چاپ کد خبر: 70607
17 دی 1400

رانت ۳۶ هزار میلیارد تومانی کود اوره با صحنه‌گردانی مدیران وزارت کشاورزی

کود اوره

یاشار سلطانی در مطلبی  اینگونه مطرح می‌کند که عدم تغییر در رویه‌های گذشته، بجز توزیع رانت و ایجاد بی اعتمادی، ثمره دیگری برای نظام اقتصادی کشور نخواهد داشت و آنچه کمر مردم را شکسته، رانت پنهانی است که هیچ اثری هم در سفره‌های مردم ندارد.
شعار سال: یاشار سلطانی:«اوره» در کشور توسط پتروشیمی‌های پردیس، شیراز، کرمانشاه، (زیر مجموعه هولدینگ غدیر وابسته به تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح) و خراسان و رازی تولید می‌شود.
دولت روحانی در سال ۹۸ پتروشیمی‌ها را مکلف کرد تا محصول خود را به قیمت ۸۶۰ تومان به کشاورزان (وزارت کشاورزی) تحویل دهند و متعهد شد مابه التفاوت این رقم را به پتروشیمی‌ها پرداخت کند که با گذشت ۳ سال ریالی پرداخت نکرده.
سالانه نزدیک به ۲.۵ میلیون تن اوره، به کشاورزان تحویل داده می‌شود.
قیمت جهانی این محصول، امروز ۸۰۰ دلار است و در حال حاضر ماهانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان، انتقال منافع ناعادلانه صورت می‌پذیرد و رقم سالانه این رانت به ۳۶ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و شرکت‌های پتروشیمی ریالی از دولت دریافت نکرده اند و سهامداران ۱۲ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند.
ارزان فروشی اوره، شائبه جدی وجود شبکه‌های فساد و رانت در توزیع این محصول را پدید آورده است.
به عنوان مثال:
رشد بخش کشاورزی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ حدودا ۳۵ درصد رشد داشته، اما ارزان فروشی و حیف و میل اوره سبب شده تا مصرف اوره ۸۰ درصد رشد داشته باشد.
همچنین علی رغم خشکسالی گسترده و کوچکتر شدن بخش کشاورزی به میزان ۲ درصد در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، تحویل اوره داخلی در همین مدت، به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته که ردپای وجود فساد گسترده و یا حداقل سوء مدیریت در این اتفاقات به خوبی قابل مشاهده است.
عدم تغییر در رویه‌های گذشته، بجز توزیع رانت و ایجاد بی اعتمادی، ثمره دیگری برای نظام اقتصادی کشور نخواهد داشت و آنچه کمر مردم را شکسته، رانت پنهانی است که هیچ اثری هم در سفره‌های مردم ندارد.
 شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی یاشار سلطانی
1093615 360

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار