چاپ کد خبر: 144369
7 خرداد 1403

نبود سرمایه گذار برای ۴ پتروشیمی داراب، جهرم، فسا و فیروزآباد با انصراف ناگهانی قرارگاه خاتم

پتروشیمی‌های فارس  از همان ابتدا با مشکل جانمایی و تأمین خوراک و آب مواجه بودند ؛ حالا با گذشت نزدیک به ۱۶ سال قرار گاه خاتم از اجرای پروژه پتروشیمی‌ها انصراف داده است

نبود سرمایه گذار برای 4 پتروشیمی داراب، جهرم، فسا و فیروزآباد با انصراف ناگهانی قرارگاه خاتم
به گزارش اول فارس ، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در این باره به خبرگزاری ایلنا گفت: سهامداران پتروشیمی های نیمه تمام فارس پول و اراده کافی برای احداث پتروشیمی ها ندارند و اگر خواستار فعالیت در کنار آب هستند باید مدل تامین مالی این پتروشیمی ها مشخص شود.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه پتروشیمی های فیروز آباد، جهرم و …. دارای سهامدار هستند، افزود: برخی پتروشیمی های فارس زمین خالی و در حد فنس کشی و برخی دارای ساختمان هستند بنابراین در جهت در آمدزایی و فعالیت این پتروشیمی ها نیاز است تا ساختمان های این مجموعه ها فروش برود و از محل فروش آن ها در نقاط دیگر سرمایه گذاری شود.

نباید در هر دوره ای که فردی به عنوان نماینده شهرستان ها برگزیده می شود با توجه به ظرفیت احداث پتروشیمی، فرودگاه، دانشگاه و … در حوزه انتخابیه اش وعده ساخت این پروژه ها را بدهد.

به اعتقاد عباسی، پتروشیمی های احداث نشده استان فارس اگر دارای سرمایه بودند که تاکنون اقدام به ساخت و فعالیت کرده بودند؛ همچنین مطرح شدن موضوعاتی مانند آب و خوراک به عنوان مسئله و نیاز اصلی فعالیت این پتروشیمی ها نیست.

وی با بیان اینکه با بخشی نگری نمی توان کار کرد و اقدامات را پیش برد، تصریح کرد: افرادی که تصمیم به اجماع سه پتروشیمی فارس و انتقال این پتروشیمی ها به کنار دریا گرفته اند آیا به مدل تامین مالی این پروژه هم فکر کرده اند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بعضی نماینده های شهرستان ها قصد دارند که پتروشیمی ها را به حوزه انتخابیه خود ببرند، گفت: در استان پهناوری مانند فارس شایسته نیست موضوعات این چنینی اتخاذ شود و تصمیمات باید بر اساس طرح جامعی که وجود دارد اتخاذ شود.

عباسی معتقد است نماینده ها وعده هایی که توان انجام آن را ندارند سر ندهند و عنوان کرد: نباید در هر دوره ای که فردی به عنوان نماینده شهرستان ها برگزیده می شود با توجه به ظرفیت احداث پتروشیمی، فرودگاه، دانشگاه و … در حوزه انتخابیه اش وعده ساخت این پروژه ها را بدهد.

نمی توان با شعار سیاسی و بخشی نگری اقدامات را پیش برد

وی تصریح کرد: بعضی از افراد بدون اینکه به دنبال سرمایه گذار باشند دارای تفکر دولتی هستند؛ در حالی که سرمایه گذار به سمتی حرکت می کند که بتواند سود کسب کند و در مرحله بعد عایدی داشته باشد.

نماینده کازرون و کوه‌چنار در دوره یازدهم مجلس با اشاره به اینکه نمی توان با شعار سیاسی و بخشی نگری اقدامات را پیش برد، گفت: در حال حاضر سرمایه گذار در کشور و فارس وجود دارد اما افرادی اقدام به فراری دادن سرمایه گذار می کنند و مشکلات و چالش هایی  را در بخش خصوصی ایجاد کرده اند که نیاز است دولت فکری جدی در این باره انجام دهد.

عباسی ادامه داد: خیلی موافق این حرف نیستم که دستگاه های نظارتی مانع انجام پروژه ها و فعالیت ها هستند این موضوعات بیشتر بهانه مدیران اجرائی برای کار انجام ندادن است.

وی با اشاره به اینکه در دستگاه اجرایی یک مسئول واحد وجود ندارد که پروژه ها را مدیریت کند، بیان کرد: عدم انسجام مدیریت باعث می شود تا افرادی که فساد دارند از این موضوعات بهره کافی ببرند.

سرمایه گذاری در حوزه نفت فارس یک سال معطل مانده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه نفت استان فارس وجود دارد که حدود یک سال معطل مانده است، افزود: مسئولان باید با این افراد و سرمایه گذاران صحبت کنند و به موضوعات اجرا و تامین مالی بپردازند.

وی تاکید کرد: نیاز است تا استاندار با عواملی که باعث فراری دادن سرمایه گذار از استان می شود برخورد جدی داشته باشد؛ جریان های سیاسی، موضوعات انتخاباتی و کشمکش های طرفداران کاندیداها باعث شده است تا همه در امور دخالت کنند از اینرو دولت باید به صورت قاطعانه برخورد کند.

نماینده کازرون و کوه‌چنار در دوره یازدهم مجلس معتقد است ۱۸ نماینده فارس تلاشی جهت نزدیک کردن نظرهایشان با یکدیگر انجام نمی دادند، افزود: در میان نمایندگان فارس یک نفر به عنوان بزرگتر وجود نداشت که با دیگر استان ها به گفت و گو بپردازد و اقدامات توسعه ای را پیش ببرد و این فرصت در مجلس یازدهم از دست رفت.

قرار گاه خاتم از اجرای پروژه پتروشیمی ها انصراف داده است

نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز با بیان اینکه قرار گاه خاتم از اجرای پروژه پتروشیمی ها انصراف داده است به ایلنا گفت: در حال حاضر جهت راه اندازی ۴ پتروشیمی داراب، جهرم، فسا و فیروز آباد سرمایه گذار وجود ندارد و جهت تکمیل و راه اندازی این پروژه ها نیاز است تا سرمایه گذار پیدا شود.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه روند فعالیت این پتروشیمی ها متوقف شده است، افزود: در حال حاضر تا سرمایه گذار به موضوع پتروشیمی ها ورود نکند نمی توان انتظار بهره برداری را داشت و طی گفت و گوی مقدماتی که با ستاد اجرائی فرمان امام انجام شده است اگر مسئولان این بخش قبول کنند؛ می توان امید به تکمیل این پتروشیمی ها داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مقرر شده است تا با توجه به موضوع اتیلن و آب بر بودن، این پتروشیمی ها به کنار دریا بروند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سید اسماعیل سبحانی سه شنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۵۵

استارت این پروژه ها در منطقه فاقد آب اشتباه بود هر چند که مکانیابی این پروژه ها بیشتر براساس منفعت برخی اشخاص بود نه در نظر گرفتن اشتغال یا تولید . البته سرمایه گذاری چندانی هم نشده است فقط فنس کشی و چند کانکس و البته مقداری سرمایه که توسط مردم در بورس به فنا رفته است . و به مثابه پتروشیمی که در شمال کشور موافقت اصولیش باطل شد این دو پروژه هم باید باطل و در صورت وجود سرمایه گذار خصوصی در مناطق ساحلی تعریف و احداث شود

آخرین اخبار