چاپ کد خبر: 142988
21 اردیبهشت 1403

پرپشت کردن ریش و سبیل تنها با چند راهکار ساده و طبیعی در خانه

عوامل متعددی از جمله ژنتیک و هورمون‌های بدن در رشد ریش و سبیل تاثیرگذارند. همچنین، سبک زندگی و عادات بهداشتی نیز نقش مهمی در کنترل رشد ریش و سبیل ایفا می‌کنند. در اینجا، به چگونگی پرپشت کردن ریش پرداخته و روش‌های تقویت و رشد آنها را معرفی می‌کنیم.پس اگر به دنبال راهی برای پر پشت کردن ریش و سبیل خود هستید این مطلب را از دست ندهید.

پرپشت کردن ریش و سبیل

دلایل کم پشتی ریش

کم پشتی ریش ممکن است دلایل زیادی داشته باشد و هر یک از این عوامل می‌توانند بر رشد ریش و سبیل تأثیر بگذارند. برای حل مشکل کم پشتی ریش، نیاز است که ابتدا دلایل آن را بدانید. در ادامه با این دلایل بیشتر آشنا خواهید شد:

کم پشتی ریش نتیجه بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها

همان‌طور که می‌دانید، رشد ریش و سبیل در پسران جزو صفات ثانویه به حساب می‌آید. زمانی که پسران در سن ۱۶، ۱۷ سالگی به بلوغ می‌رسند، ریش و سبیل آن‌ها سر می‌زند و شروع به رشد می‌کند.

در واقع هورمونی که مسئولیت رشد ریش و سبیل در مردان را به عهده دارد و در آغاز بلوغ به بالاترین میزان خود می‌رسد، تستوسترون است. متاسفانه در برخی افراد مقدار این هورمون کافی نیست و همین موضوع باعث کم پشتی ریش و سبیل در آن‌ها شده است.

نداشتن رژیم غذایی سالم عامل کم پشتی ریش
زمانی که مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود، نه تنها عملکرد اندام‌های مختلف بهبود پیدا می‌کند، بلکه رشد مو، ریش و سبیل به بهترین شکل اتفاق می‌افتد.

مصرف غذاهای فرآوری‌شده، کنسرو، فست‌فودها و موارد مشابه، به‌عنوان یک رژیم غذایی ناسالم شناخته می‌شود که جدای از تاثیر منفی که روی بهبود عملکرد اندام‌ها دارد، باعث کاهش رشد و تقویت ریش و سبیل خواهد شد.

استرس زیاد

یکی از اصلی‌ترین عواملی که بر عملکرد اندام‌های مختلف، رشد موهای سر و صورت، سلامت پوست و مناطق دیگر تأثیر می‌گذارد، استرس است. ممکن است تأثیرات استرس در لحظه قابل مشاهده نباشد، اما تأثیرات مداوم و پیوسته آن بر روی کم پشتی موهای سر، ریش، سبیل و بخش‌های دیگر بدن احساس می‌شود.

لذا باید سعی کنید تا استرس‌های ناشی از فشار کاری، مشکلات زندگی، فشارهای تحصیلی و دیگر مسائل منفی را از خود دور کنید. این عمل نه تنها به درمان کم پشتی ریش کمک می‌کند، بلکه از بروز بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری می‌کند.

کم پشتی ریش در اثر ژنتیک

اگر بخواهیم بزرگترین و اساسی‌ترین عامل کم پشتی ریش و سبیل مردان را معرفی کنیم، باید به ژنتیک اشاره کنیم. در بسیاری از موارد، ژنتیک به شدت تاثیرگذار است و مشخص می‌کند که چگونه مکان، مقدار و سرعت رشد ریش و سبیل در مردان متفاوت خواهد بود.

متأسفانه، اگر کم پشتی ریش و سبیل مردان به دلیل ژنتیک باشد، در بسیاری از موارد قابل درمان نخواهد بود؛ به جز در مواردی مانند کاشت، که میزان موفقیت آن در هر فرد متفاوت است.

پرپشت کردن ریش و سبیل

چگونه ریش و سبیل را پر پشت کنیم؟

رشد و تقویت ریش و سبیل به عوامل متعددی بستگی دارد. در زیر، عواملی که ممکن است بر تقویت ریش و سبیل تأثیرگذار باشند، آمده است:

۱- روغن نارگیل

ماساژ صورت با روغن نارگیل یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تقویت رشد ریش و سبیل و پرپشت شدن آن ها می باشد؛ در واقع روغن نارگیل به آبرسانی صورت کمک کرده و با افزایش گردش خون در پوست به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث رشد موی ریش و سبیل می شود.

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با دو قطره روغن رزماری ترکیب کنید و بر روی مو های ریش و سبیل بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این روش را سه بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

۲- روغن آرگان

روغن آرگان یکی دیگر از مواد طبیعی مفید برای پرپشت شدن ریش و سبیل محسوب می شود.

دو قاشق غذا خوری روغن آرگان را با ۷ قطره روغن اسطوخودوس و ۵ قطره روغن رزماری ترکیب کنید و آن را بر روی صورت خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

۳- روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس یکی دیگر از روغن های مفید برای افزایش رشد ریش و سبیل است.

۲  قطره روغن اوکالیپتوس را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن زیتون یا کنجد) ترکیب کنید و بر روی پوست و مو های ریش و سبیل ماساژ دهید، بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

۴- روغن رزماری و اسطوخودوس

ترکیب روغن رزماری و اسطوخودوس به دلیل خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی که دارد به تقویت و پرپشت شدن ریش و سبیل کمک می کند. ۶ قطره روغن رزماری را با ۶ قطره روغن اسطوخودوس و ۳ قاشق چای خوری روغن جوجوبا ترکیب کنید و بر روی مو های ریش و سبیل ماساژ دهید، بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

پرپشت کردن ریش و سبیل

۵-استفاده از ماسک مرطوب‌کننده پوست

برای آب‌رسانی به پوست و فولیکول‌های ریش بهتر است که آب کافی بنوشید و از مواد غذایی سالم و غیر فرآوری شده استفاده کنید. پوست سالم و شاداب می‌تواند ریش سالم و پرپشتی برای شما بسازد؛ بنابراین استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان ضروری است. بعد از استفاده از ماسک حتماً کرم و لوسیون‌های مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید. پاک‌سازی و آب‌رسانی پوست صورت باعث تحریک گردش خون، لایه‌برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌شود. یک ماسک مرطوب‌کننده خوب، قادر است سلامت پوست صورت شما را تضمین کند. در نتیجه، میتوانید به وضوح متوجه افزایش رشد ریش و پرپشت شدن ریش شوید.

۶-ماسک طبیعی تقویت مو با تخم مرغ و ماست

آیا برای داشتن ریش های پر پشت و زیبا تا کنون خیلی هزینه کرده اید؟ آیا از نتیجه راضی نیستید؟ برای یکبار هم که شده آستین ها را بالا بزنید و ماسک تقویت ریش طبیعی را تهیه کنید. این ماسک ریشه مو را تغذیه می کند و در استحکام آن موثر است. یک عدد تخم مرغ کامل را با چنگال خوب هم بزنید. سپس نصف استکان ماست و نصف استکان سس مایونز را با تخم مرغ مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت دقیقه روی صورت ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت می توانید صورت خود را با شوینده ملایم شستشو داده و آبکشی کنید.

۷-ماسک جعفری برای تقویت موی آقایان

ماسک های طبیعی سرشار از مواد مغذی هستند و سلامت موها را تضمین می کنند. حداقل این است که این مواد هیچ آسیبی به موها نمی رسانند. یکی از بهترین ماسک های تقویت ریش برای آقایان،  ماسک جعفری است. برای تهیه این ماسک به یک دسته کوچک جعفری تازه نیاز دارید. جعفری را پس از شستشو، خرد کنید. و به نسبت ریش های خود به کمک روغن زیتون ماده خمیری درست کرده و به مدت ۲۰ دقیقه رو صورت خود نگه دارید و سپس با شوینده مناسب صورت خود را آبکشی کنید.

۸-تقویت ریش و سبیل با رعایت رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم و مقوی در سلامتی بدن و تنظیم ترشح هورمون‌ها بسیار موثر است. به این ترتیب، تغذیه‌ی سالم می‌تواند بر پرپشت کردن ریش و سبیل افراد تأثیرگذار باشد. چاقی یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث کاهش ترشح تستوسترون می‌شود. با نگه داشتن شاخص توده بدنی در محدوده‌ی طبیعی می‌توانید سطح هورمون تستوسترون خود را کنترل کنید.

برخی از مواد معدنی نیز وجود دارند که در پرپشت کردن ریش و سبیل تأثیرگذار هستند. به طور مثال، زینک (روی) در افزایش رشد ریش و سبیل تأثیر شگرفی دارد. برخی از مواد غذایی که می‌توانند بر روی تقویت رشد ریش و سبیل موثر باشد شامل موارد زیر است:

  • سیب‌زمینی
  • تخم‌مرغ
  • اسفناج
  • دارچین
  • جگر
  • برخی از آجیل‌ها مانند بادام، بادام‌زمینی و گردو

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار