چاپ کد خبر: 146858
30 خرداد 1403

رنگ‌ زبان چه خبری از سلامتی ما می دهد؟

در حالی که زبان هر کسی ممکن است با دیگری کمی متفاوت باشد، یک زبان معمولی و سالم ویژگی‌های مشابهی دارد؛ صورتی رنگ است و روکش نازک و سفید رنگی روی سطح آن وجود دارد.وقتی زبان شما رنگ صورتی و معمولی خود را ندارد، ممکن است یک مشکل اساسی در بدن وجود داشته باشد.در ادامه رنگ‌های دیگر زبان و معانی آنها ذکر شده است.

رنگ‌های مختلف زبان چه خبری از سلامتی ما می دهند؟

زبان سفید

زبان سفید می‌تواند نشان‌دهنده چندین بیماری، از مشکلات زیبایی گرفته تا مسائل جدی پزشکی باشد. علل بالقوه آن عبارتند از:

  • کم خونی: کمبود گلبول‌های قرمز می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی و سفیدی زبان شود.
  • لیکن پلان: بثورات ناشی از عفونت‌های ویروسی یا برخی داروها.
  • لکوپلاکیا: رشد غیرطبیعی لکه‌های سفید ضخیم که ممکن است به سرطان دهان تبدیل شود.
  • برفک دهان: عفونت قارچی که باعث ایجاد لکه‌های سفیدرنگ می‌شود.
  • مخملک: مراحل اولیه این بیماری ممکن است با زبان سفید یا زرد ظاهر شود.
  • زبان جغرافیایی: جایگزینی نامنظم بافت زبان که باعث ایجاد لکه‌های سفید می‌شود، معمولاً بی‌ضرر اما بالقوه تحریک‌کننده است.

قرمز

زبان قرمز (و نه صورتی تیره) کمبود ویتامین B را نشان می‌دهد که می‌توان این مشکل را با مصرف مکمل برطرف کرد. مخملک، اگزما و بیماری کاوازاکی (التهاب رگ‌های خونی) نیز ممکن است باعث قرمز شدن زبان شما شود. لکه‌های قرمز با حاشیه‌های سفید در امتداد زبان یک وضعیت نادر اما بی‌خطر به نام «زبان جغرافیایی» است.

زبان خاکستری

بیماری‌هایی که باعث ایجاد زبان خاکستری می‌شوند با مشکلات سلامتی که باعث ایجاد زبان سفید می‌شوند همپوشانی دارند، شامل:

  • اگزما: با پوست خشک و ترک‌خورده و احتمالاً زبان خاکستری همراه است.
  • آهن اضافی: مصرف بیش از حد مکمل آهن می‌تواند زبان را خاکستری کند.
  • داروها: برخی داروها عوارض جانبی دارند که شامل تغییر رنگ زبان می‌‌شوند.

بنفش

مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف ممکن است باعث شود زبان شما به رنگ بنفش در بیاید. زبان ارغوانی نیز ممکن است نشانه‌ای از بیماری کاوازاکی (التهاب رگ‌های خونی) باشد.

زبان آبی

زبان آبی یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته می‌شود زیرا نشان می‌دهد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. کمبود اکسیژن می‌تواند ناشی از شرایط متعددی از جمله سپسیس، نارسایی قلبی یا لخته خون خطرناک باشد. برای زبان آبی مراقبت‌های پزشکی فوری مورد نیاز است.

زرد

مصرف سیگار یا تنباکوی جویدنی، ظاهری زرد رنگ به زبان شما می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است بیماریِ زردی و پسوریازیس نیز باعث زرد شدن زبان شوند.

سیاه

زبان قهوه‌ای تیره مایل به سیاه بیشتر به باکتری‌هایی که در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آیند، نسبت داده می‌شود.دیابت یکی دیگر از علل بالقوه سیاه شدن رنگ زبان است. گاهی اوقات پاپیلاهای زبان می‌توانند تکثیر شوند و مودار به نظر برسند که این ویژگی یک بیماری خوش‌خیم به نام «زبان سیاه مودار» است.

قهوه‌ای

این مورد معمولاً بی‌خطر است و ناشی از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف است. با این حال، استفاده از تنباکو یکی دیگر از دلایل قهوه‌ای شدن زبان است، عادت مضری که به طور بالقوه می‌تواند منجر به علائم سرطان دهان، مانند ایجاد زخم در زبان، شود.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار