چاپ       کد خبر: 148040
11 تیر 1403

عوارض خطرناک نوشیدن آب یخ که باورتان نمی شود!

در این روزهای گرم تابستانی آب یخ برای رفع گرما و عطش ما می تواند بسیار مفید واقع شد.اما لازم است بدانید که نوشیدن آب یخ عوارضی دارد که شاید تاکنون از آنها اطلاعی نداشتید.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با مضرات نوشیدن آب یخ باخبر شوید.

خطرات و عوارض نوشیدن آب یخ

۱-مشکلات هضم

یکی از دلایل اصلی اجتناب از نوشیدن آب سرد این است که بر هضم غذا تاثیر جدی می گذارد. آب سرد و همچنین برخی از نوشیدنی های سرد رگ های خونی را منقبض و هضم غذا را نیز محدود می کند. فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی در هنگام هضم بر اثر مصرف آب خنک به تاخیر می افتد. به این دلیل که تمرکز بدن از هضم به تنظیم درجه حرارت بدن و آب سرد منحرف می شود.

بدن شما هنگامی که هر چیزی را که دمای بسیار پایینی دارد مصرف می کنید، باید انرژی بیشتری برای تنظیم دمای بدن صرف کند و این انرژی اضافی در واقع برای هضم مناسب غذا و جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن ضروری است.

۲- زیاده روی در مصرف آب سرد، ضربان قلب را کاهش می دهد

یکی دیگر از صدمات نوشیدن آب خنک، کاهش ضربان قلب است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب خنک نه تنها ضربان قلب را کاهش می دهد بلکه باعث تحریک عصب واگ نیز خواهد شد. عصبی که عملکرد های غیر ارادی بدن را کنترل می کند و مستقیماً تحت تأثیر دمای پایین آب قرار دارد. این عصب در نهایت با تاثیرپذیری از نوشیدن آب سرد، باعث کاهش ضربان قلب می شود.

۳-تجزیه چربی

نوشیدن آب سرد بلافاصله بعد از غذا در توانایی تجزیه چربی های بدن اختلال ایجاد می کند. دمای سرد آب چربی های موجود در غذاها را سفت می سازد و در نتیجه تجزیه چربی های ناخواسته برای بدن دشوار می شود. حتی اگر آب معمولی می نوشید، اطمینان حاصل کنید که ۳۰ دقیقه بعد از غذا قبل نوشیدن آب منتظر بمانید.

۴-نوشیدن آب خنک منجر به یبوست می شود

نوشیدن آب با دمای اتاق برای فرایند هضم لازم است، اما نوشیدن آب سرد می تواند منجر به یبوست شود. دلیل این امر همان طور که گفته شد، سفت شدن مواد غذایی هنگام عبور از روده در فرایند هضم است. همچنین آب خنک می تواند رود ها را منقبض کند که از مهمترین دلایل یبوست به شمار می رود.

خطرات و عوارض نوشیدن آب یخ

۵-شوکه شدن بدن

از نوشیدن آب سرد بعد از یک تمرین سخت باید به شدت خودداری کنید. بسیاری از افراد به خصوص در تابستان پس از تمرین، آب سرد می نوشند. بنابر گفته متخصصان، نوشیدن آب گرم بعد از تمرین توصیه می شود زیرا بدن هنگام تمرین گرمای زیادی تولید می کند و اگر آب خنک بنوشید، عدم تطابق دما باعث می شود سلامت دستگاه گوارش به خطر بیفتد همچنین بدن پس از تمرین می تواند جذب آب سرد را دشوار کند. نوشیدن آب خنک درست بعد از تمرین ممکن است منجر به درد مزمن معده شود زیرا آب بسیار سرد بدن را شوکه می کند.

۶-چاقی

نوشیدن مقدار زیادی آب یخ برای سوزاندن کالری بیشتر و لاغری درست نیست زیرا دمای سرد در بدن باعث تجمع چربی و سفت شدن چربی ها می شود و هضم آنها را برای بدن بسیار سخت می سازد.

۷- مصرف آب سرد، انرژی بدن شما را در طولانی مدت کاهش می دهد

در حالی که نوشیدن آب یخ می تواند باعث افزایش احساس طراوت و تحریک شما در کوتاه مدت شود، اما در طولانی مدت بدن را با کاهش انرژی روبرو می کند. این امر به این دلیل است که بدن شما باید از انرژی اضافی برای متعادل کردن آب سرد استفاده کرده و آن را تا دمای محیط کاهش دهد.

۸-سردرد

اگر با “یخ زدگی مغز” که به دلیل مصرف بستنی یا یخ ایجاد می شود آشنا هستید باید بدانید که آب یخ می تواند چنین اثراتی را ایجاد کند. بسیاری از اعصاب حساس درون ستون فقرات را می لرزاند و بلافاصله پیام هایی را به مغز منتقل می کنند که باعث سردرد می شود.

۹-تحریک گلو

همانطور که یک روز سرد زمستانی می تواند شما را دچار آبریزش بینی و انسداد سینوس ها کند، آب یخ نیز همین واکنش را نشان می دهد. به عبارت دیگر بدن شما به عنوان یک مرطوب کننده مخاطی ایجاد می کند تا هوا یا مایعات بدون خون بلعیده شده را گرم کند با این تفاوت که در داخل آب یخ، این واکنش بدن بی نیاز است و نتیجه آن تجمع بیشتر مخاط روی لوله ها است، بنابراین گلو را زخم می کند.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار