پاسارگادیان یکی از قبایل پارس بودند. بر اساس اسناد مورخان یونانی قبایل پارسی به شش طایفهٔ شهری و دهنشین و چهار طایفهٔ چادرنشین تقسیم میشدند.
طبق گفته آنها طایفههای شهری عبارت بودند از: پاسارگادیان، مرفیان، ماسپیان، پانتالیان ، دروسیان، گرمانیان که مهمترین آنها پاسارگاردیان بودند و قبیلهٔ هخامنشی و پادشاهان ناحیهٔ پارس از این قبیله هستند.
همچنین چهار طایفهٔ چادرنشین عبارتند از: دائیها، مردها، دروپیکها، ساگارتیها
پاسارگادیان از کوروش حمایت کرده و سلسلۀ هخامنشیان را به وجود آوردند؛ آنها که در سدههای نخست میلادی به ایل کاریان ملقب گشتند، اردشیر بابکان را در بنیانگذاری حکومت ساسانیان یاری دادند و مورد توجه ویژۀ پادشاهان ساسانی قرار گرفتند. بهطوریکه مرکز حکومتی آنان شهر مذهبی کاریان شد.
ایل کاریان در مقابل حملۀ اعراب سخت مقاومت کرد و شهر کاریان چهار بار توسط اعراب محاصره و فتح شد. پس از مهاجرت تعدادی از قبایل اعراب به فارس امور حکومتی ایل کاریان در اختیار اعراب قرار گرفت. این قبیله در دورۀ ساسانیان به نام رم کاریان و در سدههای پسین از اسلام به پارسیان معروف شد و ایل باصری که هنوز هم در استان فارس به زندگی کوچی خود ادامه میدهد بازماندۀ آنان در سدههای معاصر بهشمار میآید.
در دوره ساسانی، و قرون اولیه اسلامی، فارس به پنج ولایت “کوره” و پنج ناحیه عشایرنشین “رم” تقسیم میشد.در این نواحی عشایری، یا (رَموم)، طوایفی میزیستند که مورخین قرون اولیه اسلامی از آنان با نام (اکراد پارس) یاد کردهاند.
نمایی از تخت جمشید در سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی
رمها
استخری و سایر مؤلفین قرون اولیه اسلامی گزارش میدهند که (جومهای کردان) در پارس بیش از پانصد هزارخانه بودهاند، استخری و ابنحوقل “حدود ۳۶۷ ه.ق” دقیقاً حدود جغرافیایی این (رموم) را ذکر کردهاند. تطبیق دادههای فوق با جغرافیای طبیعی فارس روشن میکند که در غرب و شمال غربی فارس، رم جیلویه یا رمیجان قرار داشت. این رم از مشرق به کوره استخر، از مغرب به کوره ارجان، از جنوب به خوزستان، از جنوب شرقی به کوره شاپور و از شمال به اصفهان محدود بود. این ناحیه استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی را دربر میگیرد.
در شرق رم جیلویه، رم بازنجان یا رم شهریار قرار داشت، که بخش مهمی از آن از اعمال اصفهان بود و بخشی از اعمال پارس. این رم، نواحی سر حد شش ناحیه و سرحد چهاردانگه امروزین “جنوب آباده تا سمیرم” را شامل میشود.
رم دیوان یا رم حسین صالح، از سمت مشرق به کوره اردشیر خره “فیروآباد کنونی”، و از سه جهت دیگر به شاپور کوره “ناحیه کازرون کنونی” محدود میشد. با توجه به دادههای جغرافیای تاریخی، (رم دیوان) در منطقهای بود که امروزه به کوهمره سرخی شهرت دارد.
رم لوالجان یا رم احمد لیث از سوی جنوب به خلیج فارس و از سه جانب دیگر به کوره اردشیر خره محدود بود. این رم، نواحی کوهنارو “جبل النارویه”، سیمکان، جهرم، قیر و کارزین، جویم و بیدشهر و لارستان الی استان هرمزگان کنونی را در بر میگیرد.
رم کاریان یا رم احمد بن الحسن در شرق وشمال شرقی فارس قرار داشت، از شمال به ایالت کرمان، از شرق به (سیف آل صفار) و دریای فارس، از غرب به رم بازنجان و از جنوب به کوره اردشیر خره محدود میشد. این رم نواحی ابرقو تا فسا تا بندرعباس کنونی را شامل میشود. با توجه به شواهد بسیار این رم بازمانده قبیله پاسارگادیان در دوره هخامنشیان میباشد. بازماندگان این رم باصریها هستند که در همین ناحیه کوچ میکنند.
تعمق در نامهای بالا روشن میکند که رموم دوره ساسانی در قرنهای آغازین اسلامی به نام حکمرانان منطقه مربوط شهرت داشتند. برخی از این حکمرانان “مانند حسین بن صالح” عرب بودند و برخی “مانند جیلویه و شهریار” ایرانی.
از طایفههای کردان فارس، که نام آنان در متون قرون اولیه اسلامی درج شده، برخی تاکنون پابرجا هستند. طایفههای ششگانه سرخی “سهری و سهرکیه مندرج در متون فوق” و مهرکی و بککی، که در منطقه کوهمره سرخی میزیند، بازماندگان (رم دیوان) عهد ساسانیاند.
همچنین بازماندگان (رم کاریان) در قرون معاصر، باصریها بهشمار میروند که امروزه در استان فارس به زندگی کوچی خود ادامه میدهند. نام باصری معرب شدهٔ واژهٔ پاساری است که به افراد قبیلهٔ پاسارگادیان یکی از قبایل دهگانهٔ پارسها در دوران هخامنشیان اطلاق میشده.
پاسارگادیان که کوروش را در ایجاد سلسلهٔ هخامنشیان یاری داده بودند در دورههای اشکانیان و ساسانیان به رم کاریان مشهور شدند. آنها به دلیل این که به اردشیر بابکان نیز در تأسیس سلسلهٔ ساسانیان کمک کرده بودند؛ این نام در سدههای آغازین اسلامی نیز کاربرد داشت. و پس از مهاجرت تعدادی از قبایل اعراب به فارس امور حکومتی رم کاریان در اختیار اعراب قرار گرفت.
بر طبق سخنان مسعودی مورخ قرن چهارم در سرزمین فارس طایفهای به نام پارسیان زندگی میکردهاند که بازماندگان همان رم کاریان بودهاند. آنها در زمان آلبویه به دو گروه پاساری و بساسیری تقسیم گشته و به ترتیب ضمیمهٔ ایل عرب خمسه و ایل ترک گشتند. پاساریها و بساسیریها در زمان فتحعلیشاه قاجار دوباره با یکدیگر متحد شده و ایل باصری را تشکیل دادند که تا به امروز پابرجا مانده و آن را میتوان سرسلسله و میراثبان فرهنگ و تمدن هخامنشیها و کاریان دانست.
بر طبق سخنان مسعودی مورخ قرن چهارم، در سرزمین فارس، طایفهای به نام پارسیان زندگی میکردهاند که احتمالاً همان رم کاریان ساسانیان بودهاند.
باصریها (باسری) از عشایر پارسیتبار و فارسیزبان ایران به شمار میروند که بیشتر در استان فارس زندگی میکنند.
این ایل یکی از پنج ایل تشکیلدهندهٔ ایلات خمسه است و به خاطر قالیها و گلیمهای خود شهرت دارد. باصریها حدود صد هزار نفر جمعیت دارند و بیشتر مسلمان و شیعه هستند.
سرحد (ییلاق) ایل باصری در مناطق مرودشت، پاسارگاد و اقلید و گرمسیر (قشلاق) آن در مناطق لارستان، جویم، اوز و جهرم است.
امروزه باصریها بیشتر در شهرستانهای مرودشت، پاسارگاد، شیراز، جهرم ،اقلید، لارستان و سایر مناطق مرکزی فارس ساکن هستند.
شما هم نظر بدهید
اردشیر جانی
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
بر اثر تهاجمات وحشتناکی که در طول تاریخ به ایران شده باعث شد نژاد ایرانی از میان برود و تنها گروهی از ایرانیان که دین نیاکان خود یعنی دین زرتشت را حفظ کردند توانستند نژاد ایرانی را نیز نگهبانی کنند ایرانیان اصیل تنها زرتشتیان هستند و آن دسته ایرانیان که صد الی دویست سال پیش مسلمان شدند ولیکن میدانند که زرتشتی بودند ما بقی اصالت خود را از دست دادند و دیگر ثابت کردن اصیل بودن بسیار سخت و تنها از طریق آزمایشات علمی و ژنتیکی تا حدودی میسر میباشد
....
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
اعراب ب معنی بادیه نشینان است
ناشناس
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
ااساتید محترم لطفا اعراب را درس تلفظ کنید اعراب ب معنی بادیه نشینان است
کوروش
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
ما الان باید تو فکر آینده ی بچه هامون باشیم درسته گذشته وتاریخ خوب هست ولی این آخوندها کاری کردن که هیچی سر جاش نیست پاینده باد ایران وایرانی
سرباز وطن
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
امیدوارم هر اتفاقی که میفته در نهایت به رشد و ترقی ایران و ایرانیان ختم بشه..
نیت از بررسی تاریخ ،کسب اطلاع از چگونه زیستن و آداب زیستن هست و آموختن و عبرت گرفتن
اگر جدای از این باشد و بخواهیم با صحبتهای سست و نامعتبر خود و دیگران رو ناراحت کنیم ،همان بهتر که تاریخ نخوانیم و ضد تاریخ حرفی نزنیم..
کوروش
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
درود بر همه ی وطن پرستان و دوستداران ایران زمین
با توجه به وقایع تاریخی از قبیل جنگ ها و مهاجرت ها ی فراوان اعم از حمله هخامنشیان به روم و آوردن هزاران اسیر رومی به ایران و حمله اسکندر و فتح ایران و تشکیل سلسله ی سلوکیان و جنگ های ساسانیان با کشور های مختلف و حمله اعراب و مغول و مهاجرت های بیشمار از کشورهای دور و نزدیک به ایران زمین ضمن اینکه قبل از پارسیان اقوام محلی مختلف در این منطقه زندگی میکرده اند و آمیزش نژادی این اقوام و توالی نسلها آیا میتوان باز هم نسل و نژاد خاصی را اکثریت و ممتاز در تعداد در ایران زمین دانست ؟ قطعا ایران مخلوطی از نژاد های بی شمار است و بحث در این زمینه بی مفهوم است همچنان که سایر کشورها هم در این زمینه کم و بیش شبیه به ایران هستند
محمدباقر ایل خمسه عرب عرب و باصری
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
در کشور ایران هیچ نژاد خالصی وجود ندارد همه اقوام به سبب هم زیستی و ازدواج با هم مخلوط شده اند و همه برابر و برادر هستیم البته اینکه باصریها عشایر هستند و زبانشان کاملن فارسی است این فرضیه را تقویت میکند که از اقوام اصیل ایرانی و از بازماندگان پاسبان کهن باشند
پارسی
تاریخ : ۲۵ - بهمن - ۱۴۰۱
کردان پارس اجداد لرهای فارس بودند. طایفه کرد پارسی شهرکی و چند طایفه دیگر که از طوایف ایل ممسنی بودند و به سیستان مهاجرت کردند. طایفه جلیلی که به همین نام در بویراحمد است. طایفه شهرویی از تیره های ساکن ممسنی و کوه گیلویه اند. بزرگترین رم کردان پارسی همین کوه گیلویه کنونی می
ایرانی باغیرت
تاریخ : ۲۴ - بهمن - ۱۴۰۱
این دوستمان که نوشتند عرب وبلوچ ولراقولم هجر ر هستند بااحترام خدمتشون عر میکنم لر از اقوام اصیل ایرانی هست وحتی بلوچها اقوام ایرانند اما اعراب رو درست فرمودند اعراب مهاجرت کردند به ایران
ناشناس
تاریخ : ۲۳ - بهمن - ۱۴۰۱
اسکندر کل زرتشتیان وایران اصل را ازبین برده تعداد کم در زیر زمینهای یزد ماندن عرب وترک ولر وبلوچ مهاجرن امدن ایران
علی اکبر
تاریخ : ۲۳ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام گرچه مختصربودولی بسیارعالی ودقیق بود.ایل باصری ازنژادپاسارگادیان هست وتنهاایلی هست که درگفتگوهاشان اغلب کلمات زبان پهلوی باستان رایج است،مسیرجغرافی کوچشان همان محدوده رم کاریان واطراف تخت جمشیدونقش رستم بوده وهست.ضمناچون ایل باصری باوالیان وحکومتی هاهمیشه درگیربوده اغلب سعی میکردن این ایل راتحت الحفظ سایرایلات قراربدن که این امرفقط برروی کاغذانجام میشده ودرعمل کاملاایل باصری مستقل عمل میکرده.مجدداازمطلب زیباتان تشکرمیکنم وخواهشمندم بیشترنشربدین تامردم باتاریخ آشنابشوند
کارن
تاریخ : ۲۳ - بهمن - ۱۴۰۱
از تعصب دست برداریم بخاطر اثبات یک مطلب تاریخی به اسناد و منابع مکتوب و شفاهی رجوع کنیم کتب تاریخی مانند مسعودی ابن حوقل فارسنامه ابن بلخی تا فرصت شیرازی همه در هخامنشی و پارسی بودن باصری ها یک نظر دارند. از واژه های و گویش و رسم و رسومات و تیپ بدنی هم می توان کمک گرفت. بالاخره این طایفه بازمانده پارسیان جنوب ایران بوده که تا امروز زیسته اند فقط یکی از رسوم آنها که خود مشاهده کرده ام بیان میکنم. پس از مرگ یکی از افراد باصری فردای دفن متوفی صبح زود بر مزارش حاضر می شوند آتش روشن میکنند و تا طلوع آفتاب کنار مزار دعا می خوانند همان کاری که زرتشتیان کرمان و یزد هنوز انجام می دهند اگر خواستیم نظر بدهیم سعی کنیم به حقیقت و انصاف نزدیک باشد. گر نه مطالب سست و بی ارزش زود از یادها می رود. درود و سپاس بر همگان پاینده باشید
کهن پارس
تاریخ : ۲۳ - بهمن - ۱۴۰۱
زمان مهاجرت اعراب به فارس که آن زمان شامل پارس بزرگ از اصفهان وکرمان تا خورستان وهرمزگان و…. شامل میشده از شاخه های پاساری ها ویا همان باصری های امروزی بوده اند
در ضمن درود بر تورک وکرد و…… وهمه اقوام اصیل ایرانی وهمه ساکنان امروزی ایران زیر یک پرچم مقدس زندگی می کنند
شیرازی
تاریخ : ۲۳ - بهمن - ۱۴۰۱
طوایف نامبرده درسته پاسارگادیان هستن ولی در اصل تمام استانهای اصفهان کرمان خوزستان فارس هرمزگان بوشهر نیز از این شاخه اند
اسماعیل
تاریخ : ۲۳ - بهمن - ۱۴۰۱
درود بر ایران وایرانی انشالله برسد روزی که با شکوه تراز زمان هخامنشیان و ساسانیان در دنیا باشیم
احمد
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
این نوشته بیشتر میخواهد یک ایل یا طایفه را مفتکی میراث دار همه ایران معرفی کند. ضمن احترام به تمام انسان ها و قومیت ها، این متن تحریفات و اشکالات و همچنین توهین های زیادی فقط هست و ارزش و سندیت نیز ندارد لطفا برای مشهور کردن ایل و طایفه خودتان تاریخ ایران مملکت را شخم نزنید.
پارسی
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
تیره پاسادگادیان و هخامنشیان یک تیره پارسی بودند که در مرودشت کنونی و تل میان بیصا بودند و ساسانیان از مرودشت یا استخر پیشین بودند و پارس و خود را هم از نوادگان هخامنشیان مینامیدند تیرهای دیگر پارسی در دیگر جاهای ایران بودند که هرودوت گفته و نامی از گروهای دیکر نبرده
سینا
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
هخامنشیان و ساسانیان از تبار پارس بودند و اجداد پارسیان بودند
سروش
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
عالی … لطفاً کسانی که حتی یادشون نمیاد دیروز چی خوردن لطفاً نظر ندن یکی میگه توهم زده یکی میگه عرب بودن در اصل یه بنده خدا میگه زمان هخامنشیان تا پهلوی ۱۵تا سد ساخته شده یکی اینکه اونموقعه آب فراوان بوده دوم اینکه یاد آوری کنم دوران هخامنشیان فقط ۶درصد از کره زمین مونده بود که فتح بشه هخامنشیان تنها دولتی بودن که به سه قاره بزرگ حکم رانی می کردن لطفاً از روی …ه نظر ندین لطفاً توهین به ایرانی و ایرانی بودن خودمون نکنین به امید روزی که باز هم به کل جهان حکمرانی کنیم با همین دولت جمهوری اسلامی
ایرانی وطن دوست
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
قوم لر هست که در اصل ساسانی را تشکیل داد و آنها قومی دلیر بودن که در هجوم اعراب از دل جان از این سرزمین دفاع کردن
ارسلان رزمجویی
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
اردشیر از طایفه دشت رون یا دشت روم امروزی بوده که نسب خود را به بهمن کیانی میدانند و بعلت اینکه حکومت به همای و فرزندش داده شد ساسان فرزند ارشد بهمن و جد هفتم اردشیر از حکومت کناره گرفت و به شبانی پرداخت آنان را شبانکاره نیز مینامند. شبانکاره ها و شولها اصالتا بازرنگی هستند. امروزه دشت بازرنگ در یاسوج و روستای بازرنگ در کازرون موجود است. بعد از اسلام این قوم
پس از شکست از اعراب به داراب و فسا کوچ نمودند و حکومت شبانکاره را تاسیس کردند و تا زمان آل مظفر قدرتمند بودند.
حکومت اتابکان لر را نیز همین خاندان تاسیس کردند.
ارسلان رزمجویی ،پژوهشگر تاریخ
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
درود بر شما عزیزان
به رم گیلویه و بازنجان اشاره شد که مطالب صحیح نمیباشد. رم جیلویه یا گیلویه بعد از اسلام پدید امد بدلیل حکومت گیل فرزند روزبه بود وبر کهگیلویه حکومت کرد و بیست سال با اعراب جنگید.
رم گیلویه قسمتی از رم بازنجان بود که در زمان اشکانیان بازرنگیان نام داشت و شامل استان کهگیلویه و بویراحمد، قسمت جانکی بختیاری، لیراوی، دشتستان، کازرون، کوه چنار، ممسنی، سپیدان، اقلید، بیضا، آباده تا شهرضا، مرودشت بوده است. بازرنگیان از قدرتمند ترین ایالات ایران بودند که محل زندگی قبیله مردها بوده است. مردها به فرماندهی آریوبرزن در کوههای بویراحمد و ممسنی با اسکندر جنگیدند.
بعد از فتح تخت جمشید اسکندر مجدد به قبیله مردها حمله کرد ولی نتوانست آنان را بطور کامل شکست دهد. از نسل آنان بازرنگیان بوجود آمدند و تا بعد از اسلام هم با نامهای بازرنجیان، بازنجیان نامیده میشدند. آخرین پادشاه آنان گوچهر بازرنگی بود که بر قلعه سفید ممسنی حکومت میکرد. وی علیرغم رابطه فامیلی و پدرخواندگی اردشیر توسط توسط اردشیر بابکان به قتل رسید.
ایران زمین
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
با درود و سپاس خواهشمند است در مورد اکراد پارس بویژه ایل شبانکاره که اجداد اردشیر بابکان بود است که سردسیر آنها فیروزآباد و میمند و سیمکان و گرمسیر آنها سیمکان و جلگا بوده است مطلب مفید تهیه گردد.
امیر
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
سلام در محدوده ارامگاه کورش تا سرحد اقلید تا مرودشت و حتی جهرم قومی زندگی میکند به نا کردشولی که اکثرا قد بلند و بینی شبیه تصاویر هخامنش دارند ولی مطالعه ای در این زمینه نشده به گویش خاصی شبیه لری صحبت میکنند
سرزمین پارسه
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
این نظریه اقای علی نقی مختاری هست ودر هیچ کتاب دیگری دیده نشده وزبان کنونی طایفه باصری هم دال بر پاسارگادی بودن انها نیست بعضی از تیره های انها مثل … و… ها در زمان حمله محمود افغان به فارس و طایفه باصری پیوستند و الان تعداد زیادی از اعراب شیبانی در روستاهای شرق تخت جمشید زندگی میکنند و ترکی صحبت میکنند شاید چند نسل دیگر دیگر نداند که عرب بوده اند
ناشناس
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
… اگه نبود دنیا خیلی بهتر میشد
ضربه هایی که به ایران خورد چه الان چه قبلاً همه از خیانت های داخلی بوده همین دو دلیل فقط همین دو دلیل بوده و بس الان هم همینطور هست
سرزمین پارسه
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
درودبر ملت کنونی ایران خوا ترک خوا کرد ولر وعرب
مهمه نیست کدام قوم باشیم ایران عزیز بارها مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته ودستخوش تحولات سرزمینی وقومیتی قرار گرفته اما اینکه طایفه باصری از بازماندگان قوه پاسارگادیان باشد نضر علی نقی مختاری هست ودر هیچ کجا
غلام
تاریخ : ۲۲ - بهمن - ۱۴۰۱
درودبردوستانی که نظرات شخصی خودرا ابرازنمودند، دوستانی که نظرمخالف دادندهم نظرخودراگفتند،امادریک ناحیه همه اقوام درطول تاریخ دربرابرمهاجمین ازسرزمینهای خود پاسداری کرده اند.بنابراین اینکه باصریهاهم سرزمینهای خودراحفظ کرده اندشکی نیست.
فعلاکه نه باصری بودن ازدرجه واصالت هموطنان دیگرکاسته ونه کسانی میخواهند سندی بنام باصری بزنندکه رگ گردن بعضیها کلفت میشود.پس همانطورکه باصریها برای سایراقوام احترام قائل است انتظاردارندکه دیگران هم متقابلا رعایت کنند.زیرا هرکس دیگران رابا القاب وکلماتی، خفیف کنند،خودشان بزرگ نخواهندشد.
نوروزی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
تخت جمشید پایتخت فرهنگ وهنر ومعماری ایران جاودانه خواهد ماند. ما با عزیزان عرب و ترک زبان هیچ دشمنی نداریم.آنان امروز بخشی از پاره تن هویت ایرانی هستند. یادمان آثار تاریخی ایرانی مایه افتخار همه ایرانی ها هست.
هرچند برخی خیال می کنند اول فارس از آن باصری هست ولی من سرچ کردم دیدم خیر اساسا مدیر اول فارس از فرهیختگان قوم لر هستند و این نشاندهنده اهتمام جدی ساکنان سرزمین ایران به یکپارچگی فرهنگی و تاریخی سرزمین ایران است.
ناشناس
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
درود بر اول فارس که با طرح ظریف مسائل به هیچ قوم و قبیله و نژادی توهین نمی کند…من یک کامنت علیه اعراب گذاشتم برای امتحان چنان حرفه ای ویرایش کردید که خودم کیف کردم…آخرشی اول فارس
کهن دیار
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
رم کاریان باید زبونشم باستانی باشه که به همان روستاهای اطراف منطقه گرمسیری فارس مانند کاریان و هرم بیدشهر میخوره که زبونشم اچمی هست…..
شیراز
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
جمعیت ایل باصری الان حدو ۸۰هزار نفر هست در صورتی که پاسارگادیان ۲۵۰۰سال پیش انقدر بودن که تونستن بر ایران مسلط بشن با عقل هم بخای بسنجی الان باید جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری باشه……
ایران
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
سند علمی ارایه کنین ایل باصری طبق کتاب ایل باصری خودشان از خراسان اومدن اینا بخاطر خیالات چندین نفر شخصیت غیر علمی مانند علی نقی مختاری هست حداقل عشاریر مرکزی رو مطالعه کنین…..
اریوبرزن
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
درود بر ایران و اقوامش…. دوستان ازینکه باصری ایل اصالت داری هست هیچکس شکی ندارد ولی طبق کتاب عشایر مرکزی ایران که جز دروس دانشگاهی میباشد باصری از منطقه خراسان و سمنان به فارس کوچانده شدن تا با همکاری قشقایی جلو قدرت بویر احمدیها در فارس گرفته شود و نظرات گفته شده فاقد سند علمی میباشد و حتی طبق نظر محمد خان ضرغامی که بر گرفته از سخنان اجداد قدیمیشان هست ایل باصری از خراسان به فارس آمده اند…..تاریخ بدون ذکر سند ارزش خواندن ندارد و شایعه بیش نیست…
اریوبرزن
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
درود بر ایران و اقوامش…. دوستان ازینکه باصری ایل اصالت داری هست هیچکس شکی ندارد ولی طبق کتاب عشایر مرکزی ایران که جز دروس دانشگاهی میباشد باصری از منطقه خراسان و سمنان به فارس کوچانده شدن تا با همکاری قشقایی جلو قدرت بویر احمدیها در فارس گرفته شود و نظرات گفته شده فاقد سند علنی میباشد و حتی طبق نظر محمد خان ضرغامی که بر گرفته از سخنان اجداد قدیمیشان هست ایل باصری از خراسان به فارس آمده اند…..تاریخ بدون ذکر سند ارزش خواندن ندارد و شایعه بیش نیست…
کریمی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
همه ایرانیها بزرگوارند.کوچک بودن بعضی ایلات دلیل برحمله مهاجمان ومهاجرانی بوده که میخواستندبه زور سرزمینی را تصاحب کنند.وخود رادرآن سرزمین غالب کنند.
فرهمند
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
نویسندهای طایفه باصری
ازتخیل وتوهم در نوشته هاشون
استفاده میکنند.بدون یک دلیل تاریخی
باصری زیرنظرعرب شیبانی مدیریت میشده.عرب شیبانی هم از عراق وارد ایران شده.هنوزتکلمشان هم عربی است.باصری ربطی به هخامنشیان ندارد
ضراب
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
لرهای لرستان ، بختیاری و کهگیلیویه و وبیراحمد و ممسنی بازماندگان امپراتوری باشکوه ایرانیان هستند
قشقایی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
باصری واژه عربی هست هم ریشه با کلمه بصره هست پس نمیتوان گفت فارسی هست بیشتری به عرب نزدیک است تا فارسی.
فرهمند
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
باصری هیچ گاه ایل نبوده.طایفه باصری بوده روی سنگ قبرهای قدیمی طایفه باصری حک شده
احمد
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
چند هزار سال تاریخ داریم یه فیلم برا بزرگان ایران نساختن همه ی دنیا کوروشو قبول دارن و باعث افتخار ایرانیان است
سلوکی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
ببینید نباید هر مطلبی را به سلطنت و این حرفا نسبت داد…بنظر من بهترین حاکمیت تاریخ معاصر ایران همین جمهوری اسلامی بوده است ولی مشکلات اقتصادی باعث برخی مسائل شده…هخامنشیان روزگارشان بسر آمده ولی مردم هم قطعا بخشی از تاریخ شان را دوست دارند…سرزمین ایران قطعا به اقوام ایرانی گرایش دارند…من اصالتا عرب هستم ولی فرزندانم هر سال به تخت جمشید میروند و افتخار هم می کنیم…
قشقایی فیروزآباد
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
در اینکه پاسری از اقوام قدیمی ایران هست شکی نیست ولی اینکه ایل بوده یا نه این خیلی مهم نیست…از سوی دیگر اعراب و قشقایی ها هم اکنون بخش مهمی از هویت وتاریخ ایران هستند و کسی منکر این نیست…مطلب خوبی بود…
پارسی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
از اینکه باصری ها از بازماندگان هخامنشیان بوده اند .شاید بتوان دلایلی که غلامرضا توکلی اورده است را محتمل دانست. یکی اینکه امروزه اطراف تخت جمشید و ارامگاه کوروش باصری ها زندگی می کنند….دوم اینکه فاصله بین سرحد تا گرمسیر باصری ها نسبت به ایلات دیگر کوتاه تر بوده است…….به فرموده دوستمان اگر باصری ها منشعب شده اعراب بوده اند چرا زبانشان عربی نیست؟ شاید در دوره هایی به علت قدرت حکمرانان سرپرستی آنان به عرب ها سپرده شده باشد ولی حداقل زبان فارسی خود را حفظ کرده اند .مانند عرب ها و قشقایی ها که هر چند در یک محدوده جغرافیایی هستند ولی زبانشان را حفظ کرده اند…..ما این اعتقاد را داریم که عرب ها و قشقایی ها خارج از ناحیه فارس بوده اند که در برهه ای از زمان به این مناطق کوچانده شده اند .ولی زبان خود را حفظ کرده اند…..پس نتیجه میگیریم که باصری ها هم ایلی جدا گانه بوده اند ……واژه ی باصری (باصری با صاد)از دل تاریخ امده است کسانی که این رسم الخط را نوشته اند احتمالا با واقعیت بیشتر آشنا بوده اند حد الامکان ما نویسندگان امروز پافشاری روی رسم الخط باسری نکنیم….چون این واژه هیچ معنی و مفهومی ندارد. همین امروز باعث انشقاق شده است و شاید در آینده های دور نویسندگانی دیگر دو تا ایل باصری و با سری تعریف کنند ..
ثریا
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
قطعا پرداختن به این رویدادهای تاریخی خالی از لطف نیست. اینکه برخی اقوام دیگر به ایران آمده اند شکی نیست و این جبر تاریخی است و الان همه ما در کنار هم داریم زندگی می کنیم.
اعظمی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
بر کسی پوشیده نیست که لرها از بازماندگان اصلی اقوام پیشین ایران هستند. البته من بار اولی هست راجع به ایل پاسری مطلبی دیدم. و برایم جالب بود…حالا که همه ما زیر لوای اسلام و ایران بزرگ هستیم…
شایان
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
توهم وجهالت حد و مرزی نمی شناسد
پارسی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
باصری ها در اصل عشایر اطراف بصره عراق بودند که به فارس کوچ کردند وذاتا عرب هستند
اکبر
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
عالی بود…تا حالا نخونده بودم
پارسی
تاریخ : ۲۱ - بهمن - ۱۴۰۱
اینها خیالات وتاربخ سازی امثال علینقی مختاری برای عشایرهای باصری میباشد،
باصری هیچگاه ایل نبوده،زمان فتحعلی شاه هم نبوده، گروهی منشعب شده از ایل عرب شیبانی بوده که پرویز ضرغامی نخستین سرپرست منصوب شده از طرف عسکر شیبانی امورات ان را تمشیت میکرد وبعد هم حسنعلی وسپس محمد ضرغامی تا اوایل دهه ۶۰ خورشیدی، وبعد هم که انقلاب اسلامی و……