کمیسون ۱۶ درصدی برای اسنپ زیاد است؟ /مسافر به پیشنهاد راننده برای لغو سفر گوش نکند
رکنا در گزارش با عنوان حذف طبقه متوسط از متقاضیان تاکسی های اینترنتی/خدمات سفر ضعیف شده،کمیسیون بالاست نوشته است: در این گزارش به چالش های سفرهای اینترنتی از منظر راننده و مسافر پرداخته شده که در ادامه می خوانید.
متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:
تاکسیهای اینترنتی پدیدهای تقریبا نوظهور حمل و نقل با پیشرفت فناوریهای نوین هستند. این پدیده در کشور برای اولین بار در تهران با ۱۰ راننده آغاز به کار کرد، اکنون بیش از ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار کاربر راننده ثبتنامی در سرویسهای خودرو و باکس دارد.
تاکسیهای اینترنتی در آغاز کار به دلیل قیمت پایین سفرهای شهری، سهولت حمل و نقل و امنیت در سفر بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. رفته رفته با گسترش این تاکسیها و افزایش سفرها و محبوبیت آن در میان شهروندان مشکلاتش نمایان شد.
رشد ۴۳ درصدی سفرهای هفتگی اسنپ
طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی روابط عمومی اسنپ، این سامانه اکنون در بیش از ۲۲۰ شهر بزرگ و کوچک از سراسر ایران فعالیت میکند. در یک ماه گذشته بیش از ۸۱ میلیون و ۷۶۴ هزار سفر با سرویسهای خودرو و باکس انجام شده و این سامانه هوشمند حملونقل در روزهای اخیر رکورد ۳ میلیون و ۹۹ هزار و ۲۵۳ سفر روزانه (خودرو و باکس) را ثبت کرده است.
در آخرین بررسی شبکههای اجتماعی کاربران از درخواست غیر معقول برخی رانندگان در انجام لغو سفر توسط مسافر خبر دادند تا راننده درصد کمیسیون را به اسنپ را نپردازد. برخی از کاربران اعم از رانندگان و مسافران ۱۶ درصد سهم اسنپ را در هر سفر ناعادلانه میدانند. از سویی برخی دیگر از کاربران در صورت انجام این درخواست از کاهش ضریب امنیت سفر گفتند و این کار را غیر منطقی دانستهاند.
لغو سفر از سوی مسافران تاکسی های اینترنتی یعنی آغاز ناامنی
هرمز ذاکری کارشناس حمل و نقل گفت: لغو سفر از سوی مسافر اشتباه است،این درخواست اولین آسیبش به مسافر است. چرا که در صورت انجام آن سفر ناامنی برای خود رقم میزند ودر صورت بروز مشکل از مزایای بیمه مسافر بهرهمند نمیشود.
این کارشناس در بررسی دلایل این درخواست رانندگان افزود: با توجه به خدمات بسیار کمی که اسنپ در سفرها به مسافرین میدهد مبلغ کمیسیون هر سفر بالاست.بنا به آمار تعدا سفرهای ثبت شده در این سامانه سهم کمیسیون باید کاهش یابد تا راننده راضی از انجام خدمت درخواست لغو سفر را از مسافر نداشته باشد.مدیران این سامانه حمل و نقل شهری باید این موضوع را جدی بررسی کنند و آن را هشداری برای خود بدانند.
اسنپ هم برای طبقه مرفه شد و قشر متوسط از لیست حذف شد
در عین حال بسیاری از کاربران قیمتگذاری سفرها را غیر منطقی میدانند و از بالا بودن آن گلایه میکنند. با افزایش روز به روز قیمتها در سفرهای اینترنتی، امکان استفاده قشر متوسط و رو به پایین کاهش یافته و به لیست تقاضاهای لوکس طبقه مرفه که قصد دارند از ترافیک و جریمههای راهنمایی و رانندگی بگریزند افزوده شده است.
ذاکری در پاسخ به این موضوع میگوید: بله، مبنای قیمتگذاری سفرها بر اساس سهم بازار شفاف نیست و بسیاری از کاربران طبقه متوسط به ناچار از لیست مشتریهای این سامانه به مرور حذف میشوند.
طبق آمار واحد «استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ»، این تاکسی اینترنتی در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و سهم بازارش از ۸۷ درصد به ۹۲ درصد رسیده است. در چنین شرایطی به نظر باید قیمت هر سفر کاهش داشته باشد و این سامانه حمل و نقل هوشمند قابل دسترس برای همه اقشار جامعه باشد که در ظاهر این گونه نبوده.
اسنپ ؛شغل اول یا دوم
از آنجایی که کار در اسنپ علاوه بر اینکه شغل اول بسیاری از کاربران است برخی از کارمندان مشاغل دیگر تحت فشارهای اقتصادی به صورت پاره وقت در این سامانه اشتغال دارند و تا کنون بیش از ۷ میلیون کاربر در سامانه رانندگان آن ثبت نام کردهاند. همین موضوع باعث شده که حضور خودروهای فعال به گرههای ترافیکی بعد از ساعت کاری منجر شده و در شرایط جوی به افزایش تقاضای سفر وافزایش قیمتها بیانجامد.
هدفمند شدن ساختار سفرهای اینترنتی
تاکنون بیش از ۴۸ میلیون و ۷۳۳ نفر در سوپر اپ اسنپ ثبتنام کردهاند و بیش از ۳۳ میلیون و ۸۴۰ هزار کاربر با اسنپ سفر داشتهاند یا بسته جابهجا کردهاند. همچنین در این ۷ سال بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۹۹۵ هزار سفر با سرویسهای خودرو و باکس انجام شده است. مقرون به صرفه بودن سفرهای اینترنتی در آغاز دلیل رشد درآمدی این سامانه بود اکنون با افزایش سفرهای زیاد و افزایش قیمتهای آن معقول به نظر نمیآید.
بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، روزانه ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام میدهند و برهمین اساس حاکمیت باید نقشآفرینی خوبی برای ایجاد تعادل داشته باشد.
اما آنچه در این میان دیده نشده فقدان سازوکار مناسب برای به کارگیری خودروها و کاربران راننده این سامانه هوشمند حمل و نقلی است؛ مانند شرایط خودرو و سلامت رانندگان.
تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخگذاری بر اساس الگوریتمها است اظهار کرد: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد.
ذاکری در واکنش به این موضوع افزود: فعالیت این سامانه باید ساختارمند گردد؛ وضعیت ناوگان، نظام نرخگذاری و رعایت استانداردهای کسب و کارشان باید ساماندهی شود.
مسافران عزیز و رانندگان گرامی و زحمتکش تاکسی های اینترنتی نظرتان را بنویسید
دروغ میگن اسنپ ۲۱ درصد کمیسیون میگیره
بنزینم ک نمیدن فقط حرف فقط حرف لااقل پولشو بدین
سلام من راننده اسنپ هستم آقایون راننده ها خودتونو خسته نکنید اعصاب خودتون خراب نکنید ببینید مسئولین چطور رفتار میکنند شما هم مثل اونا مسئولین کشور چیکار میکنن شما هم مثل اونا ناراحتی نکنید خدا هم به آدم زرنگ باج میده
بقول دوستمون همش دست خودمونه اگ ی روز هیچکی مسافر نبره فقط ی روز مجبور میشن کرایه هارو درست کنن ناچارن درست کنن
اسنپ ۲۰درصد کمیسیون کسر میکنه هم از نظر مسافر زیاده هم راننده چرا اسنپ بجای کاهش قیمت کمیسیون خودش رو کم نمیکنه
سلام دوستان شماهاواقعابه فکر رانندگان اسنب هستیدکجاکرایه بالاست برای قشرمرفع هست سرویس۱۵۰۰۰تومانی پول یه آبنبات کجاست یه طوری میگن کرایه بالاست بایدبروزکردشماهااگرراست میگیدبه فکرمنه راننده هستید پارسال یه مبلغ ناچیزمابه اتفافت بنزین میدادندچراپیگیری نمیکنیدتاکسی های شهرداری تعویص خودروسهممیه بنزین بیمه وووووودارداسنب باماشین شخصی داره کارمیکنن ازهمه این امکانات محرومنن شماهاراستگوهستیدبه فکرمردمیدمردم خیلی راضی اندچون یکدهم کرایه تاکسی های شهرداری داره سرویس میده بس شماناراحتیدجاییکه به ضررمسافربوده بروزمیکنیدبروزتعطیلی اسنب به شمادوستان یاحق
نظر ما برای شما اهمیت نداره، هر چه قدر بگن کرایه اسنپ به آژانس نصفه باز همون حرف خودتون، میگین کرایه اسنپ شناور….. قیمت روز با شب فرق نمیکنه
کمسیونشم بالا ما بریم کار کنیم اسنپ ۲۰درصد کمسیون برداره رو چ حساب کرایه هاشم ضره ای نمی صرفه کرایه پایین همشم راننده باید خوب باشع ک مسافر خدایی نکرده اذیت نشه پس راننده چی
اسنپ فقط ب فکر خودشه ن به فکر رانندس ن مسافر اگ ی اتفاقی واسه هرکدوم بی افته اسنپ هیچ جوابگویی نیست فقط فکر کمسیون خودشه
من چند روز پیش مسافر اسنپ گرفته بود رفتم به مبدا رسیدم صبر کردم لغو زد ولی خسارت نریختن وبرعکس من یه اسنپ راه دور قبول کردم ناخاسته لغو مجاز اسنپی زدم ینی زیر سه تا فورا ۳۰۰۰ تومن ازم کسر کرد بخاطر لغو یکم انصاف خوبه بخدا.. هی
استان ها باز خوبه ولی شهرها یک میسر بزرک ۲۰ تومان میزنه اونم چهار هزار کمیسون بر میدار از صبح تا شب یک ماشین ۳۰۰هزار تومان کار میکنه اونم خرج ماشین میشه
متاسفم برای خودم که دارم فعالیت میکنم توهین به راننده است کرایه کم مسافر از خود راضی هزینه بالای تعمیر ماشین اشتراک خودرو کمسیون بالا دیگه تصمیم گرفتم کار نکنم بیایید همه رانندگان باهم تصمیم بگیریم کار نکنیم یاحق
کمیسیون هم خیلی بالاست برا راننده صرف نمیکند
تهران رو نمیدونم ولی در مشهد کرایه های اسنپ در اکثر اوقات خیلی پایین تر از تاکسی ها و آژانس هاست
سلام وقت بخیر اول که نرخ کمیسیون بالاس
دوم بیان مسئولین اسنپ روزهای جمعه را بدون کمیسون
آلام کنند ممنون
من اسنپ وانت هستم کمیسیون ۲۰/درصد ظلم به راننده هست مثال یه مسیر صد هزار تومان میری مبدا میبینی کلی اساس که اگه یه کارگر بگیری صد هزار تومان میگیره بار بزنه باز صد هزارتومان میگیره مقصد خالی کنه بیش از دو ساعت وقت میگیره به خاطر حجم زیاد وسنگینی بار خواهشن متصدیان اسنپ خودتان رو به خواب نزنید رسیدگی کنید
کمسیون خیلی بالاست راننده راه دور بصرفه نیست بره مسافر هم زمین میمانند کسی جوابگو نیست
سلام برخی مسیرها علارقم اینکه یکطرفه میباشد یعنی بعد از پایان سفر مسیر را باید بدون مسافر برگشت وطول زیاد مسیر قیمت سفر بسیار پایین است یا در برخی روزها قیمتسفرها را شرکت کاهش میدهد چرا درصد خود را کاهش نمیدهد باتوجه به هزینه های سرطان آور خودرو
والا همیشه مسافر بمن پیشنهاد میده لغو کنمومن قبول نمیکنم.
کرایه گران هست ایا از قیمت لوازم یدکی خبر دارید قیمت خود ماشین چی هزینه زندگی چی کلا میدونید سیستم در هر ساعت چقدر به راننده میده چرا سریع صورت مسأله رو پاک میکنید تورم نیست چرا باید کرایه کم شود تا راضی باشید پس راننده کجاست همینه که بیشتر ماشین های اسنپ فرسوده و قدیمی شدن چون کسی به راننده و ماشین توجه ندارد
سلام به نظر من کمیسیون نباید بیش از ۱۰ درصد هزینه سفر باشه تا تعادل بر قرار بشه
کرایه هاواقعاخیلی پایینه تازه بعضی مسافرها هم که اصلاً کرایه نمیدن فرارمیکنن کمیسیون هم که خیلی بالاست
اسنپ فقط به منافع خودش فکرمیکندچرابایدکمیسیون ۲۰درصددریافت کندچرا بایدقیمت کرایه نسبت به تورم این اندازه ارزان باشد
اسنپ فقط کمیسیون می گیره کاری نداره مسافرکرایه می ده یانه بااین هزینه هاشمینژاد مبالغ هم نمی سرفه یارویه سپربازوبسته می کنه یک میلیون می گیره بالاخره راننده اسنپ هم بایدهزینه ماشینش دربیاد
سلام کرایه پاین کمسیون زیاد صرف نمیکنه
یک همکاری و همت همگانی میخاد .که متاسفانه در جامعه ما وجود ندارد این همبستگی،،چون یک جامعه زیرآب زن و منفعت طلبی هستیم،، فقط دور سفیران اسنپ و تپسی، مسافر و کالا جابجا نکنند،ببینید چه خواهد شد…..
بنزین چی شد چرا ده ماهه واریز نکردید
چقدر باید بنزین آزاد بزنیم دیگه خسته شدیم
باعرض سلام و تشکر از مقاله فوق
من راننده اسنپ هستم ، بارها مسافر خودش خواسته که لغو بزنه تا مثلاً کرایه من بدون کمسیون بشه!؟ اما از اونجایی که بدنبال روزی حلال هستم مخالفت میکنم و دقیقاً این توضیح رو به مسافر میدم که با این کار امنیت شما به خطر می افتد!
مشکل بعدی کرایه هست؟ با توجه به مشکلات اقتصادی کرایه برای مسافر زیاد و برای رانند بسیار پایین است البته درکش آسان است با کمی تفکر نسبت به گرانیها بسیار شدید لوازم یدکی و تعمیرات برای دو طرف مسافر و راننده شاید مقرون به صرفه نباشد!
مثلاً یه صفحه کلاچ و سرویس گیر بکس تقریباً پنج میلیون تومان ،و تعمیر موتور از بیست تا سی میلیون تومان هزینه داره که من انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که باید بفکر شغل دیگه ای باشم .
با تشکر
کمیسیون ۱۶ رو از کجا در آوردی؟
اسنپ ۱ در صد از ۲۰ درصدی که .. رو کم نمیکنه ،اونوقت شمایی که اطلاع کامل و دقیقی از ابتدایی ترین چرتوپرتی که نوشتی که ( کمیسیونو اشتباهی کم میگی) نباید مطلب بنویسی
مردک راننده بیشعور من هنوز نرسیدم خونه ۱۰ تا شعر عاشقانه میفرستم روی تلگرام من…آخر مردک آدمی که خودش خواهر ومادر داره میاد باز زن مردم اینکارو بکنه…من که شکایت کردم تا پدرتو در نیارم و ماشین زیر پاتو ازت نگیرم ولت کنم ….تا یاد بگیری با زندگی مردم بدون دلیل بازی نکنی… خدا رحم کرد سریع به همسرم گفتم والا زندگی ام بهم میریخت…واقعا آدم اوباش زیاد هست
چرا کرایه تهران را حساب میکنید مند قزوین کار میکنم با ۱۱هزارمیتوان ماشین نگه داشت قیمتها خیلی پایین هست
تورو خدا نگید ۱۶ درصد کمیسیون ۲۰ درصده…کرایه ها خیلی کم و کمیسیون بالا…با این همه هزینه سنگین ماشین اصلا جور در نمیاد فقط از رو ناچاری هستش که راننده قبول سفر میزنه..یه کم به فکر رانندهای زحمت کش باشین لطفا
سلام کسی نیست به اسنپ بگه تو چکار میکنی ماهی نزدیک ۳ همت به جیب میزنی جدیدا به این هم قانع نیست در اسنب باکس مشتری لغو سفر می کند و سفری انجام نمی شود و اسنپ به دروغ می گوید سیستم ما نشان داده انجام شده و کمسیون کسر می کند ، ناظرین حمل و نقل انشاءالله که خواب نیستید.
سلام دوستان و همکاران زحمتکشبا عجز و ناله بخدا به هیچ جا نمیرسیم کسی هم گوشش بدهکار نیس در غیر اینصورت این روند فعلی ادامه خواهد داشت.گاهی وقتا من خودم خجالت میکشم برا ۱۰ هزار تومن مسافر سوار میکنم واقعا انصاف نیس کمیسون ۲۰ درصد با این کرایه های پایین و هزینه های کمر شکن
واقعا کمیسیون آسنب برا راننده زیاده کمیسیون کم کنید تا راننده نگه لغو بزنید
واقعا کمیسیون آسنب برا راننده زیاده کمیسیون کم کنید تا راننده نگه لغو بزنید
این چرندیات رو که مینویسن به خاطر این هست که نصف ملت ایران راننده اسنپ و تپسی هستن اگه نگاه کنید برای خوندن نظرات که۹۹ درصد ناراضی مطلق هستن نیم ساعت وقت گذاشتی از این بابت پول اینترنت خوبی به جیب این سایت ها میره الکی وقت تلف نکنید همه میدونیم تا خرتناق تو بردگی و مفت بری افتادیم عقل سلیم میگه تا ضرورت نداشته باشه مسافر اسنپ جابجا نکن همین تا تونستی کار دیگه رو جاگزین این اپلیکیشن اشغال و ضرر ده کن یا حق
باسلام کمیسیون تهران ۱۶درصد
ولی کمیسیون شهرستانها چی؟ ۲۰ درصد اسنپ داره کمیسیون میگیره برای سفر ۲ مقصده تو ترافیک ۴۵ تومن کرایه میزنه ۹هزارتومن کمیسیون کم میکنه واقعا ظلم خیلی داره میگیره حرام بخدا
واقعا .. سر راننده اسنپی که کرایه زیر ۲۰هزار رو اوکی کنه برا خودتون و ماشینتون ارزش بزارید اخه سیزده چهارده تومن هم پولیه اوکی میکنید خالی برید بهتر اینه وضع کرایه ها داغونه به هفته نرفتم کار کنم چرا پول بنزین نمیدن دروغ گوها اصلا مبنای این کرایه های الکی چیه با مسافر اسنپی میرم شیشه میخره .. اسنپ جوابگوهست اگه گیر افتادم ماشینم توقیف شد ؟کرایه هاتون فقط به درد خودتون میخوره
بنظرم اگر اسنپ کمیسیون رو ۸ درصد میکرد هم عادلانه و متصفانه بود و هم هیچ راننده ای لغو نمیکرد و تقلب نمیکرد
بنظر من باید برای رانندگان کلاس های آموزش اخلاق و شرعیات و حدود گذاشت توسط دادگستری و حوزه علمیه تا برخی مسائل شرعی که نمیدانند یاد بگیرند
خودش میخوره استخوان میزاره برای راننده از قشر ضعیف همچنان سو استفاده
خفه شید بابا …،، شما میدونید از چی میسوزید از اینکه اگر مسافر لغو سفر بکنه کمسیون بالای ۲۰درصد گیرتون نمیاد،،،، خوب بالاخره باید رانندها هم که کمسیون بالا میدن بنزین نمیدید باید گوشه ای از ظلم شمارو تلافی کنن یانه؟؟
من راننده اسنپ هستم
یه روز سوار تاکسی شدم از میدان هفت تیر تا مخبرالدوله نفری ۱۵ هزارتومن گرفت از درب خونه هم که سوار نکرده
۴نفر جمعا ۶۰وهزار تومن شد این زیاد نیست
کمیسیون رو از دو طرف، هم از مسافر و هم راننده کم کنید مگه مسافر ازین خدمات اسنپ استفاده نمیکنه؟ . و نسبت به تعداد مسافر کرایه رو مشخص کنید اصلا منطقی نیست با کرایه اندک چهار نفر سوار بشن.
من خودم اگر جایی که کار میکنم بموقع حقوقم بده صدسال دیگه اسنپ کارنمیکردم یه ماشین تمیز سالم تبدیل کردم به یه لگن مسافری سوارکنی که فکرمیکنه خودت ماشین باهم خریده
بااین کرایه های کم که میزنند باید پنج درصد کمیسیون بگیرد استپ نه بیست درصد هر صد هزار بیست هزارتومان کمیسیون میگیره کجای این شانزده درصد هست
هم پورسانتش بالاست و هم همه امکانات و اسه مسافر و راننده تو سری خور مسئولان اسنپ
انشاالله که به زودی اسنپ به جمع نابودی آژانس های سابق برسه انشاالله .. و ..
برو جان مادرت با این همه هزینه های بالا و کرایه های کم .چی میزنی داداش .فکر کردی راننده نشسته یک قول دو قول بازی میکنه پول میگیره اصلا میدونی تعویض روغن چنده لاستیک جفتی چنده لنت ترمز چند شده اگه جعبه فرمون ماشین خراب بشه اگه دیسک صفحه عوض کنی اگه تصادف کنی به فنا میری اگه بخوای یک سطل ماست بخری و… واقعا جای تاسف داره خودتون رو مدیون نکنید بخاطر هر مطلب نادرستی که میزنید تا پول بگیرید
اسنپ فقط برای سازمان اسنپ سود میرساند والا برای راننده بجز خرابی ماشین چیزی ندارد هشت ساعت در اصفهان با اسنپ کار کن شاید ۴۰۰ تا ۵۰۰ داشته باشی که با احتساب سوخت و استهلاک میشود ۲۰۰ تومن