چاپ      کد خبر: 16811
15 آبان 1398

ماجرای اختلاف حمیده زرآبادی و محمدجواد آذری‌‌جهرمی چیست؟

به گزارش اول فارس،  چند روزی است در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور، مباحثی پیرامون اختلافات بین سیده‌ حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و محمدجواد آذری‌‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده است.

*اختلاف آذری‌جهرمی و زرآبادی از کجا شروع شد؟

نماینده اصلاح‌طلب مجلس به آذری‌جهرمی: مگر به مکالمات تلفنی‌ام دسترسی دارید؟/ مهره‌های شما برسر چاه‌های درآمدی فضای مجازی هستند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر ارتباطات خطاب به وی، گفت: آقای جهرمی! مگر به مکالمات تلفنی دسترسی دارید که از چند روز پیش خبر نطق امروز را داشتید؟

وی تاکید کرد: امروز روی سخنم  با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ آقای جهرمی، این روزها پیگیر بحث خدمات ارزش افزوده هستید، احسنت؛ می‌گویید در مقابل فیلترینگ ایستاده‌اید، دست مریزاد؛ بعد از فیلترینگ برای تعداد معدودی از افراد رسانه‌ای امکان برخورداری از اینترنت بدون فیلتر فراهم کردید؛ بسیار عالی، اما آقای وزیر چرا افراد مشخص که خبرهای تعیین شده از سوی مجموعه  شما را پوشش گسترده می‌دهند از این امکان برخوردار هستند؟ جنابعالی که فریاد عدالتخواهیتان گوش فلک را پر کرده، چرا این امکان را به صورت شفاف و بدون پیش شرط برای همه اهالی مطبوعات فراهم نکرده و نمی‌کنید؟

نماینده قزوین بیان داشت: چرا باید به محض انتقاد اصولی از حضرتعالی، افرادی با نقاب‌های رنگارنگ در فضای سایبری گسیل شوند تا هر صدا و نقدی را با توهین و تهمت و افترا خفه کنند؟ چرا باید آنکه سال‌ها صادقانه در عرصه رسانه کار می‌کند با هزاران مشکل مالی معیشتی روبه‌رو باشد و آن دیگری هر ماه با امکانات و خدمات و کارت‌های هدیه، مزد بی اخلاقی‌های خود را از جیب بیت المال بگیرد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: چرا باید وزیر دولتی که با شعار اخلاق و اعتدال روی کار آمده است، به جای فعالیت اصولی و زیربنایی و اقدام عملی برای توسعه زیرساختهای فناوری و ارتباطی کشور و مقابله عملیاتی با فساد، به دنبال تظاهر و سوء استفاده از بیت المال برای تبلیغ خود و سرکوب رسانه‌ای مخالفین و منتقدان و حفظ قدرتش باشد؟ امروز توئیتر آقای وزیر مملو از کارهای نمایشی آن‌هم در مورد مسائل شخصی است نه انتشار اطلاعات کلیدی وگزارش عملکرد وزارتخانه‌اش اما ای کاش هزینه این تبلیغات را از جیب خود پرداخت می‌کردید نه با پول وزارتخانه و اپراتورها. باید پرسید گردش آزاد اطلاعات این است؟ عاقبت اتاق شیشه ای این بود ؟ صداقت در رفتار و گفتار با مردم در کجای این عملکرد جای دارد؟

زرآبادی عنوان  کرد: جنابعالی که این روزها شعارتان حق الناس است کمی هم در خصوص قراردادهای خرید خارجی هزاران میلیاردی در زیرساخت، همراه اول، مخابرات و رایتل توضیح بفرمایید. در خصوص قراردادهای تبلیغاتی و اسپانسری مالی همراه اول و رایتل شفاف سازی کنید و از انتصابات و استخدام‌های فامیلی و گروهی خود در این شرکت‌ها توضیح بگوئید.در حالی که بهترین استعدادهای نخبه کشور بیکار هستند این استخدام‌ها به دستور چه کسی انجام شده است؟

وی ادامه داد:جناب آقای رئیس جمهور؛ مگر شعارتان این نبود که بگذاریم شایستگان به ملت خدمت کنند و قرارمان این نبود که ناکارآمدان و بداخلاقان در خانه باشند؟ پس چرا با شروع دولت تدبیر و امید، فردی  به عنوان قائم مقام وزیر کار و رئیس هیئت مدیره شستا منصوب می شود که مهره های نزدیک به خود را در هیئت مدیره رایتل قرار می دهد، رایتلی که معلوم نیست در آن چه مدیریتی صورت گرفته که با ۳ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری به ۱۷۰۰ میلیارد زیان انباشته رسیده، آقای جهرمی می دانید که رایتل می بایست ۱۲۰۰ میلیارد سالانه به دولت حق درآمد پرداخت می‌کرد و ۱۴۰۰ میلیارد سالانه به تامین‌اجتماعی سود می‌داد، نگویید که نمی دانید این پول به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی باید می‌رسید، که نرسید و یکسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تمام پیگیری‌ها تحقق نیافت.

نماینده  قزوین، آبیک و البرز در مجلس  اضافه کرد: اما با این حجم از ناکارآمدی چند سال بعد همان مدیران پاداش مدیریتی می‌گیرند و مدیریت بزرگترین بنگاههای اقتصادی حوزه ICT و وزارت را  در دست می گیرند. احسنت به این همه لابی، چه خوب توانستید مدیران یک حوزه استراتژیک را در یک ساختمان مسکونی دور یکدیگر جمع کنید و در آنجا مسائل حیاتی را برای خود ببرید و بدوزید.

زرآبادی گفت: آقای جهرمی؛ حق‌الناس و بیت المال این پول‌های هزار میلیاردی است که باید با شفافیت در خصوص آن صحبت شود، جنگ توئیتری و ظاهری به راه انداخته اید که چه بشود؟ در خصوص انحصارطلبی و تبعیض و بی عدالتی به مردم گزارش دهید که به جای توئیت زدن چه اقدام عملی جدی داشته اید؟

وی در نطق خود در صحن علنی بیان داشت: مگر خانم مهرنوش مدیرعامل به زور مستعفی رایتل چه می‌خواست بگوید که شما تمام توان خود را گذاشتید تا یک‌ ماهه او را با فشار سیاسی و امنیتی برکنار کنید، مصوبه غیرقانونی سازمان تنظیم، فشار به وزیر کار، حمله سازمان یافته فضای مجازی و انواع و اقسام تهمت‌ها و افتراها و بازی با آبروی یک زن مومن، چه چیز را می خواهید از دید مردم و دستگاه های نظارتی پنهان کنید؟ از امکان افشای چه موضوعاتی می ترسیدید که پروژه حذف را با سرعت و با استفاده از تمام ابزار ها کلید زدید؟ مگر برادر شما به خاطر حفظ وطن و ناموس این کشور در جبهه‌های حق علیه باطل شهید نشده‌اند؟ به راستی این است ادامه راه شهدا که آبروی یک زن مومن را که حرمتی چون کعبه دارد بازیچه مطامع خود قرار می‌دهید؟

نماینده قزوین تصریح کرد: گفتید که خانم مهرنوش با دکترای اقتصاد و ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه ICT تخصص و تحصیلات کافی را ندارند، می شود پاسخ دهید که جنابعالی و متحدانتان با چه مدرکی در وزارت اطلاعات جذب شدید و بر اساس چه شایستگی و یا عملکرد مثبت یک شبه ره صدساله را در حوزه ICT طی کرده‌اید؟

زرآبادی تاکید داشت: آقای جهرمی دغدغه شما حق الناس نیست،  بلکه تغییر بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال و نشاندن مهره‌های خودتان و تیمتان بر سر چاه‌های درآمدی جدید فضای مجازی است.

این نماینده مجلس بیان داشت:  مگر به مکالمات تلفنی دسترسی دارید که از چند روز پیش خبر نطق امروز را داشتید و تمام تلاش خود را کردید که این اتفاق رخ ندهد.

وی در پایان گفت: و اما یک جمله؛ آقای رئیس جمهور گفتید که وقتی تفنگ، پول و رسانه در اختیار یک نهاد باشد، فساد می آورد. امروز وزیر شما، با تجمیع پول، رسانه و ارتباطات سیاسی و امنیتی دهان رقبا و منتقدان خود را گاز انبری بسته است و الحق و الانصاف خوب توانسته که مخالفین خود را خوار و خفیف و خراب کند. «علی برکت الله». البته موضوعات بیشتری به همراه مستندات در حوزه مدیریت  ICT وجود دارد که در صورت عدم اصلاح فرآیندها قطعاً به مردم و رسانه ها گزارش و مستندات را ارائه خواهم داد.

حمیده زرآبادی نماینده اصلاح طلب مردم قزوین و عضو فراکسیون امد، روز سه‌شنبه(۱۶ مهر) در جلسه علنی پارلمان در نطق میان‌دستور خود به مبالغ دریافتی شرکت‌های ارزش افزوده از مشترکان تلفن همراه انتقاد و خطاب به وزیر ارتباطات گفت: “مگر به مکالمات تلفنی دسترسی دارید که از چند روز پیش خبر نطق امروز را داشتید و تمام تلاش خود را کردید که این اتفاق رخ ندهد“.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده از وزیر ارتباطات سؤالی درباره هاتس‌گرام و طلاگرام مطرح کردم که آذری جهرمی علیه بنده نامه‌ای به شورای نگهبان و شورای‌عالی امنیت ملی ارسال کرد.

سیدحمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن قوه مقننه در نشست خبری که در خبرگزاری آنا درباره خدمات ارزش افزوده اپراتورها برگزار شد، گفت: در کمیته ارتباطات مجلس مسائل مربوط به آی‌تی را دنبال می‌کنیم البته قرار بود درباره بحث ارزش افزوده مسئولان وزارت ارتباطات نیز در این جلسه حضور داشته باشند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی در پاسخ به مطلبی درباره اینکه “بحث‌های مختلفی درباره بحث ارزش افزوده اپراتورها در چند وقت اخیر مطرح شده است و در یکی از گزارشهایی که در فضای مجازی منتشر شده است مشخص  شده که سایت انتخاب مبالغی را دریافت کرده و هجمه‌هایی را علیه شما منتشر کرده است”، افزود: شرکتهای خدمات ارزش افزوده یک‌سری خدمات خارج از استانداردهای اپراتورها ارائه می‌کنند که یک‌سری محتوای منحصر به فرد ایجاد می‌کند که درآمد خوبی برای اپراتورها دارد. براساس قوانین رگولاتوری ۶۰ درصد این پولها سهم شرکتهای خدمات ارائه‌کننده، ۳۰ درصد سهم اپراتورها و ۱۰ درصد سهم تجمیع کنندگان است.

نماینده قزوین در مجلس تصریح کرد: آقای آذری جهرمی اعلام کرده است که مخالف تخلف در ارزش افزوده است. کسانی که با تخلفات ارزش افزوده برای اولین بار مقابله کرد نمایندگان مجلس بودند نه وزارتخانه ارتباطات. در دی‌ماه سال ۹۶ تا خرداد ۹۷، ۷ شرکت بودند که با اپراتورها همکاری داشتند و عضوگیری اجباری داشتند که ما نمایندگان مجلس این موضوع را اعلام کردیم.

وی عنوان کرد: پرونده این شرکتهای ارائه‌کننده خدمات ارزش افزوده بررسی شد و کل مبلغ کلاهبرداری‌شده از مردم حدود ۳۵ میلیارد تومان بود. از این ۷ شرکت ۶ شرکت لغو قرارداد شدند و پرونده‌شان به قوه قضائیه ارجاع شد و رؤسای آنها احضار و بازجویی شدند و مبالغ به مردم بازگردانده شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن قوه مقننه اظهار کرد: یک شرکت به‌نام ایده‌پرور هوشمند که سهم این شرکت از آن سهم ۳۵میلیاردی ۲۳ میلیارد بود و رئیس آن سجاد بنابی بود فقط پولها را برگرداند و قراردادشان لغو نشد.

وی ادامه داد: یک هلدینگ نیز به‌نام اعطا وجود داشت که خدمت ارزش افزوده ارائه می‌کنند که مانند ابوذر مهرمنش، سجاد بنابی، و شخصی به‌نام مهرمنش که مدیرکل ارزش افزوده همراه اول است در آن عضویت داشتند.

زرآبادی اضافه کرد: طبق اطلاعاتی که به بنده رسیده در مهرماه سال جاری درآمد زیرمجموعه سایت انتخاب ۵۳۴ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه “وزیر ارتباطات تاکنون مدارکی درباره سؤالاتی که بنده از وی پرسیده‌ام ارائه نکرده است”، گفت: در کمیسیون جلساتی داشتیم و قرار شده است که مستندات ارائه شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نماینده قزوین در مجلس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه “آیا تاکنون مواردی را که امروز در نشست خبری مطرح کردید به آقای آذری جهرمی اعلام کردید یا خیر؟”، اظهار داشت: در بحث عملکرد اتفاقات زیادی افتاده و افراد اعتراضاتی دارند که کمیته ارتباطات این موضوعات را بررسی می‌کند چون مطالبات زیادی در این حوزه وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی که چرا مدعی‌العموم به بحث تخلفات در وزارت ارتباطات ورود نمی‌کند گفت: زمانی مدعی‌العموم ورود می‌کند که تخلفی رخ داده است الآن باید مشخص شود که تخلفات از سوی شرکتهای ارائه‌کننده خدمات ارزش افزوده رخ داده است یا از سمت وزارت ارتباطات که باید آذری جهرمی در این باره پاسخگو باشد.

زرآبادی اضافه کرد: قوانین رگولاتوری در ایران سخت است و مدعی‌العموم زمانی می‌تواند ورود کند که مشخص باشد چه تخلفی رخ داده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتصابات فامیلی در شرکت رایتل و شنود مکالمات وی از سوی وزیر ارتباطات گفت: ورود به حوزه شخصی افراد کار پسندیده‌ای نیست و نباید این اتفاق بیفتد. یک موضوعی که الآن در حال رخ دادن است این است که زمانی که قرار شد دولت کوچک شود قرار بر این بود که افراد فامیل خود را به بخش‌های دولتی نبرند اما الآن شاهد هستیم که نزدیکان مسئولان دولتی در بخش‌های خصوصی پست دریافت می‌کنند که این خطرناک است. بنده به قوه قضائیه درباره شنود گوشی خود شکایت نکردم اما مکاتباتی انجام دادم تا موضوع مشخص شود.

نماینده قزوین در مجلس  گفت: تا زمانی که حقوق مردم احقاق شود من به‌دنبال این موضوعاتی که مطرح کردم خواهم بود.

زرآبادی در پایان با ابراز اینکه در برخی مواقع آقای آذری جهرمی حرکات غیرحرفه‌ای انجام می‌دهد گفت: به‌طور نمونه بنده سؤالی از آقای آذری جهرمی درباره هاتس‌گرام و طلاگرام پرسیده بودم که وی نامه‌ای به شورای نگهبان و شورای‌عالی امنیت ملی ارسال داشتند و اعلام کرده بودند که نماینده قزوین سؤال امنیتی مطرح کرده است که این کار غیرحرفه‌ای بود.

این نماینده اصلاح‌طلب بعد از نطق مذکور، بارها در فضای مجازی به‌خصوص توئیتر انتقاداتی نسبت به وزیر ارتباطات وارد کرد و نهایتا روز گذشته (چهارشنبه، ۱۴ آبان ۹۸) در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: “ ثنا اسدیان خواهرخانم وزیر ارتباطات در طول  سه سال، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کارمزد داشته است که به‌طور متوسط ماهی ۶۹ میلیون تومان می‌شود و کارمزد این شخص در برخی از ماه‌ها تا ۱۳۷ میلیون تومان هم رسیده است

 براساس این گزارش، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پس از اظهارات زرآبادی با انتشار پستی در توئیتر اعلام کرده که امشب (چهارشنبه، ۱۵ آبان) در یک گفت‌وگوی زنده در فضای مجازی به آنچه وی از آنها به عنوان تهمت یاد کرده، پاسخ می‌دهد، البته وزیر ارتباطات از این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز دعوت کرده که در این گفت‌وگوی زنده در اینستاگرام حضور یابد.

مجلس شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی ایران , سیده حمیده زرآبادی , محمدجواد آذری‌جهرمی , کابینه دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

حمیده زرآبادی نیز امروز با انتشار تصویری در فضای مجازی، گفته که به دلیل حضور در یکی از روستا‌های حوزه انتخابیه‌اش و نبود اینترنت مناسب در این روستا، امکان و فرصت حضور در این گفت‌وگوی زنده را ندارد.زرآبادی البته از وزیر ارتباطات خواسته تا در گفتگوی امشبش برخی چهره ها نظیر ثنا اسدیان، یاشار سلطانی، مصطفی فقیهی، علی مرادی، بهروز عزیزی نیز حضور داشته باشند و  آذری جهرمی را به در یک مناظره رسمی با حضور خبرنگاران دعوت کرده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ایمان پنجشنبه , ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳

به نظر من تخلفات ارزش افزوده چندین سال است که اتفاق میفتد و هیچ کاری نشده است. بنده دو سال پیش از این موضوع به سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات شکایت کردم ولی هیچ کاری نکردند. پس مقصر اصلی خود وزارت ارتباطات و آقای جهرمی است که به مسئولیت خودش در قبال شرکت‌های وس عمل نکرده است

آخرین اخبار