چاپ کد خبر: 84146
29 اردیبهشت 1401

علت لرزش ماشین لباسشویی و روش های جلوگیری از لرزش آن

لرزش ماشین لباسشویی 1
آیا شما هم پس از روشن کردن ماشین لباسشویی، شاهد لرزش و تکانه‌ای شدید دستگاه در جای خود بوده‌اید. بسیاری از ما هنگام کار کردن ماشین لباسشویی این اتفاق را مشاهده کرده و به دنبال یافتن چاره‌ای برای رفع آن هستیم. در این مطلب قصد داریم به شرح دلایل لرزش ماشین لباسشویی و معرفی محصولی جهت کاهش این لرزش‌ها و حرکت دستگاه بپردازیم.

علت لرزش ماشین لباسشویی چه می‌تواند باشد؟ آیا شما هم پس از روشن کردن ماشین لباسشویی، شاهد لرزش و تکانه‌ای شدید دستگاه در جای خود بوده‌اید؟ بسیاری از ما هنگام کار کردن ماشین لباسشویی این اتفاق را مشاهده کرده و به دنبال یافتن چاره‌ای برای رفع آن هستیم. در این مطلب قصد داریم به شرح دلایل لرزش ماشین لباسشویی و معرفی محصولی جهت کاهش این لرزش‌ها و حرکت دستگاه بپردازیم.

تکان خوردن ماشین لباسشویی هنگام کار دلایل متعددی دارد. اولین قدم برای عیب یابی و فهمدن علت لرزش ماشین لباسشویی بررسی قسمت‌های مختلف دستگاه و عیب‌یابی دقیق آن است. این دلایل به دو دلیل خطای انسانی و مشکلات فنی به وجود می‌آیند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

آنچه در ادامه این مطلب می‌خوانید:

  • علت لرزش ماشین لباسشویی
  • پد ضد لرزش ماشین لباسشویی
  • نصب پد زیر ماشین لباسشویی

علت لرزش ماشین لباسشویی چیست؟

لرزش ماشین لباسشویی 4

استفاده صحیح از وسایل برقی در خانه، باعث افزایش طول عمر دستگاه و حفظ کیفیت و کارکرد آن می‌شود. به همین جهت قبل از هر چیز باید اطلاعات مربوط به عملکرد هر وسیله برقی را در دفترچه راهنمای آن با دقت مطالعه کنیم. یکی از نکات مهم در استفاده از ماشین لباسشویی، قرار دادن لباس‌ها به شکلی صحیح درون مخزن دستگاه است. برخی از افراد لباس‌های مختلف را به صورت توپی یا گلوله‌ای داخل ماشین قرار می‌دهند. این امر باعث می‌شود دستگاه در طول کار دچار لرزش شود. به همین جهت توصیه می‌کنیم لباس‌ها را به صورت ساده و بدون تا کردن یا گلوله کردن درون مخزن قرار دهید.

ظرفیت مناسب دستگاه برای شستشوی لباس

همچنین هر ماشین ظرفیت مشخصی دارد و شما نباید بیشتر از ظرفیت دستگاه لباس درون آن قرار دهید. اگر تعداد لباس‌های داخل ماشین زیاد باشد، این احتمال وجود دارد که هنگام کار دستگاه دچار لرزش یا تکان خوردن شدید شود. توجه داشته باشید که قرار دادن لباس با ظرفیت بسیار کم نیز ممکن است به دستگاه آسیب وارد کند. به این معنا که ماشین لباسشویی نباید با باری کمتر و بیشتر از ظرفیت اصلی خود روشن شده و کار کند.

تراز بودن ماشین لباسشویی

همه ما می‌دانیم که برای قرار دادن ماشین لباسشویی بر روی زمین باید یک سطح صاف و هموار را انتخاب کنیم. پس از انتخاب سطحی هموار نوبت به تراز کردن دستگاه می‌رسد. تراز بودن به این معنا که تمام پایه‌های دستگاه به شکلی صحیح بر روی زمین قرار گرفته و هنگام کار دچار لغزش نشوند. به این ترتیب یکی از دلایل لرزش ماشین لباسشویی به تراز نبودن دستگاه مربوط می‌شود.

اطمینان از تنظیم پایه‌های ماشین لباسشویی

تولیدکنندگان در قسمت زیرین ماشین‌ها، پایه‌هایی قرار می‌دهند که دستگاه بر روی آن‌ها سوار شده و بر روی زمین قرار می‌گیرد. این پایه‌ها قابلیت تنظیم داشته و شما می‌توانید با تنظیم کردن آن‌ها از لرزش یا لغزش دستگاه هنگام کار جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که برای این منظور تنها تنظیم کردن پایه‌ها کفایت نمی‌کند. هموار بودن سطح زمین و تراز کردن دستگاه نیز برای پیشگیری از تکان خوردن ماشین ضرورت دارد.

تخلیه آب ماشین لباسشویی

نکته مهم دیگر در استفاده از این دستگاه، اطمینان از تخلیه شدن آب از ماشین است. عدم تخلیه آب این امکان را به وجود می‌آورد که ماشین دچار لرزش و تکان خوردن بر جای خود شود.

اطمینان از سالم بودن کمک ماشین لباسشویی

اگر پس از چند سال استفاده از ماشین شاهد لرزش و حرکت کردن دستگاه در جای خود بودید، به خراب شدن کمک‌های ماشین لباسشویی شک کنید. این قطعات پس از چند سال استفاده به طور طبیعی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. به همین جهت شما می‌توانید با چک کردن عملکرد کمک‌ها از سالم یا خراب بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

حفظ تعادل در بار ماشین لباسشویی

یکی دیگر از مواردی که به علت لرزش ماشین لباسشویی مربوط می‌شود، عدم تعادل بار دستگاه است. به عنوان مثال قرار دادن یک لباس سنگین به تنهایی درون مخزن، تعادل ماشین را بر هم می‌زند. برهم خوردن این تعادل در نهایت منجر به لرزش و تکان خوردن دستگاه می‌شود. به این ترتیب در صورت وجود باری سنگین درون دیگ ماشین از یک یا چند لباس سبک نیز برای برقراری تعادل استفاده کنید.

علت لرزش ماشین لباسشویی از نظر فنی

خرابی قطعه فولی

لرزش ماشین لباسشویی 3

این قطعه در اصطلاح تحت عنوان فکله آبکشی شناخته می‌شود. اگر این قطعه دچار مشکل شده یا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود، این احتمال وجود دارد که خرابی در این قسمت باعث لرزش ماشین لباسشویی شود.

خرابی قطعه تاخو

یکی دیگر از قطعات مهم ماشین لباسشویی، قطعه تاخو است. این قطعه جریان برق ماشین را تنظیم کرده و نوسانات برق را کنترل می‌کند. هر گونه اختلال در عملکرد قطعه تاخو ممکن است به لرزش یا تکان خوردن شدید دستگاه منجر شود. خراب شدن قطعه بلبرینگ نیز در لرزش ماشین لباسشویی هنگام کار نقش دارد.

خرابی تسمه

در اطراف مخزن ماشین لباسشویی چهار تسمه وجود دارد. وظیفه اصلی این تسمه‌ها، حفظ فاصله دیگ با محفظه‌ای است که درون آن جای گرفته است. در واقع این تسمه‌ها کمک می‌کنند تا دیگ به خوبی حرکت کرده و از تکان اضافی آن هنگام کار جلوگیری می‌کنند. خراب شدن یا آسیب دیدن این تسمه‌ها باعث ایجاد ضربه توسط مخزن دستگاه شده و در نهایت لرزش‌هایی شدید به وجود می‌آورد. بهترین راه‌حل برای این منظور تعویض تسمه‌های مخزن است.

خرابی کمک فنر

کمک فنر قطعه‌ای مهم مربوط به درب ماشین لباسشویی است. همان‌طور که می‌دانید ماشین لباسشویی دارای یک مخزن یا در اصطلاح دیگ است که لباس‌ها درون آن قرار می‌گیرند و شستشو داده می‌شوند. با روشن شدن ماشین مخزن شروع به حرکت کرده و لباس‌ها را برای شستشو به حرکت درمی‌آورد. در صورتی که این کمک فنر درون دستگاه وجود نداشته باشد، حرکات مخزن ماشین غیرقابل کنترل شده و عملکرد دستگاه از مدار اصلی خود خارج می‌شود. به این ترتیب کمک فنر در کنترل حرکات دیگ ماشین نقش دارد. خرابی و بروز اختلال در کارکرد کمک فنر به راحتی منجر به تکان خوردن شدید و لرزش در ماشین لباسشویی می‌شود.

همچنین باید به فنرهای دیگری درون مخزن ماشین نیز اشاره کنیم. این فنرها اتصال مخزن دستگاه در جای اصلی خود را محکم کرده و در واقع از تکان خوردن شدید آن جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل بروز خرابی در این قسمت از ماشین نیز ممکن است باعث لغزش و لرزش دستگاه در جای خود شود.

خرابی بُرد الکترونیک

یکی دیگر از قطعات بسیار مهم ماشین لباسشویی برد الکترونیکی آن است. خراب شدن این قطعه یا آسیب دیدن آن در تعادل دستگاه اختلال ایجاد کرده و باعث حرکت کردن و لرزش آن می‌شود.

پد ضد لرزش ماشین لباسشویی

لرزش ماشین لباسشویی 2

در این مطلب به علت لرزش ماشین لباسشویی اشاره کردیم. همچنین راه‌حل‌هایی نیز برای رفع این مشکل در اختیار خوانندگان قرار دادیم. با این حال لازم دانستیم درباره یکی از راه‌حل‌های مؤثر در این خصوص نیز اشاره‌ای داشته باشیم. پد ضد لرزش ماشین لباسشویی، محصولی کاربردی برای کاهش و برطرف کردن صدا، لرزش‌های شدید این وسیله خانگی است.

پد ضد لرزش ماشین لباسشویی چیست؟

این محصول به صورت یک پد یا پایه‌هایی پلاستیکی با مقاومت بسیار بالا ارائه می‌شود. از این پایه‌ها به عنوان لرزه‌گیر ماشین لباسشویی استفاده شده و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده‌اند. پد زیر ماشین لباسشویی به صورت یک پکیج ۴ عددی تولید شده و در چهار گوشه دستگاه در قسمت زیرین آن بر روی زمین قرار می‌گیرد. با نصب این چهار پایه شما شاهد تراز شدن ماشین لباسشویی خود و همچنین رفع صدای دستگاه هنگام کار، لرزش و تکان خوردن دستگاه در جای خود خواهید بود. همچنین از خراب شدن قطعات دیگر ماشین و آسیب دیدن کف زمین نیز جلوگیری می‌کند.

نصب پد زیر ماشین لباسشویی

برای نصب پایه‌های لرزه‌گیر ابتدا باید مکان قرارگیری دقیق ماشین بر روی زمین را مشخص کنید. به این دلیل که این پایه‌ها پس از نصب بر روی زمین چسبیده و محکم می‌شوند. زمانی که از اتصال محکم و دقیق پایه‌ها بر روی سطحی هموار اطمینان حاصل کردید، دستگاه را بر روی پایه‌ها قرار دهید. این پایه‌های ضد لغزش دارای یک فرورفتگی هستند که پایه ماشین به خوبی درون آن‌ها جای می‌گیرد.

مزایای استفاده از پد ضد لرزش ماشین لباسشویی

  • محکم کردن دستگاه بر روی زمین
  • جلوگیری از ایجاد صدای زیاد دستگاه هنگام کار کردن
  • جلوگیری از لرزش و حرکت شدید ماشین
  • محافظت از دستگاه هنگام تخلیه آب به دلیل وارد شدن ضربه به ماشین
  • جلوگیری از حرکت کردن دستگاه در جای خود
  • محافظت از سطحی از کف خانه که ماشین بر روی آن قرار گرفته است.

در آخر لازم است به یک نکته در خصوص علت لرزش ماشین لباسشویی اشاره کنیم. معمولا تولیدکنندگان برای محافظت از بار تا زمانی که محصول به خریدار تحویل داده شود، اقدامات ایمنی لازم را انجام می‌دهند. یکی از این اقدامات متصل کردن محصول توسط پیچ به یک محافظ است. پیش از نصب و راه‌اندازی ماشین لباسشویی، پایه‌های دستگاه را با دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده پیچ‌ها، آن‌ها را از ماشین جدا کنید.منبع:teslapress


بیشتر بخوانید:

نکات کلیدی برای استفاده صحیح ، عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی


گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار