چاپ کد خبر: 85421
12 خرداد 1401

ورود نوعی پشه بسیار خطرناک و کشنده در همسایگی ایران

پشه کشنده 2

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مشاهده یک نوع پشه کشنده و بسیار خطرناک با نام آئدس در همسایگی ایران خبر داد.

موسی‌الرضا شبیهی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام این که به تازگی پشه خطرناک و کشنده ائدس در ۱۰۰ کیلومتری مرز ایران شناسایی شده گفت در حقیقت آئدس به عنوان یک پشه بومی منطقه آمریکا محسوب می‌شود، اما این پشه مدتی قبل پس از هند و آسیایی شرقی توانسته خود را به پاکستان برساند و اکنون در ۱۰۰ کیلومتری مرز ایران قرار دارد.

با پشه کشنده آئدس آشنا شوید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام این که پشه آئدس بومی منطقه ما نیست، گفت اگر این پشه به ایران منتقل شود می‌تواند به آسانی با نابودی سایر پشه‌ها خود را به پشه بومی تبدیل کند. وی تاکید کرد این پشه می‌تواند ویروس کشنده را انسان منتقل کند و برای پیشگیری از آن باید سالم‌سازی محیط زیست و محل زندگی در دستور کار قرار بگیرد.

شبیهی در ادامه تاکید کرد بومی شدن پشه آئدس برای کشور خطرناک خواهد بود؛ چرا که این پشه بعد از مکیدن خون انسان به دنبال آب راکد خواهد گشت تا فرایند تخم‌گذاری را انجام دهد. از این رو زباله‌های رها شده در طبیعت باعث می‌شوند این پشه در کشور بماند و به سرعت تکثیر شود.

پشه آئدس

گفتنی است کارشناسان، بهسازی محیط را به عنوان یکی از بهترین راه‌های مبارزه با این پشه در شرایط فعلی می‌دانند. از آنجایی که برخی از خانواده‌ها به دلیل کم آبی آب‌ها را در گالن‌ها یا ظروف نگهداری می‌کنند، این پشه می‌تواند از چنین محل‌هایی برای رشد استفاده کند. علاوه بر این امکان رشد این پشه در ظرف زیر گلدان و زباله‌های پراکنده نیز وجود خواهد شد.

به طور کلی اگر برای مدیریت پسماند اقدامی انجام نشود، امکان کنترل رشد این پشه نیز وجود نخواهد داشت. همچنین ایجاد اپیدمی‌های انفجاری به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های خطرناک پشه آئدس محسوب می‌شود؛ چرا که یک پشه آلوده در جامعه می‌تواند بیماری را در مدت کوتاهی به جمعیت زیادی منتقل کند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار