چاپ کد خبر: 144037
3 خرداد 1403

دولت سریعتر پول گندمکاران گلستان را بدهد/ کشاورزان دلسرد می شوند

گندمکاران گلستانی هر ساله برای دریافت مطالبات خود از دولت با مشکلات جدی مواجه هستند و گاها دولت با تاخیر چندین ماهه مطالبات گندمکاران را پرداخت می‌کند. عدم پرداخت مطالبات گندمکاران باعث دلسردی کشاورزان می‌شود.

به گزارش اول فارس از گرگان، در کشت پاییزه سال گذشته در گلستان ۵۰ درصد اراضی کشاورزی زیر کشت گندم رفت. پیش بینی می شود که کشاورزان حدود یک میلیون تن گندم در استان برداشت کنند.

دولت هر ساله در فصل کشت گندم کشاورزان را به کشت قرار دادی ترغیب می‌کند و گلستان در سال گذشته رتبه نخست کشت قراردادی در کشور را کسب کرد. دو سوم مزارع گندم استان در اراضی دیم قرار دارد.

بسیاری از مزارع گندم در گلستان درگیر بیماری زنگ زرد و زنگ قهوه‌ای شدند و گندمکاران گلستانی آسیب جدی دیدند. در سالجاری مزارع گندم گلستان درگیر ۱۰ نوع آفت و بیماری فوزاریوم خوشه، سپتوریوز برگی، زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای، سفیدک‌های سطحی و لکه خرمایی شدنده اند.

در سال زراعی گذشته گندمکاران گلستانی به رغم مواجه با خشکسالی مقدار ۷۰۵ هزار و ۹۹۶ تُن محصول را برداشت کردند‌.کار برداشت گندم در گلستان از خردادماه آغاز می‌شود و تا مرداد ماه ادامه پیدا می کند.

گندمکاران هر ساله بعد از تحویل محصول پول خود را با چندین ماه تاخیر دریافت می کنند که این موضوع مشکلات جدی برای یک کشاورز به وجود می آورد. عدم پرداخت مطالبات گندمکاران باعث دلسردی کشاورزان می شود.

بسیاری از کشاورزان اعلام کرده اند که اگر این روند تاخیر در پرداخت مطالبات شان از سوی دولت ادامه داشته باشد دیگر کشت گندم برای شان به صرفه نخواهد بود. گندم‌کاران  از دولت درخواست کردند که جریمه دیرکرد مطالبات آنها را پرداخت کند.

یک کشاورز گفت: دولت  گندم را ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان قیمت گذاری کرد که متاسفانه این قیمت هیچ صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد. ما گندمکاران بارها به دولت درخواست دادیم که قیمت گندم را کیلویی ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرند.

محمد کشیری ادامه داد: دولت همیشه پول گندمکاران را با تاخیر چندین ماه پرداخت می کند و این موضوع را در نظر نمی گیرد که ما باید چگونه امرار معاش کنیم.

وی افزود: اگر دولت این روند را ادامه دهد ما چاره ای نداریم که به جای گندم محصولی دیگر کشت کنیم. قطعا کشور در سال آینده با مشکلات جدی مواجه می شود و دیگر نمی‌تواند ادعایی در خودکفایی گندم داشته باشد.

وی گفت: نقدینگی از اصلی ترین نیاز کشاورز برای آماده سازی زمین برای کشت پاییزه گندم است و دولت نباید اجازه دهد کشاورزان به وعده‌هایی که داده می‌شود بی اعتماد شوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان اظهارکرد: بخش عمده اعتبارات لازم برای پرداخت پول محصول کشاورزان به ویژه گندم، از محل سازمان هدفمندسازی یارانه ها، تامین شده است.

روح الله مهری ادامه داد: استان‌های خوزستان، ایلام و فارس برداشت گندم را زودتر آغاز کردند و مطالبات کشاورزان به‌روز درحال پرداخت است. این جای امیدواری است که امسال سرعت در پرداخت مطالبات کشاورزان سریعتر دارد اتفاق می افتد.

وی افزود: امسال سازمان هدفمندسازی یارانه ها، مطالبات کشاورزان را مستقیم به حساب آنها در بانک کشاورزی واریز می‌کند و شرکت بازرگانی دولتی که واسطه بود، برای تسریع در پرداخت، حذف شده است.

بیشتر بخوانید:

اگر این بیماری ها را دارید ژن‌های نئاندرتال در بدنتان است

پهباد جای چوپان را در گله داری می گیرد/ Matrice 30T پرچم‌دار پهپادهای چوپان

وی اضافه کرد: امسال همچنین جهت تسریع در کار، مراکز خرید غله و خدمات بازرگانی، به ۱۰۵ مرکز افزایش یافته است و سیلو‌ها را مکانیزه کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در مجموع ظرفیت و ذخیره سازی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن گندم در استان وجود دارد. قیمت خرید تضمینی گندم امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.منبع:ایلنا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار