چاپ کد خبر: 78608
28 اسفند 1400

علائم سوختن واشر سرسیلندر خودرو چیست؟

آیا می‌دانید وظیفه اصلی واشر سرسیلندر چیست و چه زمانی می‌سوزد؟ دراین نوشتار از وظایف اصلی واشر سر سیلندر و نشانه‌های سوختن آن مطلع می‌شوید.

به گزارش اول فارس، واشر سر سیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون‌ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می‌کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن جلوگیری کند.

 

کار واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر سه وظیفه اصلی دارد:
۱. آب بندی سیلندر:
وقتی موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می‌تواند به ۷۰۰ psi و در موتور دیزلی، تا ۲ هزار psi برسد. واشر سرسیلندر سبب بهینه‌تر شدن حالت کارکرد سیلندر می‌شود.
آب بندی واشر سرسیلندر با اهمیت است، زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و بهره وری موتور می‌شود. واشرسر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید.
در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می‌شود و موجب سوختن واشر سر سیلندر می‌شود، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه هنگفتی را به همراه دارد.

۲. هدایت مایعات:
داخل بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیر‌هایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمع‌ها است.

۳. حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر:
مسیر‌های مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است.
یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گاز‌های احتراق به مسیر‌های مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.

با علائم سوختن واشر سرسیلندر آشنا شوید؛ از دود سفید رنگ تا قاطی شدن آب و روغن

سوختن واشر سرسیلندر یکی از عیوب رایج در پیشرانه‌های احتراقی است که تعمیر آن معمولا هزینه و وقت نسبتا زیادی را طلب می‌کند. واشر سرسیلندر یک قطعه پلاستیکی-فلزی‌ست که مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار از خود نشان می‌دهد. این قطعه پیش از سوار شدن سرسیلندر بر بلوک سیلندر، بین محل تماس این دو بخش قرار داده می‌شود؛ سپس سرسیلندر بر روی آن گذاشته شده و توسط پیچ‌های مخصوص به بلوک سیلندر متصل می‌شود. بدین ترتیب احتمال بروز هرگونه نشتی از سطوح تماس سرسیلندر و بلوک موتور به حداقل می‌رسد.
در نیمه پایینی موتور یا همان بلوک موتور، انواع و اقسام منافذ آب (مایع خنک کننده) و روغن تعبیه شده است. در صورتی که پس از سوار شدن سرسیلندر بر روی بلوک و شروع به کار کردن پیشرانه، نتوان این منافذ را نسبت به یکدیگر به طور کامل ایزوله ساخت، احتمال آن وجود دارد که روغن از منافذ و مکان‌های مخصوص خود به مجاری آب موتور سرایت کند؛ همچنین احتمال نشتی روغن از کناره‌های واشر سرسیلندر به بیرون و کاهش سطح روغن پیشرانه نیز وجود دارد که می‌تواند موجب آسیب رسیدن به موتور خودرو گردد.
از طرف دیگر، در صورت آب بندی نامناسب منافذ آب و روغن بلوک سیلندر، نشتی آب موتور به منافذ روغن و کاهش کیفیت روانکار نیز امری محتمل است. در چنین وضعیتی، زنگ زدگی و از کار افتادن قطعات حساس نظیر میل لنگ و میل سوپاپ، یکی از موارد قابل انتظار خواهد بود که تعمیر آن مستلزم باز شدن کامل موتور و تعمیر اساسی آن است.

یکی دیگر از معایب ناشی از عدم آب بندی مناسب فضای میانی سرسیلندر و بلوک سیلندر، نفوذ آب به داخل محفظه سیلندر است که در این صورت، پیشرانه به دلیل خیس بودن سر شمعها، در ابتدای کار مدتی ریپ خواهد زد. تمامی این عیوب که به اطلاعتان رسید، به دلیل عدم آب بندی مناسب فصل مشترک سرسیلندر و بلوک موتور به وقوع می‌پیوندند. چاره کار رفع این مشکل، استفاده از واشر سرسیلندر است؛ واشر سرسیلندر همان قطعه‌ای است که به جهت آب بندی گپ میانی این دو بخش مهم پیشرانه به کار گرفته می‌شود.

به علت آنکه واشر سرسیلندر همواره تحت شرایطی با دمای بسیار بالا (ناشی از احتراق درون سیلندر) و فشار بسیار زیاد قرار دارد، بسته به کیفیت و جنس مواد تشکیل دهنده، پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و به تدریج در اثر سوختن یا استهلاک از قدرت آب بندی آن کاسته می‌شود. تحت چنین شرایطی گفته خواهد شد که واشر سرسیلندر سوخته است و حتما نیاز به تعمیر و تعویض خواهد داشت.

اگر دمای موتور به هر دلیلی مانند عمل نکردن فن خنک کننده رادیاتور، بسته ماندن ترموستات، خرابی رادیاتور، کمبود آب مخزن خنک کننده و عواملی از این دست بیش از حد بالا برود، واشر سرسیلندر اولین قطعه‌ای است که از این مشکل آسیب خواهد دید.

سوختن واشر سرسیلندر چه علائمی دارد؟

همانطور که ذکر شد، بروز نقص در واشر سرسیلندر به عدم آب بندی منافذ آب و روغن پیشرانه منجر خواهد شد؛ با توجه به این اصل، می‌توان موارد زیر را به عنوان مهمترین نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر در نظر گرفت.

۱.کاهش سطح آب (مایع خنک کننده) پیشرانه

در صورتی که موتور خودروی شما به میزان غیرعادی آب کم می‌کند و هیچ گونه نشتی نیز از لوله‌ها، شلنگ‌ها، رادیاتور و سایر اتصالات آب پیشرانه مشاهده نمی‌شود، احتمال سوختن واشر سر سیلندر در اینگونه مواقع بسیار بالاست. چرا که آب موتور به سمت منافذ دیگر همچون مجاری روغن و محفظه سیلندر حرکت کرده و حین احتراق سوخت همراه با دود به صورت بخار از موتور خارج می‌شود.

۲. وجود لایه روغن درون رادیاتور

اگر درب رادیاتور را در زمان سرد بودن موتور باز کرده و حضور لایه روغن را بر سطح آب آن مشاهده کردید، بدانید که واشر سرسیلندر ایراد پیدا نموده و روغن پیشرانه به داخل مجاری آب نفوذ کرده است.

۳. وجود حباب در آب رادیاتور

اگر در اثر کارکرد موتور، درون آب رادیاتور حباب‌های هوا (ناشی از فشار کمپرس سیلندر) ایجاد شود، واشر سرسیلندر آسیب دیده است. احتمال متورم شدن شلنگ رادیاتور در این شرایط وجود دارد.

۴. تغییر رنگ روغن موتور

اگر پس از بیرون کشیدن گیج روغن (زمانی که موتور نسبتا گرم است) متوجه شدید که روغن به رنگ شیری (نسکافه‌ای) در آمده و شمایل عادی ندارد، به احتمال زیاد واشر سرسیلندر سوخته و آب موتور به سمت مجاری روغن راه پیدا کرده است

همچنین زمانی که پس از برداشتن درب روغن موتور (در حالت موتور خاموش و نسبتاً گرم) وجود ماده سفید (شیری) رنگ را در زیر آن مشاهده کردید، لازم است بدانید که این نشانه خبر از سوختن واشر سر سیلندر خودروی شما یا نیم سوز شدن آن می‌دهد.

۵. خروج دود سفید رنگ از اگزوز

اگر دود سفید رنگ نسبتا غلیظ به حالت غیر عادی از اگزوز خودروی شما در حین روشن بودن موتور خارج می‌شود، این مورد نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و سوختن مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی می‌شود. خروج بخارات سفید رنگ در آب و هوای سرد و مرطوب نمی‌تواند به خودی خود دلیلی بر سوختن واشر سرسیلندر باشد.

در پایان توصیه می‌شود که در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های فوق، خودرو را سریعا به مراکز تعمیرگاهی مجاز و مورد اعتماد ارجاع دهید تا از بروز هزینه‌ها و خسارات سنگین‌تر جلوگیری به عمل آید.

سواات متداول

واشر سرسیلندر در کدام خودرو بیشتر می سوزد؟

معمولا خودرو هایی که منطبق با شرایط آب و هوایی یک منطقه ساخته و در منطقه دیگری استفاده میشوند مشکلات رایجی دارند. پژو سمند انواع خودرو های خارجی و… که در ایران خرید و فروش میشوند مشکل سوزاندن واشر سرسیلندر را دارند.

مهمترین دلیل سوزاندن واشر سرسیلندز چیست؟

کم آبی خودرو یکی از مهمترین دلایل سوزاندن واشر سر سیلندر در خودرو های ایران است. جز این مورد استفاده از سوخت غیراستاندارد یا بالا رفتن درجه حرارت موتور نیز جزو دلایل سوختن واشر سر سیلندر هستند.

علائم سوزاندن واشر سر سیلندر چیست؟

تغییر رنگ روغن موتور، وجود لایه روغن درون رادیاتور، خروج دود سفید رنگ از اگزوز و… جزو مهمترین علائم سوختن واشر سر سیلندر است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار