چاپ کد خبر: 124936
10 آبان 1402

نحوه نگهداری و تکثیر گیاه سرخس که همیشه سبز و شاداب است

گیاه سرخس به نواحی استوایی تعلق دارد و همیشه سبز و شاداب است. این گیاه در مناطق مرطوب رشد می‌کند. سرخس نر یا سرخس سپر طلایی در گونه خود توانایی تحمل سایه زیادی را دارد و مناسب خانه هایی با نور کم هستند. این گیاه در زمستان هایی که خیلی سرد یست هم می تواند همیشه شاداب و سرزنده بماند.

نگهداری گیاه سرخس

ارتفاع گیاه سرخس به حدود دو متر هم می رسد و رشد بسیار خوبی دارد. نگهداری سرخس چندان کار آسانی نیست چون که این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد. ولی با ذره ای توجه می توانید به راحتی این گیاه زیبا را در خانه خود نگهداری کنید.در ادامه شما را با شرایط نگهداری این گیاه آشنا می کنیم.

آشنایی با گیاه سرخس

سرخس که در انگلیسی به آن fern می گویند گیاهی بومی مناطق گرمسیری استوایی استرالیا، آمریکا و آسیاست. این گیاه فاقد گل بوده و از دسته نهانزادان آوندی می باشد. این گیاه در طبیعت شمال ایران هم به صورت وحشی رویش دارد. سرخس حدودا ۳۰ گونه دارد. اندازه برگ های گیاه در زادگاهش به ۲۵۰ سانتی متر هم می رسد اما در فضای خانه برگ ها بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی متر رشد می کنند. یکی از فواید گیاه سرخس تصفیه هواست که آن را به گیاهی مناسب برای داخل منزل تبدیل کرده است. در ادامه با انواع و فواید گیاه سرخس و شرایط نگهداری آن آشنا می شویم.سرخس گیاهی است روزت مانند انشعابهای فراوانی دارد و برگ‌هایش قوسی‌اند. برگ سرخس از نوع برگ‌های بزرگ‌تری است که اصطلاحاً برگ‌شاخه گفته می‌شوند. اما انواعی هم یافت می‌شوند که برگ‌هایشان نیزه‌مانندند. بعضی دیگر برگچه‌هایشان شبیه به برگچهٔ درخت راج یا دکمه مانند است.

خاصیت گیاه سرخس برای سلامتی
شاید برایتان عجیب باشد ولی سرخس فواید بسیاری دارد. این گیاه علاوه بر این که یک تصفیه کننده طبیعی هواست خواص دارویی نیز دارد. برخی از خواص گیاه سرخس عبارتند از:

  • درمان درد مفاصل
  • درمان نفخ
  • درمان کرم معده
  • درمان درد استخوان لگن

البته باید ذکر کنیم که عده ای از کارشناسان معتقدند این گیاه سرطان زاست و نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

نگهداری گیاه سرخس

شرایط نگهداری گیاه سرخس

بیاری
مثل بسیاری از سرخس‌ها، سرخس نر نیز به خاکی همیشه مرطوب نیاز دارد. این گیاه ترجیح می‌دهد همیشه حداقل رطوبتی را در اطراف ریشه خود حس کند. البته این رطوبت نباید به سمت خیس بودن خاک و غرقاب شدن آن برود. درنظر داشته باشید که آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود. از سوی دیگر آبیاری کم نیز باعث توقف رشد گیاه و زرد شدن برگ‌های آن خواهد شد.

خاک:
خاک غنی و سبک با زهکشی بالا برای گیاه مناسب است. مخلوط خاک لومی، شن یا پرلیت، پیت ماس به همراه کود حیوانی پوسیده یک ترکیب مناسب برای خاک سرخس است.

دما: 
دمای مناسب برای این گیاه، دمای ۱۵ الی ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد. البته گیاه دمای پایین تا ۱۰ درجه و دمای بالا تاا ۳۰ درجه را هم تحمل می کند.

رطوبت:
مثل بیشتر سرخس‌ها، این گیاه نیز به محیطی مرطوب نیاز دارد تا بتواند شادابی خود را حفظ کند. برای تامین رطوبت این گیاه می‌توانید از دستگاه بخور، قرار دادن ظرف آب در اطراف گیاه یا کنار هم قرار دادن گیاهان مختلف بهره بگیرید. اگر هم نیاز به اطلاعات بیشتری در این باره دارید، کافی است سری به مطلب روش های تامین رطوبت گیاهان خانگی زده و به کمک آن رطوبت مورد نیاز خود را تامین کنید.

نور:
سرخس به نور متوسط غیرمستقیم نیازمند می باشد. برای نگهداری سرخس بهتر است آن را در سایه قرار دهید. دقت کنید که گیاه تحمل نور مستقیم را ندارد و اصلا نباید در معرض آن قرار بگیرد. نور مستقیم باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های می شود.

شرایط نگهداری گیاه سرخس

کوددهی:
در طی فصول رشد هر دو هفته سک بار گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتامنی یا کود کامل ۱۰-۱۰-۱۰ تقویت کنید. دقت که نصف غلطت توصیه شده روی بسته استفاده شود. در طی فصول سرد فواصل کوددهی را بیشتر کنید و این کار را ماهی یک بار انجام دهید. غلظت مورداستفاده همان نصف غلظت توصیه شده باشد.

تعویض گلدان:
زمان مناسب انجام این کار ماه اردیبهشت و فصل بهار در زمانی است که ریشه ها از گلدان بیرون زده اند.

هرس کردن:
برعکس سرخس شاخ گوزنی سرخس نر نه‌تنها از هرس کردن آسیب نمی‌بیند، بلکه برای داشتن ظاهری سالم‌تر و پرپشت‌تر به این کار نیاز هم دارد. بنابراین در طول نگهداری از سرخس سپر طلایی یا سرخس نر اگر برگ‌های آن آسیب دیدند، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را هرس کنید و خیالتان راحت باشد که برگ‌های جدید دوباره رشد می‌کنند.

برای هرس کردن سرخس نر یا سرخس سپر طلایی بهتر است اینکار را در ابتدای بهار انجام دهید، زیرا در این زمان گیاه می‌خواهد رشد خود را از سر بگیرد و قدرت بیشتری برای تحمل این کار دارد. ضمن اینکه هرس کردن به‌خصوص هرس برگ‌های مرده و آسیب دیده در این زمان باعث می‌شود تا انرژی گیاه هدر نرود.

تکثیر:

یکی از راحت‌ترین روش‌های تکثیر این گیاه، تقسیم ریشه‌های آن است. ریشه‌ها یا در واقع ریزوم‌های این سرخس می‌توانند پس از بلوغ به چند تکه تقسیم شوند و هر کدام برای خود گیاهی مستقل و کامل باشند.

در مدت زمان نگهداری از سرخس نر یا سرخس سپر طلایی برای تکثیر آن کافی است در فصل بهار گیاه خود را از خاک خارج کنید. سپس تمام خاک اطراف ریزوم‌ها را تمیز کنید و ریشه‌های خراب را هرس کنید. در ادامه با کمک یک چاقوی تیز و استریل شده ریزوم‌های گیاه خود را به دو یا چند تکه تقسیم کنید. کار تمام است! فقط تنها چیزهایی که باید مراقب باشید این است که اولا به ریزوم‌های سالم آسیب نزنید، ثانیا هر تکه به تعداد کافی ساقه و برگ داشته باشد تا بتواند انرژی لازم برای گیاه را تامین کند.

منبع:ایران درخت

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار