چاپ کد خبر: 136981
23 اسفند 1402

نشانه های مهم لخته شدن خون در بدن که هرگز نباید نادیده بگیرید

لخته شدن خون مشکلی است که نباید نادیده گرفته شود.زیرا اگر توجهی به آن شود می تواند پیامدهای بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.برای جلوگیری از این پیامدها خوب است که علائم لخته شدن خون را بشناسید تا هرچه سریع تر جلوگیری کنید.

نشانه های لخته شدن خون

علت لخته شدن خون در عروق چیست؟

عوامل مختلفی باعث لخته شدن خون در داخل عروق می‌شوند. لخته‌های شریانی توسط تکه‌هایی از پلاک‌، متشکل از رسوبات چربی یا مواد معدنی، ایجاد می‌شوند و می‌توانند جریان خون را مسدود کنند. عواملی که باعث لخته شدن خون در وریدها می‌شوند، عبارتند از:

  • آسیب‌دیدگی ناحیه‌ای که لخته در آنجا تشکیل می‌شود
  • بی‌تحرکی
  • شکستگی استخوان
  • اختلالات ارثی یا ژنتیکی که روی نحوه‌ی لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند
  • چاقی
  • اختلالات خودایمنی
  • بعضی از داروها، مانند داروهای کنترل بارداری یا هورمون‌درمانی

۱-دل درد شدید دارید

اگر بدون هیچ علتی متوجه شدید که دل‌ درد شدید پیدا کرده‌ اید، این هم می‌ تواند یکی از علائم لخته شدن خون در بدن تان باشد. بعد از دل درد باید به دنبال علائم دیگر در بدن باشید. اگر شک دارید، می‌ توانید علائم خود را به اورژانس اطلاع رسانی کنید.

۲-تورم

معمولاً بیشتر افراد، به‌خصوص در اواخر روز، درجاتی از ورم پا را تجربه می‌کنند. معمولاً این نوع تورم نگران‌کننده نیست، اما اگر با علائم زیر همراه باشد باید به آن توجه کرد:

  • به‌طور ناگهانی ایجاد شده یا شدیدتر از حد معمول است.
  • در طول روز باقی مانده و برطرف نمی‌شود.
  • با بالا نگه داشتن پاها بهبود پیدا نمی‌کند.

۳-درد ساق پا

درد ساق پا می‌تواند نشانه‌ی لخته شدن خون در عروق پا باشد. اما اگر درد فقط چند ثانیه طول بکشد و عود نکند، احتمالاً به لخته شدن خون مربوط نیست. به گفته‌ی متخصصان، علائم لخته شدن خون به‌سرعت ظاهر نشده و از بین نمی‌روند. به عبارت دیگر، آن‌ها برای مدتی باقی می‌مانند.

۴-لکه های کوچک قرمز روی پوست دارید

لکه های کوچک قرمزی که روی پوست ایجاد می شوند، به خاطر مشکلات خونی اتفاق می‌ افتند که این لکه ها ممکن است قرمز، قهوه‌ای یا حتی بنفش باشند و باعث حساسیت شوند و زمانی که به آن ها دست می زنید، خیلی صاف هستند و برجستگی ندارند و اگر آن ها را فشار دهید، رنگ شان تغییر نمی‌ کند.

۵-درد قفسه‌ی سینه

درد قفسه‌ی سینه هم می‌تواند نشانه‌ی مشکل قلبی باشد و هم می‌تواند از وجود لخته‌ی خون در عروق خبر دهد. ممکن است درد قفسه‌ی سینه به‌طور مداوم ادامه داشته باشد یا زمانی که نفس عمیق می‌کشید، احساس شود یا در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه از جلوی بدن شروع شده و به پشت بدن منتقل شود. همچنین احتمال دارد به مدت طولانی در قفسه‌ی سینه‌ی خود احساس سنگینی یا فشار داشته باشید. اگر این مشکل زودگذر است، برطرف می‌شود و دوباره عود نمی‌کند، احتمالاً به لخته شدن خون مربوط نیست.

نشانه های لخته شدن خون

۶-سرفه‌ی خونی

از سایر علائم لخته شدن خون در عروق ریه می‌توان به سرفه‌ی خونی یا خلط سینه‌ای اشاره کرد که بیش از یک رگه خون در آن وجود دارد. در این بیماری، میزان خونی که با سرفه کردن خارج می‌شود زیاد بوده و در حد قاشق چایخوری یا قاشق غذاخوری است

۷-بدن تان به راحتی کبود می شود

هر کبودی نشان دهنده مشکلی در بدن است که گاهی اوقات به خاطر لخته شدن خون در بدن اتفاق می‌‌ افتد. این کبودی ها خیلی بزرگ هستند و به طور مداوم رخ می دهند. ممکن است در کمر یا صورت باشند و هیچ دلیل مشهودی نداشته باشند. مهم تر از همه این که خیلی راحت ایجاد می شوند. گاهی اوقات هم با مصرف یک داروی جدید رخ می دهند.

۸-تنگی نفس دارید

تنگی نفس معمولاً در چنین شرایطی ناگهانی اتفاق می افتد و مدام بدتر می شود که می تواند نشان دهنده لخته شدن خون در بدن باشد.

۹-کمر درد دارید

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها اشاره کرده است که سر درد شدید و کمر درد همراه با علائم نورولوژیکی می‌ تواند علامتی از مشکلات بدن و سیستم ایمنی و همچنین لخته شدن خون در بدن باشد.

۱۰-سر درد شدید دارید

ممکن است به یکباره متوجه شوید که به سر درد شدیدی دچار شده اید. این سر درد هنگام شروع شبیه به میگرن می باشد و تنش های مزمنی را ایجاد می کند که نشان دهنده اتفاقات مختلف از جمله لخته شدن خون در بدن است.

اگر این علائم را داشتیم چه کار کنیم؟

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید سریع تر مشکلات خود را برطرف نمایید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار