وعده سالم

یک راه برای جلوگیری از معده درد ناشی از کافئین موجود در قهوه این است، که قبل یا همراه با فنجان قهوه چیزی میل کنید. خوردن میان وعده ای سالم همراه با نوشیدنی، به کاهش اثرات کافئین کمک می کند. همچنین باعث تجزیه روغن های موجود در قهوه می شود. برخی از غذاها دارای ویتامین ها یا خواص دیگری هستند، که با اثرات نامطلوب کافئین مقابله می کنند. میان وعده های سالمی که می توانند به مشکلات اسید معده کمک کنند عبارتند از: موز، بلغور، جو دوسر، ماست، خربزه و سبزیجات سبز. اگر بعد از نوشیدن قهوه دچار دل درد می شوید، دفعه بعد یکی از این میان وعده ها را امتحان کنید.

نوشیدن آب آلوئه ورا

آلوئه ورا آرام بخش است، زیرا خواص ضد التهابی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر می باشد. این آبمیوه در صورت مصرف می تواند اثر سم زدایی بر بدن شما داشته باشد و همچنین به درد معده شما التیام ببخشد.

این نکته را در نظر داشته باشید، که برای کمک به معده درد ناشی از مصرف بیش از حد کافئین، از آنتی اسیدها استفاده نکنید. این غیر منطقی است، اما آنتی اسیدها می توانند باعث ایجاد اسیدهای بیشتری در معده شما شوند، در نتیجه معده درد شما تشدید می یابد.

چگونه بدون ناراحتی معده از قهوه لذت ببریم؟

اکنون که روش هایی را برای  درمان دل درد بعد از خوردن قهوه یاد گرفته اید، وقت آن است، که بدانید چگونه در آینده از این مشکل جلوگیری کنید. در اینجا بهترین پیشنهادات را برای لذت بردن از قهوه بدون بروز معده درد برای شما بیان می کنیم:

مصرف قهوه خود را محدود کنید

بهترین راه برای جلوگیری از معده درد ناشی از کافئین، نوشیدن کمتر قهوه است. این کار برای کسانی که دوستدار قهوه هستند آسان نیست، اما باید مراقب میزان مصرف کافئین خود باشید. محدود کردن کافئین به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز می تواند، به کاهش بسیاری از علائمی که معمولاً پس از مصرف بیش از حد آن ظاهر می شوند، کمک کند. یک فنجان قهوه به طور متوسط بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی گرم کافئین دارد. اغلب زمانی که فردی بیش از ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف می کند، مشکلات معده برای او شروع می شوند.

قهوه کم اسید بنوشید

اسید قهوه همان میزان اسید یا PH موجود در دانه های قهوه می باشد. قهوه یک نوشیدنی اسیدی است، چراکه PH آن حدود ۴.۵ تا ۵ است. PH متعادل تر در قهوه های کم اسید باعث می شود، که شما دچار ناراحتی معده نشوید. هرچه دانه های قهوه تیره تر و مدت زمان بیشتری رست شده باشند، به همان میزان از اسیدیته آن کاسته می شود.

قهوه بدون کافئین را امتحان کنید

راه دیگر برای کاهش معده درد ناشی از مصرف کافئین این است، که به نوشیدن قهوه بدون کافئین روی بیاورید. بسیاری از طرفداران قهوه هنگام مصرف قهوه بدون کافئین احساس خوبی ندارند، اما می تواند راهی عالی برای کاهش مصرف کافئین شما بدون ترک قهوه باشد. این روزها قهوه های بسیار خوشمزه ای بدون کافئین در بازار وجود دارند.

قهوه سرد دمی یا کلد برو بنوشید

برخی از مردم می گویند، که نوشیدن قهوه سرد دمی یا کلد برو می تواند به مشکلاتی که قهوه برای معده ایجاد می کند، کمک کند. به دلیل فرآیند دم کردن منحصر به فرد این نوشیدنی، اسیدیته بسیار پایینی دارد. این نوشیدنی ملایم است و چون هرگز حرارت نمی ‌یابد، حاوی اسیدهای کمتری است. با این حال، به خاطر داشته باشید، که قهوه سرد دمی دارای مقدار کافئین قابل توجهی است، بنابراین مصرف کافئین را محدود نمی کند.

نتیجه گیری

اکنون همه بهترین نکات و ترفندها را برای درمان دل درد بعد از خوردن قهوه و جلوگیری از آن را یاد گرفته اید. دفعه بعد که بیش از حد در خوردن قهوه افراط کردید، مقداری دمنوش زنجبیل بنوشید یا یک موز بخورید. اگر اغلب در اثر نوشیدن قهوه ناراحتی معده دارید، یکی از پیشنهادات دیگر ما را امتحان کنید، مانند نوشیدن قهوه با اسید کم، بدون کافئین یا قهوه سرد دمی. با کمک این ترفندهای آسان می توانید بدون نگرانی از قهوه خود لذت ببرید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار