چاپ کد خبر: 143002
21 اردیبهشت 1403

نکات ضروری خرید گوشی دست دوم و کار کرده که آویزه‌ی گوش کنید!

نکات ضروری خرید گوشی دست دوم و کار کرده

بسیاری از افراد با بودجه‌های محدود معمولا قید خرید گوشی نو را می‌زنند و نسبت به خرید گوشی دست دوم از برندهای مختلف مثل  شیائومیو سامسونگ اقدام می‌کنند. با این اوصاف، کاربرانی که بی‌تجربه هستند و در پروسه‌ی خرید عجله می‌کنند، معمولا فریب خورده و محصولی را به عنوان بهترین گوشی تهیه می‌کنند که با معیارهایشان زمین تا آسمان متفاوت بوده و حتی یک گوشی سرقتی را خریداری می‌کنند.

در مطلب راهنمای خرید گوشی دست دوم به بررسی تمام نکات مهم در خرید گوشی دست دوم می‌پردازیم تا شما با خیالی آسوده بتوانید محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه کنید.

در این مطلب اول فارس  تلاش می‌کنیم در قالب راهنمای خرید گوشی دست دوم به شما نکات مهم در خرید گوشی دست دوم را مطرح کنیم تا بهترین تجربه از خرید را کسب کنید.

نکات خرید گوشی دست دوم

قبل از هر چه چیز اجازه دهید شما را با چند اصطلاح رایج در حیطه خرید گوشی دست دوم آشنا کنیم.

گوشی ریفربیشد (Refurbished)

گاهی اوقات امکان دارد یک محصول کاملا نو و آکبند، از همان ابتدا از جنبه‌ی سخت افزاری دچار نقص فنی بوده و خریدار پس از متوجه شدن از این موضوع، محصول را مرجوع و آن را به فروشنده پس داده است. در چنین مواقعی، محصول مورد نظر به شرکت گارانتی ارجاع داده می‌شود و کارشناس‌ها در صورت حل کردن ایراد موجود در محصول، مجدد دستگاه تعمیر شده را به چرخه‌ی فروش در بازار برمی‌گردانند. با این حال، محصول مورد نظر دارای پسوند ریفربیشد می‌‌شود تا هم خریدارها و هم فروشندگان متوجه شوند که این محصول، حالا می‌خواهد گوشی باشد یا هر کالای دیجیتال دیگر، حداقل برای یک مرتبه تعمیر شده است. با این حال، نیاز به نگرانی نیست؛ چرا که گوشی‌های ریفربیشد باید ابتدا آزمون‌های کیفی را با موفقیت سپری کنند تا مجدد در بازار به فروش برسند.

با تمام این تفاسیر، بسیاری از محصولات ریفربیشد توسط فروشندگان به اسم کالای نو به فروش می‌رسد و شگرد این گروه از افراد، ارائه‌ی تخفیف قابل توجه روی این دسته از کالاهاست. بنابراین، هنگام خرید گوشی دست دوم باید کاملا هوشیار باشید و تنها از فروشگاه‌های مطمئن خریداری کنید. همچنین گارانتی گوشی را هم باید چک کنید؛ چرا که اکثر گوشی‌های ریفربیشد با گارانتی‌های معتبر زمان‌دار مجدد وارد چرخه‌ی خرید و فروش می‌شوند.

گوشی جعبه باز (Open Box)

این مدل گوشی‌ها در سطح بازار فروش گوشی‌های دست دوم رایج‌تر است؛ چرا که کاربران زیادی پس از باز کردن گوشی از جعبه می‌خواهند آن را به فروش برسانند. با این حال، آیا باید به سالم بودن دستگاه اعتماد کرد؟ قطع به یقین نمی‌توان بدون استفاده‌ی بلند مدت از گوشی به این سوال پاسخ قطعی داد. به همین دلیل، حواستان باشد که تا حد امکان بهتر است از خرید گوشی جعبه باز خودداری کنید.

مهم‌ترین چالش‌های راهنمای خرید گوشی دست دوم

خرید گوشی کار کرده شاید از جنبه‌ی قیمت توجیه بسیار زیادی داشته باشد اما چند چالش مهم متاسفانه همچنان در این فرایند وجود دارد که حسابی باید به آنها توجه کرد.

گوشی‌های سرقتی

برای خرید گوشی‌های گران قیمت به خصوص آیفون از فروشنده بخواهید تا فاکتور فروش و جعبه‌ی دستگاه (در صورت موجود بودن) را نیز به شما ارائه دهد. البته جعل فاکتور فروش کار چندان دشواری برای فریب دادن شما محسوب نمی‌شود اما از خرید گوشی‌های بدون جعبه و فاقد فاکتور فروش پیشنهاد می‌کنیم خودداری کنید.

ظاهر گوشی

گاهی اوقات امکان دارد گوشی از جنبه‌ی ظاهری مشکلی نداشته باشد اما اگر با دقت تمام زیر و بم گوشی را بررسی کنید، امکان دارد تا شما شاهد خط و خش و حتی آسیب‌های مختلف به سوکت‌های شارژ و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا باشید. بنابراین، حتما تمام بخش‌های گوشی را به طور دقیق بررسی کنید.

وضعیت رجیستری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید گوشی کار کرده در نظر بگیرید، بررسی وضعیت رجیستری گوشی است؛ به این دلیل که در صورت غیر قانونی بودن رجیستری گوشی، پس از ۳۰ روز از اولین زمان روشن شدن، گوشی کار کرده‌ی شما از کار خواهد افتاد.

چند راه حل مختلف برای بررسی اصالت گوشی دست دوم وجود دارد که راحت‌ترین روش، چیزی است که در ادامه‌ی مطلب مشاهده می‌‌کنید:

قدم اول) کد دستوری *۷۷۷# را شماره‌گیری کرده و تماس بگیرید.

قدم دوم) گزینه‌ی استعلام اصالات یعنی عدد ۱ را انتخاب کنید.

قدم سوم) شناسه (IMEI) دستگاه که معمولا روی جعبه‌ نیز وجود دارد را بدون هیچ علامت اضافی دیگر وارد کنید. این شناسه ۱۵ رقم است. اگر هم دسترسی به جعبه ندارید، قبل از دنبال کردن قدم‌های این فرایند، با شماره‌گیری کد *#۰۶# می‌توانید شناسه IMEI را مشاهده کرده و آن را در مکانی یادداشت کنید.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

پس از درست انجام دادن سه قدم گفته شده، وضعیت رجیستری گوشی به طور آنی در قالب پیامک به گوشی ارسال خواهد شد. اگر در داخل پیامک نوشته شده که دستگاه غیر قانونی است، پیشنهاد می‌کنیم قید گوشی مورد نظر را بزنید.

در هر صورت شما باید از فروشنده بخواهید روند انتقال مالکیت گوشی دست دوم را برای شما انجام دهد. این کار با کد دستوری *۷۷۷۷# به راحتی قابل انجام است و در عرض چند دقیقه می‌توان انتقال مالکیت را انجام داد. تنها کافی است تا دستور العمل حک شده روی صفحه نمایش را با دقت دنبال کنید.

راهنمای خرید گوشی آیفون دست دوم

بسیاری از کاربران هنگام خرید آیفون دست دوم شرکت اپل به چند نکته اصلا و ابدا دقت نمی‌کنند! برای مثال آیا کد IMEI گوشی با جعبه‌ی گوشی یکسان است؟ تنها در صورتی باید نسبت به خرید گوشی مورد نظر تمایل از خود نشان دهید که شناسه IMEI گوشی با جعبه یکسان است. در صورت نبودن جعبه، پیشنهاد می‌کنیم گوشی را تهیه نکنید.

حتما وضعیت سلامت باتری گوشی آیفون کار کرده را بررسی کنید. برای این امر، به مسیر Settings > Battery > Battery Health بروید و عدد این بخش را رویت کنید. اگر درصد سلامت باتری زیر ۸۰ باشد، پیشنهاد می‌کنیم گوشی آیفون را تهیه نکنید چون پس از چند ماه باید به دنبال راه حل‌هایی برای افزایش ماندگاری باتری بگردید!

حتما بخوانید:

چرا باید گوشی موبایل را جایگزین کارت بانکی کنیم؟

روش آسان پیدا کردن گوشی موبایل و پاک کردن اطلاعات آن پس از گم شدن

در برخی گوشی‌های کار کرده‌ی آیفون ممکن است پیکسل‌های سوخته هم یافت شود. بنابراین، با قرار دادن والپیپرهای تک رنگ و یکدست به رنگ‌های قرمز، مشکی، زرد، سفید و سبز می‌توانید گوشی را برای یافتن پیکسل‌های سوخته آنالیز کنید.

در نهایت حتما به این مسئله دقت کنید آیا می‌توان خط و خش یا صدمه‌ای را در نزدیکی سوکت شارژ یا دوربین گوشی آیفون پیدا کرد یا خیر.منبع: دیجی کالا مگ

سوال و جواب‌های رایج
چطور بفهمیم گوشی کار کرده، سرقتی نیست؟
حتما شناسه IMEI گوشی را با شناسه روی جعبه چک کنید.
آیا گوشی‌های ریفربیشد ارزش خرید دارند؟
در صورت خرید از فروشگاه مطمئن با گارانتی معتبر می‌توان به این سوال پاسخ بله گفت.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار