چاپ کد خبر: 142964
21 اردیبهشت 1403

طرزتهیه فلافل خانگی با طعمی فوق العاده + رازهای خوشمزه‌تر شدن آن

کمتر کسی پیدا می شود که به فلافل علاقه نداشته باشد و طعم آن را نچشیده باشد.فلافل یک غذای کم هزینه بسیار خوشمزه محسوب می شود که هوادارن بسیاری دارد.شاید در خانه سعی کردید که فلافل درست کنید اما طعم آن را دوست نداشته اید و مانند فلافل های بیرون در نیامده.اما نگران نباشید زیرا در این مطلب برای شما طرز تهیه فلافل بیرون را آورده ایم به همراه نکاتی که باعث خوشمزه تر شدن آن می شوند پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

طرزتهیه فلافل

نکات جالبی که قبل از خوردن این غذا برای سلامتی بدن باید بدانید:

۱-اگر دارای اضافه وزن هستید به تعداد لقمه های نانی که در کنار این غذا میخورید توجه داشته باشید و از زیاده روی در خوردن آن پرهیز کنید.بهتر است پیش از خوردن فلافل یک بشقاب سالاد سبزیجات بخارپز شده تازه را در کنار آن میل کنید تا احساس سیری زودتری بهتان دست دهد.

۲-اگر دچار یبوست شده اید برای خوردن فلافل از نان های سبوس دار  و سبزی خوردن در کنار آن استفاده کنید به یاد داشته باشید استفاده از مواد غذایی فیبردار در هر کدام از وعده های غذایی روزانه تان به بهبود مشکل گوارشیتان کمک شایانی خواهد شد.

۳-اگر کلسترول بالایی دارید توصیه می کنیم در مصرف و خوردن این غذا محدودیت داشته باشید و در صورت خوردن سعی کنید در کنار لوبیا سبز و کدو سبز بخارپز شده میل بفرمایید،این را هم بدانید که جدا از استفاده پیاز در این غذا می توانید یک حبه سیر تازه نیز در آن بکار ببرید چراکه وجود سیر در هر غذایی باعث تنظیم چربی خون می شود.

طرزتهیه فلافل

مواد لازم برای تهیه فلافل مثل فلافلی‌ها

نخود: ۲ لیوان

سیب زمینی: یک عدد متوسط

پودر زیره سبز یا سیاه: یک قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیر: ۲ حبه درشت

لیموی تازه، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه فلافل

اجازه بدید راز فلافل‌های خوشمزه بیرون را اول بگویم، سیب زمینی! بله سیب زمینی راز خوشمزه شدن فلافل‌های بیرون است. فلافلی‌ها از سیب زمینی برای خوش طعم شدن فلافل استفاده می‌کنند، سیب زمینی باعث ترد شدن فلافل می‌شود و فلافلی که با سیب زمینی درست شود، دقیقا مثل فلافلی‌ها می‌شود.

راز بعدی آن نحوه چرخ کردن مواد با چرخ گوشت است؛ موقع چرخ کردن مواد فلافل، از سری دهنه گشاد چرخ گوشت برای چرخ کردن استفاده کنید تا نخودها خوب چرخ شوند! (سری دهنه تنگ باعث گِل شدن نخود در چرخ گوشت می‌شود و ممکن است باعث سوختن چرخ گوشت نیز شود.) در همین حین باید توجه داشت که وقتی در حال چرخ کردن نخودها هستیم، در کنار آن سیب زمینی را نیز همراه با نخود به چرخ گوشت اضافه و چرخ کنیم و در آخر پیاز خرد شده و سیر را هم به آن اضافه می‌کنیم.

مخلوط به دست آمده را یک بار دیگر با یک دهانه تنگ‌تر چرخ می‌کنیم تا مخلوطی چسبناک و کرم رنگ آماده شود.

بعد از آن، لیموی تازه به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن لیمو در این مرحله نقش کلیدی در طعم فلافل دارد. درصورتی که لیموی تازه در اختیار ندارید، می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مقدار کافی به آن اضافه کنید.

مواد به دست آمده تا این مرحله را کامل با دست ورز می‌دهیم؛ بهتر است ورز دادن را تا حداقل حدود ۳ دقیقه ادامه دهید.

سپس بار دیگر مواد را چرخ می‌کنیم. در این مرحله می‌توانید از هر کدام از دهانه‌های چرخ گوشت جهت چرخ کردن نهایی مواد استفاده کنید ولی بهتر است از دهانه تنگ آن استفاده کنید. در مرحله بعدی، ماهیتابه را آماده سرخ کردن می‌کنیم. (اجازه می‌دهیم روی شعله کمی داغ شود و سپس روغن را اضافه می‌کنیم.)

با کمک دستگاه مخصوص قالب زنی فلافل که در شکل زیر مشخص است، مواد فلافل را قالب می‌زنیم و پس از پرشدن قالب، آن را با قاشق فشار می‌دهیم تا هنگام وارونه کردن آن برای قرار دادن در ماهیتابه وا نرود. سپس فلافل‌ها را در شکل‌های منظم در داخل ماهیتابه قرار می‌دهیم.

در این مرحله دقت کنید که فلافل‌ها را آرام درون روغن هل دهید. زیرا در صورت پرت کردن فلافل‌ها در روغن، روغن روی دست شما می‌پاشد و باعث سوزش می‌شود. حتی اگر از دستکش استفاده می‎کنید، این کار خطرناک است زیرا امکان پرش روغن در چشم وجود دارد.

پس از آن‌که طرف اول فلافل سرخ شد، آن را وارونه کنید تا طرف دوم نیز سرخ شود. مدت زمان سرخ شدن هر دو طرف فلافل بسته به روغن موجود در ماهیتابه متفاوت است ولی حدودا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از سرخ شدن هر دو طرف آن، آن‌ها را در ظرف بچینید و همراه با سس‌های مورد علاقه خود میل کنید.

طرزتهیه فلافل

نکات مهم تهیه فلافل

۱-برای اینکه نخود باعث نفاخی نشود پیشنهاد می کنیم آن را چند روز پیش از تهیه بخیسانید و هر بار که خیس کردید آب آن را عوض کنید،حتی اینکار را هم می توانید انجام دهید اینکه چندین بار آن را جوشانده و آب آن را دور بریزید و پس از آن چرخش کنید،با این ترفندها دیگر نفخ نمی کنید.

۲-برای اینکه بتوانید یک فلافل ترد و خوشمزه بپزید می توانید یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر به آن اضافه کنید.

۳-برای اینکه فلافل ها را سرخ کنید ظرفی نچسب و کوچک انتخاب کنید که عمق روغن احساس شود تا همین که فلافل ها را در آن قرار دادید به ظرف نچسبد چرا که با این روش فلافلی ترد و خوشمزه را می توانید داشته باشید.

۴-سرخ شدن بیش از اندازه فلافل ها باعث خشک شدن آن می شود پس باید دقت داشته باشید که در تایم حدود ۳ تا ۵ دقیقه و نسبت حرارت گاز آنها را سرخ کنید تا جایی که سطح خارجی آن به رنگ قهوه ای روشن درآید.

۵-برخی افراد برای اینکه برای جلوگیری از خشکی فلافل و نرم شدن خمیر و مایع فلافل مقداری آب داخل خمیر فلافل میریزند ناگفته نماند اگر داخل مایع فلافل از لیمو ترش تازه استفاده کرده اید دیگر نیازی به اضافه کردن آب نیست چرا که با وجود لیمو ترش در آن بافت فلافل بسیار نرم و لطیف خواهد بود.

۶-پیشنهاد می کنیم از آرد برای تهیه خمیر مایه فلافل استفاده نکنید چرا که آرد باعث می شود فلافل خشک و سفت شود مگر اینکه مشاهده کنید مایع فلافل بیش از حد شل است که در آن صورت تنها ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری میتوانید آرد به آن بیفزایید.

۷-می توانید اسکوپ بستنی یا قالب های مخصوصی را در سرخ کردن فلافل ها بکار ببرید که شکل خاص و جالبی به آنها بدهد برای این کار بایستی روغن را کاملا داغ کنید چرا که فلافل تنها با روغن زیاد و داغ یکدست سرخ می شود،اگر روغنی بودن آن آزارتان داد می توانید در پایان کار با دستمال روغن آن را بگیرید و یا حتی برای اینکه فلافلتان بیش از حد روغنی و چرب نباشد می توانید آن را مثل کتلت در روغن کم سرخ کنید.

۸-اگر می خواهید بدانید این غذا با چه نانی دلچسب تر می شود پیشنهاد می کنیم از نان پیتا که نوعی نان لبنانی می باشد استفاده کنید چرا که این نان مقداری از نان لواش ضخیم‌تر است.

۹-در تهیه و پخت فلافل می توانید زیره سیاه و سبز بکار ببرید،این ادویه بهترین ادویه این غذا به شمار می رود.اگر دوست داشتید می توانید کمی نعناع خشک هم استفاده کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار