چاپ کد خبر: 113630
15 خرداد 1402

فواید خوردن زردآلوی تازه و خشک برای سلامتی که باید بدانید

زردآلو 1

به طور کلی همه‌ی میوه‌ها و سبزی‌های تازه دارای ارزش غذایی بالایی هستند و کمک زیادی به بهبود سلامتی می‌کنند. ولی برخی میوه‌ها قطعا دارای فواید بیشتری هستند و حتما باید آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یکی از این میوه‌های بی‌نظیر زردآلو است که میوه‌ای کوچک و خوشمزه و مغذی به شمار می‌رود و یک انتخاب عالی برای میان‌وعده‌ای سالم و مقوی خواهد بود. حتی کارشناسان تغذیه هم خواص زردآلو را برای بهبود سلامتی تأیید کرده و نشان داده‌اند این میوه یکی از بهترین ابرغذاهای بهاری و تابستانی است.

به گزارش اول فارس ، زردآلوی تازه  سرشار از مواد مغذی است که به بهبود بیماری‌ها و حفظ سلامتی کمک می‌کنند. در این نوشته می‌خواهیم به بررسی همین خواص زردآلو بپردازیم و ببینیم چه چیزهایی این میوه‌ی خوشمزه را خاص کرده‌اند. در ادامه فهرستی از خواص زردآلوی تازه و خشک را آورده‌ایم و همچنین نگاهی به خواص هسته‌ی زردآلو و نکاتی که برای مصرف آن باید در نظر داشته باشید می‌اندازیم. پس با ما همراه باشید.

خواص زردآلو

۱۰ مورد از خواص زردآلو برای سلامتی و لاغری

زردآلو 1

زردآلو هم درست مانند بسیاری از میوه‌های دیگر دارای خواص زیادی برای سلامتی بدن است. این میوه جزو بهترین میوه‌های بهاری و تابستانی است که طعم لذیذی دارد و کمک زیادی به حفظ سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌کند. در ادامه می‌توانید فهرستی از خواص بی‌نظیر زردآلو تازه و خشک را ببینید.

۱. زردآلو ارزش غذایی بالا و کالری کمی دارد

زردآلو یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها به شمار می‌رود و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است. شما با مصرف تنها ۲ عدد زردآلو می‌توانید از ارزش غذایی زیر بهره‌مند شوید.

ارزش غذایی مقدار
انرژی ۳۴ کیلوکالری
کربوهیدرات ۸ گرم
پروتئین ۱ گرم
چربی ۰.۲۷ گرم
فیبر ۱.۵ گرم
ویتامین A ۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین C ۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین E ۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پتاسیم ۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

افزون بر این، زردآلو منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که همگی آنتی‌اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. پوست زردآلو همچنین حاوی فیبر و مواد مغذی زیادی است که روی کاهش اشتها تأثیر می‌گذارند. در حقیقت این یکی از مهم‌ترین خواص زردآلو برای لاغری به شمار می‌رود.

فیبر موجود در زردآلو به افزایش احساس سیری کمک می‌کند. این در حالی است که زردآلو کالری پایینی دارد و شما با مصرف آن نگران کالری دریافتی روزانه‌ی خود نخواهید بود. البته یادتان باشد در مصرف میوه‌های شیرین از جمله زردآلو هم نباید زیاده‌روی کنید تا قند و کالری بالایی به بدنتان نرسانید.

خیلی از مردم عاشق خوردنی‌های شیرین هستند و با زیاده‌روی در مصرف شکر وزن خود را افزایش می‌دهند و کار را برای کاهش وزن دشوار می‌کنند. در صورتی که علاقه‌ی زیادی به شیرینی‌ها دارید و در عین حال می‌خواهید غذاهای سالم‌تر بخورید باید به سراغ میوه‌های شیرین بروید و آن‌ها را با شکر و انواع شیرینی‌ها جایگزین کنید. این خاصیت زردآلو کمک زیادی به کسانی می‌کند که نمی‌توانند جلوی اشتها و هوس‌های ناگهانی خود را بگیرند.

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و در عین حال برنامه‌ی غذایی لذیذ و خوشمزه‌ای داشته باشید می‌توانید از زردآلو به‌عنوان دسر استفاده کنید و هر بار تنها ۲ عدد زردآلو مصرف کنید تا بدون زیاده‌روی از فواید این میوه‌ی بی‌نظیر بهره‌مند شوید.

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان است

با توجه به جدول ارزش غذایی زردآلو پی می‌بریم این میوه یک منبع عالی برای بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله بتاکاروتن و ویتامین‌های C و A و E است. افزون بر این، شما با مصرف زردآلو می‌توانید از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها بهره‌مند شوید که برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی مفید هستند.

فلاونوئیدهای موجود در زردآلو تأثیر زیادی روی خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌گذارند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌زنند و منجر به استرس اکسیداتیو می‌شوند. استرس اکسیداتیو هم یکی از عوامل اصلی افزایش وزن و بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند مصرف زردآلو یک راهکار عالی برای تأمین آنتی‌اکسیدان‌های مفید و مقابله با التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن خواهد بود.

۳. می‌تواند به بهبود سلامت چشم‌ها کمک کند

وجود ترکیباتی مانند ویتامین‌های A و E باعث می‌شوند خواص زردآلو شامل بهبود سلامت چشم‌ها شود و این میوه به بینایی بهتر و درمان اختلال‌های بینایی کمک کند.

ویتامین A در پیشگیری از شب‌کوری نقشی حیاتی ایفا می‌کند. شب‌کوری اختلالی است که به دلیل کمبود رنگدانه‌های روشن در چشم ایجاد می‌شود. ویتامین E هم که یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است به طور مستقیم وارد چشم‌ها می‌شود و می‌تواند از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

خوبی دیگر زردآلو این است که با تأمین بتاکاروتن می‌تواند به بدن کمک کند تا ویتامین A بسازد. به معنای دیگر، بدن شما این ماده را که رنگ زرد و نارنجی زردآلو را شکل می‌دهد به ویتامین A تبدیل می‌کند و سلامت چشم‌ها را بهبود می‌بخشد. جدا از این، برخی ترکیبات دیگر زردآلو که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم در عدسی و شبکیه‌ی چشم‌ها پیدا می‌شوند و برای محافظت در برابر استرس اکسیداتیو مفید هستند.

۴. خواص زردآلو برای پوست

خوردن زردآلو می‌تواند برای پوست شما هم مفید باشد. عوامل زیادی به سلامتی پوست آسیب می‌زنند. برای نمونه، دلایل اصلی چین و چروک و آسیب‌های پوستی شامل نور خورشید، آلودگی و دود سیگار می‌شوند. افزون بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض پرتوی فرابنفش خورشید و آفتاب‌سوختگی و ملانوما که یک نوع مرگبار سرطان پوست است وجود دارد.

شما با داشتن یک رژیم سالم و مناسب می‌توانید تا اندازه‌ی زیادی با برخی از این آسیب‌های پوستی مقابله کنید. مصرف زردآلو که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های C و E است کمک زیادی به حفظ سلامت پوست بدن می‌کند. ویتامین C با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند از پوست شما در برابر پرتوی فرابنفش و آلاینده‌های محیطی محافظت کند. جدا از این، ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می‌کند که منجر به استحکام و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود.

شما با تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن می‌توانید از آسیب‌های فرابنفش و چین و چروک جلوگیری کنید. خوبی مصرف زردآلو این است که افزون بر ویتامین C می‌تواند بتاکاروتن هم به بدن شما برساند و خطر آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد. با در نظر داشتن همه‌ی این‌ها پی می‌بریم خوردن زردآلو یک راهکار عالی برای مراقبت از پوست در برابر خورشید و آلودگی‌های محیطی است. البته شما همچنان باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید تا از سلامت پوستتان مطمئن شوید.

شما همچنین می‌توانید از روغن زردآلو استفاده کنید و آن را به پوستتان بمالید. خواص روغن زردآلو شامل رفع تیرگی‌ها و چروک پوست می‌شود و شما با کمک این روغن می‌توانید انواع مشکلات پوست از جمله جوش سرسیاه و لکه‌های تیره را برطرف کنید.

۵. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

یک فنجان (کم‌وبیش ۱۶۵ گرم) زردآلو ورقه‌شده دارای ۳.۳ گرم فیبر است که ۸.۶ درصد از نیاز روزانه‌ی مردان و ۱۳.۲ درصد از نیاز روزانه‌ی زنان را برطرف می‌کند.

فیبرهای زردآلو محلول و نامحلول هستند. نوع محلول در آب حل می‌شود و کمک زیادی به بهبود دستگاه گوارش و فرآیند هضم و دفع مواد غذایی می‌کند. زردآلو سرشار از این نوع فیبر است و به حفظ سطح قند خون و کلسترول سالم بدن هم کمک می‌کند.

فیبر می‌تواند حرکت غذا را در مسیر دستگاه گوارش به تأخیر بیندازد تا باکتری‌های مفید روده از آن‌ها تغذیه کنند. این منجر به حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش و همچنین جلوگیری از خطر افزایش وزن و چاقی می‌شود. شما با مصرف چند عدد زردآلو در روز به‌عنوان میان‌وعده می‌توانید به‌آسانی از خواص زردآلو برای دستگاه گوارش بهره‌مند شوید.

۶. زردآلو حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است

زردآلو سرشار از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که نقش یک الکترولیت را هم ایفا می‌کند و در بدن شما مسئول ارسال نشان‌های عصبی و تنظیم انقباض‌های ماهیچه‌ها و تعادل مایعات است.

دو عدد زردآلو (کم‌وبیش ۷۰ گرم) حاوی ۱۸۱ میلی‌گرم پتاسیم هستند که ۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را شکل می‌دهد. از آنجایی که پتاسیم به همراه سدیم برای حفظ تعادل مایعات بدن مفید است، شما با دریافت کافی این ماده‌ی معدنی می‌توانید جلوی مشکلاتی از جمله نفخ را بگیرید و همچنین سطح فشار خون خود را تنظیم کنید.

پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی سرشار از پتاسیم می‌توانند به طور قابل توجه‌ای فشار خون را کاهش دهند و منجر به کاهش ۲۴ درصدی خطر سکته‌ی مغزی شوند.

۷. به‌خوبی بدن شما را سیراب و هیدراته می‌کند

peaches 824626 960 720

زردآلو مانند بیشتر میوه‌ها سرشار از آب است و انتخاب مناسبی برای آب‌رسانی به بدن در نظر گرفته می‌شود. شما با خوردن منظم زردآلو می‌توانید فشار خون خود را تنظیم کنید، دمای بدن را کنترل کنید، سلامت مفاصل را حفظ کرده و همچنین به بهبود کارکرد و ضربان قلب کمک کنید.

یک فنجان (کم‌وبیش ۱۶۵ گرم) زردآلوی تازه و ورقه‌شده می‌تواند تقریبا دوسوم فنجان (۱۴۲ میلی‌لیتر) آب فراهم کند. از آنجایی که خیلی از مردم ممکن است در طول روز آب کافی ننوشند، خوردن میوه‌های تازه و آب‌دار می‌تواند کمک زیادی به تأمین مایعات مورد نیاز بدن کند.

شما باید با مصرف زردآلو و سایر میوه‌ها و همچنین نوشیدن آب کافی جلوی کم‌آبی بدن را بگیرید، زیرا اگر بدن کم‌آب شود حجم خون کاهش پیدا می‌کند و به قلب فشار بیشتری می‌آید. جدا از این، آب‌رسانی کافی به بدن باعث می‌شود جریان خون به‌آسانی مواد زائد را دفع کند و مواد مغذی هم به‌خوبی به همه‌ی سلول‌ها برسد.

مصرف زردآلو پس از ورزش هم یک انتخاب مناسب برای جبران آب و الکترولیت‌های از دست رفته خواهد بود و همچنین سطح انرژی شما را افزایش خواهد داد.

۸. برای سلامت کبد مفید است

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند زردآلو ممکن است به محافظت از کبد هم در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند. در دو پژوهش جانوری دیده شد موش‌هایی که با الکل و زردآلو تغذیه می‌شدند در مقایسه با موش‌هایی که تنها الکل دریافت می‌کردند دارای سطح پایین‌تری از آنزیم‌های کبدی و نشانه‌های التهابی بودند.

با توجه به این پژوهش‌ها، زردآلو به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های کبدی کمک کند. با وجود این، همچنان به پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا مطمئن شویم زردآلو این فواید را برای انسان‌ها هم به دنبال دارد یا خیر.

۹. سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند

زردآلو همچنین حاوی کلسیم است که منجر به رشد بهتر استخوان‌ها می‌شود. افزون بر این، پتاسیم موجود در زردآلو به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند تا تراکم و استحکام استخوان‌های بدن افزایش پیدا کند. برخی پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند مصرف زردآلو می‌تواند برای جلوگیری از ریزش و تحلیل رفتن استخوان‌ها مفید باشد.

۱۰. به‌آسانی می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

نهال زردآلو نصیری

فرقی ندارد بخواهید زردآلو را تازه مصرف کنید یا خشک، در هر صورت این میوه یک میان‌وعده‌ی سبک و خوشمزه به شمار می‌رود که همیشه در دسترس است و بدون افزودنی‌های مضر می‌تواند طعم و رنگ متفاوتی به برنامه‌ی غذایی شما بدهد. روش‌های گوناگونی برای مصرف این میوه وجود دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را می‌بینید.

  • تکه‌های زردآلو را به گرانولا، غلات صبحانه یا آجیل‌ها اضافه و مصرف کنید.
  • در طول روز چند عدد زردآلوی تازه را به‌عنوان میان‌وعده بخورید.
  • می‌توانید برش‌های زردآلو را به ماست یا انواع سالادها اضافه کنید.
  • مربای زردآلو هم یک خوردنی خوشمزه و مقوی خواهد بود.
  • شما همچنین می‌توانید این میوه را به همراه گوشت قرمز یا مرغ آب‌پز و مصرف کنید.
  • اضافه کردن زردآلو به انواع کیک و شیرینی‌ها یکی از بهترین راهکارها برای طعم‌دار کردن خوراکی‌های خانگی به شمار می‌رود.

جدا از این، شما با استفاده از زردآلو می‌توانید بستنی و دسرهای یخی درست کنید یا آن را به همراه سایر میوه‌ها مصرف کنید. مخلوط کردن زردآلو با میوه‌های دیگری از جمله توت‌فرنگی و آناناس به همراه تکه‌های یخ هم انتخابی عالی برای تهیه‌ی یک نرم‌نوش (اسموتی) خنک و تابستانی خواهد بود.

 ارزش غذایی و خواص هسته‌ی زردآلو

زردآلو 2

هسته‌ی زردآلو ارزش غذایی بالا و خواص درمانی زیادی دارد. این هسته‌های کوچک حاوی ویتامین B15 و B17 و A و C و E هستند و همچنین منبع آهن، کلسیم، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات و اسیدهای چرب ضروری و امگا ۳ به شمار می‌روند.

شما با مصرف هسته‌ی زردآلو می‌توانید از فواید ضدسرطانی آن بهره‌مند شوید و همچنین سلامت قلب، دستگاه تنفس، دستگاه گوارش و پوست خود را بهبود ببخشید.

البته با وجود فواید بالای هسته‌ی زردآلو، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند این هسته به دلیل وجود آمیگدالین (ویتامین B17) که در بدن به سیانید تبدیل می‌شود ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد. سیانید یا سیانور یک ماده‌ی کشنده‌ی قوی است که در دوزهای بالا قطعا باعث مرگ خواهد شد. مسموم شدن توسط سیانید می‌تواند عوارض جانبی زیر را به دنبال داشته باشد.

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • تپش سریع قلب
  • تنفس سریع
  • بی‌قراری
  • ضعف
  • سردرگمی ذهنی
  • ایست قلبی
  • تنگی نفس
  • کما
  • مرگ

بهترین کار این است که هنگام مصرف هسته‌ی زردآلو احتیاط کرده و هرگز زیاده‌روی نکنید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در روز تنها ۱ عدد مغز زردآلو بخورید و هرگز بیش از ۵ مغز مصرف نکنید.

۹ خاصیت شگفت‌انگیز زردآلوی خشک و ارزش غذایی آن

زردآلو 4

زردآلوی خشک شده یکی از میان وعده‌های لذت‌بخش است که طرفداران زیادی دارد. این خوراکی کالری زیادی دارد؛ به طوری که یک فنجان از آن حاوی ۳۱۳ کالری است. علاوه بر این زردآلوی خشک شده سرشار از پتاسیم، فیبر، آهن و ویتامین‌های A، C و E است. فیبر موجود در زردآلوی خشک نقش مهمی در درمان یبوست دارد. این خوراکی لذیذ منبع خوبی از لوتئین و زیگزانتین به شمار می‌رود که به خواص خود در تقویت سلامت چشم‌ها شناخته می‌شوند. این ترکیبات همچنین ممکن است روی دیابت و التهاب اثرات مثبتی داشته باشند. در مقاله‌‌ای که امروز برایتان آماده کرده‌ایم، قرار است اطلاعات مفیدی را درباره‌ی ارزش غذایی و خواص زردآلوی خشک در اختیارتان قرار دهیم. تا پایان این مقاله از اول فارس در کنار ما باشید.

خواص زردآلوی خشک برای سلامتی بدن

زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که زردآلوی خشک ممکن است برای زنان باردار فوایدی داشته باشد. اگر زردآلوی خشک را مانند هر میوه‌ی خشک شده‌ی دیگر به مقدار متعادل مصرف کنید، می‌توانید از خواص آن برای کاهش وزن بهره‌مند شوید. در ادامه به بررسی خواص زردآلوی خشک می‌پردازیم.

۱. سرشار از مواد مغذی است

زردآلوی خشک سرشار از مواد مغذی حیاتی است. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زردآلوی خشک در ادامه آورده شده است.

کالری ۲۴۱
پروتئین  ۴ گرم
چربی ۵ گرم
کربوهیدرات ۶۳ گرم
فیبر ۳ گرم
پتاسیم ۱۱۶۰ میلی‌گرم
کلسیم ۵۵ میلی‌گرم
آهن ۳ میلی‌گرم
منیزیم ۳۲ میلی‌گرم
فسفر ۷۱ میلی‌گرم
سلنیوم ۲ میکروگرم
ویتامین C ۱ میلی‌گرم
فولات ۱۰ میکروگرم

زردآلوهای مختلف حاوی ترکیبات پلی‌فنولی متفاوتی هستند. از جمله‌ی این ترکیبات می‌توانیم گالیک اسید، روتین، پروسیانیدین، اپی‌گالوکاتچین گالات و کافئیک اسید را نام ببریم.

۲. به کاهش وزن کمک می‌کند

مصرف زردآلوی خشک به مقدار متعادل می‌تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، این ماده‌ی غذایی کالری زیادی دارد، اما حاوی فیبر هم است و مصرف متعادل آن ممکن است به شما در رسیدن به اندامی ایدئال کمک کند. شش عدد زردآلوی خشک (۴۰ گرم) حاوی تقریبا ۱۰ گرم فیبر کلی است.

در یک مطالعه نشان داده شد مصرف کمتر میوه‌های تازه و خشک شده با شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بالاتر در ارتباط بود. بعضی از تحقیقات همچنین عنوان می‌کنند که مصرف میوه‌های تازه و خشک به‌عنوان میان وعده یا همراه با غذا می‌تواند اشتها را کاهش و رضایت از غذا را افزایش دهد و کالری مصرفی در طول روز را کم کند.

زردآلوی خشک سالم است و فیبر زیاد موجود در آن به دلیل ایجاد احساس سیری برای مدت زمان طولانی، به کاهش وزن کمک می‌کند. توجه داشته باشید که هیچ تحقیقی وجود ندارد که زردآلوی خشک شده را به‌طور مستقیم با کاهش وزن مرتبط بداند. بنابراین در مصرف این ماده‌ی غذایی زیاده‌روی نکنید و قبل از مصرف آن حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید.

۳. برای زنان باردار مفید است

زردآلو 5

زردآلو حاوی آهن است و شاید به بهبود سلامت خون کمک کند. حجم خون زنان طی دوران بارداری ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. این یعنی زنان باید در این دوران آهن بیشتری مصرف کنند. ‌زردآلوی خشک منبع خوبی از آهن به شمار می‌رود و بنابراین مصرف آن برای خانم‌های باردار مفید است. بارداری و شیردهی ممکن است منجر به تغییرات متابولیک در بدن شوند.

ورزش کردن به مقدار خیلی ‌کم یا دنبال کردن رژیم غذایی نامتعادل می‌تواند منجر به یبوست شود. نوشیدن مقدار کافی آب و مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مثل زردآلوی خشک ممکن است به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند.

۴. به درمان آنمی کمک می‌کند

آهن موجود در زردآلوی خشک می‌تواند در درمان آنمی مفید باشد. آنمی به دلیل کمبود هموگلوبین (مولکول‌های حمل‌کننده‌ی اکسیژن در بدن) رخ می‌دهد. کمبود هموگلوبین به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. خونریزی شدید در معده و التهاب مزمن ممکن است آنمی را به دنبال داشته باشند. زنان باردار و زنانی که پریود می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

مصرف زردآلوی خشک بهترین روش برای درمان آنمی محسوب می‌شود. زردآلوی خشک منبع خیلی خوبی از آهن، همچنین ویتامین C است و به همین دلیل به بهبود جذب آهن کمک می‌کند. حواستان باشد که با مصرف زردآلوی خشک به‌تنهایی نمی‌توانید آهن لازم بدنتان را تأمین کنید. یک فنجان زردآلوی خشک حاوی ۳٫۵ میلی‌گرم آهن است.

برای برطرف کردن نیاز روزانه‌ی بدن به آهن باید ۱۰ فنجان زردآلوی خشک بخورید. بنابراین توصیه می‌کنیم در کنار مصرف زردآلوی خشک، سایر منابع غذایی آهن مثل اسفناج، عدس و لوبیا را هم در رژیم غذایی خود جای دهید تا به اندازه‌ی کافی آهن دریافت کنید.

۵. به درمان یبوست کمک می‌کند

فیبر موجود در زردآلوی خشک مسؤول خواص آن در درمان یبوست است. فیبر غذایی حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به حرکت آن در روده‌ی بزرگ سرعت می‌بخشد. زمانی که فیبر در روده تخمیر می‌شود، اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه تولید می‌شوند. این موضوع میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد. این مسأله در بهبود غلظت، کمیت و حرکت مدفوع مفید است و بنابراین به درمان یبوست کمک می‌کند.

۶. به درمان دیابت کمک می‌کند

میوه‌های خشک شده مثل زردآلوی خشک، شاخص گلیسمی پایینی دارند. مطالعات نشان می‌دهند که میوه‌های خشک شده سطح قند خون را زیاد افزایش نمی‌دهند. دریافت میزان متوسطی از فروکتوز از میوه‌های خشک شده ممکن است به کنترل سطح قند خون بعد از غذا خوردن کمک کند. همچنین نشان داده شده که زردآلوی خشک اثرات مفیدی روی سطح انسولین خون دارد.

۷. سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند

ویژگی چشمان زیبا

تقویت سلامت چشم‌ها را هم می‌توان در لیست خواص زردآلوی خشک قرار داد. لوتئین و زیگزانتین موجود در زردآلوی خشک ممکن است برای چشم‌ها مفید باشند. این ترکیبات به‌عنوان فیلترهای نور آبی (بلولایت) عمل کرده و از بافت‌های چشم در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. علاوه بر این ممکن است خطر ابتلا به آب‌مروارید را کاهش دهند.

۸. تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

سطح پایین تراکم مواد معدنی استخوان‌ها در زنان مسن و زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، یک مشکل رایج به شمار می‌رود. این عارضه علت اصلی پوکی استخوان و دیگر مشکلات مربوط به استخوان‌ها محسوب می‌شود. بورون (Boron) موجود در زردآلوی خشک ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را بهبود ببخشد.

در یک مطالعه زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند، به مدت یک سال هر روز ۳ تا ۴ میلی‌گرم بورون مصرف کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان بهبود تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را تجربه کردند.

۹. از پوست در برابر آسیب‌ها و پیر شدن محافظت می‌کند

زردآلوی خشک حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. زردآلوی خشک همچنین به‌طور طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین A (رتینول) است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست دارد.

هر روز چه مقدار زردآلوی خشک می‌توانیم بخوریم؟

در خوردن هیچ ماده‌ی غذایی نباید زیاده‌روی کنید. این موضوع شامل زردآلوی خشک هم می‌شود. ما هر روز باید تقریبا یک تا دو فنجان میوه مصرف کنیم. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، باید میزان میوه‌ی بیشتری مصرف کنند.

در طول روز نباید بیشتر از نصف فنجان میوه‌ی خشک شده مصرف کنید. هرچند اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. در حقیقت تحقیقات زیادی درباره‌ی اثرات جانبی زردآلوی خشک انجام نشده است. اگر این میوه را به مقدار متعادل مصرف کنید، دچار عوارض جانبی نمی‌شوید.

کلام آخر و سخن پایانی اول فارس در باره زردآلو :

زردآلو میوه‌ای کوچک و خوشمزه است که یک منبع غنی از ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود. شما با مصرف این میوه می‌توانید از فواید زیادی برای حفظ سلامت قلب، چشم‌ها، پوست و دستگاه گوارش بهره‌مند شوید.

زردآلو حجم کمی دارد و در عین حال ارزش غذایی آن بالا است. شما می‌توانید زردآلو را به شیوه‌های مختلفی به رژیم غذایی خود اضافه و مصرف کنید. مصرف چند عدد زردآلو در طول روز یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای حفظ سلامتی و کاهش وزن خواهد بود. اضافه کردن این میوه به انواع سالادها و غلات صبحانه یا تهیه‌ی کیک و شیرینی‌های خانگی هم راهکار مناسبی است. البته بهتر است در مصرف این خوردنی‌ها زیاده‌روی نکنید تا با خطر افزایش وزن و چاقی روبه‌رو نشوید.

در این مقاله‌ درباره‌ی ارزش غذایی و خواص زردآلوی خشک صحبت کردیم. گفتیم که این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است. از جمله خواص زردآلوی خشک می‌توانیم به درمان یبوست به دلیل دارا بودن فیبر، کمک به درمان دیابت و کاهش وزن اشاره کنیم. می‌توانید زردآلوی خشک را به‌عنوان یک میان وعده‌ی خوشمزه و مغذی نوش جان کنید. از آنجایی که این ماده‌ی غذایی کالری زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. نصف فنجان از این خوراکی در طول روز کافی است.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع: Healthline, StyleCraze, MedicineNet

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار