چاپ کد خبر: 142645
17 اردیبهشت 1403

فواید باورنکردنی پخت و پز غذا در ظروف سفالی!

ظروف سفالی معمولا در زمان های قدیم بسیار برای پختن غذا مورد استفاده قرار می گرفتند که باید بدانید دارای فواید بسیار بالایی بوده است.اما گذشت زمان و تنوع ظروف پخت و پز در این غذاها به ندرت صورت می گیرد.در ادامه این مطلب میخواهیم به شما فواید استفاده و پخت و پز در این ظروف را به شما توضیح دهیم پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

فواید پختن غذا در ظروف سفالی

ارزش غذایی را حفظ می کنند

ظروف سفالی متخلخل هستند و باعث گردش مساوی گرما و رطوبت در طی فرآیند پخت شده ، با این کار غذا می تواند ارزش غذایی بیشتری را نسبت به غذایی که در انواع دیگر ظروف تهیه می شود، حفظ کند همچنین، گوشت پخته شده در این ظروف آبدار و لطیف باقی می ماند.

طعم خوبی به غذا می بخشند

ظروف سفالی از گل ساخته شده اند و ماهیت قلیایی دارند، این ویژگی ظروف آن را قادر می سازد تا هنگام پخت با اسیدهای موجود در غذا ارتباط برقرار کرده و آن را متعادل کند. این ظروف نه تنها باعث سلامت غذا شده بلکه عطر و بوی خوبی به آن می بخشد. غذای پخته شده در ظروف سفالی غنی از مواد معدنی مختلف مانند آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و غیره می شود.

 ظروف سفالی برای سلامت قلب شما مفید است

استفاده بیش از حد روغن برای پخت و پز یکی از دلایل مهم افزایش وزن است. در صورتی که می‌خواهید وعده غذایی خود را کمتر چرب کنید، ظروف سفالی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند؛ چرا که به روغن بسیار کمتری برای پخت غذا نیاز دارند. ظروف سفالی زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند و فرآیند پخت در آن‌ها آهسته‌تر بوده و به حفظ رطوبت طبیعی و روغن‌های طبیعی موجود در غذا کمک می‌کنند.

عطر خوبی به غذا می بخشند

رایحه واقعی غذا هنگام پخت در ظروف سفالی یا گلی حفظ می شود. این اتفاق به دلیل خاصیت متخلخل بودن قابلمه های سفالی و همچنین روند کند پخت اتفاق می افتد.

دوری از فلزات مضر و حفظ محیط زیست

قانع کننده‌ترین دلیل برای پخت و پز در ظروف سفالی بدون لعاب، این است که شما با این کار، فلزات مضر را وارد غذای خود نمی‌کنید. علاوه بر این، ظروف سفالی بدون لعاب، برای طبیعت نیز مفیدتر هستند؛ چرا که این‌ها اساس از خاک می‌آیند و پس از آنکه آن‌ها را دور بریزید، راحت به طبیعت باز می‌گردند.

فواید پختن غذا در ظروف سفالی

ظروف سفالی هوادار جیب شما هستند

همانطوری که در ابتدای گزارش ذکر شد، ظروف سفالی در اندازه‌های مختلفی در بسیاری از مناطق به راحتی در دسترس است و به نسبت دیگر انواع ظروف، قیمت مناسبی دارند؛ بنابراین شما می‌توانید یکی از بهترین انواع آن را با هزینه‌ای اندک انتخاب کنید.

صرفه جویی در شوینده

این دسته از ظروف به راحتی شسته می شوند و نیاز به استفاده از مواد شوینده ی زیادی برای تمیز کردن آنها نیست، از طرفی شستشوی این ظروف زحمت خاصی نیز ندارد.

چگونه از ظروف سفالی استفاده کنیم؟

بخش مهمی از استفاده از هر نوع ظرف، رعایت اصول مراقبت و استفاده از آن است که این موارد برای قابلمه ها و ظروف سفالی هم باید رعایت شود، نکاتی شامل :

شست و شو

از آنجا که خاک رس متخلخل است، نمی توانید آن را با صابون یا شوینده معمولی ظرفشویی بشویید زیرا صابون در خاک رس فرو رفته و در نهایت به وعده غذایی بعدی که در قابلمه می پزید انتقال می یابد پس، باید قابلمه سفالی را با آب گرم و برس زبر تمیز کنید همچنین از جوش شیرین می توان برای از بین بردن بوها استفاده کرد، خصوصاً اگر غذا را با پیاز و سیر پخته اید. برای لکه های سرسخت، سنگ نمک را روی پد بریزید و آن را به خوبی بشویید سپس قابلمه را با آب داغ پر کرده و نیم ساعت صبر کنید، آب را دور بریزید و دوباره بشویید.

کنترل دما

برای پخت غذا با این ظروف روی اجاق گاز، با حرارت کم شروع کنید و دما را به تدریج افزایش دهید. معمولاً حرارت متوسط یا پایین بهتر است زیرا بالا رفتن یا کاهش ناگهانی دما منجر به ترک خوردگی می شود.

ظروف سفالی داغ را روی سطح سرد قرار ندهید، زیرا ترک می خورد بنابراین هنگام برداشتن قابلمه داغ از روی گاز یا داخل فر همیشه روی یک حوله مقاوم در برابر حرارت یا سطح چوبی قرار دهید. در صورت قرار دادن قابلمه داخل فر نیازی به گرم شدن فر از قبل نیست و اجازه دهید تا دما به آرامی افزایش یابد.

طرز آماده سازی و استفاده

شما می‌توانید پس از تهیه یک ظرف سفالی بدون لعاب، برای آماده سازی آن برای اولین بار، آن را چند ساعت در آب فرو کنید و سپس از آب خارج کرده واجازه دهید خشک شود. با این کار احتمال شکستن و ترک برداشتن آن کاهش می‌یابد. برای استفاده و هرگونه پخت و پز در این ظروف باید صبور باشید و از حرارت کم استفاده کنید؛ همچنین برای گذاشتن قابلمه و ظروف سفالی روی آتش مستقیم، از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت زیاد به ظرف سفالی شما آسیب نرساند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار