یادداشت

قدردانی چگونه می‌تواند برای ترک سیگار به شما کمک کند؟

نتایج نشان دادند که هرچه بیشتر قدردان باشید، کمتر سیگار می‌کشید اما القای احساس دلسوزی یا حزن و اندوه تأثیر مثبتی ندارد. قدردانی همچنین باعث افزایش حضور در برنامه‌های ترک سیگار شده است.

آیا عمل ساده قدردانی از برکات زندگی می‌تواند برای ترک سیگار به شما کمک کند؟ شاید همه چیز در قدرت اراده خلاصه نشود.

به گزارش  اول فارس ، مطالعه اخیر هاروارد نشان می‌دهد که قدردانی می‌تواند قهرمانِ دور از انتظار شما در مبارزه با اعتیاد به نیکوتین باشد. محققان دریافتند که افزایش قدردانی نه‌تنها جلوی هوس‌ها را می‌گیرد، بلکه احتمال حضور در برنامه‌های ترک سیگار را هم افزایش می‌دهد.

که وانگ، کاندیدای دکتری مدرسه کندی هاروارد و پژوهشگر اصلی مطالعه، به اپک تایمز گفت: «قدردانی در بین احساسات مثبت جلوه‌گری می‌کند. توانایی منحصربه‌فرد قدردانی در تغییر تمرکز فرد از رضایت آنی به سلامت و روابط طولانی‌مدت، برای افرادی که در پی ترک سیگار هستند بسیار حائز اهمیت است.»

این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، تأثیر قدردانی بر عادت سیگار کشیدن را با استفاده از داده‌های نظرسنجی‌های مختلف آمریکایی و جهانی در بین ۳۴ هزار داوطلب متنوع بررسی می‌کند. محققان ضمن سنجش فاکتورهایی مثل فراوانی، هوس و شرکت در برنامه‌های ترک سیگار، همبستگیِ برداشت فردی از برکات زندگی و قدردانی از مهربانی را با سیگار کشیدن مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان دادند که هرچه بیشتر قدردان باشید، کمتر سیگار می‌کشید اما القای احساس دلسوزی یا حزن و اندوه تأثیر مثبتی ندارد. قدردانی همچنین باعث افزایش حضور در برنامه‌های ترک سیگار شده است.

آقای وانگ گفت: «ما متوجه شدیم که القای حس قدردانی به افراد سیگاری می‌تواند میل آن‌ها به سیگار را به حداقل برساند و اشتیاق آن‌ها را به شرکت در برنامه‌های ترک سیگار افزایش دهد.» او افزود: «این یافته‌ها مکمل فراتحلیل‌های قبلی هستند که عمدتاً روی احساسات مثبت عمومی تمرکز داشتند تا آن‌که به احساسات خاصی مثل قدردانی توجه کنند.»

لورن اوفلرتی، روانشناس بالینی که در دانشگاه نیویورک تدریس می‌کند، در ایمیلی به اپک تایمز نوشت: «قدردانی به کنار زدن افکار منفی کمک می‌کند، خلق‌و‌خوی مثبت را افزایش می‌دهد و می‌تواند حتی در اوقات چالش‌برانگیز- مانند تلاش برای ترک یک عادت- به شما احساس آسودگی و رضایت بدهد.»

تأثیر قدردانی بر مصرف و ترک سیگار

این مطالعه نشان می‌دهد که قدردانی از دو طریق روی تلاش شما برای ترک سیگار تأثیر می‌گذارد.

یکی از این راه‌ها پیش‌تر بررسی شده است. محققان به یافته‌های مطالعه ملی جوانان و مذهب- پژوهشی که زندگی مذهبی جوانان آمریکایی را بررسی می‌کند- و پیمایش میان‌سالی در آمریکا– مطالعه ملی سلامت و تندرستی- استناد کردند که نشان می‌دهند حس قدردانی باعث کاهش میل به سیگار می‌شود. مطالعه هاروارد نشان داد که این تأثیر حتی با در نظر گرفتن سن و عواطف مثبت عمومی نیز پابرجاست.

قدردانی همچنین به تلاش برای ترک سیگار کمک می‌کند. داوطلبانی که حس قدردانی داشتند، بیشتر در برنامه‌های ترک سیگار ثبت‌نام می‌کردند. ۴۰ درصد از کسانی که حس قدردانی داشتند، در این برنامه‌ها ثبت‌نام کردند. در مقابل، تنها ۲۴ درصد از کسانی که حالت خنثی داشتند، در این برنامه‌ها حضور یافتند.


فراتر از تاکتیک‌های مبتنی بر ترس

کارزار «توصیه‌های سیگاری‌های سابق» مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در تلاش برای جلوگیری از مصرف سیگار به گردآوری داستان افرادی پرداخت که بیش از یک دهه از بیماری‌های مرتبط با سیگار رنج می‌بردند.

آقای وانگ گفت که کارزارهای سنتی اغلب روی تحریک احساسات منفی مانند غم و اندوه یا ترس اتکا دارند. تیم پژوهشی پیشنهاد کرد که این کارزارها باید با حس قدردانی آمخیته شوند. قدردانی می‌تواند با برانگیختن احساسات مثبت در راستای ترک سیگار و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم‌تر، اثربخشی تلاش‌های شما را دوچندان کند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که حس قدردانی می‌تواند به‌طور مؤثر با دیگر موارد اعتیاد مثل مصرف الکل و مواد مخدر مقابله کند.


به گزارش انجمن ریه آمریکا، سیگار عامل اصلی مرگ‌و‌میرهای قابل پیشگیری در آمریکا است که سالانه جان ۴۸۰ هزار نفر را می‌گیرد و عامل ۹۰ درصد از مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان ریه است.

قدردانی می‌تواند حمایت عاطفی و انگیزه لازم برای ترک سیگار را فراهم کند.

به گفته خانم اوفلرتی، مراحل اصلی این فرایند عبارتند از:

یادداشت‌برداری از قدردانی: یادداشت‌برداری روزانه برای تأمل درباره برکات زندگی و پیگیری پیشرفت شخصی
ابراز قدردانی: توجه به لحظات روزمره، حمایت دیگران و تقویت تواضع
تمرینات ذهن‌آگاهی: توجه به لحظه حال و تقویت قدردانی
خانم اوفلرتی توصیه می‌کند که یادداشت‌برداری روزانه- قبل از خواب یا صبح‌ها- را در برنامه روزانه خود بگنجانیم. او می‌گوید: «تمرین روزانه قدردانی توجه ما را به چیزهایی معطوف می‌کند که در زندگی‌مان بابت آن‌ها شکرگزار هستیم. همچنین ذهن‌آگاهی ما را تقویت کرده و توجه ما را به لحظه‌ای که در حال تجربه‌اش هستیم جلب می‌کند.»

پژوهش‌های آتی

هم‌چنان‌که تحقیقات ادامه دارد، آقای وانگ بر اهمیت بررسی شیوه‌های مؤثر قدردانی در مداخلات بهداشتی تأکید دارد و می‌گوید که مطالعات آتی روی مقایسه روش‌های مختلف- مانند نامه‌های قدردانی در مقابل ابراز قدردانی حضوری- تمرکز خواهند داشت تا حمایت بهتری از تلاش برای رهایی از  اعتیاد داشته باشند.

او افزود که ادغام قدردانی در ابتکارات بهداشتی عمومی، پتانسیل قابل‌توجهی در تغییر نگرش افراد نسبت به اعتیاد و بهبود نتایج بهداشتی در سطح جهانی دارد.منبع:epochtimes