چاپ کد خبر: 117527
10 مرداد 1402

پاک کردن لکه انواع چسب از روی لباس

۱- لباس را در فریزر قرار دهید

اگر کمی وقت دارید، پارچه آغشته به چسب را یک شب در فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود چسب حرارتی به اندازه کافی شکننده شود و بتوانید با یک ابزار لبه کُند یا ناخن انگشت خود، آن ‌را از بین ببرید. از پاک کننده تجاری می‌توان برای از بین بردن باقی مانده لکه استفاده کرد و سپس لباس را به طور معمول شست.

۲- استون را روی لکه بزنید

اگر زمان کمتری دارید می‌توانید از استون برای از بین بردن چسب استفاده کنید. یک پنبه را به استون آغشته کنید. از بیرون لکه چسب به سمت داخل، پنبه را حرکت دهید. همچنان ادامه دهید که چسب از لباس شما به پنبه منتقل شود. هنگام انتقال چسب، از یک پنبه تمیز استفاده کنید و تا زمانی که تمام آثار چسب از بین نرفته، به کار خود ادامه دهید.

هشدار

بخاطر داشته باشید که از استون یا پاک کننده لاک ناخن نمی‌توان روی پارچه‌هایی که دارای استات، تری استات یا موداکریلیک هستند استفاده کرد زیرا استون، این پارچه‌ها را حل می‌کند. یک لباس لکه‌دار حاوی این مواد را به خشکشویی حرفه‌ای برسانید. هیچ کدام از روش‌های خانگی برای از بین بردن چسب برای این پارچه ها بی‌خطر نیست.
۳- لباس را بشویید

پس از برداشتن چسب، لباس را طبق معمول بشویید.

نکته

اگر چسب حرارتی یا همان چسب تفنگی روی فرش شما ریخت، آسان‌ترین روش از بین بردن آن این است که چسب را با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی پر از مکعب یخ روی آن، منجمد کنید. به محض سفت شدن، از الیاف فرش جدا می‌شود. برای خراشیدن آن می‌توانید از چاقوی کُند آشپزخانه استفاده کنید. اگر روش انجماد با مکعب یخ جواب نداد، می‌توانید از استون روی فرش نیز استفاده کنید.
پاک کردن لکه انواع چسب

چسب

چسب لاتکس
چسب لاتکس برای کاردستی عالی است اما می‌تواند روی لباس لکه ایجاد کند. مانند سایر چسب‌ها، لکه را مالش ندهید زیرا باعث چسبیدن چسب به بافت پارچه می‌شود.

نوع لکه: مبتنی بر پروتئین

نوع مواد شوینده: مواد شوینده لباسشویی قوی

دمای آب: گرم

 

آن‌چه شما نیاز دارید

پاک کننده لکه یا مواد شوینده لباسشویی قوی
سرکه سفید تقطیری (برای فرش)
مواد شوینده مایع ظرفشویی (برای فرش)
پارچه تمیز (برای فرش)
ابزارها

چاقوی کُند یا سوهان پلاستیکی سخت

 

پاک کردن چسب لاتکس
۱- سیمان اضافی را بردارید

از ابزاری با لبه کُند، برای بلند کردن هرچه بیشتر چسب لاتکس استفاده کنید.

۲- یک محلول از بین برنده لکه درست کنید

یک محلول از یک فنجان آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مواد شوینده مایع ظرفشویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید تقطیری را مخلوط کنید.

۳- محل لکه را مالش دهید

یک پارچه تمیز را در محلول آغشته کرده و محل لکه را یک مالش سریع بدهید.

۴- فرش را بشویید

با یک پارچه تمیز آغشته به آب، محل لکه را بشویید.

۵- در هوای آزاد خشک کنید

تمام فرش را در هوا خشک کنید و در صورت لزوم مراحل را تکرار کنید.

نکته

به دنبال حذف چسب لاتکس از پارچه هستید؟ ساده است. با استفاده از لبه چاقویی که تیز نیست، تا حد ممکن چسب لاتکس را از سطح پارچه بردارید. محل را با استفاده از مواد پاک کننده لکه یا کمی مواد شوینده مخصوص لباس شسته و سپس در داغ‌ترین آب مورد تایید برچسب لباس بشویید.

 

چسب قطره‌ای
چسب قطره‌ای شبیه چسب ناخن است و دستورالعمل‌های لکه‌برداری آن‌ها مشابه است. از آن‌جا که این روش شامل استون است، توجه داشته باشید که برخی از پارچه‌های ساخته شده از پارچه‌های استات، تری استات یا موداکریلیک می‌توانند در پاک کننده لاک ناخن (استون) حل شوند و بافت نازک‌تری ایجاد کنند. حتی اگر لباس فقط مخلوط استات باشد، یک سوراخ ایجاد می‌شود و قابل ترمیم نیست. برای از بین بردن لکه‌های هر یک از این پارچه‌ها با یک خشکشویی حرفه‌ای مشورت کنید.

نوع لکه: بر پایه مواد شیمیایی

نوع شوینده: شوینده لباسشویی و استون

دمای آب: مطابق با برچسب پارچه

 

آن‌چه شما نیاز دارید

پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون
گوش پاک‌کن
شوینده لباسشویی سنگین
آب گرم (برای فرش)
مواد شوینده مایع ظرفشویی (برای فرش)
سرکه سفید تقطیری (برای فرش)
ابزارها

پارچه تمیز (برای فرش)
پاک کردن لکه چسب قطره ای
۱- بگذارید چسب خشک شود

قبل از اقدام به پاک کردن چسب از روی پارچه، اجازه دهید کاملاً خشک شود.

۲- یک تست رنگی انجام دهید

یک گوش پاک‌کن را به پاک کننده لاک ناخن، با پایه استون، آغشته کنید و گوش پاک‌کن را روی درز داخلی بمالید تا مطمئن شوید که ماده پاک کننده به پارچه آسیب نمی‌رساند یا تغییر رنگ نمی‌دهد.

۳- لکه را با محلول بخیسانید

برای جلوگیری از پخش شدن لکه، از بیرون لکه تا قسمت داخلی آن را با گوش پاک‌کن بکشید. هنگام انتقال چسب از یک گوش پاک‌کن تمیز استفاده کنید. شاید لازم باشد این روند را در دو طرف پارچه تکرار کنید.

۴- آب‌کشی کنید و مثل همیشه بشویید

هنگامی که چسب برداشته شد، کمی مواد شوینده لباسشویی قوی به لکه بمالید و طبق معمول بشویید. قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، لکه را بررسی کنید. ممکن است لازم باشد مراحل تمیز کردن را تکرار کنید. گرمای زیاد خشک‌کن باعث ایجاد لکه شده و از بین بردن آن غیرممکن می‌شود.

نکته

چسب قطره‌ای چسبیده روی فرش را می‌توان با همان روش تمیز کردن استون و پنبه پاک کرد. پس از پاک شدن چسب، محلول یک فنجان آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مواد شوینده مایع ظرفشویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید تقطیری را مخلوط کنید. با محلول یک مالش سریع به محل لکه بدهید. سپس بشویید و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.
چسب مایع
چسب مایع (قطره‌ای سفید) یکی از وسایل اصلی برای هر بچه و هنرمندی است. خوشبختانه لکه‌های آن به راحتی پاک می‌شوند. چسب سفید یک لکه پروتئینی است که معمولاً با آب‌کشی با آب سرد، قبل از شستشو از بین می‌رود. در صورتی که لکه‌ها تازه باشند و اقدام به تمیز کردن آن کنید، لکه‌ها به راحتی پاک می‌شوند.

نوع لکه: مبتنی بر پروتئین

نوع شوینده: مواد شوینده لباسشویی همیشگی

دمای آب: سرد
آن‌چه شما نیاز دارید

آب سرد و روان
شوینده رختشویی همیشگی
دستمال توالت
ابزارها

چاقوی کُند یا ابزار تراشیدن
اسفنج
پاک کردن لکه چسب مایع
۱- چسب اضافی را خراش دهید

اگر چسب خشک است، از چاقویی که تیز نباشد یا لبه کارت اعتباری پلاستیکی برای از بین بردن چسب خشک شده استفاده کنید و سپس مراحل حذف چسب مرطوب را دنبال کنید.

۲- شستشو با آب سرد

ابتدا آب سرد را از پشت پارچه روی آن بریزید تا چسب خارج شود.

۳- پارچه را بشویید

پارچه را مثل همیشه آب‌کشی کرده و بشویید.

نکته

برای از بین بردن لکه‌های چسب قطره‌ای سفید از فرش می‌توانید از روشی کاملاً مشابه استفاده کنید. لکه را با یک اسفنج مرطوب آغشته به آب ساده پاک کنید و سپس رطوبت اضافی را با حوله‌های کاغذی جذب کرده و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار