یکی دیگر از معایب ناشی از عدم آب بندی مناسب فضای میانی سرسیلندر و بلوک سیلندر، نفوذ آب به داخل محفظه سیلندر است که در این صورت، پیشرانه به دلیل خیس بودن سر شمعها، در ابتدای کار مدتی ریپ خواهد زد. تمامی این عیوب که به اطلاعتان رسید، به دلیل عدم آب بندی مناسب فصل مشترک سرسیلندر و بلوک موتور به وقوع میپیوندند. چاره کار رفع این مشکل، استفاده از واشر سرسیلندر است؛ واشر سرسیلندر همان قطعهای است که به جهت آب بندی گپ میانی این دو بخش مهم پیشرانه به کار گرفته میشود.
اگر دمای موتور به هر دلیلی مانند عمل نکردن فن خنک کننده رادیاتور، بسته ماندن ترموستات، خرابی رادیاتور، کمبود آب مخزن خنک کننده و عواملی از این دست بیش از حد بالا برود، واشر سرسیلندر اولین قطعهای است که از این مشکل آسیب خواهد دید.
سوختن واشر سرسیلندر چه علائمی دارد؟
۱.کاهش سطح آب (مایع خنک کننده) پیشرانه
در صورتی که موتور خودروی شما به میزان غیرعادی آب کم میکند و هیچ گونه نشتی نیز از لولهها، شلنگها، رادیاتور و سایر اتصالات آب پیشرانه مشاهده نمیشود، احتمال سوختن واشر سر سیلندر در اینگونه مواقع بسیار بالاست. چرا که آب موتور به سمت منافذ دیگر همچون مجاری روغن و محفظه سیلندر حرکت کرده و حین احتراق سوخت همراه با دود به صورت بخار از موتور خارج میشود.
اگر درب رادیاتور را در زمان سرد بودن موتور باز کرده و حضور لایه روغن را بر سطح آب آن مشاهده کردید، بدانید که واشر سرسیلندر ایراد پیدا نموده و روغن پیشرانه به داخل مجاری آب نفوذ کرده است.
۳. وجود حباب در آب رادیاتور
اگر در اثر کارکرد موتور، درون آب رادیاتور حبابهای هوا (ناشی از فشار کمپرس سیلندر) ایجاد شود، واشر سرسیلندر آسیب دیده است. احتمال متورم شدن شلنگ رادیاتور در این شرایط وجود دارد.
اگر پس از بیرون کشیدن گیج روغن (زمانی که موتور نسبتا گرم است) متوجه شدید که روغن به رنگ شیری (نسکافهای) در آمده و شمایل عادی ندارد، به احتمال زیاد واشر سرسیلندر سوخته و آب موتور به سمت مجاری روغن راه پیدا کرده است
۵. خروج دود سفید رنگ از اگزوز
اگر دود سفید رنگ نسبتا غلیظ به حالت غیر عادی از اگزوز خودروی شما در حین روشن بودن موتور خارج میشود، این مورد نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و سوختن مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی میشود. خروج بخارات سفید رنگ در آب و هوای سرد و مرطوب نمیتواند به خودی خود دلیلی بر سوختن واشر سرسیلندر باشد.
در پایان توصیه میشود که در صورت مشاهده هر کدام از نشانههای فوق، خودرو را سریعا به مراکز تعمیرگاهی مجاز و مورد اعتماد ارجاع دهید تا از بروز هزینهها و خسارات سنگینتر جلوگیری به عمل آید.
سواات متداول
معمولا خودرو هایی که منطبق با شرایط آب و هوایی یک منطقه ساخته و در منطقه دیگری استفاده میشوند مشکلات رایجی دارند. پژو سمند انواع خودرو های خارجی و… که در ایران خرید و فروش میشوند مشکل سوزاندن واشر سرسیلندر را دارند.
کم آبی خودرو یکی از مهمترین دلایل سوزاندن واشر سر سیلندر در خودرو های ایران است. جز این مورد استفاده از سوخت غیراستاندارد یا بالا رفتن درجه حرارت موتور نیز جزو دلایل سوختن واشر سر سیلندر هستند.
تغییر رنگ روغن موتور، وجود لایه روغن درون رادیاتور، خروج دود سفید رنگ از اگزوز و… جزو مهمترین علائم سوختن واشر سر سیلندر است.
نظرات خود را برای ما ارسال کنید