چاپ      کد خبر: 130584
13 دی 1402

هشدار آبفا در مورد خشک شدن چاه‌ها، چشمه‌ها و  قنات‌های استان فارس

مدیرعامل شرکت آبفا فارس با اشاره به اینکه در تابستان ۱۴۰۳ برای تأمین آب شرب در بسیاری از شهرها و روستاها استان باید تلاش مضاعف و همه جانبه داشته باشیم، گفت: خوشبختانه برای همه این مشکلات برنامه ریزی هایی شکل گرفته و پروژه هایی تعریف شده تا شاهد کمترین مشکل برای شهروندان باشیم.

هشدار آبفا در مورد پمپاژ بیرویه آب‌های زیر زمینی استان فارس:

به گزارش اول فارس، علی جان صادق پور به ایلنا گفت: در حال حاضر تنها از دو سد مخزنی در فارس برای تأمین آب شرب تعدادی از شهرها و روستاها که کمتر از ۱۰ درصد حجم آب تولیدی را شامل می شود، استفاده می شود و در تابستان سال آینده مشکل حادی نخواهند داشت.

به گفته وی بیشترین نگرانی آبفا استان از خشک شدن چاه‌ها، چشمه‌ها و  قنات‌ها است که عمده آب شهروندان را تامین می‌کند و علاوه بر اینها  برنامه‌های میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت را پیش بینی کرده‌ایم و تمرکز در تابستان آینده اجرای پروژه‌های متناسب با شرایط منطقه است.

صادق پور گفت: طبق پیش بینی‌هایی که انجام‌ گرفته  از بروز بحران جلوگیری خواهد شد اما شرایط سخت است و همه دستگاه‌های مختلف از جمله شهروندان باید مشارکت کرده و در مصرف آب صرفه جویی کنند‌.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبفای فارس حدود ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب برای شهر ها و روستاها تولید می‌شود، ابراز کرد: این تامین آب جدا از شهرستان شیراز، کشاورزی، صنعت و خدمات است که تحت پوشش ما قرار ندارند.

 کاهش هدر رفت ۴ درصدی آب در سطح استان نسبت به سال گذشته

صادق پور با اشاره به اینکه تقریبا ۴۶ درصد از آب به نوعی در سطح استان به دلیل فرسودگی شبکه‌ها و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود، تصریح کرد: امسال یکی از مهمترین برنامه های اولویت دار آبفای استان کاهش این هدر رفت است که هم در مقابله با انشعابات غیرمجاز هم در خصوص مدیریت مصرف انجام می‌گیرد و خوشبختانه در ۹ ماه گذشته حدود ۴ درصد کاهش هدر رفت نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

وی در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز گفت: یکی از گزینه هایی که در آینده پیش روی ما قرار دارد به واسطه تکنولوژی های موجود تامین آب از دریا و شیرین سازی آب است و در بحث زیست محیطی  سازمان محیط زیست آن را کنترل خواهد کرد به طوری که کمترین آسیب را ایجاد کند و استاندارد‌های لازم رعایت شود.

 چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های الگوی کشت نداریم

صادق پور تصریح کرد: چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های موجود هم در بحث الگوی کشت و هم در سرانه مصرف و هم نوع آبیاری و کشتی که انجام می‌شود؛ نداریم.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس تاکید کرد: زیاده روی استخراج آب‌های زیر زمینی و عدم رعایت توازن در استحصال و تولید آب وضع موجود را پدید آورده است که حتما باید تجدید نظر شود کما اینکه همه مسوولان و مردم به آن پی بردند و در حال اصلاح شرایط هستند اما سرعت آن باید تسریع یابد.

وی افزود: البته بعضی خسارت‌ها قابل جبران نیست اما به مرور زمان باید میزان‌ تغذیه آب‌های زیر زمینی بیشتر از برداشت شود تا سفره های زیر زمینی به تعادل برسند.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفا فارس در بسیاری از مناطق استان ظرفیت کشاورزی وجود ندارد یا اگر هم موجود باشد نوع الگوی کشت باید تغییر کند تا بیلان منفی آب های زیر زمینی جبران شود.

وی یادآور شد: با ایجاد محصولات صنعتی ، تقویت صنعت، بالا بردن راندمان کشاورزی و مکانیزه کردن آن می توان خسارت را کنترل و روند تغذیه آب های زیر زمینی  را تقویت کرد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حمدالله یکشنبه , ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴

آب از سد واسه خوردن مردم دادن بعد یه پولدار گفته چون از بغل زمین من رد شده یه انشعاب از آب خوردن گرفته و داره میده به زمین کشاورزی خود فرمانداری مرودشت بهش مجوز داده که انشعاب بگیره ادرسشم میشه نرسیده به روستای رجاآباد روبروی کارخانه استخر بغل مرغداری

ناشناس یکشنبه , ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶

پول گرفتیدمجوزدادید حالا چاه خشک وباغم خشک

ناشناس شنبه , ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

در مرودشت منطقه ابرج نزدیک به ۲۰۰۰ چاه غیر مجاز هست اصلا مد شده هر کس یه تراکتورخریده برای خودش چاه حفر میکنه با متراژ بالا کسی پیگیر نیست معلوم جنگ اب میشه

امیر جمعه , ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷

باید سالیانه در هر استان دومیلیارد درخت بکاریم بازسازی طبیعت تنها را حل تا مثل ترکیه که برف می‌بارد در کشور ما هم بارون برف ببارد وجلوگیرازتخریب جنگلهای جلوگیری ا

زهرا پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶

باغهای مرکبات فسا بی نهایت آب مصرف میکنه.نه مالیات پرداخت می‌کنند نه چیزی .میوه هم خدا تومان می‌فروشند.اینقدر هم زرنگ شدند که برای پول توی حسابشون نباشه وبی ارزش نشه.میوه با سکه و دلار معامله می‌کنند.علاوه برگشت مرکبات تو باغ هاشون کشت ماری می‌کنند وخلاصه باغهاشون شده فساد خونه ونکته جالب هم این هست که روز به روز هم سالم‌تر وپول دار تر میشن.ابهای زیر زمینی سهم همه هست مثل بنزین.پس نباید فقط یک عده ازش نفع ببرند بعد برن خارج از کشور راحت زندگی کنند بقیه مردم تاوان پسبدهند

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵

باغهای مرکبات فسا بی نهایت آب مصرف میکنه.نه مالیات پرداخت می‌کنند نه چیزی .میوه هم خدا تومان می‌فروشند.اینقدر هم زرنگ شدند که برای پول توی حسابشون نباشه وبی ارزش نشه.میوه با سکه و دلار معامله می‌کنند.علاوه برگشت مرکبات تو باغ هاشون کشت ماری می‌کنند وخلاصه باغهاشون شده فساد خونه ونکته جالب هم این هست که روز به روز هم سالم‌تر وپول دار تر میشن.ابهای زیر زمینی سهم همه هست مثل بنزین.پس نباید فقط یک عده ازش نفع ببرند بعد برن خارج از کشور راحت زندگی کنند بقیه مردم تاوان پسبدهند

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

با مدیریت … همه را بدبخ..ت کردید ،حالا یادتون اومده

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

،حالا یادتون اومده

علی پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

سلام شما از الگوی کشت چی حالتونه. ده سلل پیش باید فکر می‌کردید

سیروس نیمروزی پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰

الگوهای کشت خیلی وقت پیش . یعنی ۳۰ سال پیش باید تغیر می‌کرد. تا به این حال وروز نمی افتادیم .

علی پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

کسی نیست که جلو جاهای بی پروانه را بگیره توی میمند بالای چهار صد حلقه چاه بدون پروانه که رودخانه میمند به سیمان خشک کرده بخاطر چاره‌ای بدون پروا که کنار رودخانه زده شد خدا لعنشون کنه

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

بحران آب به دلیل سه برابر شدن جمعیت اتفاق افتاده

محمود پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۸:۲۰

اینها همش برای سیاست‌های اشتباهی بوده و هست که مملکت به این روزها انداخته.مثال راه اندازی فولاد قطرویه فولاد کوار حالا هم اباده طشک .واگذاری زمین و چاه به ارگانها.که هنوز هم دارند ادامه می‌دهند. تا این بساط رانت خواری رانت بازی در درون حاکمیت حل نشه روز به روز بدتر میشه و بهتر نمیشه. حرف حق خیلی تلخه ممکنه این حرفها به گوش بعضی ها خوش نیاد و منو امسال من دشمن بدونین ولی واقعیته .ایرانو از همه چیز تهی کردیم .اگر آب نباشه ابادی هم نیست. راهکار اینه که آب دریا با هزینه خیلی بالا شیرین کنیم و به صنعت و کشاورزی اختصاص بدهیم.و تأمل و اشتی با دنیا و استفاده از تکنولوژی و مشاوره گر چه برای آب‌های زیرزمینی خیلی خیلی دیر شده‌. و برای نسل بعدی آینده تاریکی و براشون ایرانی خشک بیابان بجا گذاشتیم

مهدی پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۵:۳۵

آب سد درودزن را ببندید همه پمپ آبها را جمع کنید به هیچ کشاورزی اجازه ندهید برنج و گندم کشت کند امسال که یه قطره بارون هم نیامد مطمئن باشید سال های دیگه هم همین وضع هست ما در جنگ قرار گرفتیم میلیون ها موشکم داشته باشیم وقتی آب نداشته باشیم بی فایده هست مسئولین اگر از الان آب سد درودزن نبندند تابستان سال بعد آب خوردنم نداریم

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲:۲۰

ما ۱۰ سال هست که تابستون ها اب نداریم ، شما هیچ
برنامه ای برای ما نداشتی
حالا که همه جا مشکل اب دارن ، !!!!!!!!!

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۳۹

هنوز دیر نشده ب امید خدا بارون می زنه برای او کاری نداره نیمه دوم امید داریم و بارون می زنه

هستی پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۲۷

چرا ابرها رو بارور نمی‌کنید. تورو خدا نذارید خشکسالی بشه . فقر و گرونی بیداد میکنه تورو خدا دیگه نذارید خشکسالی بشه

انوش پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۰۶

بیشتر انشا نگاری وگریز از نقطه ضعف بود. یعنی به دید هر انسان عاقل چنین بر می آید که آبی که میلیونها سال بلکه میلیاردها سال ازطریق بارش به سفره های زیر زمینی تزریق شده در طول ۸دهه بوسیله تکنولوژی ماشین وبرق ازسطح عمق ۸متر به ۲۵۰ متر وبیشتر رسیده وبیشتر این آب در کشور گرم ما تبدیل به بخار شده چطور در عرض چند سال بوسیله بارش قابل جبران می شود؟

یه بنده خدا پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰:۰۶

چه عجله ای هست بذارین یه ۲۰ سال دیگه در مورد بحران آب حرف بزنیم …

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹

بیشتر انشا نگاری وگریز از نقطه ضعف بود. یعنی به دید هر انسان عاقل چنین بر می آید که آبی که میلیونها سال بلکه میلیاردها سال ازطریق بارش به سفره های زیر زمینی تزریق شده در طول ۸دهه بوسیله تکنولوژی ماشین وبرق ازسطح عمق ۸متر به ۲۵۰ متر وبیشتر رسیده وبیشتر این آب در کشور گرم ما تبدیل به بخار شده چطور در عرض چند سال بوسیله بارش قابل جبران می شود؟

ابوالفضل خورشیدی نیا چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲

واقعا این همه آب اروند رود
د میرزه خلیج فارس فاصله دریای عمان تا اصفهان ۹۰۰,کیلومتره چطور نمیشه با ۴۰۰کیلومتر لوله آب اروند رو به استان فارس و اصفهان رسوند؟

مردم چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰

لعنت به کشاورزی سنتی و لعنت به مسولینی که پول میگیرند و مجوز حفر چاه میدن و با برداشت بی رویه برخورد نمیکنند که اینجور چشمه ها و تالابهای روستای اسپاس از توابع اقلید رو خشک کردند

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

مدیران قبل وحال به ۲موضوع معترف شوند ۱ _ اشتباه درمبحث تحدیدجمعیت ۲_ قصور وترک فعل خود برای ناترازی سوخت بنزین از ناکارآمدی وعدم تولید خودروهای باپایه گازی وفساد در سیستم خودروسازان وایجاد انحصار با عدم واردات خودروهای برقی وتولید باپایه گازسوز است والان از همه مهمتر مشکل کم آبی وخشکسالی کشور است که با طرحهای کم اثر وکوتاه مدت، بر طرف نمیشود لذا پیشنهاد میشود برای سیراب شدن ایران بزرگ وبدون چشمداشت ، بی نتیجه به حکومت طالبان، و ویابارش برف وباران با اقدام عملی برای جلوگیری از خشکیدن دریای خزر و نیز امکان توسعه حمل ونقل دریایی بین خلیج فارس ودریای خزر،خبرمسرت بخش پیگیری طرح احداث ایرانرود را به ملت بدهند . ضمنا از همه ایرانیان تمنا دارم ازطرح ابر پروژه احداث ایرانرود ازخلیج فارس به خزر برای تمدن سازی نوین ایرانیان بآدرس زیر farsnews.ir/my/c/219241 لطفا حمایت بفرمایند ‌

کج اقبال چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱

ما که داد زدیم فریاد زدیم گفتیم مجوز حفر چاه جدید خیانت است به ملت ونسلهای آینده و لی کسی گوش نکرد و کارخودشون کردند

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵

تنها چاره اینه که تمام موتور خانه ها جمع بشه و مردم استان فارس بجای کشیدن آب زیرزمین و کشت پنبه و گندم به درختکاری و کشت زعفران رجوع کنند.

احمدی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹

آب سد درودزن را ببندیدهای گندم های گندم موقع برداشت هکتاری ۲تن ارزش دارد به نظر شما این همه را هدر بد هیم برای ۲تن گندم.

احمدی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵

چرا آب سد درودزن را باز کردند. ملت در تابستان امسال باید حتما بی آبی را داشته باشد. بعضی از روستاها گندم کشت کردند به خاطر بعضی که در هر هکتار ۲تن گندم برداشت دارد. آیا این برداشت ارزش این همه اب را دارد برای ۲تن گندم که تابستان زجر وبی آبی داشته باشیم. مسولین به فکر تابستان باشید. دراین اوضاع خشکسالی وبی آبی. من الله توفیق……

کارشناس زمین شناسی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

فرونشست زمین در ایران سالهاست از مرز بحران گذشته ،اگر حتی ۱۰۰۰ میلی متر باران هم بیاید چون زمین مانند اسفنجی فشرده شده ،این میزان باران تأثیری بر خشکسالی نخواهد داشت.و این خطر از جنگ سیل ،آتش سوزی و قحطی بدتر است‌

زیست شناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

ما به دست خود تمدن ۷ هزارساله ایران را نابود کرده و خواهیم کرد، آینده شاهد مهاجرت همه ایرانیان به خارج خواهیم بود.

شهروند چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲

در منطقه کودیان و بسیاری از نقاط دیگر شیراز تمام باغ شهرها و خونه باغ ها در زمین خود چاه غیرمجاز حفر کرده و روی آنرا پوشانده اند به طوری که اصلا پیدا نیست.

ایرونی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰

⭐⭐در همه کشورها با دادن کمک های مالی دولتی به کشاورزان سیستم های آبیاری نوین را جایگزین میکنند ،، اما در ایران کشاورزان را مجبور کردند تا از کنتور دیجیتال با هزینه خودشان استفاده کنند بعد فقط جریمه نقدی برای اضافه برادشتی که تعیین میکنند هیچ ربطی هم به اصلاح الگوی کشت ندارد و منبع درآمدی با خالی کردن جیب کشاورز برای خودشان ایجاد کردند ،،در کجای دنیا از این روش استفاده شده ،،کشاورز که بیشتر سطح زیر کشت برداشت ندارد ،،وقتی مجبور است به روشهای سنتی آبیاری کند ،،با نصف پول اختلاس چای دبش ،اکثر زمین های کشاورزی کشور را میشد به سیستم جدید آبیاری تجهیز کرد ،،و یک سرمایه گذاری بزرگ برای کل کشور و بحران آب برای سالها انجام می‌گرفت ،،البته اگر مافیای آب نبود ،فقط حساب کنید به تعداد چاهای کشور ،،چه تعداد کنتور هر عدد ۳۰میلیون به جیب آنها میرود

احمد چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

باسلام فیروزابادخیلی هاچاه حفاری کف رودخانه زدنداب میکشن سازمان اب هم اطلاع دارداین بین چه خبره خداعالم است صدها تخلف توحوزه اب میشودانتقال اب،چاهای غیرمجازوغیره طرف کف رودخانه لودرزده زمین زراعتی گرفته اطلاع دادیم کسی پیگیرنبود۴سال است بنده بخاطرپرونده کوچیک گرفتارسازمان اب بی کفایت بی سواد.فسادخواست خدابودطی این مدت باسندومدرک تخلفهاثبت کنم شمارابخدایکی پیگیرباشدخون هزاران جوان ریخته چه عزیزانی پرپرشدن شهیدشدن تاانقلاب جان بگیردحالاسپردیم دست مدیران بی کفایت وفاسدچه سرانقلاب میاوریم مامدیون قطره قطره خون شهیدان هستیم

محمدی جهرمی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳

متاسفانه هنوز نه دولت ونه مردم به فکر نیستند و جنگ آب به زودی شروع می شود چرا چاه های مجاز و غیر م
جاز را پر نمی کنند باید در فارس مخصوصا جنوب تمام باغ ها و کشاورزی ممنوع شود و همه باغها خشک کنند

حافظ چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

متأسفانه ضعف مدیریت ونبود تکنولوژی بروز وهدر دادن آب که بزرگترین نعمت خداوند برای بقای انسان است دست به دست هم داده تا زیبا ترین استان کشور در آینده نچندان دور به بیابان تبدیل شود یک نمونه باغشهرها ومصارف بی رویه آب استخر هاست یا کشت هندوانه وووکه آب بر هستند تا کی قول وحرف…

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶

چرا قناتها خشک کردید وبه مثلا کشاورزاجازه تلمبه دادید؟اداره آبفا استان فارس؟توی قنات رنگ ریختند دیدند که این رنگ سر از چاهی که اجازه حفاری به آن داده اند درآورده ،ولی دیگر آن چاه پلمپ نکردند .والا نظارتی نیست،همش بخور بخوره.حالا دیگه قاشقشون به ته دیگ خورده.

محمد چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹

یارو چاه داره برای مثلا ۵هکتار ،منابع طبیعی اجازه میده که آب چاه لوله کشی بکنه روی زمین‌های دیگه که اجاره کرده،این چه نظارتی ،سازمان بازرسی ورود کنه .همین میشه که الان شده.بفرما کم آبی

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳

حالا بیشتر بزارید که زمینهای دیمی اجاره کنند برای کشت آبی .یکی از عوامل بی آبی استفاده بی‌رویه از منابع زیر زمینی است که مسبب اصلی خشکسالی‌ها همین منابع طبیعی وآبفاست که اجازه میده زمین اجاره کنند

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

وقتی نظارت نداری پول می گیریدمجوزمی دید همین میشه

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

تیز کردن برای استان فارسی ها خدا لعنت تان کند

رادمان چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

هشت سال شورای روستاهای ارسنجان فارس بودم، بی نظم تر و بی برنامه تر از اداره آب هیچ اداره ای ندیدم،

کامکار چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

مسئولین ابفای فارس:…خودتون هستید.نه ۷۷مردم .شماها باید به خودتون هشدار بدهید ولاغیر .عامل و بانی خیانت خشکی چشمه ها و قناتها وسفره های زیرزمینی خودتون بوده و هستید،دلایل مستند و مستدل فراوان موجود است..خصوصا در سپیدان فارس .

محمدی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

باید قحطی باشد تا بدانیم آب کم شده باید پیشگیری کرد

..... چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱

استان فارس بزودی به بیابان تبدیل خواهد شد

آخرین اخبار