چاپ کد خبر: 74889
24 بهمن 1400

روش تشخیص سالم بودن گوشت قرمز و گوشت مرغ هنگام خرید

در هنگام خرید گوشت قرمز و گوشت مرغ و برای نگهداری آن لازم است به نکاتی توجه داشته باشیم که سلامت مصرف کنندگان حفظ شود.

به گزارش اول فارس، منصوره دهقانی عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:گوشت فاسد عامل بسیاری از بیماری‌ها است و برای تشخیص سالم بودن گوشت قرمز و گوشت مرغ باید به نکات زیر توجه کرد.

 رنگ گوشت قرمز

رنگ گوشت قرمز باید طبیعی و به رنگ قرمز روشن بوده و نباید تیره باشد زیرا تغییر رنگ قرمز به سبز، قهوه ای، خاکستری و سیاهی مبنی بر فاسد شدن گوشت است.

سطح خارجی گوشت نباید مرطوب یا خیس باشد و لایه لزج و چسبناک روی گوشت به معنی فاسد شدن گوشت است.

گوشت نباید خشک و چروکیده باشد، بلکه باید سفت بوده و قوام خود را داشته باشد زیرا گوشت دام‌های مسن و ماده، به اصطلاح دیر پخت بوده و سفت‌تر از گوشت دام‌های جوان و نر است.

هیچ گونه بوی غیر طبیعی ترشیدگی یا بوی تعفن یا بودار نباید از گوشت قرمز به مشام برسد و وجود بوی غیر طبیعی در محل اتصال گوشت به استخوان، نشانه فاسد بودن عمقی گوشت است.

گوشت  باید تمیز، عاری از خون مردگی، ضربه، قارچ زدگی و کبودی باشد و ذرات خارجی مشکوک در آن دیده نشود.

گوشت موجود در فروشگاه باید مناسب با ظرفیت یخچال‌های موجود بوده و به شیوه بهداشتی تهیه شده و ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی باشد.

گوشت باید از کشتارگاه‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه شود و از خرید گوشت قرمز بدون مهر و برچسب دامپزشکی باید خودداری شود.

گوشت نباید در خارج از مغازه آویزان شود  باید در یخچال تمیز و برودت هوای مناسب باشد .

در کنار گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ کله پاچه تمیز نشده نگهداری نشود.

عمر ماندگاری گوشت گوساله و گاو لاشه‌ای تازه در برودت یخچال پنج روز و در صورت منجمد بسته بندی شده، ۱۲ ماه و گوشت گوسفند تازه ۳ روز و منجمد بسته بندی ۹ماه است.

شرایط نگهداری گوشت قرمز تازه در یخچال صفر تا چهار درجه و گوشت منجمد در فریزر‌های با برودت ۱۸- تا ۲۵- درجه سانتی گراد است.

نگهداری، فروش و مصرف هرگونه ضمایم غیر خوراکی دامی مانند پستان، دنبلان، غدد لنفاوی ممنوع است.

بسته بندی مناسب باید خواص حسی، ظاهری و سایر ویژگی‌های گوشت را حفظ کند و گوشت را در برابر آلودگی‌های میکروبی و سایر آلودگی‌ها و در برابر خشک شدن و تبخیر سطحی حفظ کند و از نفوذ طعم، بو، رنگ و سایر عوامل خارجی جلوگیری کند و   خونابه نداشته باشد.

عواملی که باید بر روی بسته‌ها قید شود، شامل نام و نشانی فروشنده و قید جمله ذبح اسلامی است.

در موارد واردات، مشخصات گوشت شامل نوع، سن، جنس، وزن، میزان چربی سطحی، وزن، محل کشتار، تاریخ کشتار و تاریخ انجماد در صورت منجمد بودن باشد.

گوشت‌های بسته بندی شده موجود در فروشگاه باید با توجه به تاریخ مصرف مندرج بر روی آن و در یخچال نگهداری و در مدت کوتاهی به فروش برسد.

چربی (خوراکی) باید سفت و سفید یا متمایل به سفید و بدون هیچگونه بو و قوام و رنگ غیرطبیعی باشد.

گوشت‌های چرخ کرده را در بسته بندی‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه کرد و در صورت عدم خرید گوشت چرخ کرده بسته بندی شده، به هیچ عنوان گوشت از قبل چرخ شده نباشد و تنها با درخواست مشتری و در حضور مشتری چرخ شود.

مدت زمان نگهداری گوشت چرخ کرده تازه در دمای برودت یخچال (صفر تا ۴ درجه سانتیگراد) دو روز و گوشت چرخ کرده منجمد (بسته بندی معمولی) در دمای برودت فریزر (۱۸- درجه سانتیگراد) سه ماه است.

گوشت مرغ

از نظر ظاهری، پوست مرغ باید به طور یکنواخت روی بدن کشیده و عاری از هر گونه پارگی یا تورم، خونمردگی یا تغییر رنگ و خراش باشد. هیچگونه بوی غیر طبیعی مانند بوی ترشیدگی یا تعفن از آن به مشام نرسد و عضلات دارای سفتی و قوام طبیعی و چربی‌ها به رنگ زرد روشن یکنواخت و بدون هر گونه بوی زننده باشد.

مرغ منجمد آماده طبخ علاوه بر ویژگی های یاد شده باید در کیسه‌های پلاستیکی شفاف و بی عیب و دست نخورده عرضه شود و در داخل بسته بندی خونابه یا آب منجمد شده وجود نداشته باشد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار