چاپ کد خبر: 30693
4 تیر 1399

محمد صالح صالحی رئیس کمیته بولس و پتانک شیراز شد

با حکم فرهاد قشقایی رئیس هیات بولینگ بیلیارد و بولس استان فارس ، محمد صالح صالحی  بعنوان رئیس کمیته بولس و پتانک  شیراز منصوب شد.

محمد صالح صالحی
به گزارش اول فارس، در حکم صادره برای مهندس محمد صالح صالحی  آمده است :

محمد صالح صالحی1

مهندس محمد صالح صالحی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یازده شیراز و معاون اسبق خدمات شهری متطقه ۴ شیراز می باشد.

محمد صالح صالحی2

پتانک ورزشی است که در آن هدف این است که بازیکنان توپی فلزی را (که جزء اصلی این بازی است) به جک (cochonnet) نزدیک کنند. این رشته در روشهای مختلف انفرادی تیمی دونفره و سه نفره و میکس برگزار می‌شود که تعداد پرتابها در هریک این روش‌ها متغیر است. بازیکنان باید این کار را در حالی انجام دهند که دو پایشان داخل «دایرهٔ شروع» (رینگ) قرار دارد. این ورزش معمولاً در خاک یا شن و ماسهٔ سخت شیب دار صورت می‌گیرد اما می‌توان آن را در داخل چمن نیز برگزار کرد.

در حال حاضر این ورزش در باغ جنت  و باشگاه سوارکاری آرش(شهرک بزین) شیراز در حال انجام است .
بر اساس این گزارش ، مهندس صالحی در مراسم معارفه خود از راه اندازی حداقل ۵ زمین پتانک در نقاط مختلف شیراز در آینده نزدیک داد.

با پتانک بیشتر آشنا شوید:

تمام آنچه برای بازی پتانک نیاز دارید یک دست توپ، یک عدد جک، و یک زمین با هر نوع جنس کفپوش می‌باشد. سطح زمین بازی مورد تائید فدراسیون بین‌المللی، می‌تواند پوشیده از هر جنسی باشد. در اقصی نقاط جهان بر روی ماسه، خاک، چمن، موکت و نوع زمستانی آن روی برف نیز بازی می‌شود. ابعاد زمین بازی دارای ۴ متر عرض و ١۵ متر طول در مسابقات رسمی بوده و این اندازه می تواند تا ٣ در ١٢ متر در مسابقات غیررسمی متغیر می‌باشد. توپ‌های استاندارد مورد تائید فدراسیون بین‌المللی پتانک، دارای ٧٠/۵ تا ٨٠ میلیمتر قطر و وزنی معادل ۶۵٠ تا ٨٠٠ گرم می‌باشند. جک استاندارد مورد تائید فدراسیون بین‌المللی پتانک، از جنس چوب و دارای ٣٠ میلیمتر قطر و وزنی معادل ١٠ تا ١٨ گرم می‌باشد.

شروع بازی پتانک با قرعه کشی از نوع پرتاب سکه می‌باشد. ورزشکار/ تیم پیروز جک و سپس اولین توپ را در زمین بازی پرتاب می‌کند. جک باید در محدوده بین بعد از ششمین متر و قبل از دهمین متر طول زمین فرود آید. در پتانک مبنای امتیازدهی نزدیک‌ترین توپ به جک می باشد و سایر توپ‌های تیم ملاک نمی‌باشند. در هر ست تنها یک تیم امتیاز می‌گیرد. مبنای تعیین برنده بازی در پتانک، کسب امتیاز ١٣ می‌باشد که در برخی مسابقات مانند لیگ‌ها، کسب امتیاز ١١ مسابقه را به اتمام می‌رساند. ست‌ها تا امتیاز ١٣ ادامه یافته و یک ورزشکار/ تیم به دور بعد راه می‌یابد. ترکیب شرکت‌کنندگان در پتانک به سه شکل امکان پذیر می‌باشد: انفرادی (١ بازیکن در مقابل ۱ بازیکن که هر یک ٣ توپ دارد)، تیمی دو  نفره (٢ بازیکن در مقابل ٢ بازیکن که هر ورزشکار ۳ توپ دارد) و تیمی سه نفره (٣ بازیکن در مقابل ٣ بازیکن که هر ورزشکار ٢ توپ دارد).

SBXUHMZ

 پتانک یک رشته ورزشی تمرکزی فرانسوی است که فدراسیون بین‌المللی آن ١٠٨ سال پیش تاسیس و پس از گذشت سال‌ها فعالیت سرانجام در سال ١٩٨۶ توسط کمیته بین المللی المپیک (آی. او. سی.) شناسایی و رسمیت کامل دریافت نموده است. این رشته ورزشی که دارای ١٠٠ میلیون نفر عضو در سطح بیش از ١۴٠ کشور جهان است، تاکنون توانسته است بیش از ۶٠٠٠٠٠ نفر را با صدور مدارک مربیگری و لیسانس فنی به عنوان اعضای معتبر خود به آی. او. سی. معرفی کند. این رشته ورزشی علاوه بر شناسایی در انجمن جهانی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (گایسف / اسپرت‌آکورد سابق) و شورای المپیک آسیا عضو رسمی بازی‌های جهانی، بازی‌های مدیترانه، بازی‌های کشورهای مشترک المنافع، بازی‌های ایالات کوچک اروپا، بازی‌های جنوب شرق آسیا، بازی‌های آسیایی داخل سالن و بازی‌های اقیانوس هند بوده و به زعم مدیران ارشد آی. او. سی. شانس اصلی ورود به بازی‌های المپیک تابستانی ٢٠٢۴ می‌باشد. همچنین فدراسیون بین‌المللی پتانک تاکنون ۴٩ دوره قهرمانی جهان برگزار کرده است. تشکیلات بولس و پتانک جمهوری اسلامی ایران توسط برادران منوچهری ملی پوشان و قهرمانان اسبق ایران و جهان و پژوهشگران حوزه علوم ورزشی در آذرماه سال ١٣٨٨ بنیان نهاده شد و سپس مجامع عمومی و جلسات منظم خود را تحت تقویم سالیانه برگزار کرده است. این سازمان به عنوان یگانه نهاد ملی متولی ورزش هاى بولس و پتانک در ایران و تنها نماینده فدراسیون هاى بین‌المللی رشته هاى ورزشى مذکور در جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید.

به کانال اول فارس در واتساپ بپیوندید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار