چاپ کد خبر: 27370
19 اردیبهشت 1399

کانون اصلی زلزله تهران مشخص شد

کانون زلزله امروز ۵.۱ ریشتری تهران در اطراف دماوند بوده است.

رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه این زلزله در حوالی دماوند بوده است گفت: ما در حال استخراج داده‌های این زلزله از ایستگاه های شتابنگاری هستیم.

ثبت بیشترین شتاب زلزله دماوند 5.1 در مشا

به گزارش اول فارس ، مهندس اسماعیل فرزانگان، با اشاره به زلزله ۵.۱ امروز جمعه ۱۹اردیبهشت گفت: این زلزله در  شرق تهران در حوالی دماوند بوده و در وسعت زیاد احساس شده است.

وی ادامه داد:  این زلزله علاوه بر تهران در قم و مازندران نیز احساس شده است.

رییس شبکه شتابنگاری مرکز راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: ما در حال استخراج اطلاعات بیشتر از ایستگاه های شتابنگاری هستیم این زلزله هستیم.

بر اساس این گزارش،  این زلزله در ساعت ۴۸ دقیقع و ۲۱ ثانیه امروز جمعه به بزرگی  ۵.۱ در حوالی مرز استان های مازندران و تهران و  حوالی دماوند بوده است. کانون این زلزله در ۶ کیلومتری دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن و ۱۶ کیلومتری بومهن گزارش شد.

رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تازه ترین داده های به دست آمده از شبکه شتابنگاری خبر داد و گفت: بالاترین شتاب ثبت شده مربوط به ایستگاه مشا بوده است.

مهندس اسماعیل فرزانگان با اشاره به آخرین داده های استخراج شده از شبکه شتابنگاری گفت: بالاترین شتاب ثبت شده از ایستگاه های شتابنگاری مربوط به روستای مشا بوده که ۱۱۲ سانتی متر بر مجذور ثانیه است. 

به گفته وی در حال حاضر این داده بالاترین شتابی است که از زلزله ۵.۱ داشتیم.

وی ادامه داد: این داده مربوط به  ایستگاه مشا در شمال دماوند است که این ایستگاه مجهز به دستگاه نسل جدید است.

رییس شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: ایستگاه‌های شتابنگاری مشا، فشم، لواسان، فیروزکوه اطلاعات این زلزله را ثبت کردند و همه این ایستگاه ها مجهز به دستگاه های شتابنگاری نسل جدید هستند.

به گفته وی جدیدترین داده‌های شبکه شتابنگاری در خصوص زلزله ۵.۱ به این شرح است:

بیشینه شتاب ثبت شده در ایستگاه های شتابنگاری مشاء : ۱۱۲ سانتی متر بر مجذور ثانیه
ایستگاه رودهن: ۱۰۸ سانتی متر بر مجذوز ثانیه
ایستگاه فشم: ۸۲ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( ۸۲ cm/s/s)
ایستگاه لواسان: ۴۷ سانتی متر بر مجذور ثانیه (cm/s/s)
ایستگاه دانشگاه شهیدرجایی: ۲۴ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( cm/s/s)
ایستگاه دانشگاه شهیدعباسپور: ۲۲ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( cm/s/s)
ایستگاه ارجمند:۱۳ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( cm/s/s)
ایستگاه دانشگاه شهیدبهشتی: ۱۰ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( cm/s/s)
ایستگاه دیوان محاسبات:۹ سانتی متر بر مجذور ثانیه (cm/s/s)
ایستگاه مرکزتحقیقات:۷ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( cm/s/s)
ایستگاه فیروزکوه:۴ سانتی متر بر مجذور ثانیه ( cm/s/s)

بر اساس این گزارش ، دستگاه های شتاب نگاری برای برآورد خرابی و خسارت ناشی از زلزله به کار می روند از این رو این دستگاه از جمله مهمترین دستگاه‌های مورد استفاده در این حوزه محسوب می‌شوند.

زلزله بامداد امروز با بزرگای ۵.۱ در عمق ۷ کیلومتری در دماوند رخ داد که به اعتقاد محققان کانون این زمین لرزه در نزدیکی روستای مشا بوده است.

همچنین رییس مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه پس از زمین لرزه ۵.۱ دماوند بامداد امروز تاکنون ۸ پس لرزه رخ داده است، گفت: بزرگترین این پس لرزها با بزرگای ۳.۹ بوده است.

دکتر مرادی در گفت و گو با شبکه خبر با تاکید بر اینکه منطقه‌ای که در آن زلزله ۵.۱ رخ داد از گذشته فعال بوده است، افزود: قبل از زلزله ۵.۱ در ساعت ۱۱.۵ شب گذشته پیش لرزه ای به بزرگای ۲.۹ در این منطقه رخ داده و تاکنون نیز حدود ۸ پس لرزه ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین پس لرزه ثبت شده در این منطقه در ساعت ۲ و ۱۹ دقیقه بامداد امروز جمعه با بزرگای ۳.۹ رخ داده است که مردم اطراف دماوند آن را حس کردند ولی در تهران احساس نشد.

مرادی فاصله زلزله ۳.۹ تا تهران را بیش از ۵۰ کیلومتر ذکر کرد و یادآور شد: روندی که می بینیم خوشبختانه پس لرزه های زیادی رخ داد و تاکنون ۸ پس لرزه از آنها ثبت شده است و بسیاری از این پس لرزه ها قابل ثبت در شبکه های ما نیست.

رییس مرکز ژئو فیزیک با تاکید بر اینکه روند زلزله ها قابل پیش بینی نیست، اظهار کرد: روند پس لرزه های زلزله ۵.۱  روند کاهشی را نشان می دهد و ما به طور مرتب داده های ایستگاه های لرزه نگاری را پایش می کنیم و به نظر می رسد سیر زمین لرزه های اخیر روند نزولی دارد ولی زلزله ها قابل پیش بینی نیست.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه خوشبختانه زلزله ۵.۱ امروز دماوند چندین پس لرزه داشته است، گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.

دکتر حق شناس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی دماوند رخ داده است، افزود: این زمین لرزه با  بزرگای ۵.۲ رخ داده و این اطلاعات در حال بررسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه نزدیکترین گسل به دماوند، گسل مشا است، خاطر نشان کرد: از این رو احتمال می رود که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه باشد.

حق شناس، اظهار کرد: قبل از وقوع زمین لرزه ۵.۱، زلزله ای با بزرگای ۲.۹ در دماوند به ثبت رسید که می‌توان آن را پس لرزه ۵.۱ قلمداد کرد و پس از زمین لرزه ۵.۱ نیز تعداد قابل توجهی در منطقه نیز رخ داده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه این پس لرزه ها در منطقه دماونده به ثبت رسیده است، افزود:  این پس لرزه ها هم از سوی ایستگاه های مرکز ژئوفیزیک ثبت شده و هم شبکه باند پهن پژوهشگاه زلزله در حال رکورد این زمین لرزه ها هستند.

حق شناب با بیان اینکه جای خوشبختی است که این پس لرزه ها در حال وقوع است، ادامه داد: این پس لرزه ها در محل وقوع زلزله در دماوند رخ می دهد و ممکن است این پس لرزه ها نیز در تهران نیز احساس شود همانطور که زلزله ۵.۱ در تهران نیز احساس شد.

این محقق حوزه زلزله با اشاره به گسل‌های منطقه دماوند، یادآور شد: در حال حاضر محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین لرزه ناشی از جا به جایی این گسل باشد. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

وی اضافه کرد: ولی این به معنای آن نیست که همه بخش‌های این زلزله می تواند در یک زمین لرزه دچار گسیختگی شود بلکه معمولا بخشی از گسل فعال می‌شود و در حال حاضر بخشی از این گسل که در اطراف دماوند است، فعال شده است.

حق شناس گفت: زمانی که اطلاعات این زمین لرزه تکمیل شود و محل وقوع این زمین لرزه تعیین شود، با تبدیل آنها به نقشه می توان دقیق تر فهمید که کدام گسل مسبب این زمین لرزه است.

به گفته وی در در اطراف تهران گسل های متعددی چون “شمال تهران”، “مشا” و “کهریزک” و “گرمسار” کشیده شده است و آنچه که تاکنون از نظر ما احتمال می رود که گسل مسبب باشد، گسل مشا است.

حق شناس در خصوص ارتباط این زمین لرزه با آتشفشان دماوند توضیح داد: گسل مشا به طور مستقل فعالیت خودش را دارد و اینکه آیا این زلزله می تواند ارتباط با آتشفشان دماوند داشته باشد یا خیر به نظر من ارتباطی ندارد چون گسل مشا در طول تاریخ زلزله های بسیار بزرگی را داشته است و هیچ کدام از این زمین لرزه ها ارتباطی با فعالیت آتشفشان ندارد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار