چاپ کد خبر: 10780
9 مرداد 1398

معیارهای علمی برای انتخاب همسر و ازدواج کدامند؟

نتیجه تصویری برای انتخاب همسر
اول فارس : تصمیم به ازدواج و وارد شدن به دوره جدید زندگی آن قدر مهم است که تمام حیطه های دیگر زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما قبل از تصمیم به ازدواج باید به چند سوال پاسخ دهیم.از عشق چه می دانیم؟روش ما برای حل اختلافاتی که ممکن است در زندگی زناشویی پیش بیاید، چیست ؟این سوال و بسیاری از سوالات دیگر هست که باید قبل از ازدواج به آنها پاسخ داد.

در زیر به پاره ای از مسایلی که هنگام آشنایی قبل از ازدواج و انتخاب همسر باید به آن توجه شود، اشاره شده است.

برای انتخاب همسر مناسب، نیاز به آشنایی کافی وجود دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که منظور از آشنایی، دیدارهای کوتاه مدت در پارک و کافی شاپ نیست. توصیه های زیر می تواند در دوره آشنایی به شما کمک کند.

۱. جلسات آشنایی قبل از ازدواج باید حد و مرزهایی داشته باشد و بعد از چند ماه تکلیف طرفین در گفتگو و آشنایی مشخص شود.

۲. اگر یکی از طرفین بعد از گذشت مدتی به ازدواج تن نمی دهد یا آن را به تعویق می اندازد و خانواده را در جریان نمی گذارد، ادامه این آشنایی اشتباه است و باید این رابطه را هر چه زودتر قطع کرد.

۳. سعی کنید در این دوره رابطه عاطفی شدید و احساسات عمیق ایجاد نشود. در این دوره فقط باید گفتگوی سالم و متعهدانه داشته باشید.

۴. قبل از تصمیم به ازدواج به مشاور مراجعه کنید.

۵. در دوره آشنایی ویژگی هایی که موجب رضایت بخش شدن زندگی زناشویی می شود را در فرد مورد نظر بررسی کنید:

· همدلی: یعنی توانایی حساس بودن به نیازها، آسیب ها و خواسته های طرف مقابل. اینکه بتوانید احساس او را درک کنید و دنیا را از دیدگاه او نیز ببینید.

· انعطاف پذیری و سازگاری: یعنی توانایی تغییر کردن و سازگار شدن با زندگی جدید

· توانایی حل و فصل اختلافات

· توانایی محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن

· ثبات هیجانی: یعنی پذیرش هیجانات مثبت و منفی خود و مدیریت آن ها

· توانایی مدیریت خشم

· توانایی برقراری ارتباط

· شناخت شباهت های موجود بین خود و فرد مورد نظر

· شناخت شباهت ها و پیشینه خانوادگی خود و فرد مورد نظر

۶. در این دوره آشنایی همه معیارهایتان را بررسی کنید و هیچ جنبه ای را نادیده یا کم اهمیت نگیرید.

۷. اولویت های خود و طرف مقابل را مشخص کنید و در صورتی که اولویت های زندگیتان با هم مطابقت ندارد و یکسو نیست در ازدواج تجدید نظر کنید.

۸. نتیجه مذاکرات و گفتگوهای خود را مشخص کنید. اگر یکی از طرفین موضوعی را با شوخی و خنده پاسخ می دهد و یا از صحبت در مورد یک موضوع طفره می رود، به راحتی از این مسئله نگذرید و تکلیف خود را مشخص کنید.

۹. در این دوره به احساساتی که تجربه می کنید توجه کنید. خشمگین شدن از همدیگر، نداشتن تمایل به یکدیگر و بگو مگو، علائم هشدار دهنده هستند.

۱۰. صفات قابل تحمل و غیر قابل تحمل همدیگر را بشناسید.

۱۱. به دنبال تغییر دادن رفتار یا صفات طرف مقابل نباشید. با این فکر تصمیم به ازدواج بگیرید که شاید رفتار مورد نظر تغییر نکند. آیا با وجود آن می توانید با آرامش زندگی کنید؟

۱۲. از آزارهای جسمی و عاطفی طرف مقابل نسبت به خودتان چشم پوشی نکنید. اگر در دوره نامزدی یا آشنایی از طرف مقابل مورد آزار جسمی یا عاطفی قرار گرفتید؛ شک نکنید که این رفتار دوباره تکرار خواهد شد.

۱۳. آزارهای روانی را تحمل نکنید. اگر طرف مقابل قصد دارد رفتار شما را آنگونه که خودش می خواهد تغییر دهد یا برایتان احترام قایل نیست، تردید نکنید که بعد از ورود به زندگی مشترک این رفتار دوباره تکرار می شود.

۱۴. در دوره آشنایی در خصوص تمام موارد زیر صحبت کنید و سوالاتی از طرف مقابل بپرسید.

*آینده زندگی

* ویژگی های فردی

* مسائل روانی و عاطفی

* مسائل مذهبی

* خانواده همسر

* مسائل اقتصادی

* مسائل فرهنگی و سیاسی

۱۵. قبل از تصمیم نهایی به مشاور مراجعه کنید.

۱۶. تحقیق کنید، تحقیق کنید، تحقیق کنید. مراقب باشید نحوه تحقیق و بررسی از اهمیت زیادی برخوردار است. در تحقیق باید به سراغ چند منبع رفت: همسایه، رفقا، معلمان و اساتید، مدیریت مدرسه و دانشگاه، هم اتاقی، همکار و حتی کلانتری محل

۱۷. در نهایت باید این نکته هم اضافه کنیم که این مطالب به تنهایی برای رسیدن به ازدواجی موفق کافی نیست، بنابراین قبل از ازدواج و برای رسیدن به زندگی مطلوب، علاوه بر اینکه مطالب مختلف را می ‏خوانید، از مشاوران امر ازدواج نیز کمک بگیرید. آرزو می‏کنیم در این مسیر موفق باشید.

«فریبا رضایی» و «مهین انصاری فرد» کارشناسان سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار