چاپ کد خبر: 144291
6 خرداد 1403

علائم و نشانه های اصلی تجمع سموم در بدن

زندگی ما بنا به دلایل بسیاری پر از سموم مختلف است که این سموم می توانند در بدن ما تجمع پیدا کنند و به ما آسیب بزنند.اما با شناخت هرچه بهتر از علائم این سموم می توانیم تاثیر آنان بر بدن خود را کاهش دهیم.در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا اصلی ترین نشانه های تجمع سموم در بدن را معرفی کنیم.

نشانه های تجمع سموم در بدن

علائم و نشانه های اصلی تجمع سموم در بدن

در این بخش برخی نشانه ها وجود دارد که مقدار زیادی سموم در بدن شما انباشته شده است.

۱-خستگی مداوم

خستگی مداوم می تواند نشانه ای از جمع شدن سموم اضافی در بدن باشد. سموم محیطی ممکن است متابولیسم عضلات را مختل کنند و منجر به درد عضلانی و خستگی مداوم شود. خستگی ناشی از تجمع سموم در بدن از محرک هایی مانند مصرف مواد مخدر تفریحی، قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و بازسازی و یا نقل مکان به خانه جدید ناشی شود. خستگی همچنین ممکن است در نتیجه بی خوابی ناشی از سموم و کمبود خواب باشد. سمومی که می توانند باعث خستگی مداوم شوند، عبارتند از:

  • قلع
  • نیکل
  • نقره ای
  • بریلیوم
  • کادمیوم
  • آرسنیک
  • آلومینیوم
  • متیلن کلراید
  • آفت کش ها

۲-حساس به بوهای مختلف

اگر شما به بوهای مختلف واکنش شدید داشته باشید، ممکن است به دلیل سموم بیش از حد در بدن باشد. واکنش های ناشی از آن میتواند سردرد و حالت تهوع باشد.

۳- آکنه

انواع سموم و باکتری ها میتواند بسیاری از مواد سمی را در بدنمان تولید کنند، که ممکن است وارد جریان و گردش خون در بدن شود. بدن ما قطعا میتواند بسیاری از آنها را از بین ببرد، اما گاهی اوقات زمانی که تخلیه مسدود میشود، برخی از این مواد سمی از طریق پوستمان خارج میشود، بنابراین پوستی خشن و پر از آکنه خواهیم داشت.

در عین حال، کمبود عناصر کم یاب، استرس های ذهنی، رژیم غذایی سرشار از چربی و کربو هیدرات نیز ممکن است منجر به آکنه شود. بنابراین نیاز به توجهات بهداشت شخصی و تمیز کردن داخل و بیرون بدن است.

نشانه های تجمع سموم در بدن

۴-سردرد و میگرن

سردرد ممکن است نشانه ای از تجمع سموم مختلف در بدن باشد. سمیت با مونوکسیدکربن و سیانید از دلایل عمده سردردهای ناشی از سم است. برخی دارو های گشاد کننده عروق مانند نیتروگلیسیرین نیز ممکن است باعث افزایش جریان خون در مغز و در نتیجه سردرد شوند. دلایل دیگر شامل متیلن کلراید، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، عدم تعادل هورمون ها آن است.

۵-یبوست

روده ها هر روز سموم و مواد زائد را از بدن ما دفع میکنند. اگر مبتلا به یبوست باشید، سموم انباشته می شود و دوباره به جریان خون جذب میشوند و بدین ترتیب بدن را مسموم تر میکند. یبوست ممکن است به بسیاری از بیماری ها مانند ناراحتی معده، سر درد و خستگی منجر شود.

۶- تنفس بدبو

برخی از افراد حتی پس از مسواک زدن دندان هایشان هر روز و هر شب نمیتوانند از شر بوی دهان خلاص شوند. باکتری های موجود در دهان نشان دهنده این است که شما سموم زیادی در بدن دارید و کبد و روده شما در از بین بردن این سموم به دشواری عمل میکند.

۷-افزایش درجه حرارت بدن و تعریق

گرم شدن بیش از حد بدن و تعریق می تواند یکی دیگر از شایع ترین علل تجمع سموم در بدن باشد. برخی از مواد و سموم مانند کافئین، ارگانوفسفاتها، MDMA و اکستازی ممکن است باعث افزایش اثرات سمپاتومیمتیک در بدن، تنظیم مجدد درجه حرارت و در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن و تعریق شود. سمیت کولینرژیک ناشی از ارگانوفسفرهها که در سموم دفع آفات و حشره کش ها وجود دارد، می تواند تعریق را در کنار سایر اثرات سیستمیک افزایش دهد.

نشانه های تجمع سموم در بدن

۸-بی خوابی

اگر بدن شما با سموم انباشه شود، تولید سطح کورتیزول از حد تعادل خود خارج می شود. کورتیزول یک هورمونی است که کمک مسکند تا بدن با استرس مقابله کند. اگر این هورمون در حد تعادل نباشد، ممکن است که شب هنگام بسیار پر انرژی باشید و به سختی به خواب بروید. بنابراین به موقع خوابیدن و ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بسیار مهم و ضروری است.

۹-خارش پوست

اگر اندام های بدن ما نتوانند تمام سموم را دفع کنند، پوست آن را از طریق عرق دفع میکند. در واقع منافذ در پوست با سموم مسدود میشوند، در نتیجه منجر به واکنش های آلرژیک مانند خارش میشوند. محرک های خارجی، زندگی نامنظم، تنش و اختلالات غدد درون ریز، این توانایی های پوست را کاهش داده و در نتیجه باعث خارش میشود.

۱۰-افزایش وزن به صورت نا پایدار

اگر چه هر روز تمرن میکنید، غذا های کم کالری می خورید اما هنوز هم به وزن شما افزوده میشود. این میتواند به علت انباشت سموم باشد. بسیاری از سموم لیپوفیلیک هستند بنابراین میتوانند در بدن به صورت چربی ذخیره شوند.

۱۱-درد عضلانی

اگر از درد عضلانی رنج می برید و مانند قبل کارایی ندارد، ممکن است که تجمع سموم باعث درد در عضلات و مفاصل شما شود.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار