چاپ کد خبر: 92943
2 شهریور 1401

راه‌ تشخیص فیلتر روغن تقلبی چیست؟ بهترین زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

فیلتر روغن

یکی از مهمترین اجزای مصرفی اتومبیل، فیلتر روغن است که از ورود ناخالصی و ذرات معلق (براده‌های فلزی) به داخل موتور خودرو جلوگیری می‌کند. فیلتر روغن خودرو در واقع نقش تصفیه‌کننده روغن موتور را برعهده دارد و به عنوان فاکتور تاثیرگذار بر عمر مفید روغن شناخته می‌شود.

روغن موتور بهترین سیالی است که در خودرو وظایفی چون عملیات روانکاری اجزای موتور، کاهش حرارت قطعات داخلی موتور و کاهش اصطکاک را انجام می‌دهد.

حال روغن کلیه رسوبات و ناخالصی‌هایی که بر روی اجزای موتور در اثر حرارت بالا و عملکرد موتور در شرایط سخت به‌وجود می‌آید را از سطوح تمیز کرده و در خود حفظ می‌کند اما برای اینکه غلظت ذرات در روغن از حدی فراتر نرود، به تصفیه‌کننده روغن موتور نیاز خواهد بود تا کلیه ناخالصی‌ها را جذب کرده و روغن عاری از ذرات فلزی را به چرخه باز گردد و کارایی سیستم روانکاری و روغن‌ کاری قطعات داخلی موتور اتومبیل کاهش پیدا نکند؛ از این‌رو فیلتر در مسیر عبور روغن برای رسیدن به داخل موتور قرار داده می‌شود تا عملیات تصفیه به خوبی انجام شود. بسیاری از صاحبان خودرو از اهمیت تعویض صافی روغن آگاهی کافی ندارند و بعضا این موضوع را نادیده می‌گیرند.

اجزای فیلتر روغن خودرو
همانطور که اشاره شد، فیلتر روغن موتور یکی از مهمترین اجزای مصرفی اتومبیل به‌حساب می‌آید که آلاینده‌های روغن موتور نظیر دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و براده‌های فلزی را از روغن جدا می‌کند تا در طول زمان، مسیر روغن رسانی به موتور مسدود نشود و روانکاری قطعات به خوبی انجام شود. فیلتر روغن برای هر سیستم و دستگاهی متفاوت است. انواع صافی روغن به صورت استوانه‌ای، مکعب مستطیل و دایره‌ای تولید و به بازار عرضه می‌شوند؛ از این رو صاحبان خودرو باید با توجه به مدل خودرو و عملکرد آن به انتخاب بهترین فیلتر روغن اقدام کنند. به‌طور کلی هرچه کیفیت ساخت فیلتر روغن بهتر و مرغوب‌تر باشد، ذرات ریزی را می‌تواند از روغن جدا کند.

فیلتر روغن خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر هستند:

فیلتر کاغذی یا سلولزی (فایبرگلاس)

سوپاپ اطمینان

سوپاپ ضد تخلیه

نگهدارنده و یک درب ضخیم

engine oil filter structure 1

دو نوع فیلتر روغن اصل و تقلبی در بازار وجود دارد که اگر خریدار سمت تقلبی رود عمل تصفیه و تمیز کردن روغن به درستی صورت نمی‌گیرد و روغن موتور همراه با آلودگی وارد موتور شده و به خودرو آسیب جدی وارد می‌شود.

می‌توان فیلتر روغن غیراصل را همان محصول معمولی نام برد که توانایی مقاومت در برابر  روغن موتورهای مصنوعی با دمای خیلی زیاد را نداشته باشد و خیلی سریع غیرقابل کاربری خواهد شد. فیلتر تقلبی اثرات مخرب بسیاری بر موتور خواهد داشت و قطعات اصلی موتو را آسیب‌پذیر می‌کند همچنین به ساختمان خودرو نیز صدماتی وارد خواهد کرد.

یلتر روغن اصلی

راه‌های تشخیص فیلتر روغن تقلبی
عیار فیلتر راهی برای تشیخص اصل یا تقلبی بودن فیلتر روغن است. عیار همان بازده‌ی استخراج فیلتر نام دارد که اگر از فیلتر روغن تقلبی استفاده شود سبب نفوذ ذرات گردوغبار به کمپرسو و بلبرینگ‌ها شده و در نهایت موتور دارای اختلال می‌شود.

هنگامی که شیر جنبی در فیلتر روغن وجود نداشته باشد یا در مدت زمان بسیار کمی باز شود نشانگر تقلبی بودن این محصول است و سبب می‌شود روغن کافی به دستگاه نرسد همچنین درجه حرارت کمپرسور افزایشی شود. البته برخی فیلترها دارای شیرجنبی هستند ولی توانایی لازم را ندارند یعنی فشار اولیه بسیار پایین است و روغن موتور تصفیه نشده به بلبرینگ کمپرسور می‌رود و این قطعه را دچار شکست یا سایش می‌کند.

فیلتر روغن تقلبی دارای محفظه مقاومی در برابر فشار ندارد و همین امر سبب می‌شود تا در مواجهه با فشار بالا انفجار رخ دهد و در اثر شدت اشتعال در کمپرسور، آتش‌سوزی رخ دهد.

c users ahrari desktop 1 4

هر فیلتر روغنی دارای کاغذ است که اگر اشباع شده نباشد، مواد افزودنی روغن دارای خاصیت‌هایی همچون ضدکف، ضداکسیدان و ضدخوردگی خواهد شد و برای خودرو ضررهایی به همراه دارد. همچنین این کاغد مقاومتی در برابر دما نداشته و حل خواهدشد که در اثر این اتفاق گردوغبار گرفته شده توسط کاغذ، در بلبرینگ پخش می‌شود

این محصول همچنین به واشر مجهز است که در محصولات تقلبی واشرها با روغن کمپرسور سازگار و هماهنگ نخواهند بود و روغن موتور نشت خواهد کرد در نهایت احتمال آتش سوزی بالا می‌رود.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن خودرو
تعویض منظم فیلتر روغن نقش اساسی در نگهداری و عملکرد موتور خودرو ایفا می‌کند؛ زیرا روانکاری بهتر قطعات موتور با روغن تمیز سبب عمر طولانی موتور اتومبیل می‌شود. صافی روغن از قطعات مصرفی خودرو است و باید به صورت مرتب تعویض شود؛ از این‌رو بسیاری از دارندگان اتومبیل این سوال را در ذهن دارند که تعویض فیلتر روغن خودرو بهتر است چه زمانی انجام شود؟

به‌طور کلی هر قطعه‌ای در خودرو که کاربرد و کارایی خود را از دست می‌دهد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن تعویض شود تا سبب اختلال عملکرد موتور و خسارات زیاد نشود. در حالت استاندارد باید همزمان با تعویض روغن موتور، فیلتر جدید جایگزین فیلتر قدیمی شود اما چنانچه قطعه مذکور کارایی خود را از دست نداده باشد، می‌توان مدت بیشتری از آن استفاده کرد. از آنجایی‌که هزینه تعویض فیلتر روغن نسبت به روغن موتور بسیار کمتر است؛ از این‌رو اغلب کارشناسان خودرو، اولویت را تعویض فیلتر روغن بیان کرده‌اند.

از علائم و نشانه‌های معیوب بودن فیلتر روغن، می‌توان به روشن شدن چراغ چک موتور، نشتی فیلتر و کاهش فشار روغن اشاره کرد؛ بنابراین چنانچه با هر کدام از این نشانه‌ها در خودرو مواجه شده‌اید، باید با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی نسبت به تعویض فیلتر روغن موتور در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید.

گروه واتساپ اول فارس

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار