چاپ کد خبر: 135484
7 اسفند 1402

راهکارهای ساده پاک کردن آدامس بر روی لباس، فرش،مبل و شیشه اتومبیل

آدامس را می توان یکی از محبوب ترین تنقلات دانست که بسیاری آن را مصرف می کنند. اما شاید برخی آدامس دهان خود را به کف نیمکت ها و یا صندلی و حتی ماشین ها بچسباند و این کار اشتباه می تواند باعث کثیف شدن لباس های دیگران شود.از بین بردن آدامس می تواند سخت باشد اما باید بدانید که غیر ممکن نیست . در ادامه با ما همراه باشید تا به شما نحوه پاک کردن آدامس از روی لباس و اتوموبیل و فرش را به شما بیاموزیم.

پاک کردن آدامس

پاک کردن آدامس از روی لباس:

۱-استفاده از قالب های یخ

روش دیگر برای از بین بردن لکه آدامس از روی لباس این است که یک تکه یخ برداشته و چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود. برای آدامس چسبیده به صندلی ماشین یا فرش می توانید از قالب های یخ استفاده کنید. یخ را به آرامی به سطح مورد نظر بمالید. با سفت شدن آدامس تکه های بزرگی از آن به راحتی جدا می شود.

۲-استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون سبب نرم شدن مو می شود و این امر برداشتن آدامس از سطح مو را راحت تر میکند. موهای خود را کاملا با روغن زیتون مرطوب کنید. چربی روغن به جدا شدن آدامس از روی مو کمک می کند و سپس می توانید از شانه استفاده کنید و کم کم آدامس را جدا کنید. پس از کنده شدن کامل آدامس سر خود را بشویید تا اثر روغن زیتون پاک شود.

۳-آب لیمو یک روش ساده برای پاک کردن لکه آدامس

اگر لباس شما آغشته به آدامس شده و لکه آدامس به اعماق تار و پود لباستان نفوذ کرده سعی کنید ابتدا لباستان را در محلول آبلیمو بخوابانید. پس از چند ساعت اقدام به آبکشی عادی لباس کنید در این صورت مشاهده خواهید کرد که لکه آدامس کاملا ورآمده و از تاروپود جدا شده.

۴-اتو

لباس رو روی یک مقوا بزارید به طوری که آدامس بین مقوا و لباس قرار بگیره و روی لباس اتو بکشید. هدف اینه که آدامس به مقوا بچسبه. این کار رو چند بار تکرار کنید تا آدامس کاملا از لباس جدا بشه. در آخر لباس رو بشورید.

۵- استفاده از بخار آب و جوشاندن  

ناحیه ای که آدامس به آن چسبیده است را به مدت چند دیقیقه داخل آب خیلی داغ بگذارید. سپس با استفاده از یک مسواک یا چاقو لکه آدامس را از روی لباس یا پارچه بردارید. لباس را در هوای آزاد خشک کنید. اگر با یکبار انجام دادن اینکار هنوزهم لکه آدامس بر روی لباس وجود داشت، باره دیگر همین کار را تکرار نماید.

روش دیگر استفاده از بخار مستقیم دهانه کتری یا چای ساز و خراشیدن لکه آدامس به وسیله یک چاقو یا مسواک است.

۵- استفاده از آب لیمو
یکی دیگر از روش های ساده و البته کاربردی از بین بردن آدامس چسبیده به لباس استفاده از آب لیمو است. برای اینکار ابتدا باید لباس را در محلول آبلیمو بگذارید و کمی در آن بماند. پس از چند ساعت اقدام به آبکشی عادی لباس نمایید. مشاهده خواهید کرد که لکه آدامس کاملا ورآمده و از تاروپود لباس جدا می شود.

۶-سرکه

یک پیمانه سرکه را بجوشانید. سپس از روی شعله بردارید تا از جوش بیفتد. یک مسواک رو داخل سرکه کنید و روی قسمتی از پارچه که آدامس چسبیده بکشید. این کار رو خیلی سریع انجام بدید چون تا زمانی که سرکه داغ هست تاثیر میزاره. این کارو چند بار ادامه بدید تا آدامس کاملا از لباس جدا بشه و در آخر لباس رو تمیز بشورید.

۷-مایع صابون

کمی مایع صابون روی قسمتی از لباس که آدامس چسبیده بریزید و با مسواک روی آدامس بکشید. سپس با چاقو آدامس رو از لباس جدا کنید. در آخر لباس رو با ماشین لباسشویی بشورید.

پاک کردن آدامس

۸- استفاده از اسپری مو

روش دیگر از بین بردن لکه آدامس این است که روی آدامس اسپری کنید. اسپری سبب سفت شدن آدامس شده و کندن آن را راحت می کند. پس از اسپری کردن، به آرامی آدامس را از لباس جداکنید و آن را بشویید.

۹- استفاده از نوار چسب

برای این کار بر روی آدامس نوار چسب زده و سعی کنید آدامس را با نوار چسب از پارچه جدا کنید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید و تا جایی ادامه دهید که آدامس کنده شود.

 

۱۰-گازوئیل

کمی گازوئیل یا بنزین روی قسمتی که آدامس چسبیده بریزید، با چاقو یا مسواک بتراشید و در آخر لباس رو بشورید.

۱۱-سفیده تخم مرغ حلال آدامس جهت از بین بردن لکه آدامس

سفیده تخم مرغ هم، مانند شکلات و کره بادام زمینی خاصیت حل کنندگی آدامس را دارد. در صورتی که شکلات یا کره بادام زمینی در دسترس ندارید تخم مرغ ساده ترین و سریع ترین راه ممکن برای از بین بردن لکه آدامس از روی موهای شما میباشد.
سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را با انگشتان خود آرام آرام روی سطح مورد نظر بمالید و منتظر بمانید که آدامس به خوبی در محلول سفیده تخم مرغ حل شود. حال میتوانید به راحتی تکه های آدامس را از روی موی خود جدا کنید.

۱۲-مایونز

مایونز هم آدامس را نرم کرده، جدا می کند.

۱۳-مایع ظرفشویی و نمک

این روش معروف در صورتی که آدامس روی سطح مورد نظر پخش شده باشد، مفید است. ابتدا مایع ظرفشویی سپس نمک را اضافه نمایید و با استفاده از چاقو یا هر وسیله مناسب آدامس را جدا کنید.

پاک کردن آدامس

راهکارهای ساده برای پاک کردن آدامس از روی فرش و مبل

اگر آدامس به فرش یا مبل چسبیده باشد باید هرچه سریعتر نسبت به پاک کردن آن اقدام شود. پاک کردن آدامس از روی فرش نیز باید با روش درستی انجام شود. درغیر این صورت هنگام کندن آدامس ممکن است آسیب هایی به بافت و الیاف فرش وارد شود. در ادامه چند روش آسان برای جدا کردن و پاک کردن لکه های آدامس چسبیده به فرش و یا مبل ارایه کرده ایم.

۱- استفاده از تکه یخ 

برای پاک کردن آدامس از روی مبل ابتدا قطعات یخ را در یک حوله بپیچید و ناحیه ای که آدامس به آن چسبیده را منجمد نمایید. این کار باعث سفت شدن آدامس می شود و چسبندگی آن را از بین میبرد. سپس با استفاده از یک چاقو به آرامی آدامس را بردارید. با یک حوله آب اضافی را گرفته و بگذارید فرش یا پارچه مبل خشک شود. در نهایت اگر لکه هایی از آدامس بر روی فرش یا مبل باقی مانده بود از یک پاک کننده مناسب برای پاک کردن آن استفاده کنید و سپس آبکشی نمایید.

استفاده از قالب یخ مانع نفوذ آدامس به بافت فرش می شود. این روش یکی از بهترین روش های پاک کردن آدامس از روی فرش است.
برای پاک کردن آدامس از روی مبل چرمی باید از پاک کننده مخصوص چرم استفاده شود.

۲- استفاده از روغن

استفاده از روغن برای از بین بردن لکه آدامس با نکاتی همراه است. برای مثال حتما قبل از استفاده از روغن برای پاک کردن آدامس، قسمتی از فرش را با روغن تست کنید. زیرا بعضی از روغن ها میتواند بافت فرش را خراب کند. پس از حصول اطمینان از عدم وارد شدن آسیب به فرش، کمی از روغن مورد نظر را روی دستمال ریخته و استفاده کنید. روغن ضخامت آدامس را کم میکند و باعث میشود که آدامس راحت تر کنده شود. برای این کار می توانید از روغن هایی همچون روغن اکالیپتوس، روغن زیتون، کره بادام زمینی و.. استفاده نمایید.

درنهایت پس از پاک کردن آدامس از روی فرش، برای از بین بردن اثرات روغن از روی فرش آن را آبکشی کنید.

۳- استفاده از سایر حلال ها

حلال ها و پاک کننده ها سبب از بین رفتن سریعتر لکه ها می گردد. در این روش پس از تست اولیه تاثیرگذاری محلول بر روی فرش یا مبل، محلول را مستقیماً بر روی آدامس اسپری کنید و بگذارید کمی بماند. در این مدت، محلول به ساختار آدامس نفوذ کرده و کندن آن را راحت می کند. با یک کارد آدامس را از روی فرش بکنید و سپس آن را آبکشی نمایید.

پاک کردن آدامس

راهکار ساده پاک کردن آدامس بر روی شیشه اتومبیل

قبل از پاک کردن آدامس چسبیده به خودرو باید نکات زیر را نیز مورد توجه قرار دهید:

  • خودروی خود را در سایه پارک کنید؛ زیرا زمانی که اتومبیل شما داخل آفتاب باشد باعث ذوب شدن آدامس و پخش شدن آن می‌شود.
  • قبل از استفاده از هر محصولی لازم است که هر مقدار از آدامس را که  می‌توانید از سطح روی خودرو بردارید.
  • زمانی که می‌خواهید اقدام به برداشتن آدامس کنید احتمال اینکه هنگام برداشتن آدامس سطح خودرو دچار خراشیدگی شود وجود دارد. لذا این کار را با دقت انجام دهید تا آسیبی به اتومبیل نرسد.
  • پیش از استفاده از هر نوع مواد شوینده و یا پاک‌کننده‌ای آن را روی سطحی که قابل‌رؤیت نیست تست کنید. در صورتی که آسیبی به بدنه اتومبیل شما وارد نشد می‌توانید آن را برای بخش‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار دهید.
  • پس از رعایت نکات گفته شده میتوانید فرایند پاک کردن آدامس را آغاز کنید.

۱- پیرامون لکه آدامس را تمیز کنید

برای پاک کردن هر نوع آلودگی باید ناحیه‌ای از اتومبیل را که آدامس به آن چسبیده را به خوبی پاک کنید. برای این کار می‌توانید از یک سطل آب گرم و صابون استفاده کنید و با استفاده از یک پارچه میکروفیبر یا حوله تمیز نرم لکه را پاک کنید تا از سطح کاملا جدا شود. بهتر است بیش از حد روی سطح خارجی اتومبیل خود را با مواد شوینده و دستمال مالش ندهید؛ زیرا ممکن است به سطح خودروی شما آسیب برساند.

۲- استفاده از مواد شیمیایی بر روی خودرو

یک پنبه را آغشته به حلال کنید سپس به مدت یک دقیقه بر روی آدامس قرار دهید و منتظر بمانید تا نرم شود. سپس از یک پارچه نرم کمک بگیرید و با حلال بدن روی آن بکشید تا لکه کاملا از بین برود. در صورتی که لکه کاملا از بین نرفت این فرایند را مجدداً تکرار کنید.

نکته: حلال‌های بدن مختص برداشتن رنگ هستند به همین علت زمانی که می‌خواهید لکه را از بین ببرید بهتر است توجه داشته باشید که رنگ بدنه اتومبیل شما از بین نرود.

۳- پاک کننده اسپری آدامس با دستمال

اگر بر روی نمای خارجی اتومبیل آدامس چسبیده باشد برای پاک کردن آن به یک پاک کننده اسپری آدامس با دستمال نیاز دارید. بعد از حذف لکه آدامس ممکن است نیاز داشته باشید که از واکس برای بدنه خودروی خود استفاده کنید. چون هنگام برداشتن لکه آدامس امکان آسیب رسیدن به سطح اتومبیل وجود دارد. از مزیت‌های استفاده از پاک کننده‌های اشکال‌زدایی این است که می‌توانید بدون اینکه آسیبی به نمای بیرونی اتومبیل برسد لکه را به راحتی از روی سطح بردارید. با کمک گرفتن از یک دستمال نرم می‌توانید مقداری از ماده پاک کننده را روی آدامس بکشید این کار را تا به قدری انجام دهید که لکه کاملا از روی سطح برداشته شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار