چاپ کد خبر: 118474
23 مرداد 1402

غارت گنج و عتیقه های زرین گور باستانی«کافر تپه» مازندران و فروش به تاجر ترکمنستانی +تصاویر

تپه باستانی مازندران توسط حفاران غیرمجاز غارت شد و اشیای تاریخی زرین عتیقه گنج  به دست آمده از گور باستانی «کافر تپه» پس از دست به دست شدن در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به یک تاجر ترکمنستانی فروخته و از ایران خارج شد.

صدای میراث : ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی و عتیقه  که از دوستداران میراث‌فرهنگی کشور هستند به صدای میراث خبر داده‌اند که دو سال قبل یک حفار غیرمجاز در شهر ساری مازندران موفق به یافتن یک گور باستانی می‌شود که به نظر می‌رسد متعلق به یک زن از اقوام باستانی سکایی در شمال ایران بود و این حفار غیرمجاز اشیای زرین داخل گور را به یغما برد.

سکایی‌ها از اقوام ساکن در غرب و شرق دریای کاسپین (خزر) بودند که تصاویرشان در کتیبه بیستون نیز درج شده است. از اقوام سکایی به عنوان قومی باستانی نام برده شده که کوروش پادشاه هخامنشی را کشته‌اند. این قوم در اوراسیای بزرگ اسکان داشتند و پراکنش آن‌ها از استان گلستان تا مازندران و شمال خراسان و ترکمنستان و افغانستان ادامه داشته است.

گنج عتیقه دفینه خرید و فروش عتیق +خرید دفینه +پیدا کردن پگنج

ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی احتمال می دهند که گور یافت شده متعلق به زنی است که احتمالا نقش زیادی در مرگ کوروش پادشاه هخامنشی داشته است که براساس اطلاعات آن‌ها حفار غیرمجاز توانسته است با یک دستگاه ردیاب الکتروسکوب و نقطه زن جی پی ایکس این گور را نقطه زنی و به مواد داخل آن دست پیدا کند.

براساس اطلاعات و تصاویر ارسال شده به صدای میراث، کافر تپه که در روستای امره در نزدیکی کیاسر مازندران قرار دارد منتهی به یک جنگل وسیع است و گور باستانی که  اشیاء داخل آن نیز به غارت رفته است در همین نقطه قرار دارد.

گنج عتیقه دفینه خرید و فروش عتیق +خرید دفینه

پس از یافتن این اشیاء، اهالی روستا با حفار غیرمجازی که توانسته بود گور باستانی را غارت کند بر سر تقسیم اشیای داخل گور اختلاف پیدا می‌کنند و این دعوا یکسال ادامه می‌یابد. اما در این مدت اشیای به دست آمده از «کافر تپه» به بازار زیرزمینی اشیای تاریخی راه می‌یابد و سرانجام یکی از خریداران و قاچاقچیان اشیای تاریخی که اکنون در پرونده قاچاق اشیای تاریخی از فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر شده است  خریداری می‌شود.

براساس اطلاعات ارسال شده  اشیای تاریخی به دست آمده از گور باستانی «کافر تپه»، در یک فقره ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در یک فقره نیز بیش از ۲ میلیارد تومان و جمعا حدود ۸ میلیارد تومان در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی معامله می‌شود.

آنطور که ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث گفته‌اند، ۹۰ درصد اشیای زرین یافت شده در گور باستانی «کافر تپه» مرصع و مزین به سنگ فیروزه بودند. در میان این اشیاء آثار منحصر به فرد و بسیار ارزشمند وجود داشته و عیار طلای آن‌ها نیز ۲۳ بود.

گنج عتیقه دفینه خرید و فروش عتیق +خرید دفینه

به گفته دوستداران میراث‌فرهنگی در بازار زیرزمینی اشیای تاریخی، بیشتر آثار به دست آمده منقش به نقش اژدها بودند و دستبندهای زرین قطور با نقش اژدها و آثار زرین دیگر مزین به نقوش حیوانی دیگر داخل مجموعه موجود در گور باستانی وجود داشت.

حفاران غیرمجاز همچنین توانسته‌اند از گور باستانی «کافر تپه» گردنبندهای بزرگ، دستبندهای قطور، تعدادی گوشواره زرین و نیم تاج طلا و تعداد زیادی اشیای زرین برای تزئین لباس کاربرد داشته‌اند بیابند. ظروف مزین به نقش شیردال‌ با سر اژدها و بدن شیر و پای عقاب از این گور به دست آمده است. تعدادی مجسمه و نقره جات و زیوارآلات دیگر هم توسط حفار غیرمجاز گور باستانی «کافر تپه» از این گور باستانی خارج شد و آنطور که ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی به صدای میراث خبر داده‌اند همزمان با عرضه این آثار در بازار زیرزمینی خریداران زیادی برای خرید این اشیاء صف کشیدند که در نهایت آثار «کافر تپه» به یکی از خریداران فروخته شد و او نیز در یک معامله آثار ارزشمند باستانی را به یک تاجر ترکمنستانی فروخت.

براساس اظهارات منابع صدای میراث، آثار به دست آمده از حفاری غیرمجاز گور باستانی «کافر تپه» ۶ کیلوگرم تخمین زده شد که ۲ کیلو و ۷۵۰ گرم آن در بازار زیرزمینی خریداری و دو سال به خریدار عتیقه و گنج ترکمنستانی فروخته شد.

چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کنیم؟دلیل و علایم پاره شدن تسمه تایم ماشین

صدای میراث براساس رسالت حرفه‌ای خود اقدام به انتشار این گزارش و همچنین انتشار تصاویر آثار «کافر تپه» کرده است تا براساس مستندات موجود خرید و فروش و عرضه آن‌ها در گالری‌های خارج از کشور ممنوع و در صورت اقدام به موقع وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت امور خارجه کشورمان در استرداد آثار تاریخی متعلق به ملت ایران پروسه استرداد برای آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است، تصاویر ارسال شده به صدای میراث نیز توسط ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی که از دوستداران میراث فرهنگی هستند در اختیار این رسانه قرار گرفته و انتشار آن‌ها به معنای اصالت سنجی مطلق برای این آثار نیست. صدای میراث نیز خود را کارشناس تشخیص اصالت آثار نمی‌داند اما ناظران بازار زیرزمینی اشیای تاریخی تاکید دارند که آثاری که تصاویرشان در اختیار صدای میراث قرار گرفته است همگی اصالت دارند و باید نسبت به ممنوعیت خریدوفروش آن‌ها در بازارهای خارجی و بازگرداندن آن‌ها به ایران اقدام شود.

نگاه کنید|عکس های قَشنگ ترگُل وَرگُل که خوش بحالتون بشه

تصاویر شهر شیراز در ۱۰۰سال آینده از نظر هوش مصنوعی+عکس

همه چیز درباره پرورش گیاه زینتی گل سنگ با برگ‌های خال‌دار و زیبا

چند روش برای رها شدن از اتفاقات تلخ گذشته در زندگی که باید بدانیم

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

کک جمعه , ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

چسلامسلاممن۸من.ماندم.اجداد.ما.به

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

من.خودم.کارم.گنجیابی.وپیداکردن.آثارهارهای.گذشته.کشورهست.خیلی.هم.دارم.زحمت.میکشم.دردسروگرفتاری.میکشم.تایک.جای.باستانی.که.درقدیمهاجای.زندگی.بوده.راپیداکنم.خیلی.هم.هزینه.داردچندسال.زحمت.کشیدم.درس.آثارشناسی.وخاگ.ومکان.شناسی.راخوندم.که.بهرش.راببرم.به.دولت.چه.ربطی.دارداصلا.نمیداندچه.جاهای.کشورمان.نشانه.باستانی.دارداگرازمن.کنج.یافتهای.خودم.رامصادره.کنندشمافکرمیکنیددولت.چکارش.میکندخودش.دربازارهای.خارجی.بفروش.میرسانددرسال.۹۳.خودم.تعدادسه.عددمجسمه.ده.سلنتی.یک.گردنبند.یکجفت.گوشواردوعددالنگودریک.قبری.که.هزاروشش.صدسال.قدمت.داشت.که.موقع.فروش.درکرج.بدست.قانون.گرفتارشدم.وتمام.کنج.باارزشم.رامصادره.به.نفع.دولت.ظبت.گردیدبنده.هم.چهارده.مابه.زندان.محکوم.شدم.فکرمیکنیداین.گنج.به.موزه.ملی.اهداشدنه.دولت.ومیراث.خودشان.دزداصلی.میراث.کشورهستن.

احمد چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

مسعولان میراث فرهنگی یاکسی نفوذی داره پیام من میخونه به عرضشون برسانید بجای اینکه حفاران زندان دستگیر این اشیا بخرین از حفاران تا حفاران به قیمت ناچیز نفروشن به خارج دلالها .پس سیاست عوض کنید حفاران باقیمت کمی هم راضی هستن باهمون قیمت که دلالها میدن پس اعلام کنید تااثار کشور حفظ بشه

امیر چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

میراث فرهنگی پشت تمام این قضایا هست و به بیشتر ارگانهای نظامی رشوه میده ، کدوم رسانه ای قدرت و جرات انتشار اخبار و نظرات بدون سانسور مرتبط با اشیا باستانی رو داره ، این مطالب که دیگه سیاسی نیست

حسن چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

نوش جونشون ، دمشون گررررررم

آخرین اخبار