چاپ کد خبر: 142447
16 اردیبهشت 1403

ورود سامانه بارشی جدید و هشدار نارنجی بارندگی شدید در ۷ استان از دوشنبه+جزئیات

هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور در روز دوشنبه خبر داده و برای ا برای ۷ استان هشدار سطح نارنجی وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها صادر کرد.

سیل ایران
به گزارش اول فارس، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و شرق سیستان و بلوچستان افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو آرامی حاکم خواهد بود.

فردا دوشنبه، با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر مناطق واقع در نیمه غربی کشور رگبار و رعدوبرق وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

طی این روز بیشترین بار‌ش‌ها برای استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، زنجان و گیلان خواهد بود.

سه‌شنبه در برخی مناطق واقع در نیمه شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی البرز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر، مناطقی از شمال غرب، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز و پنجشنبه در شمال شرق، شرق، سواحل دریای خزر و برخی مناطق شمال غرب کشور بارش پیش‌بینی شده است.

امروز در شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، دوشنبه در جنوب غرب، سه شنبه و چهارشنبه در غرب مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. امروز شرق دریای عمان و غرب دریای خزر دوشنبه شرق دریای عمان و غرب خلیج فارس مواج هستند.

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال قزوین.

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، با احتمال تگرگ در نقاط مستعد.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، شمال سمنان، شمال ایلام.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: گیلان، مازندران، قزوین، تهران، البرز، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، شمال غرب فارس، ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان، غرب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، تهران، البرز، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شرق اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: ظهر یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

نوع مخاطره:

افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بویژه در ساعات بعدازظهر و شب.

افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۸ نات و بالاتر ، افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان های خوزستان و بوشهر روزهای دوشنبه و سه شنبه

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶: مناطق دور از ساحل استان خوزستان و مناطق ساحلی استان هرمزگان در خلیج فارس و تنگه هرمز.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ و سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در دریای عمان.

اثر مخاطره: احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌‌سنگین، اختلال در فعالیت‌های دریایی فراسواحل به‌ویژه سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.منبع: تسنیم

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار