چاپ کد خبر: 140342
26 فروردین 1403

علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی چیست؟

جمع شدن اب دور لاستیک لباسشویی یکی از متداول‌ترین مشکلات ماشین لباس‌شویی است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود، در این بخش به علت جمع شدن آب در لباسشویی می‌پردازیم، با ما همراه شوید. واضح است که راه حل جمع شدن آب داخل مخزن لباسشویی، رفع هر کدام از مشکلاتی است که به عنوان علت در ادامه میخوانید.

علت جمع شدن آب در لباسشویی

مسدود شدن لوله‌ها

یکی از علل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی، بلوکه شدن لوله‌های خروجی آب می‌باشد. مسدود شدن لوله ها به دلیل رسوبات، لباس‌های گیر کرده در لوله‌ها یا اشیاء دیگر و…ایجاد می شود.

خراب بودن شیر برقی ماشین لباسشویی

در هنگام نصب ماشین لباسشویی، شیر آب ورودی به لباسشویی متصل می ‌شود، اما تا زمان انتخاب برنامه شستشو و فشار دادن دکمه استارت، آب وارد محفظه نمی شود. پس از این مرحله،  لباسشویی شروع به آبگیری و شستشو می‌ کند. بعد از شروع کار ماشین لباسشویی، برد یا تایمر دستگاه، با فرمان به شیر الکتریکی، دریچه ورودی را برای وارد شدن آب به داخل محفظه باز می‌ کند. در اغلب موارد، با گذشت چند سال از کارکرد ماشین لباسشویی، ممکن است شیر الکتریکی دستگاه، دچار ایراد شود و به دنبال آن، مشکل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش اتفاق بیفتد. در این شرایط، حتما باید شیر برقی را به طور کامل تعویض کنید.

عیب در پمپ آب

اگر پمپ آب درست کار نکند یا دچار عیب شود، ممکن است آب به درستی از لباس‌ها حذف نشود و درون ماشین شویی جمع شود.

مسدود شدن خرطومی زیر مخزن ماشین لباسشویی

مسدود شدن قطعه ای به نام خرطومی که در زیر مخزن ماشین لباسشویی قرار دارد، ممکن است باعث بروز مشکل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش شود. در اغلب موارد، راه لوله خرطومی ماشین لباسشویی، بر اثر مواد زائد و کثیف لباس ها، مسدود می شود. در اثر این گرفتگی، آب از داخل ماشین لباسشویی تخلیه نمی شود و برای حل کردن این مشکل، باید تمامی نقاط لوله را با دست فشار دهید و مطمئن شوید که هیچ نقطه ای از لوله دچار رسوب نشده باشد. در غیر این صورت، باید برای تعمیر یا تعویض آن، به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

اشتباه در نصب لوله‌ها

اگر لوله‌های خروجی آب به درستی نصب نشوند یا شیب کافی نداشته باشند، ممکن است آب به درستی از ماشین شویی خارج نشود و درون آن جمع شود.

گیر کردن اشیاء در قطعات ماشین لباسشویی

در بعضی موارد، به جا ماندن وسایل و اشیائی مانند دکمه، سکه و موارد مشابه در لباس ها و جدا شدن آن ها می تواند به دردسر بزرگی منجر شود. چون این اشیاء می توانند به قطعاتی مانند پروانه پمپ ماشین گیر کنند و باعث مسدود شدن آن شوند. در نتیجه، عملکرد این قطعه دچار اختلال می شود و جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش اتفاق می افتد.

علت جمع شدن آب در لباسشویی

فرسایش قطعات داخلی

فرسایش قطعات داخلی ماشین شویی مانند سلنوئید‌های ورودی آب، شلنگ‌های آب و غیره نیز می‌تواند باعث جمع شدن آب در داخل ماشین شویی شود.

برخی از تنظیمات نادرست

در برخی مواقع، تنظیمات ماشین لباسشویی ممکن است برای مقدار آب مناسب تنظیم نشده باشد، که این امر موجب جمع شدن آب درون ماشین شویی می‌شود.

خرابی شیر برقی

شیر برقی مسئول کنترل ورود و خروج آب به ماشین لباسشویی است. اگر شیر برقی خراب شود، ممکن است باعث خارج نشدن آب به درستی از ماشین شود یا در مقابل نیروی جریانی که ایجاد می‌شود، شیر بسته نگه داشته شود و به این ترتیب آب جمع شود.

مشکل در پمپ تخلیه

پمپ تخلیه مسئول خروج آب از ماشین لباسشویی است. اگر پمپ تخلیه عملکرد مناسب خود را نداشته باشد، آب به درستی از ماشین خارج نمی‌شود و در داخل آن جمع می‌شود.

خرابی هیدرو سنسور ماشین لباسشویی

میزان سطح آب درون محفظه ماشین لباسشویی، با استفاده از یک سنسور بنام هیدروسنسور مشخص می شود. خراب شدن این قطعه باعث تشخیص نادرست و ارسال اطلاعات اشتباه از سطح آب موجود در لباسشویی می شود. در پی بروز این مشکل، شما با مشکل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش مواجه می شوید.

انسداد فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه مسئول جلوگیری از ورود جسم‌های بزرگ به پمپ تخلیه است. اگر فیلتر تخلیه مسدود شود، جریان آب مختل می‌شود و ممکن است باعث جمع شدن آب درون ماشین شود.

مسدود شدن فاضلاب خروجی آب

اگر خط لوله فاضلاب خروجی آب به درستی کار نکند یا مسدود شود، آب به درستی از ماشین خارج نمی‌شود و جمع می‌شود.

گرفتگی شلنگ تخلیه

اگر شلنگ تخلیه خارجی مسدود شود یا به هر دلیلی گره خورده باشد، جریان آب مختل می‌شود و می‌تواند باعث جمع شدن آب درون ماشین شود.

مشکل در برد الکترونیکی

برد الکترونیکی مسئول کنترل و تنظیم عملکرد ماشین لباسشویی است. اگر برد الکترونیکی با مشکلی مواجه شود، می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد ماشین داشته باشد و به جمع شدن آب درون آن منجر شود.

نکته مهم برای رفع مشکل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی

برای رفع این مشکلات، می‌توانید اقداماتی مانند تمیز کردن لوله‌ها، تعمیر یا تعویض پمپ آب، تصحیح نصب لوله‌ها و تعمیر یا تعویض قطعات فرسوده را انجام دهید.

همچنین، تنظیمات ماشین شویی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که با مقدار آب مورد نیاز برای هر بار شستشو مطابقت دارد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار