چاپ کد خبر: 97785
22 آبان 1401

نکات حقوقی مهم مربوط به طلاق و گرفتن مهریه که به شما نمی گویند

گاهی در همان دوران عقد ممکن است زن و مرد به این نتیجه برسند که ادامه زندگی مشترک به صلاح نبوده و بنا به دلایلی قصد داشته باشند از هم طلاق بگیرند و جدا شوند. در چنین مواردی باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد برای طلاق گرفتن تبدیل به موضوعی مهم و حیاتی می‌شود.
طلاق
در عرف جامعه ایرانی هنگامی که زن و مردی با یکدیگر صیغه عقد نکاح را جاری می‌سازند، محرم و زن و شوهر تلقی می‌شوند. با این حال هرچند به لحاظ شرعی و قانونی آن‌ها زن و شوهر محسوب می‌شوند، مرسوم است پس از اینکه مراسم عروسی برگزار شده و به اصطلاح عروس و داماد زیر یک سقف بروند، ازدواج و رابطه زناشویی شکل گیرد. فلذا معمولا باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد نزد بسیاری از خانواده‌ها یک مسئله مهم تلقی می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع چند نکته در مورد طلاق در دوران عقد می‌پردازیم.

چند نکته در مورد طلاق در دوران عقد

طلاق از طرف زن در دوران عقد و باکره بودن
زمانی‌که زن و مردی در دوران عقد هستند و هنوز رابطه زناشویی برقرار نکرده‌اند نیز ممکن است بنا به دلایلی زن بتواند تقاضای طلاق نماید. به عنوان مثال اگر در همان دوران عقد مشخص شود که شوهر اعتیاد خطرناک و مضر دارد یا اینکه همسر خود را کتک زده و بنا به هر دلیل، زمینه سختی غیر متعارف یا عسر و حرج نو عروس را فراهم نموده باشد، زن می‌تواند دادخواست طلاق دهد.

برای تنظیم دادخواست طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن، می‌بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند. ضمن تقدیم دادخواست، مدارک و مستنداتی که اثبات‌کننده حق طلاق زن باشد، ضمیمه آن گردد. البته انجام مشاوره‌های طلاق نیز ضرورت دارد. در هر حال این قاضی دادگاه است که باید حکم طلاق در دوران عقد را صادر کند و بر خلاف طلاق توافقی، مرد نمی‌تواند از اجرای حکم دادگاه امتناع و از طلاق دادن زن خودداری نماید.

در طلاق از طرف زن در دوران عقد نیز باکره یا دوشیزه بودن زن باید توسط دادگاه با انجام آزمایش‌های پزشکی قانونی احراز شود. دراین‌صورت حکم طلاق بائن غیر مدخوله صادر می‌شود. باکره بودن زن در طلاق از طرف زن نیز آثار مهمی در خصوص مهریه زن و نیز عده طلاق خواهد داشت.

طلاق از طرف مرد در دوران عقد و باکره بودن
بر اساس قانون مدنی ایران حق طلاق اصولا با شوهر است. به این معنا که مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند با پرداخت کلیه حق و حقوق قانونی همسر خود از قبیل مهریه، نفقه، اجرت‌المثل ایام زوجیت و نیز پرداخت نصف اموالی که پس از ازدواج به دست آورده است، زوجه خود را مطلقه نماید و برای طلاق از طرف مرد نیازی به ذکر دلایل موجه و مستند به قانون جهت طلاق دادن زن وجود ندارد. اگر به مسائل حقوقی علاقه دارید، به مطلب این افراد نمی‌توانند مسافرت خارجی بروند مراجعه کنید.

حتی در زمان‌های گذشته مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه طلاق نداشت و می‌توانست با جاری نمودن صیغه طلاق همسرش را طلاق بدهد. در حال حاضر  مردان نیز برای طلاق دادن همسرشان باید به دادگاه دادخواست طلاق داده و پس از پرداخت حقوق قانونی، وی را طلاق بدهند. این امر نیازمند ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی، دریافت گواهی عدم سازش و ثبت طلاق در محضر است.

طلاق در دوران عقد از طرف مرد نیز امکان‌پذیر است. علی‌القاعده نیازی به رضایت زن به طلاق در دوران عقد وجود ندارد. با این حال مانند سایر انواع طلاق اگر اثبات شود که در طلاق در دوران عقد، زن باکره است، تنها به میزان نیمی از آنچه که در عقدنامه مشخص شده است به زن مهریه تعلق می‌گیرد.


چگونه با بخشش مهریه، حق طلاق را بگیریم؟

در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین با بخشش مهریه در ازای حق طلاق تصمیم به جدایی می‌گیرند. این روش از جهاتی مطمئن‌ترین روش برای طلاق توافقی است تا طرفین نسبت به حقوق مالی خود اطمینان داشته باشند.

طلاق در صورت بخشیدن مهریه موضوعی است که ابهامات بسیاری را شامل ‌می‌شود. برای بررسی اینکه آیا رابطه‌‌‌ای میان مهریه و حق طلاق وجود دارد یا خیر ابتدا باید این دو مفهوم را به‌طور جداگانه تعریف کنیم. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا به این موضوع بپردازیم.

حق طلاق و مهریه
تعریف مهریه به این شکل بیان شده است: آن مالی است که پس از وقوع عقد ازدواج در مالکیت زن قرار می‌گیرد. (به مجرد عقد، زن مالک مهر ‌می‌شود و ‌می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.) اما طلاق به معنای جدایی زوجین است که زن طی پروسه طلاق می‌تواند تقاضای پرداخت مهریه نماید.

همچنین به حق طلاق در قانون مدنی به این شکل اشاره شده است که: مرد ‌می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. این حق طلاق در مواردی برای زنان در قانون در نظر گرفته شده است. در مواردی مثل اینکه زن در شرایط عسر و حرج زندگی کند. (شرایط عسر و حرج شرایطی است که زندگی برای زن با سختی و مشقت همراه باشد.) هم‌چنین در مواردی که مرد چهار سال غیبت کند یا از پرداخت نفقه به همسرش خودداری نماید. همان‌طور که‌ مشاهده شد هیچ ارتباطی میان مهریه و حق طلاق وجود ندارد.

طلاق در صورت بخشیدن مهریه
در خصوص طلاق در صورت بخشیدن مهریه باید به بحث بذل مهریه توسط زن برای طلاق گرفتن از همسرش اشاره کنیم. به همین منظور به بررسی دو نوع از طلاق ‌می‌پردازیم. در این‌گونه از طلاق‌‌ها بذل مهریه توسط زن صورت ‌می‌گیرد. نوع اول به این شکل در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی بیان شده است:
(طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی (تنفر) که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.)

و نوع دوم در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی بیان شده است:
(طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ((یعنی زن و مرد هر دو از هم تنفر داشته باشند.)) ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.) عبارت (باید زائد بر میزان مهر نباشد) به این معنا است که مبلغی که زن به مرد ‌می‌دهد نباید بیشتر از میزان مهریه باشد. حال اگر زن در دوران عده طلاق (مدت زمانی است که زن بعد از طلاق خود همسر خود ‌نمی‌تواند ازدواج مجدد انجام دهد.) از بذل مهریه خود رجوع کند، طلاق بی‌اثر ‌می‌شود و انگار اصلا وجود نداشته است.

اگر به موضوعاتی پیرامون صیغه و ازدواج موقت علاقه دارید، به مطلب آیا بدون اجازه همسر اول می‌توان صیغه کرد؟ در مجله دلتا مراجعه کنید.

عموما در طلاق توافقی نمی‌توان از بخشش مهریه برگشت و دوباره درخواست مهریه کرد.

بهترین روش برای گرفتن حق طلاق

حق طلاق هم به مانند مهریه حتما باید به‌صورت رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد و تنظیم دستی آن حتی در صورت امضای شاهد هم وجاهت قانونی ندارد.

پس این نکته را به یاد داشته باشید که برای گرفتن حق طلاق حتما باید آقا و خانم به همراه کارت ملی و سند ازدواج به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و آقا وکالت در طلاق را به خانم بدهد.

بهترین روش برای بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق
بهترین روش برای بخشیدن مهریه این است که خانم و آقا به اتفاق هم به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و طی یک سند رسمی خانم مهریه را به آقا ببخشد.


شرایط توقیف خودرو توسط زن برای گرفتن مهریه

یکی از طرقی که زوجه می‌تواند به حق و حقوق مالی خود نسبت به زوج دست پیدا کند توقیف خودرو برای مهریه است.

شرایط توقیف خودرو برای مهریه چیست و از کجا باید انجام گیرد؟ یکی از سوالات پر تکرار است. مهریه در نظام حقوقی ایران به یکی از مهم ترین و چالش برانگیز ترین حقوق مالی زن تبدیل شده است. در دنیای امروز و برخلاف گذشته میزان مهریه به شدت بالا رفته و اصولاً به صورت پرداخت سکه مقرر می‌گردد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط توقیف خودرو برای مهریه
توقیف کردن خودرو برای دریافت مهریه به دو روش امکان دارد:

توقیف خودرو برای مهریه از طریق دادگاه
در این روش باید دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه به دادگاه ارائه شود و همزمان با تقدیم دادخواست تقاضای تامین خوسته نموده تا پس از صدور رای به نفع زوجه فورا خودروی زوج توقیف شود و مجالی برای مخفی کردن یا انتقال سند خودرو به نام دیگری برای زوج باقی نماند.

پس از معرفی خودرو به عنوان تامین خواسته زوجه باید اقدام به استعلام از پلیس راهور کند تا خودرو یا خودروهایی که به نام مرد است را توقیف سندی نماید تا پس از این ناریخ نقل و انتقال سند خودرو امکان پذیر نباشد.

توقیف خودرو برای مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد
در این روش با معرفی خودرو به اجرای ثبت اسناد دستور توقیف گرفته می‌شود و پس از آن به مورد ابلاغ گذاشته می‌شود ابلاغ برای زوج حاوی تعیین مدت محدودی (ده روز) است که طی این مدت زوج مهلت دارد مهریه را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت زوج ۳ روز به زوجه مهلت می‌دهند خودرو را معرفی کند و پس از این سه روز دستور توقیف خودرو صادر می‌شود و به پلیس راهور ارجاع می گردد و پلیس راهور خودرو را توقیف می‌کند.

توقیف خودروی در رهن شرکت خودروسازی
نکته حایز اهمیت و پر سوال در مورد توقیف خودرو جایی است که در رهن یکی از شرکت‌های خودروسازی است.

سوالی که برای خیلی از افراد مطرح می‌شود این است که آیا می‌شود خودرویی که در رهن شرکت خودرو سازی است را بابت مهریه توقیف کرد یا خیر؟

پاسخ این سوال مثبت است. با توجه به اینکه رهن مکرر در قانون مدنی به صراحت مورد پذیرش قرار گرفته است می‌توان این خودروهای در رهن یا با این شرایط توقیف نمود اما برداشت دین از این نوع خودروها منوط به این است که میزانی که بابت خودرو هنوز به شرکت تولیدکننده بدهکار است غیر قابل رهن مجدد است و صرفا مبلغی که بابت خودرو تا آن زمان پرداخت شده را می‌توان مورد توقیف بابت مهریه قرار داد.

به طور مثال وقتی زوج خودرویی به ارزش ۱۵۰ میلیون دارد که در رهن یک شرکت خودروسازی است باید برسی شود چه میزان از اقساط پرداخت شده است به طور مثال اگر ۵۰ میلیون از اقساط پرداخت گردیده و  ۱۰۰ میلیون به شرکت تولیدکننده بدهکار است خودروی فوق‌الذکر فقط به اندازه ۵۰ میلیون قابل توقیف برای زوجه است و نه بیشتر.

سوال دیگر خیلی از خانم‌ها بابت توقیف خودروی همسر خود می‌پرسند این است که آیا ممکن است هنگام مزایده خودرو، خودرو را به نام خود بزنند یا خیر؟

در پاسخ این سوال باید گفت امکان این کار وجود دارد ولی صرفا به شرطی که خریدار دیگری وجود نداشته باشد می‌توان درخواست کرد.

نکته مهم دیگر این است که اگر مرد بتواند ثابت کند که خودرویی که زن از او توقیف کرده وسیله کار مرد بوده و وی از طریق آن امرار معاش می‌کرده است و ماشین وی نیز ماشین گران قیمتی از نظر عرف نباشد می‌تواند با استناد به اینکه ماشین مذکور وسیله ضروری زندگی‌اش است و جزو مستثنیات دین حساب می‌شود تقاضای رفع توقیف از ماشین بنماید.

مردان عاشق زنانی با این ۱۴ ویژگی می شوند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عبدی یکشنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۳۶

سلام بعضی از مردازن را برده خود حساب میکنند مثلاً به یک زن شاغل میگویند در صورتی که کارت حقوقت را به من ندهی تورا اذیت میکنم که مهریه ات را ببخشید پروی این هم ظلنم در حق خانم هاست ینعی زن را بخاطر منافع مالی می خواهند

ناشناس یکشنبه , ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۳۴

سلام بعضی از مردازن را برده خود حساب میکنند مثلاً به یک زن شاغل میگویند در صورتی که کارت حقوقت را به من ندهی تورا اذیت میکنم که مهریه ات را ببخشید پروی این هم ظلنم در حق خانم هاست ینعی زن را بخاطر منافع مالی می خواهند

مهرداد شنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷

زنی که تاپیش توبوده.تودنیاش بودی واونم دنیای تو ورفت.ودنیاش راول کرد .وای به‌.روزیکه،‌باکسی دیگه … بشی خیلی.ِلاشی هستی من توفکرتو وتو…..یکی.دیگه.زنی.که.یدفعه جدابشه…

ممد شنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳

زن زندگی بدبختی.زن چیه بابا مجردی عشق هست…

سوخته شنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۳:۲۳

بادختری اشنا شدم باکره نبودنمیدونم چطورولی عاشقش شدم هنوزکه هنوزه نقش ادمای مظلومو بازی میکنه درنبودم بهم داره خیانت میکنه هر چی که از گوشیش در میاد انکار میکنه میگه خودت نوشتی چند ساله میخوام طر فو پیدا کنم چون قانون کشور مون…. زندگی منو بچم جهنم شده دولت میخواد۱۰۰ شلاق بزنه تمام بااین دولتی که ما داریم بعید نیست که منو شلاق بزنه خودم میخوام حکمشو سادر کنم که هیچ …دنبال ناموس کسی نره ۱۴سال زندگیم جوانیم رفت هرچی داشتم دادم به زنم نصف خونم بنامش کردم خودش یدونه قاشقم نیاورد میدونید چیه مرد به غیرتش مرده که به خاطر ناموسش کار کنه وازشون مواظبت کنه و…..
زندگی بد جوری زمینم زد زنی که سرش قسم میخوردم نابودم کرد بیچاره بچم اون چه گناهی داشت واقعا ارزششو داشت تک درختم سوخت ولی اجازه نمیدم جنگل بسوزه
اینم اززن خوبی که همه جا پزشو میدادم بخدادلم واسه پدر پیرش میسوزه به هر بهانه ای که باشه ازش جدا میشم

حسین شنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱:۲۲

مهریه حق زن نیست ضامن زندگی زن همون طوری که بانک موقع وام دادن سفته میگیره تازه ضامن میگیره چون اگر ضامن مرد سفته را بزاره اجرا حالا اگر مردی خیانت کنه خرجی نده یامعتاد باشه یابه زن ظلم کنه حقش پدرشم دربیاری ولی اگر نیت زن کاسبی باشه خوشی زیر دلش بزنه فیلش هوای هندوستان کنه اون مهریه از …حرام تره چون اون زن اصلا …نیست که بخواد قانون اسلام براش رعایت بشه

مرد جمعه , ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

من مهریه رو دادم مهضری هم کردم قرعه خانگی هم گذاشته بود پول مردم را نداده بود ۴۰۰ ملیون پول مردم راهم دادم که خانم زندان نبرن حالا ارث پدرشو ازم میخاد
با یه بچه ۱۲ ساله ول کرده رفته ولی من میگم زن باید اسالت داشته باشه اگر نداشته باشه زندگی کن نیست…… درد دل کرم

مهران جمعه , ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۴

باسلام همانگونه که در عقدنامه برایتان مهریه وشرط تعیین می‌کنند مرد نیز می‌تواند شرایط خود را اعلام کند مثلا شرط شود زوجه باید باکره باشد ویا اگر از وی خلاف شئونات خانواده مشاهده شد مهریه باطل شود ویا شروط دیگر قید نمایند

آخرین اخبار