چاپ کد خبر: 146536
27 خرداد 1403

شیرین شدن دهان خبر از این بیماری ها می دهد!

شیرین شدن دهان می تواند بخاطر دلایل گوناگونی باشد . شیرین شدن دهان برخلاف زمان هایی که شما در حال مصرف غذاهای حاوی قند و یا شیرین کننده های مصنوعی هستید، قطعا ناشی از یک وضعیت پزشکی است . این شرایط ممکن است جدی بوده و اغلب به مراقبت های پزشکی نیز نیاز دارد. البته واقعا دلیل بروز این پدیده ناشناخته است و برخی بیماری های دیگر نیز به این لیست اضافه می شوند مانند حمله های ناگهانی همچون صرع و سکته و بیماری های قلبی .در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با علت های شیرین شدن دهان بیشتر آشنا شوید.

علت شیرین شدن دهان

شیرین شدن دهان چیست؟

شیرین شدن دهان به جز زمان هایی که شما در حال مصرف غذاهای حاوی قند و یا شیرین کننده های مصنوعی هستید، قطعا ناشی از یک وضعیت پزشکی است. این شرایط ممکن است جدی بوده و یا به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.

چرا آب طعم شیرینی دارد؟

اکثر مردم هنگام نوشیدن آب متوجه طعم شیرین غیرمنتظره ای می شوند، چند دلیل خاص برای آن وجود دارد که عبارتند از:

۱-آنچه در دهان می گذرد بر طعم تأثیر می گذارد پس ممکن است احساس طعم شیرین در دهان به دلیل بهداشت دهان باشد. بهداشت خوب دهان همیشه خالص ترین طعم را فراهم می کند.

۲-احساس طعم شیرین در دهان پس از نوشیدن آب ممکن است به دلیل خشکی دهان باشد. مثلا گاهی اوقات ممکن است فردی که در نیمه‌های شب از خواب بیدار می شود و برای رفع خشکی دهان خود یک جرعه آب می نوشد، متوجه طعم شیرین‌تر آب شود، زیرا ترشحات خشک‌کننده ماهیت اسیدی داشته و اگر با نوشیدن آب این ترشحات را متعادل کنید، حس شیرینی در دهان افزایش می یابد.

۳-طعم شیرین آب ممکن است ربطی به شما نداشته باشد و به خود آب مربوط باشد، به خصوص اگر در مناطق روستایی زندگی می کنید.آب چاه طعم شیرین تری دارد و این معمولاً به سطوح بالاتر کلسیم و آهن مربوط می شود. آهن بیش از حد در آب مطمئناً می تواند منجر به طعم فلزی شود.

۴-عامل دیگر می تواند چیزهایی باشد که آب هنگام عبور از لوله های مختلف برای رسیدن به لیوان می گیرد. به طور کلی، اجازه دادن به آب برای چند لحظه قبل از جمع‌آوری آن در لیوان، مواد جمع‌آوری شده را از طریق لوله‌ها تخلیه می‌کند و آب طعم طبیعی‌تری برای شما به ارمغان می‌آورد.

چه چیزی باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود؟

پزشکان هنوز در حال بررسی بیشتر، در مورد علل شیرین شدن دهان هستند. با این حال، به نظر می رسد برخی از علل عبارتند از:

دیابت

دیابت علت شایع شیرین شدن دهان است. دیابت بر چگونگی استفاده بدن از انسولین تاثیر می گذارد، که تأثیر مستقیم بر توانایی بدن برای کنترل قند خون دارد. دیابت کنترل نشده می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. دیابت بعضی اوقات می تواند طعم شیرین در دهان ایجاد کند و اغلب با علائم دیگر همراه است.

دیابت همچنین ممکن است یک عارضه جدی به نام کتواسیدوز دیابتی ایجاد کند. این زمانی  اتفاق می افتد که بدن نمی تواند برای سوخت، از شکر استفاده کند و به جای آن از چربی استفاده می کند. این باعث می شود که ترکیبی اسیدی به نام کتون در بدن تبدیل شود.

کتون های اضافی در بدن می توانند بوی شیرین و میوه ای در دهان ایجاد کنند. کتواسیدوز دیابتی ممکن است علایم دیگری را شامل شود:

  • تشنگی شدید
  • گیجی
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی عضلات شکم

مشکلات متابولیک

مشکلات متابولیک مانند دیابت، کتوز یا اختلال تیروئید می تواند بر حس چشایی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد طعم شیرین در دهان و تمایل زیاد برای مصرف غذاهای بسیار شیرین شود.

مشکلات عصبی

طعم شیرین در دهان می تواند یکی از علائم اولیه مشکلات عصبی مانند سکته مغزی، اختلال تشنج، یا صرع باشد.

حمله ویروس ها بر حس بویایی

اختلالات در سیستم بویایی بدن، سیستمی که به بدن اجازه بو کردن را می دهد – می تواند منجر به طعم شیرین در دهان شود.

علت شیرین شدن دهان

عفونت ها

برخی از عفونت های باکتریایی می توانند طعم شیرین در دهان ایجاد کنند. عفونت هایی که روی راه های هوایی و تنفسی تاثیر می گذارد، می توانند به نحوی بر روی مغز که به حس های طعم پاسخ می دهد، تاثیر بگذارد. حتی عفونت های ساده، مانند عفونت سرماخوردگی، آنفلوانزا یا سینوزیت، ممکن است سبب افزایش میزان گلوکز در بزاق شود. گلوکز یک نوع شکر است، بنابراین ممکن است طعم شیرین در دهان ایجاد شود.

بارداری

بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری طعم عجیبی را در دهان خود تجربه و برخی از آنها ممکن است آن را شیرین یا فلزی توصیف کنند.

سرطان ریه

سرطان ریه علت غیرطبیعی طعم شیرین در دهان است، اما نباید نادیده گرفته شود. به ندرت، تومورهای ریه و دستگاه تنفسی میتوانند سطوح هورمونهای فرد را افزایش دهند و حس چشایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

سندرم سوزش دهان

این وضعیت که به نام های گلوسودینی ( glossodynia)، گلوسوپیروز ( glossopyrosis)، استومودینی (stomodynia) و دیسستزی دهان نیز شناخته می شود، با حس مداوم سوزش در لب ها، زبان یا جای دیگری دهان مشخص می شود.

بیماری ریفلاکس معده

در بیماری ریفلاکس معده،اسید معده به گلو و دهان برگشته و باعث ایجاد طعم شیرین می شود.

وجود کیست و توده در مغز

وجود کیست و توده در مغز که البته احتمال آن بسیار کم است میتواند منجر به حس شیرینی در دهان گردد خصوصا اگر همراه با سردرد و گیجی و خستگی باشد. همچنین این مشکل می تواند در اثر انتقال دهنده های عصبی از زبان به مغز باشد که در طی آن برخی به بیماری های آلزایمر یا پارکینسون مبتلا می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به ندرت طعم شیرینی در دهان خود حس می کنید، جای نگرانی نیست و خود به خود از بین می رود اما، اگر این علامت را به طور منظم یا فزاینده تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

به نظر می رسد بسیاری از دلایل طعم شیرین در دهان با سیستم بویایی و تنفسی مرتبط باشد و علل دیگر به هورمون های بدن (سیستم غدد درون ریز) و همچنین مشکلات عصبی مربوط می شود. بنابراین، ممکن است مجبور باشید به یک یا چند متخصص زیر مراجعه کنید:

  • پزشک گوش و حلق و بینی
  • متخصص غدد
  • متخصص مغز و اعصاب

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه بیماری خانوادگی می پرسد که می تواند بر احتمال ابتلا به بیماری خاصی که یکی از عوامل ایجاد طعم شیرین در دهان است، تأثیر بگذارد.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار