چاپ کد خبر: 142877
20 اردیبهشت 1403

روش قلمه زدن و تکثیر اصولی گیاه بامبو در خانه

بامبو گیاهی از خانواده ی دراسناهاست که بومی مناطق استوایی غرب آفریقا و آسیای جنوب شرقی است. این گیاه می‌تواند در زادگاه خود تا ۱.۵ متر یا بیشتر نیز ارتفاع داشته باشد اما در آپارتمان کمتر به این ارتفاع می‌رسد. بهترین راه نگهداری بامبو، قرار دادن آن در یک ظرف شیشه ای با آب بدون کلر و تعویض آب آن هر ۱ ماه یکبار است. توجه کنید که نور مستقیم برای بامبو مناسب نیست و آن را در مکانی با دمای متعادل قرار دهید.در ادامه این مطلب شما را با روش های تکثیر این گیاه در منزل آشنا می کنیم.

تکثیر گیاه بامبو

بامبو انواع مختلفی دارد که همگی آنها در بازار یافت می‌شوند اما لاکی بامبو نسبت به بقیه معروفیت بیشتری دارد. در ادامه با مهمترین انواع گل بامبو آشنا می‌شویم.

۱-بامبوی طلایی

رنگ برگهای بامبوی طلایی مانند اسمش، سبز کم رنگ با رگه های زرد مانند است. در بعضی از انواع بامبوی طلایی، برگها تک رنگ و سبز کم رنگ است.

۲-بامبوی جوانه

این نوع بامبو از قسمت های گره وسط ساقه می‌روید و برگها از جوانه های کنار ساقه می‌رویند. برگهای این نوع بامبو سبز و طول آن از ۵۰ تا ۱۲۰ متغیر است.

۳-بامبوی برگ سبز

همانطور که از اسم آن مشخص است، این بامبو دارای برگهای سبز پررنگ است و ارتفاع آن از ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر متغیر است.

۴-بامبوی سیلور ( ابلق )

بر خلاف بامبوی سبز، بامبوی سیلور یا ابلق دارای برگهایی به رنگ سبز کم رنگ و ابلق است و طول ساقه تا ۱۲۰ متر متغیر است.

تکثیر گیاه بامبو

روش قلمه زدن و تکثیر بامبو

بامبو از طریق جدا کردن پاجوش های کنار ساقه مادر و قلمه زدن تکثیر می‌شود. اما مهترین روش برای تکثیر بامبو، روش قلمه زدن است. این روش به سادگی امکان پذیر است و درصورت ایده آل بودن شرایط، قلمه جوانه می‌زند و بزرگ می‌شود. بر خلاف گیاهان دیگر که برای تکثیر فصلی مخصوص دارند، امکان قلمه‌ی بامبو در هر فصلی و هر مکانی وجود دارد. حتی اگر نیازی به تکثیر بامبو ندارید، بازهم کوتاه کردن و هرس شاخه های بلند بامبو برای تضمین سلامت گیاه نیاز است. برای هرس و یا تکثیر بامبو باید به روش زیر عمل کنید :

قلمه مناسب کاشت

در صورتی که قصد شما هرس است می‌توانید به راحتی از هرجایی که می‌خواهید ساقه ی بامبو را کوتاه کنید. اما اگر می‌خواهید بامبو را تکثیر کنید، باید قلمه را از ۲ الی ۵ سانتی متر زیر گره ساقه ببرید. این برید از زیر گره به این دلیل است که بند یا گره اولین جایی است که جوانه از آنجا رشد می‌کند، پس حتا باید دست نخورده باقی بماند و چاقو یا برش نخورد. برش قلمه به این صورت که از قسمت پایین ساقه یعنی بالای ریشه ۳ بند را انتخاب کرده و از وسط بند چهارم به بعد می‌توانید آن را ببرید. دقت کنید که قلمه باید حداق دارای ۳ بند باشد و در صورت داشتن بند کمتر، نتیجه ای نخواهد داشت.

برش قلمه

در مورد نوع برش عده ای اصرار دارند که حتما باید اُریب ( زاویه دار ) زده شود. اما نوع آن خیلی فرقی ندارد و می‌توانید قلمه را به صورت صاف نیز برش بزنید. توجه داشته باشید که برش را حتما به وسیله ی یک چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی انجام دهید تا به آوندهای گیاه آسیب وارد نشود.

ریشه دهی

بعد از گرفتن قلمه و یا هرس بامبو نگران بامبوی فعلی خود نباشید، چرا که بعد از هرس، باز هم به رشد خود ادامه می‌دهد و برگ جدید درمی‌آورد اما دیگر رشد عمودی نخواهد داشت. قلمه ی جدا شده را هم در آب و هم در خاک می‌توانید بکارید. توجه داشته باشید که آب مورد استفاده، یا آب جوشیده ی سرد شده باشد و یا از آبی که حدود ۲ ساعت در جایی ساکن بوده و کلر آن از بین رفته استفاده کنید. بهتر است هر ۲ هفته یکبار آب بامبو را تعویض کنید تا بعد از چند هفته شاهد رشد ریشه ها و جوانه زنی آنها باشید.

کاشت بامبو در خاک

گیاه بامبو فقط در خاک‌های مخصوص می‌تواند به زندگی ادامه دهد. از خصوصیات این نوع خاک‌ها، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می‌توان نام برد. رشد بامبو در این خاک‌ها افزایش می‌یابد. بامبو ، گیاهی است که در رطوبت ۷۰ درصد در جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند، اما با دمای معمولی داخل اتاق نیز سازگاری دارد، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می‌توانید در زمان‌های مختلف، برگ‌های گیاه را با آب‌پاش مرطوب کنید. بامبو گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می‌کند. با پاشیدن آب روی آن در واقع شما به دو روش، مواد غذایی را به گیاه تزریق کرده اید؛ البته اگر می‌خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد، می‌توانید از قطره‌های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده کنید.

نکات مهم :

۱- اگر گیاهتان را به تازگی جا‌به‌جا کرده اید از قلمه زدن آن خودداری کنید.
۲- اگر گیاه دچار برخی بیماری ها است و بسیار ضعیف شده، از آن قلمه نگیرید.
۳- اگر به تازگی از بامبو خود قلمه گرفته اید، چند ماه به گیاه فرصت استراحت بدهید تا بتواند دوباره رشد کند.
۴- هرگز فراموش نکنید که در هر دو صورت قلمه گیری از بامبو، محل بریده شده در ساقه گیاه اصلی را با پارافین (شمع) و یا چسب مخصوص گیاه بپوشانید. حقیقت این است که بامبو بسیار مقاوم است و به سختی دچار قارچ ها و بیماری می‌شود ولی طبق گفته ها، همیشه احتیاط شرط عقل است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار