چاپ کد خبر: 135997
13 اسفند 1402

راهکارهایی برای کاهش ریزش مو در حمام + علت آن

موقعی که حمام می روید و به موهای خود دست می کشید ممکن است با توده ای از مو های ریخته شده خود مواجه شوید و خب این حالت شما را حتما نگران می کند.اما علت ریزش مو در حمام چیست؟شاید این سوالی باشد که ذهن شما را درگیر خود کرده باشد.درادامه با ما همراه شوید تا به شما علت و راه حل ریزش مو در حمام را معرفی کنید.

ریزش مو در حمام

تفاوت بین ریزش موی معمولی با ریزش موی زیاد چیست؟

کاملاً طبیعی است که شما نفهمید ریزش مویتان طبیعی است یا بیش از حد است؟ طبق مطالعات انجام شده، ریزش موی بیش از حد، عموماً زمانی اتفاق می افتد که تار موی شما بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ عدد در طول روز ریزش داشته باشد و معمولاً این دوره از ریزش مو بیشتر از ۶ الی ۹ ماه طول می کشد و دوباره مو های شما به حالت طبیعی برمی گردد.

ممکن است این اتفاق در شرایط استرس زا مانند زایمان یا ریکاوری بعد از بیماری اتفاق بیفتد. از طرف دیگر ریزش موی شدید یا آناژن افلوویوم زمانی است که چیزی مانع از رشد موهای تان می شود.

ریزش مو علت های زیادی دارد که شامل ریزش موی ژنتیکی، محصولات بسیار سنگین برای مو دارو مدل مو های خیلی سفت می شود. اگر مطمئن نیستید که ریزش موی شدید دارید یا خیر، متخصص پوست و مو می تواند به شما کمک کند تا ریزش موی شدید و معمولی را تشخیص دهید و ببینید که در حال تجربه چه اتفاقی هستید.

چه زمانی باید نگران ریزش مو در حمام باشیم؟

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، ریزش مو در حمام حقیقت زندگی همه ما است اما اگر مدت زمان طولانی بعد از روتین شستشو و یا بعد از حمام باز هم متوجه ریزش موهایتان شدید، احتمالاً با مشکل مواجه هستید.

دلیل ریزش مو در حالت طبیعی و حمام

بسیار مهم است بدانید که ریزش مو یک فرایند کاملاً طبیعی از چرخه رشد مو ها است. اگر متوجه شدید که موهای تان در حمام بیش از حد می ریزد، بدانید که علت های زیادی وجود دارد که باید آن ها را به خاطر بسپارید.

علل رایج برای ریزش موی مزمن شامل استرس، تغییرات هورمونی، کاهش وزن، رژیم غذایی و مصرف دارو است. همچنین بعضی از بیماری های خاص هم می تواند ریزش مو را افزایش دهد. پزشک می تواند به مدیریت این شرایط به شدت کمک کند.

علل دیگر برای ریزش موی شدید

  • بارداری می تواند یکی از علت های رایج ریزش موی شدید مخصوصا هنگام دوش گرفتن باشد.
  • مصرف بیش از حد ویتامین آ هم یکی دیگر از عوامل ریزش مو است.
  • بیماری های سیستم خود ایمنی می تواند عاملی برای ریزش مو باشد.
  • بعضی از دارو ها مثل دارو هایی که برای درمان سرطان استفاده می شود هم ریزش مو را افزایش می دهند.
  • شامپو های نا مناسب که مواد بسیار سنگینی دارند، باعث شکنندگی و در نهایت ریزش موی شدید افراد می شود.
  • پس بهتر است از شامپویی که استفاده می کنید کاملاً مطمئن باشید و بدانید که فرمولاسیون لطیف و خوبی دارد و با موهای شما خشن رفتار نمی کند.

ریزش مو در حمام

راهکارهایی برای کاهش ریزش مو در حمام

حال که در مورد ریزش مو در حمام اطلاعات زیادی به دست آوردید ، زمان مناسبی برای انجام یک کار جدید است. تمام راهکار های زیر را در پیش بگیرید تا خطر ریزش موی شدید را کاهش دهید.

برای باز کردن گره های مو از شانه دندان پهن استفاده کنید
یکی از بزرگترین مشکلات هنگام ریزش موی شدید در حمام این است که افراد از ابزار نامناسب استفاده می کنند تا گره موهای خود را باز کنند. برای انجام این کار باید از شانه های دندان پهن و با فاصله استفاده کنید. سپس از انتهای مو شروع کنید و کم کم به سمت بالا بیاید و به ریشه مو برسید تا موهایتان کشیده و کنده نشود.

استفاده نکردن از کش های الاستیکی سفت

کش های الاستیکی بسیار سفت را از مدل موهای تان حذف کنید زیرا ریزش مو را افزایش می دهد و به شدت موهای شما را سفت به خودش می گیرد. بهتر است از کش هایی استفاده کنید که با مو های شما نرم و لطیف رفتار کند و از جنس نخ یا ابریشم باشد.

جلوگیری از کشیده‌شدن موها

موها انعطاف‌پذیری زیادی دارند، ولی کشیده ‌شدن آن‌ها نباید به صورتی باشد که بافت موها دچار صدمه شود. برای مثال مدل‌های دم اسبی یا بافت‌های محکم و ریز موها را از ریشه می‌کشند. بنابراین با گذر زمان ریشه موها سست شده و موها صدمه می‌بیند. درنتیجه کشیده شدن موها به هر طریقی می‌تواند علت ریزش مو در حمام باشد.

محدود کردن استفاده از لوازم گرمازا

بهتر است که از بافت طبیعی مو های خود لذت ببرید. استفاده بیش از حد از گرما روی مو ها باعث ایجاد شکنندگی و در نهایت ریزش مو می شود بنابراین تا جایی که می توانید استفاده از سشوار، اتو مو و بابلیس را کم کنید و به دنبال مدل مو هایی باشید که نیاز به حرارت و گرما ندارند و اگر هم مجبور به استفاده از آن ها شدید، حتما از محصولات محافظت از مو در برابر گرما استفاده کنید.

مراقبت از مو در برابر نور آفتاب

مراقبت از پوست در برابر نور آفتاب ضروری است اما بسیاری از افراد این موضوع را در مورد مو رعایت نمی کنند. شما باید مراقب موهای تان در برابر نور آفتاب باشید زیرا نور آفتاب به مو آسیب وارد می کند و ریزش آن را افزایش می دهد و ساقه های مو را سست می کند.

کاهش استفاده از اتو مو و سشوار

لوازم حرارتی مثل اتو مو و سشوار می‌تواند به موها صدمه‌ای جدی وارد نماید. این لوازم فولیکول موهای شما را دهیدراته کرده و به بافت آن‌ها صدمه می‌زند.

ریزش مو در حمام

استفاده از مواد طبیعی جهت کاهش ریزش مو در حمام

در ادامه با بعضی از مواد طبیعی که برای موها معجزه می‌کنند، آشنا خواهید شد.

روغن نارگیل

صدمات ناشی از سشوار و حالت دادن موها را می‌توان به کمک روغن نارگیل کاهش داد. روغن نارگیل دارای اسید لوریک است. این اسید به پروتئین‌های روی مو وصل شده و بعد از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. چنانچه موهای خود را با این روغن ماساژ بدهید، جریان خون در سر شما افزایش پیدا کرده و موها رشد بیشتری خواهند داشت.

روغن زیتون

جهت نرم کردن عمقی موها می‌توانید مقداری روغن زیتون را روی موهای خود ماساژ دهید. این روغن مانع از شکنندگی و خشکی موها خواهد شد. روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده بسیاری داشته و قادر است به کاهش ریزش موی ژنتیکی، کمک کند. جهت استفاده از آن کافی است، با دو قاشق غذاخوری روغن، موهای خود را ماساژ داده و پس از گذشت ۳۰ دقیقه موها را بشویید.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

مواد اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبزی‌های خام و گیاهان تازه می‌باشد. این رژیم قادر است ریزش مو در حمام را به صورت کلی از بین ببرد. همچنین این رژیم می‌تواند خطر بیماری آلوپسی که باعث طاسی سر می‌شود را نیز کاهش دهد و حتی شروع بیماری را به تاخیر بیندازد. درصورتی که سه روز در هفته از سبزیجاتی مثل جعفری و ریحان استفاده نمایید، تاثیر مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.

پروتئین‌ها

یکی از پروتئین‌های تشکیل ‌دهنده فولیکول مو، کراتین می‌باشد. کمبود بعضی از آمینواسیدها که در ساختار مو وجود دارند، قادر است باعث ریزش آن شود. رژیم غذایی که غنی از پروتئین باشد، می‌تواند از ریزش موهای شما جلوگیری نماید. غذاهایی مثل لبنیات کم‌چرب، آجیل، بوقلمون، نخودفرنگی، لوبیا، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ غنی از پروتئین هستند.

مولتی‌ویتامین‌ها

در فرایند بازسازی سلولی و حفظ موها، ویتامین‌های  B، A، D  و C همچنین سلنیوم و آهن نقش اساسی دارند. افراد می‌توانند جهت تامین مولتی‌ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود، به داروخانه یا فروشگاه مراجعه نمایند و طبق نظر پزشک آن‌ها را تهیه کنند. اگر علت ریزش مو در حمام کمبود مولتی ویتامین‌ها باشد، به سادگی می‌توان آن را جبران نمود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار