چاپ کد خبر: 142368
15 اردیبهشت 1403

پشه ها چه افرادی را بیشتر از دیگران نیش می زنند؟

همه ما در طول زندگی خود دچار خارش هایی بر پوست خود شده ایم که بخاطر نیش حشرات بوده.شاید شما جزو آن دسته افراد باشید که زیاد مورد نیش حشرات قرار می گیرید و برایتان سوال باشد که چرا اینگونه است.در ادامه این مطلب به شما می گوییم که کدام دسته از افراد بیشتر از دیگران توسط حشرات گزیده می شوند.

افرادی که حشره ها آنها را بیشتر نیش می زنند

پشه ها به دنبال گرمای بدن هستند

پشه‌های ماده جذب گرما می‌شوند و ممکن است حتی زمانی که منابع دیگر گرما در دسترس هستند، ترجیح دهند به سمت مردم پرواز کنند. به این ترتیب، اگر در بیرون ورزش کنید، در روزهای گرم بیرون بروید یا فقط تمایل به گرم کردن خود با نرمش یا دو داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که پشه شما را نیش زده است.

تولید کنندگان کربن دی اکسید

پشه‌ها می‌توانند دی اکسید کربن را از فاصله قابل توجهی حس کنند. هرچه بیشتر عمل بازدم را انجام دهید، پشه‌ها بیشتر جذب شما می‌شوند. افراد بزرگتر بیشتر عمل بازدم را انجام می‌دهند، بنابراین احتمال اینکه حشرات آن‌ها را بگزند بیشتر است. از آنجا که شما دی اکسید کربن را از طریق بینی و دهان خود بازدم می‌کنید، پشه‌ها به طور ویژه جذب ناحیه سر شما می‌شوند. پشه‌ها می‌توانند انسان‌ها را از فاصله ۵ تا ۱۵ متری ببینند که این مساله پیدا کردن قربانی را آسان می‌کند.

افرادی با بوی بدن و عرق

حشرات به ترکیب های خاصی روی پوست و عرق افراد جذب می شوند. این ترکیبات بوی خاصی را ایجاد می کنند که باعث جذب حشرات می شوند. برخی از این ترکیبات، شامل لاکتیک اسید و آمونیاک هستند. متفاوت بودن بوی بدن، باعث می شود که حشرات به انسان های مختلفی جذب شوند. بوی بدن به دلایل ژنتیکی، باکتری های موجود روی پوست و ترکیب این دو عامل متفاوت خواهد بود. وجود بعضی از باکتری های خاص روی بدن، باعث جذب یا دفع حشرات می شود.

لباس تیره رنگ پوش ها

تحقیقات نشان می دهد که حشرات بیشتر جذب رنگ سیاه می شوند اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. بنابراین اگر لباس تیره، بخصوص رنگ مشکی پوشیده باشید، احتمالا جذابیت بیشتری برای حشرات پیدا می کنید.

پشه‌ها جذب برخی از باکتری‌های پوست می‌شوند

پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. این باکتری‌ها وقتی با عرق بدن مخلوط می‌شوند رایحه‌ای متمایز ایجاد می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می‌تواند در تعداد نیش پشه‌ها نقش داشته باشد. پشه‌ها ممکن است به خصوص به سمت مچ پا و پا کشیده شوند زیرا این نواحی به ویژه برای رشد باکتری‌ها مناسب هستند.

پشه‌ها همچنین افرادی را ترجیح می‌دهند که اسیدهای «کربوکسیلیک» بیشتری روی پوست خود دارند. یک مطالعه نشان داد که این اسیدهای چرب روی پوست افرادی که برای پشه‌ها جذابیت بیشتری داشتند، بسیار متمرکز بود.

افرادی که حشره ها آنها را بیشتر نیش می زنند

حس ارتباطی حشرات

حشرات ممکن است که خودشان به صورت ناخودآگاه یک دسته از افراد را بیشتر دوست داشته باشند. این موضوع ممکن است به سرنخ های حسی هم ارتباط داشته باشد. به گونه ای که بوی بدن برخی از افراد به حشرات این پیام را ارسال می کنند که خون آن ها کیفیت بالاتری دارد.

پشه‌ها جذب رژیم غذایی می‌شوند

حکمت عامیانه می‌گوید آنچه می‌خورید ممکن است شما را به غذای خوشمزه‌تری برای پشه تبدیل کند. به طور خاص، اعتقاد بر این است که خوردن غذاهای شیرین، شور، تند یا غنی از پتاسیم باعث جذب بیشتر پشه‌ها می‌شود. در حالی که تحقیقات در این باره محدود است، دانشمندان دانشگاه ویسکانسین یک ماده غذایی را شناسایی کردند که مناسب این پدیده است: موز. یک مطالعه منتشر شده در مجله حشرات نشان داد که خوردن موز تعداد نیش پشه و حشرات را افزایش می‌دهد.

خانم های باردار

مطالعات نشان می دهد که حشرات به خانم های باردار بیشتر جذب می شوند و علت آن هم این است که خانم های باردار دمای بدن بالایی دارند و کربن دی اکسید بیشتری را تراوش می کنند.

صاحبان گروه خونی خاص

گروه خونی برای حشرات اهمیت بسیار زیادی دارد. حشرات معمولاً مواد شیرین را ترجیح می دهند اما از طرفی انواع ماده حشرات، برای تخم ریزی نیاز به پروتئین زیاد دارند و این پروتئین در گروه خونی O بیشتر وجود دارد. بنابراین تحقیقات نشان می دهند افرادی که گروه خونی o دارند، معمولاً دو برابر سایرین برای حشرات جذابیت دارند.

ورزشکاران

همه ما سعی می کنیم که با ورزش کردن از لحاظ ذهنی و جسمی خودمان را سالم نگه داریم اما نکته منفی در مورد ورزش کردن، این است که ما را برای حشرات جذاب تر می کند. هوای گرم هنگام ورزش باعث تولید لاکتیک اسید، آمونیاک و اوریک اسید همراه با عرق می شود که همه این مواد برای حشرات جذاب هستند.

حشرات تمایل دارند کجای بدن را نیش بزنند؟

عموما حشرات هر پوستی که به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند از خون او استفاده کنند را نیش می زنند. البته ممکن است قسمت های خاصی را بیشتر ترجیح دهند. طبق مطالعات انجام شده نشان می دهد که معمولاً بیشتر اطراف سر و پا را نیش می زنند. دمای پوست و تعداد غده های عرق در این نواحی نقش مهمی را در میزان نیش زدن ایفا می کند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار