چاپ کد خبر: 118120
18 مرداد 1402

علت زرد و کدر شدن برگ درختچه یوکا در خانه و راه برطرف کردن آن

زیبایی درختچه یوکا همه افراد را ترغیب می‌کند که حداقل یک گلدان از آن را در خانه یا محل کار خود نگه دارند. اما برای نگهداری از این گیاه بهتر است از مشکلات و بیماری‌های احتمالی آن و همچنین شرایط نگهداری‌اش آگاه باشید.

یکی از رایج‌ترین مشکلات یوکا، زرد و کدر شدن برگ‌های این گیاه است. در ادامه این مطلب به بررسی علت‌ها و نوع درمان این بیماری می‌‌پردازیم. با ما همراه باشید.

گیاه اپارتمانیعلت زرد و کدر شدن برگ یوکا

۱. نور نامناسب

اولین دلیل برای زرد شدن برگ‌های یوکا نور کم و ضعیف خورشید است. بهترین رنگ برگ گیاه یوکا زمانی وجود دارد که این گیاه بتواند نور مستقیم خورشید را برای چند ساعت در روز دریافت کند.

اگر گلدان یوکا در مکانی قرار دارد که گیاهان اطراف آن را احاطه کرده و نور کمی دریافت می‌کند بهتر است گیاهان را کنار بزنید و مکان نگهداری آن را تغییر دهید.

ممکن است تصور کنید نگهداری این گیاه در گوشه‌ای از منزل که نورگیر است یا پشت پنجره آفتابی برای یوکا آپارتمانی کافی است اما این گیاه به آفتاب مستقیم و نور بسیار زیاد برای سلامت خود نیاز دارد.

۲. آبیاری زیاد

شایع‌ترین علت زردی برگ در یوکا آبیاری زیاد است. اگر شما به طور مرتب بستر کاشت این گیاه را آبیاری کنید یا از خاک سنگین با زهکشی نامناسب استفاده کنید، ریشه‌ها به تدریج شروع به پوسیدگی می‌کنند.

پوسیدگی ریشه باعث عملکرد بد آن در جذب آب شده و برگ‌ها زرد می‌شود و می‌ریزد. برای اینکه یوکای شادابی داشته باشید و در آبیاری دچار مشکل نشوید باید فاصله آبیاری برای گیاه یوکا باید به نحوی باشد که حداقل دوسوم از خاک خشک شده باشد و سپس آبیاری کنید.

درخت یوکا۳. خاک فقیر

یکی دیگر از علت‌های زرد و کدر شدن برگ یوکا خاک فقیر گیاه است. ممکن است از ابتدا خاک فقیر بوده و شما اقدام به کوددهی و تقویت خاک نکرده باشید. به همین دلیل گیاه زرد می‌شود.

برای تقویت خاک بهتر است از خاک‌های شنی و مالچ‌های آلی در ترکیب خاک استفاده کنید. از کودهای فسفربالا، پتاسیم بالا و ازت نیز برای تقویت گیاه استفاده نمایید.

۴. آفت

اولین واکنش گیاه یوکا به حضور آفت، زرد شدن برگ‌ها و کدری آن‌هاست. پس مرتب زیر و روی برگ گیاه خود و همچنین خاکش را به خوبی بررسی کنید و در صورت مشاهده آفت اقدام به درمان کنید.

نکته:

قارچ سفیدک پودری هم باعث زرد و کدر شدن برگای یوکا می‌شود که برای درمانش باید تهویه گیاه خوب باشد و از قارچکشی استفاده شود.
تنه یوکا در حین آبیاری و کوددهی نباید مرطوب شود زیرا  به سرعت تنه‌اش پوسیدگی می‌گیرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار