چاپ کد خبر: 143644
29 اردیبهشت 1403

واکنش فرماندار دیلم به وجود پشه آئدس در دیلم و شمال استان بوشهر

فرماندار دیلم گفت: طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان تاکنون گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس در شهرستان دیلم و شمال استان بوشهر دریافت نشده و شهروندان به شایعات توجه نکنند.

به گزارش اول فارس ، محمد اسدی شامگاه جمعه در نشست شورای سلامت دیلم با موضوع مقابله با پشه آئدس اظهار کرد: در مقابله با شیوع هر بیماری،پیشگیری امری ضروری بوده و در نتیجه بهتر از درمان و وقوع بحران است.

فرماندار دیلم افزود: نقاط آلوده ای که مستعد تکثیر پشه آئدس بوده باید پاکسازی و بهسازی شود.

 پشه آئدس

وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی در راستای پیشگیری از ورود پشه آئدس و تکثیر، با حوزه سلامت همکاری لازم را داشته باشند.

اسدی ادامه داد: هر زمان که با جدیت در راستای مقابله با شیوع بیماری ها تلاش شده به نتایج مطلوبی رسیده ایم.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم بیان کرد: پشه آئدس از کشورهای همسایه وارد برخی مناطق جنوبی کشور شده و محل زندگی و تکثیر ان، نقاط مرطوب و آب های راکد است.

سمیه دریانورد افزود: پشه آئدس ناقل بیماری به انسان بوده که پس از تماس می تواند فرد را در بدترین حالت، به تب دنگی مبتلا سازد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام،پشه هایی که در سطح شهر مشاهده می شوند از نوع فصلی هستند،افزود: همکاران ما در شبکه بهداشت و درمان در ۱۰ سال گذشته موضوع تله گذاری پشه آئدس را در نقاط مختلف دنبال کرده اند که خوشبختانه تاکنون این نوع پشه مشاهده نشده است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم یا اشاره روش های مقابله با تکثیر پشه آئدس گفت: بهسازی محل آب های راکد، بهسازی فاضلاب منازل، جمع آوری لنج ها و قایق های فرسوده و رها شده، نظارت بیشتر گمرک بر کالاهای وارداتی از کشورهای خارجی،جمع آوری به موقع زباله های شهری و لاستیک های خودرو از اقدامات پیشگیرانه به شمار می آیند.

 پشه آئدس

پشه آئدس چیست؟

پشه آئدس که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله تب دنگی است که در بسیاری از کشورها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.
پشه آئدس

آئدس نام پشه‌ای است که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود و بیشتر در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی دیده شده است. نیش پشه آئدس منجر به تب دنگی یا استخوان‌شکن می‌شود و کسی که مورد گزش این پشه قرار گیرد، پس از گذشت چند روز از علائم سطحی، احساس بهبود موقت می‌کند و سپس به صورت ناگهان دچار کما و حتی مرگ خواهد شد.
پشه‌های آئدس از نظر ظاهری متمایز هستند زیرا علائم سیاه و سفید قابل توجهی روی بدن و پاهای خود دارند. برخلاف اکثر پشه‌های دیگر، آنها فعال هستند و فقط در طول روز نیش می‌زنند.

علائم نیش پشه آئدس

تب دنگی از طریق پشه‌ای تحت عنوان آئدس به انسان منتقل می‌شود که علائم آن سردرد، کمردرد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارج و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

محل زندگی پشه آئدس

پشه آئدس که بسیار خطرناک است در بشقاب‌های زیر گلدان و گیاه بامبو و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود، زندگی می‌کند و در صورت مشاهده این پشه خطرناک نیاز است تا فاصله یک کیلومتری از مکان رؤیت آن ضدعفونی شود.

پشه آئدس در ایران

هفته گذشته یاسر مرادی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از مشاهده و صید زنده پشه مهاجم دِنگی یا آئدس در بررسی‌های محیطی در سطح یکی از شهرک‌های مسکونی این شهر خبر داد. احمد رئیسی، رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی پشه آئدس «آلبو پیکتوس» در نقاط شمالی و با بیان اینکه این پشه بومی کشور ما نیست، اظهار کرد برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس سیاست ما در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان است و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاک‌سازی محیط با همکاری بین بخشی مناسبی است که به‌تازگی با مدیریت استانداری گیلان آغاز شده است تا پشه استقرار نیابد.

بیشتر بخوانید:

تب دنگی چیست؟

تب دنگی بیماری دردناک و ناتوان‌کننده‌ای است که از طریق پشه آئدس به انسان‌ها منتقل می‌شود و باعث عفونت نیل غربی و تب زرد می‌گردد. تب دنگی به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود، زیرا دردی که بیمار تحمل می‌کند به اندازه شکستن استخوان‌ها شدت دارد. بعضی از نشانه‌های تب دنگی شامل تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد ماهیچه‌ها و مفاصل است، دیگر علائم تب دنگی عبارت است از:
تب ناگهانی شدید
سردردهای مکرر و شدید
درد در پشت چشم‌ها
درد شدید در مفاصل و ماهیچه‌ها
خارش پوست
خون‌ریزی بینی یا لثه
کبود شدن بدن به راحتی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار