چاپ کد خبر: 136638
19 اسفند 1402

معرفی تمام بیماری ها و مشکلات گیاه آپارتمانی فیتونیا به همراه راه درمان آنها

گیاه زیبای فیتونیا یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار ساده است.اما با این ممکن است این گیاه زیبا دچار مشکلاتی شود که شما نتوانید علت آن را تشخیص دهید به همین منظور در این مقاله سعی کردیم تمام مشکلاتی که ممکن است این گیاه به آنها دچار شود را برای شما جمع آوری کرده باشیم.

بیماری و مشکلات رایج گیاه فیتونیا

مشکلات و بیماری های گل فیتونیا

فیتونیا یکی از گیاهان آپارتمانی زیباست که متعلق به خانواده آکانتاسه ها می باشد. این زیبایی را نیز مدیون رنگ های متنوع برگ هایش است. برگ های آن اکثر در رنگ های سبز های کمرنگ و پر رنگ، صورتی، قرمز، زرد و ارغوانی دیده می شوند. علاقه این گل بومی کشور پرو به رطوبت زیاد، همچنین رشد خوب آن باعث شده است فیتونیا یکی از گل های مورد استفاده در ساخت تراریوم ها باشد. از این جمله می توانیم حدس بزنیم که اکثر مشکلات و بیماری های گیاه فیتونیا مربوط به کمبود رطوبت و آبیاری نامنظم باشد.

اما موضوع به همین سادگی نیست چرا که گاهی زرد و خشک شدن برگ های گل فیتونیا، پژمردگی، سوختن و ریختن آن ها دلایل دیگری دارد که باید به دقت آن ها را بررسی و بر طرف کنید. به همین دلیل نیز سعی کرده ایم در این مقاله به بررسی علت عمده مشکلات این گل پرداخته و راه درمان هر کدام از آن ها را نیز معرفی کنیم.

زرد شدن برگها

وقتی برگها زرد می شوند نتیجه آب زیاد است. برای جلوگیری از خیس شدن خاک از گلدانی با سوراخ های زهکشی تعداد بالا استفاده کنید.

علت خشک شدن نوک برگ های گل فیتونیا

یکی از عمده ترین مشکلاتی که برای این گل پیش می آید، خشک شدن سر برگ فیتونیا است. این مساله در اکثر مواقع در بین برگ های مختلف زیاد می شود و زیبایی گلدان را به خطر می اندازد. یکی از رایج ترین دلایل این مشکل نیز آبیاری کم گلدان آن است. به طور کل فیتونیا به دوبار در هفته در فصول گرم و یکبار در هفته در فصول سرد به آبیاری نیاز دارد. اما از آنجایی که آب و هوای مناطق مختلف کمی با هم در فصل های سرد و گرم متفاوت است، بهترین شیوه آبیاری و نگهداری گل فیتونیا در آپارتمان این است که قبل از آبیاری خاک را با دست چک کنید و اگر خشک بود به آن آب بدهید.

ریزش برگ های گیاه

ریزش برگ معمولاً در نتیجه دما سرد یا باد های سرد است. سعی کنید از شرایط استوایی که در آن این گونه به طور طبیعی رشد می کند، تقلید کنید.

علت سوختن و خشک شدن برگ فیتونیا

سوختن برگ های فیتونیا بیشتر به شکل لکه ها و ترک های سوختگی ظاهر می شوند. گاهی نیز نوک برگ ها می سوزند که دلیل اصلی آن نیز نور آفتاب زیاد است. برای جلوگیری از این مشکل نیز بهتر است گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و جای گلدان را در فصل تابستان با فاصله بیشتری از پنجره تعیین کنید. علت خشک شدن و  لکه سوختگی نوک برگ فیتونیا نیز غبارپاشی گلدان در آفتاب است. گاهی نیز استفاده از براق کننده های شیمیایی برای برگ ها علت بروز این مشکل می شوند. چرا که برگ ها به این مواد بسیار حساس هستند.

بیماری و مشکلات رایج گیاه فیتونیا

برگ های چروکیده

این معمولاً نشان می‌دهد که گیاهان رطوبت کافی دریافت نمی‌کنند یا آفتاب مستقیم زیادی دریافت می‌کنند. در زمستان که سطح رطوبت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، از یک دستگاه بخور استفاده کنید. گیاه فیتونیا خود را از نور مستقیم حاد و گرم خورشید دور نگه دارید.

درمان بیماری های قارچی فیتونیا

در بیشتر مواقع علت قهوه ای یا سیاه و خشک شدن برگ های فیتونیا را باید در بیماری های قارچی این گیاه جستجو کنید. زمانی که هوا و خاک گیاه بیش از حد مرطوب باشد، ریشه گیاه مدت زیادی در مجاورت آب باشد، خاک گلدانتان زهکشی مناسبی نداشته و میزان آبیاری هم زیاد باشد باکتری های قارچی در گلدان شما تشکیل می شوند. این باکتری ها باعث ضعیف شدن ریشه، خراب شدن آن و در نتیجه آبکی شدن ساقه ها و برگ ها و از بین رفتن آن ها می شود.

برای پیشگیری از این مشکلات می توانید از قارچ کش های مانکوزب استفاده کنید. اما اگر متوجه شدید که گلدانتان به این بیماری مبتلا شده است باید سایر قارچ کش های مخصوص گیاهان را به کار ببرید. البته در کنار آن باید خاک گلدان را عوض کنید و خاک ضد عفونی شده و زهکشی شده ای را جایگزین آن کنید، آبیاری را کنترل کنید.

آفات گل فیتونیا

آفات گیاهی یکی از بدترین و موذی ترین بیماری هایی است که گیاهان مختلف به آن مبتلا می شوند. علت این تهاجم نیز مشخص نیست. اما آنچه معلوم است این است که این حشرات که گاهی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند به ساقه و برگ گیاه می چسبند تا از آن تغذیه کنند تا بتوانند زندگی کنند. آفت های مختلف فیتونیا نیز دقیقا به همین خاطر در گلدان شما ظاهر می شوند. وجود آن ها نیز گاهی باعث سوراخ و خشک شدن برگ های گل فیتونیا می شود و گاهی نیز پژمردگی و زرد شدن آن را به همراه دارد. در اکثر مواقع نیز این حشرات جلوی رشد گیاه را می گیرند و به مرور زمان به طور کل سلامت آن را به خطر می اندازند. آفات

رایج این گیاه نیز عبارتند از:

  • شپشک آرد آلود که از خود لکه های پنبه ای شکل و سفید باقی می گذارد و ماده ای چسبناک به نام عسلک روی برگ ها ایجاد می کند.
  • کنه تار عنکبوتی که تارهای عنکبوتی پشت برگ و روی ساقه تشکیل می دهند.

درمان آفات گیاه فیتونیا

درمان آفات گیاهی، کمی از درمان خشک و زرد شدن برگ های فیتونیا و پژمردگی آن در اثر افراط و تفریط در طرف کردن نیازهای آن مشکل تر است. علت آن نیز این است که سرعت انتشار آن بین برگ ها و حتی از گلدانی به گلدان دیگر بسیار زیاد است. بنابراین اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که گلدان آفت زده را از سایر گلدان ها جدا کنید. بقایای آفات را با محلول آب و الکل یا آب و مایع صابون پاک کنید و گلدانتان را سم پاشی کنید. برای این کار نیز لازم است از حشره کش های گیاهان استفاده کنید. این سموم را می توانید از فروشگاه اینترنتی جوانه بان تهیه کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار