چاپ کد خبر: 127313
13 آذر 1402

نکات مهم و کاربردی که برای تهیه میوه خشک باید بدانید

آیا شما نیز به میوه خشک علاقه دارید اما به علت قیمت بالای آن از خریدشان خودداری می‌کنید؟ خب پس شاید بهتر باشد برای کمتر کردن هزینه‌ها این میوه‌ها را خودتان در خانه درست کنید.

نکات خشک کردن میوه
میوه خشک شده یا چیپس میوه یکی از خوراکی های خوشمزه و بسیار مفید است که می توانید از آن به عنوان تنقلات نیز استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید این است که میوه های خشک حداقل دو تا سه برابر میوه تازه قند دارند.در ادامه چند نکته مهم و ساده برای تهیه میوه‌های خشک بیان شده است.

میوه‌های تازه را انتخاب کنید

اولین و مهم‌ترین چیز در مورد تهیه میوه‌های خشک در خانه با انتخاب میوه‌های تازه و رسیده زمستانی شروع می شود. آن‌ها را کاملا بشویید و خشک کنید. سپس میوه ‌ها را پوست بگیرید و به شکل و اندازه دلخواه خرد کنید. ضخامت این میوه‌ها برای یکسان خشک شدن باید تقریبا برابر باشد. بهتر است پیش از خشک کردن میوه‌ها آن‌ها را پاک کنید وسنگ‌ها و سوراخ‌های موجود در پوسته مبوه را جدا کنید.

بهترین راه جلوگیری از سیاه شدن میوه خرد شده
برای جلوگیری از سیاه‌شدن، میوه‌های خرد‌شده را در محلول آب نمک و یا محلول‌های اسیدی به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید؛ اما بهترین راه جلوگیری از سیاه‌شدن میوه به‌خصوص برای تهیه چیپس میوه در حجم بالا استفاده از دستگاه‌های میوه خشک‌کن است. گاز نیتروژن موجود در دستگاه سبب می‌شود که چیپس‌های میوه سیاه نشوند.

خشک کردن میوه

خشک کردن میوه در فر
خشک‌کردن میوه در فر بسیار آسان است، کف یک سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و بعد یک لایه میوه‌ روی آن قرار دهید. بین هر تکه کمی فاصله بگذارید. سینی را داخل فر قرار دهید و در را کمی باز بگذارید. دمای فر را روی ۲۰۰ درجه فارنهایت بگذارید و هر ۳۰ دقیقه تکه‌های میوه‌ را هم‌بزنید تا خشک و جویدنی شوند. بسته به‌میزان آب‌دار‌بودن میوه، این فرآیند می‌تواند بین ۳ تا ۶ ساعت طول بکشد. اگر نمی‌خواهید این مدت طولانی صبر کنید، دمای فر را بالا‌ ببرید. وقتی میوه به‌دلخواه شما خشک شد، فر را خاموش کنید. در را تا انتها باز کنید تا کاملاً خنک شوند. بعد از ۲۰ دقیقه یا بیشتر، در فر را ببندید و بگذارید میوه‌ها برای چند ساعت دیگر یا حتی تا یک شب در فر بمانند.

ذخیره کردن میوه‌های خشک

میوه‌ها زمانی آماده هستند که هنوز انعطاف پذیر باشند اما رطوبت نداشته باشند. آن‌ها نباید چسبنده باشند، خشک کردن میوه‌ها می‌تواندباعث سفت شدن و کاهش طعم شود. قبل از جمع آوری میوه‌های خشک برای نگهداری، اجازه دهید کاملا خنک شوند. میوه‌های خشک را در ظروف دربسته یا کیسه‌های دربسته نگهداری کنید. آن‌ها را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. اگر به درستی خشک و نگهداری شوند، بدون مواد افزودنی می‌توانند چند ماه دوام بیاورند.

چند روش ساده و تضمینی دیگر برای خشک کردن میوه در خانه بدون سیاه شدن
روش‌های مختلفی برای خشک‌کردن میوه در خانه جهت حفظ ظاهر و کیفیت میوه وجود دارد که می‌توان قبل از خشک‌کردن و بعد از خشک‌شدن به کاهش یا جلوگیری از سیاه‌شدن کمک کنند:

  • از بخار آب استفاده کنید، اما ممکن است طعم و بافت میوه تغییر کند.
  • میوه ها را با آب اسیدی مانند آب‌لیمو، پرتقال یا آناناس بخیسانید. برای این منظور میوه ها را با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و سایر مرکبات مخلوط کنید. ابتدا میوه (های) اسیدی را آماده
  • کنید، سپس میوه‌های دیگر را برش دهید و در حین آماده‌کردن آن‌ها را با میوه (های) اسیدی مخلوط کنید.
  • میوه ها را با آب‌عسل مخلوط کنید. ۲ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ فنجان آب رقیق کنید، میوه‌های خرد‌شده را با عسل رقیق‌شده مخلوط کنید.
  • اسید اسکوربیک یک آنتی‌اکسیدان است که معمولاً در سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها در دسترس است. میوه را بلافاصله پس از برش به مدت ۱۰ دقیقه در محلولی که با ۱ قاشق چای‌خوری اسید اسکوربیک خالص در یک لیتر آب سرد حل‌شده بخیسانید.
  • از قرص‌های له‌شده ویتامین C نیز می‌توان استفاده کرد این قرص‌ها مضر نیستند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار