چاپ کد خبر: 144324
7 خرداد 1403

معاملات خرید سرمایه ای مسکن به صفر رسیده است/ بازار املاک در رکودی که باور نمی شد

بازار اجاره شرایط مطلوبی ندارد و نرخ بالای اجاره‌بها بیش از پیش مردم را تحت فشار قرار داده است. اما تصویب قوانین جدید، مانند قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره، می‌تواند بازار مسکن را در شرایط مناسب‌تری قرار دهد؟


مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن اظهار کرده است این بازار دچار تورم مزمن است و کسی حاضر نیست سرمایه خود را در بازار مسکن قفل کند.

به گزارش اول فارس،بازار مسکن همچنان شرایط خوبی ندارد. قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار دارند و این در حالی‌ است که تعداد معاملات از ابتدای سال ۱۴۰۳ کاهش چشمگیری پیدا کرده است. مردم دیگر توان اقتصادی برای خرید خانه ندارند و روند افزایشی قیمت‌ها در مقابل سرکوب دستمزدها، این شرایط را به سمت تاریک‌تری سوق می‌دهد.

در این میان، بازار اجاره شرایط مطلوبی ندارد و نرخ بالای اجاره‌بها بیش از پیش مردم را تحت فشار قرار داده است. اما تصویب قوانین جدید، مانند قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره، می‌تواند بازار مسکن را در شرایط مناسب‌تری قرار دهد؟

کسی حاضر نیست سرمایه خود را در بازار مسکن قفل کند

مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن، در خصوص وضعیت فعلی این بازار >گفت: «بازار در رکود تورمی مزمنی قرار دارد. از سویی عوامل اصلی که می‌توانند بازار را به سمت رونق سوق دهند تقویت نشده‌اند. از سوی دیگر، اختلاف قیمت بین قیمت‌های پیشنهادی و درآمد مردم نیز به‌شدت بالاست.»

او افزود: «همچنین برای خرید سرمایه‌ای نیز تقاضا به صفر رسیده است، زیرا کسی حاضر نیست سرمایه خود را در بازار مسکن قفل کند. بنابراین هیچ‌کدام از فاکتورهایی که می‌توانست باعث شود خانه‌هایی با قیمت بالاتر خرید و فروش شود تقویت نشده و قیمت‌ها در همین حد باقی مانده است.»

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: «اکنون این نگرانی وجود دارد، اتفاقی که در سال ۲۰۰۸ در مسکن آمریکا اتفاق افتاد، در ایران نیز تکرار شود؛ قیمت‌ها سقوط و بحرانی مالی را به کشور تحمیل کنند.»

دوره انتظار خانه‌دار شدن به ۱۰۰ سال رسید

گودرزی در خصوص منطق قیمت‌گذاری در بازار مسکن توضیح داد: «اکنون هیچ منطقی در قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد. طبیعتاً قیمت‌هایی که مبنای اقتصادی نداشته باشند منجر به تقاضای واقعی نیز نخواهند شد.»

او ادامه داد: «هرچند تعدادی آگهی صوری و معاملات کاذب سعی می‌کنند رونقی غیرواقعی را به این بازار تحمیل کنند، ولی متاسفانه شکاف زیادی وجود دارد و دوره انتظار خانه‌دار شدن به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است.»

تسهیلات مسکن گره‌گشا نیستند

گودرزی درباره وضعیت تسهیلات مسکن نیز در کشور گفت: «از یک سو متقاضیان مسکن قادر نیستند وام‌هایی با مبلغ بالای ۳۵ میلیون تومان بپردازند و از سوی دیگر تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهند، پس می‌توان گفت گره‌گشا نیست.»

او اضافه کرد: «یک قفل‌شدگی مزمن وجود دارد؛ اکنون هم تقاضا وجود دارد و هم ناتوان است؛ هم مردم خواستار خرید خانه هستند و هم توانایی آن را ندارند.»

گودرزی عنوان کرد: «به هر حال زمانی که مدت انتظار برای خرید یک خانه بالاتر از ۶۰ میلیون تومان باشد و سرکوب شدید دستمزها اتفاق بیفتد، می‌توان گفت چشم‌انداز مثبتی برای بازار مسکن وجود ندارد.»

بازار مسکن در رکود کامل قرار گرفته است

گودرزی بیان کرد: «باید قیمت‌ها تعدیل شود تا مردم بتوانند به بازار ورود کنند. اکنون به‌ دلیل رهاشدگی قیمت و بی‌قانونی مفرط، قیمت‌ها به حدی رسیده که نه‌تنها بازار مسکن بلکه صنعت ساختمان نیز در رکود قرار گرفته و تقاضا به سوی صفر میل کرده است.»

تمام درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می‌شود

این کارشناس حوزه مسکن درباره قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره گفت: «امسال قانونی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره تصویب شده که به نظر می‌رسد مصوبه خوبی است. ضمانت اجرایی بالایی برای آن تعریف شده است. امید می‌رود پس از سال‌های متمادی تا حدودی فشار از روی مستاجران برداشته شود.»

او افزود: «وضعیت فعلی بازار اجاره برای مردم قابل ادامه دادن نیست، مگر اینکه قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند. اکنون در اغلب موارد، صد درصد درآمد خانوار صرف هزینه‌های مسکن می‌شود که قابل قبول نیست و فشار زیادی بر خانوارها وارد می‌کند. این وضعیت همچنین مشکلات اجتماعی زیادی با خود به همراه دارد.»

بیشتر بخوانید:

تست هوش و بینایی: زنبور پنهان را در کمتر از ۱۰ ثانیه پیدا کنید

عبارت «لطفاً» ابزاری استراتژیک برای سوء استفاده است

او در این باره توضیح داد: «همه‌چیز به این بستگی دارد که قانون مذکور به چه نحوی اجرا شود. تاکنون بازار مسکن هیچ قانونی نداشته و این مصوبه امیدها را زنده کرده است تا قفل بازار مسکن شکسته شود و این فشار بی‌امان از روی دوش خانوارهای مستاجر کاهش یابد.»

کارشناسان معتقدند نبود تقاضا در بازار مسکن اصلی‌ترین مشکلی‌ است که این بخش از اقتصاد با آن روبه‌روست. مانعی که در نهایت می‌تواند به ابعاد مختلف این بازار مانند ساخت‌وساز نیز ضربه وارد کند و ضربات جبران‌ناپذیری بر آن وارد آورد.»

این کارشناسان می‌گویند درصورتی‌که دولت راهکاری اساسی برای سروسامان دادن به این موانع پاده نکند، در نهایت بازار مسکن به دوره سیاه‌تری نسبت به دوره تاریک کنونی فرو خواهد رفت.منبع:تجارت نیوز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر دوشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

خیلی حرف منطقی و درستی هست چون در شرایط مصیبت بار حاضر دوره انتظار خانه دار شدن یک قرن شده است و افرادی که صد سال عمر کنند بندرت در ایران با این وضعیت وخیم اقتصادی پیدا میشود.
پس خانه دار شدن بعداز صد سال حتمی هست چون آن خانه قبر و آرامگاه ابدی می باشد که همه صاحب ان در نهایت میشوند.چه گدا باشند و چه نباشند.

آخرین اخبار