چاپ کد خبر: 48449
1 فروردین 1400

پایان پایتخت فاجعه بود ، این سریال را تمام کنید

ایمان عبدلی در برترین ها نوشت: سریال پایتخت بالاخره به آخر رسید، سریالی که از فصل قبلی دو قسمت بدهکار بود و بعد از همه‌گیری کرونا، فیلمبرداری آن متوقف شد و امسال آن دوقسمت را ضبط و عرضه کردند. اما اتفاق غیرقابل پیش‌بینی شاید این بود که تقریبا تمام نظرات مردم علیه سریال بوده، به نوعی انقدر عجله و شتابزدگی عوامل سریال در ضبط این دو قسمت مشهود است که حتی مخاطب وفادارش هم کار را نپذیرفته، در واقع اگر این دو قسمت را پایان سریال قلمداد کنیم، این یک پایان فاجعه‌بار است.

پایان فاجعه‌بارِ «پایتخت»؛ کاش ادامه ندهید

شاید بزرگترین ضعف پایتخت فیلمنامه آن باشد، جایی که اتفاقا پایتخت در آن بسیار قدرتمند بود و اتفاقات و کاراکترها مخاطب را به دنبال خودش می‌کشاند، این‌ افت البته از پایتخت قبلی و سفر به ترکیه و سوریه شروع شد، موقعیت‌های ساکن، فقدان ایده‌پردازی برای ایجاد جذابیت و نبود کشش، این‌بار اما حتی موقعیت‌ها هم بار کمدی نداشتند و یک سری دورهمی بدون هدف، با میزانسن‌های اتوبوسی می‌دیدم و هر کس دیالوگی می‌گفت که البته به شدت وامدار شبکه‌های اجتماعی هم بود، در ذات خودش بد نیست، اما اگر هدفی را دنبال نکند، زائد و پوچ نشان می‌دهد.فوت خشایار الوند و نبود فیلمنامه‌نویسی که بتواند شرایط کلی مجموعه و جهان آن را درک کند، کاملا پایتخت را فشل کرد، حالا جز کل‌کل‌های آزاردهنده و بعضا خارج از قاعده نقی و بهتاش چیزی از این مجموعه نمانده.

پایان فاجعه‌بارِ «پایتخت»؛ کاش ادامه ندهید

از طرف دیگر اتفاقات تحمیلی کخ ناشی از ساختار دست و پا گیر صدا و سیما و شرایط غیرحرفه‌ای قراردادهاست، ضربه دیگری بر تن مجموعه سابقا دوست داشتنی زده، مثلا همان حذف سارا و نیکا به دلیل و دلایلی که احتمالا می‌دانید بخشی از روح کار را با خودش کشت و از بین برد، گرچه که بسیاری از انتقادات در سری‌های پیشین به انفعال کاراکتر آن‌ها مربوط میشد اما همان بودنشان بخشی از جهان داستان را می‌ساخت، از آن بدتر اما حذف و اضافه سینوسی کاراکتر بهبود است که در دل کمدی یک پارودی واقعی ساخته، فهیمه تبدیل به زنی شده که یک در میان گزینه ازدواج است، یک بار زنی وفادار در قبال شوهری غایب، یک بار زنی ملتمس در آرزوی ازدواج مجدد، یعنی حتی شکل غیرحرفه‌ای تعامل میان مهران احمدی و تیم سازنده سریال، از لحاظ مضمونی چیزی خلاف انتظار در سریالی با چنان سفارش‌دهندگانی ایجاد کرده!

مثل تاکید بر عشق‌بازی‌های ارسطو که عمدتا در حد نظربازی می‌ماند، قصه کشش ندارد و هر بار ارسطو را عاشق یک مورد جدید می‌کنند، این موقعیت شاید یک یا دوبار تازگی داشت و کار می‌کرد اما به مرور از تب و تاب افتاد و حالا تبدیل به یک روند قابل پیش‌بینی و غیر جذاب شده و باز هم از لحاظ مضمونی، مثل داستان فهیمه، مسیری خلاف خواست مضمونی سفارش‌دهندگانش در پیش گرفته! احتمالا پایتخت باید تبلیغ اخلاق‌مداری، خانواده‌دوستی، چشم‌پاکی و چیزهایی از این قبیل باشد و مخاطب را به وفاداری به سنت‌ها ارجاع دهد اما ارسطو حتی به خودش هم وفادار نیست!

پایان فاجعه‌بارِ «پایتخت»؛ کاش ادامه ندهید

و سریال به نوعی خلاف خودش هم عمل می‌کند، بماند که از حیث ژانری هم پایتخت از ژانر خودش فاصله گرفته و بعضا ملودرام نشان می‌دهد تا کمدی، مثل سکانس اسلو شده و پرسوز و گداز مادر و پسری که همدیگر را در آغوش گرفتند و احتمالا ارجاعی‌ست به اتفاقات تلخ یک سال گذشته اما حتی اگر قرار است سریالی دراین سطح از بیننده به وقایع روز ارجاع دهد، با تاکید روی «غم» به جایی نخواهد برد، کاش این غم‌ها به مطالبه تبدیل شود، کما این بخش زیادی از بینندگان سریال همان‌هایی هستند که هشتگ واکسن بخرید زدند و مطالبه‌شان واکسیناسیون بوده و هست، این که آن‌ها را از مطالبه‌محوری دور کنیم و در تله موقعیت‌های آبکی و موسیقی فولک و چیزهایی از این قبیل بیاندازیم، مطمئنا اقدامی شفاف و پیشرو نیست.

پایان فاجعه‌بارِ «پایتخت»؛ کاش ادامه ندهید

نه از پایتخت توقع تغییر یک جامعه را داریم و نه آن‌قدر پرت و پلا فکر می‌کنیم که بخواهیم یک مجموعه در این سطح را دائما در اوج بخواهیم، منتهی مساله این است که با افزایش محبوبیت یک پدیده، مسئولیت اجتماعی غیرقابل تصوری برای آن پدیده و سازندگانش ایجاد می‌شود، پایتخت یا باید اندازه این مسئولیت اجتماعی بزرگ شود و یا اگر نمی‌تواند و با حتی دیگرانی از بیرون نمی‌خواهند، سازندگان قید ادامه‌ی آن را بزنند و حداقل یک «خاطره خوش» از آن به یادگار بماند

پایتخت

پایتخت

پایتخت

پایتخت

پایتخت

پایتخت

پایتخت

پایتخت

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هیمن دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰

به نظر من امروزه هر بازیگری بازیگر نیست و دست مزد های ملیاردی جای نقش های الماسی رو گرفته. همه چی شده پول لااقل بازیگر امریکایی اگر درخواست پول کلان میکنه نقش الماسی خودش رو هم نشان میده ولی با کمال شرمندگی این دوقسمت پایتخت رو به بچه های کوچه بازار هم میدادین میتونستن این شکلی بهترش رو هم بازی کنند واقعا باید شرم کنید با این نوع بازی کردن

ستاره د دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳

خیلی مسخره وخنک و بی مزه بود

الی دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

پایتخت سریال خوبی بود ولی ادامه دادنش دیگه جذاب نیست

ناشناس دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹

خیلی هم خوب

ناشناس دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵

درسته ۲ قسمت پایانی خیلی خوب نمایش داده نشد و همش بحث کرونا بود .
اما در مقایسه با سری های قبل به چشم نمیاد.
البته یک سری درباره ی نقش هاشون هست . که بازیگر ها رو یکدفعه اضافه میکنن مثلا بهتاش در پایتخت ۵ یکدفعه پسر فهیمه شد در صورتی که در سری های قبل نقش برادر شوهر فهیمه را بازی میکرد . اما قابل ذکر هست که انقدر نقش کمدی ها در پایتخت ۵ و ۶ جذاب بودن که اینها به چشم نمیاد .
ولی با تمام اینها اگر دو قسمت اخر را نمیساختن بهتر بود . چون بدون مقدمه بازیگر اضافه کردن . مثل برادر هما و پدر هما که اصلا سری های قبلی حرفی در موردش زده نشد . و دو قسمت پایانی ربطی به ادامه ی آن نداشت .
ولی باز هم ممنون خیلی خوب عمل کردین . خداقوت?

ناشناس دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

فقط تا فصل ۵ پایتخت عالی بود.فصل ۶ خیلی ضعیف وبی مزه بود بخصوص بابرگشت بهبود به فیلم از یک طرف آقای مهران احمدی.ویکی بازیگر جدید بهروز .این دو هم اضافی بودند

صولتی دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

افتضاح بودچه پولهای که گرفتن مردم را مسخره کردن

farhad akefian دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

سلام به نظر من ۲ قسمت پایانی پایتخت۶ یه جورایی بی معنی تموم شد وقتی خشایار الوند نیست یعنی پایتخت هم هیچه همه ی فصل ها به غیر از فصل ۶ عالی بودند البته فصل ۶ هم خوب بود ولی بازم بدی های خودش رو داشت با اینکه اخرین فصل بود ولی اگه خوبتر میساختن بهتر بود

Nafis دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲

سلام من وخانواده عاشق سریال پایتخت هستیم وهمیشه دنبال کردیم فقط کاش پایتخت ۶ طولانی ساخته میشد وادامه دار بود راستش،وقتی تمام شد خیلی حالمون گرفته شد از کارگردان عزیز خواهش میکنم تواین شرایط کرونا بیشتر مردم را شاد کنند واین سریال به این قشنگی وشاد را ادامه دهند خداقوت.

ناشناس دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱

سلام من وخانواده عاشق سریال پایتخت هستیم وهمیشه دنبال کردیم فقط کاش پایتخت ۶ طولانی ساخته میشد وادامه دار بود راستش،وقتی تمام شد خیلی حالمون گرفته شد از کارگردان عزیز خواهش میکنم تواین شرایط کرونا بیشتر مردم را شاد کنند واین سریال به این قشنگی وشاد را ادامه دهند خداقوت.

Mahdisa دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

من به عاشق این سریال بودم ولی این را هم قبول دارم که دو قسمت آخر پا یان بی سرو تهی داشت ای کاش پایتخت ۷ هم ساخته بشه تا این پایان را درست کنه ?

ناشناس دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

خیلی هم خوب بود. از همه سریال ها و فیلم های تلویزیون بهتر بود.

ناشناس دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

پایتخت شش خوب بود ولی دوقسمت اصلا خوب نبود پایتخت خیلی بد شده بهبود میره و میاد پنجلی مرده سارا و نیکا نیستن

احمد دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

خوب بود میشه گفت باعث شادی ما تو این وضعیت کرونایی شد

رضایی دوشنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۳:۵۵

پایتخت ۶افتضاح بود ..فقد میخاستن ی چیزی بسازن…..

مرتضی یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷

باسلام و احترام به تمام نظریات که خوندیم …سریال پایتخت در چند سال اخیر یکی از بهترین سریالهایی بود که در صدا وسیما ساخته شد و مخاطب های زیادی هم بخودش جلب کرد حتی دو قسمت آخرش که پخش شد بنظرم عالی بود بعنوان یک مازندرانی از کلیه عوامل ساخت سریال سپاسگزارم

امیر حسام نوری یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶

پایتخت همیشه عالیه فقط بی معنی تموم شد

ابوالفضل ایوبی پور یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴

سلام ممنون از سایت خوبتون

بله منم موافقم افتضاح بود
اصلا خنده دار نبود

وقتی که نویسنده اش خشایار الوند نباشه همین میشه دیگه

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲

پایتخت همیشه عالیه فقط بی معنی تموم شد

مهلا رضایی یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵

این دو قسمت پایتخت واقعا مسخره و خنک بود و فقط پول های میلیاردی رو میگیرن و خدا رحمت کنه آقای الوند رو اگه ایشون بودن عالی بود ولی حالا که نیستن….

خ یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲

نکشیمون جوکونگ

ا اdhj یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴

بعضی ها اینجوری میخواستن تموم شه مقصر عوامل پایتخت نبود ….

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵

اقا نمی ساختین بهتر بود واقعا بی سر و ته بود خدا رحمت کنه خشایار الونده تا ایشون بود عالی بود ولی الان ..

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

به نظر ما خیلی خوب بود کاش بیشتر میساختند

اوتاکو یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲

کلا مسخره بود

San یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

پایتخت هرچی که هست از همه فیلمای طنز خنک خییییلی بهتره
واقعا بازیگران پایتخت لیاقتشونو تو عرصه بازیگری نشون دادن،من وقتی که پایتختو میبینم انگار یه زندگی خیلی واقعی و نزدیک به خودمونو میبینم
منم مثل شما از این دوقسمت زیاد راضی نیستم،ولی دربرابر قسمت های قبلی اصلا به چشم نمیاد،شاید ناراضی بودن ما از این فصل بخاطر نویسندگیش باشه،خشایار الوند بسیار فوقالعاده بود،ولی درکل بازیگرانی لایق و کار آزموده توش بازی کردن که این نقص زیاد به چشم نمیاد،،مهم بازیگره خوبه که این سریال از لحاظ بازیگری از همه سریالها سَره?

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱

خوب بود من دوست داشتم

زهرا یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳

سلام و خسته نباشید خدمت عوامل سریال پایتخت این دو قسمت پایانی هم عین سایر قسمتها خیلی قشنگ و خنده دار بود ممنون از همگی شما .

یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱

فصل ۶ پایتخت اصلا خوب نبود.اما پایتخت ۵ عالی و البته ۳

آسیا یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵

بی سر و ته تموم شد
اگه قرار بود اینجوری تموم بشه نمیساختید که بهتر بود
یکسال برای ساخت دو قسمت بی سر و ته زحمت نمیکشیدید
پایتخت ۶ کلا افتضاح بود از همه بهتر پایتخت ۵ بود
امیدوارم عوامل این فیلم بجای پول پول کردن اول نگاهی به فیلم نامه بکنند که ببیند ارزش ساخت رو داره یا نداره

امیررضا یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷

خیلی دوقسمت پایانی البته کلا فصل ۶ آبکی وبدون مضمون وهدف بود به هرجایی یه سرک کشیده بودن وهیچ هدف واقعی دنبال نمی شد. فیلمنامه افتضاح بود انگار طرف فرصت فکرکردن نداشته مثلا مسافرت خارج ازکشوربوده آخرشبها یه دوخط چرت وپرت درحالت خواب وبیدار نوشته و….. خداییش کاش ادامه پایتخت ۵ را می ساختند به سیل وزلزله ربطش می دادند مثلا ارسطو ونقی به عنوان نیروهای سپاه یا بسیج می رفتند غرب کشور واتفاقات مختلف بعد اینها خونوادگی برای دیدن ارسطو و نقی می رفتن کرمانشاه. خیلی جذاب می شد. داستان نون خ ۳ خداییش خوب شروع شده ان شاء الله همینجور خوب ادامه پیدا کنه

علی راه پیما یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

سلام و وقت بخیر..
چرا شما میگید افتضاحه؟
خیلی هم خوب بود…
چیشتون دراد?

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱

واقعا این دو قسمت پاییتخت خیلی بی سر و ته تموم شد اصلا نفهمیدم چیشد
انتظار بیشتری داشتم
بازم خداقوت?

رویا یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

من فقط پایتخت یک رو دوست داشتم و بس

آیناز یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

درسته که دوقسمت اخر کمی زی ربط به قسمت های قبل و جسته و گریخته و غیر منسجم بود و داستانش هم خیلی شوک کننده بود اما به هرحال این فیلم و شخصیت های این فیلم جای خودشو در بین ما و تو خونه های ما پیدا کرده.. و حتی در بی مزه ترین حالت خودش سرگرم کننده هست و برای ساختش زحمت کشیده شده… اما یه چیز دیگه اینکه تغییر شمایل و شخصیتی ارسطو بهتاش و نقی باز به نوبه خودش بد نبود و با مزه بود… و می تونست در قالب فیلنامه جدیدی با متنی قویتر یک فصل جذابی رو رقم بزنه…

ثنا یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

خیلی خیلی مزخرف بود نفهمیدیم چی شد

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

اره قیقا ب نظر من هم عالی بود???

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

افتضاح بود دو قسمت آخر

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲

اره بهترین فیلم پایتخت بود

زکیه ندری یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

به نظر من که دوقسمت پایانی پایتخت عالی بود وقتی که مادرمیثاق روازبیمارستان آوردند همه یه حالی شدند چون پایتخت به ما فهموندکه قدرمادرای گلمون روتوهروضعیتی بدونیم من که لذت بردم خیلی تاثیر گذار بود ممنونم ازتمامی عوامل سریال پایتخت به خصوص بازیگران خوبش خسته نباشید میگم واقعا گل کاشتندو زحمت کشیدند

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴

پایتخت واقعا خیلی بد تموم شد

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶

سلام دو قسمت پایانی واقعا مزخرف بود. اوایل بهتر بود از پایتخت ۱ تا ۵ عالی بود ولی ۶ خیلی چرت و پرت بود. سارا و نیکا نبودن. واقعا برای آقای تنابنده متاسفم

شایان یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

چی شد مثلا تموم شد قسمت آخر چی شد؟ آه من که اصلا خوشم نیومد همون اول هاش خوب بود آخه چرا این قدر نمی دونم چی شد تموم شد؟؟؟

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

همین پایتخت از همه سریال‌های فعلی بهتره
مشکل اصلی پایتخت اینه ک خیلی بیراهه میکشنش یهو مجری میشه یهو دروازبان میشه شورا میشه اینا بخش‌های چرت فیلمه اصل قوت فیلم اون فضای ساده روستائیه که دوتا پسر خاله دائم در حال قهر اشتین

رمضانی یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

در مجموعه های اخیر، بسیار مفتضحانه بنیاد خانواده زیر سوال میرفت، نوع ادبیات سخیف بهتانش با دایی نقی ومادرش، وصدازدن زن دایی با اسم کوچک حتی مادر نقی، خارج از نوع فیلم بسیار زشت بود آموزی داشت،

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

به نظر من نمی ساخت سنگین تر بود

احسان یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

بسه خجالت بکشید الکی هر دفعه یکی رو میخواید خراب کنید.مردم عزیز هم خوبه که عقلشون تحت فرمان خودشون باشه نه اینکه با هر تیتری تحت تاثیر قرار بگیرن.پایتخت شش هر چی هم بود از خیلی از سریال ها بهتر بود??

سید سجاد حسینی یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

سلام فیلم بد اموزی بود

امیرحسین یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱

منم با اینکه علاقه مند پایتخت هستم اما متاسفانه از قسمت دیروز خیلی بدم اومد و نمیدونم چرا اینقدر بد و افتضاح بود بسیار سرد و بی روح

ناشناس یکشنبه , ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

کلا به نظرم این سری پایتخت خیلی خنک و مسخره بود من که خوشم نیومد با اینکه از طرفدارای این سریالم و سری های قبلی رو حتی چند بار دیدم ولی فصل ۶ اصلا به چشمم نیومد

آخرین اخبار