چاپ      کد خبر: 148110
12 تیر 1403

گیاه مرزه ، خواص ،عوارض و طریقه مصرف آن که برای سلامتی بسیار مفید است

گیاه مرزه ، خواص ،عوارض و طریقه مصرف آن که برای سلامتی بسیار مفید است

حتما نام مرزه را شنیده‌اید! این گیاه خواص دارویی زیادی دارد و معمولاً افراد از آن به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می‌کنند. مرزه سرشار از پتاسیم، مس، منیزیم و منگنز است و نقش موثری در تقویت سلامت قلب و عروق دارد. با مصرف این گیاه دارویی، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهید و بسیاری از مشکلات پوستی، گوارشی و عفونت‌ها را درمان می‌کنید. مرزه را می‌توانید به روش‌های مختلفی مصرف نمایید. همراه‌مان باشید که قرار است در این مطلب درباره خواص مرزه صحبت کنیم و این گیاه را بیشتر بشناسیم.

خواص مرزه چیست؟  

بهتر است قبل از هرچیزی مرزه را بهتر بشناسیم. این گیاه عضوی از خانواده نعناهاست و گل‌های ریز و برگ‌های صافی دارد. مرزه به صورت علفی چند ساله رشد می‌کند و بوته‌هایی با ارتفاع حدودی ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر دارد. برگ‌های مرزه سبز و تیره هستند و گل‌های آن به صورت خوشه‌های برجسته و رنگارنگ رشد می‌کنند. مرزه را معمولا به‌صورت چای و عرق مرزه مصرف می‌کنند و به این صورت از خواص آن بهره‌مند می‌شوند. در ادامه قرار است با خواص مهم این گیاه دارویی بیشتر آشنا شویم و علت شهرت آن را بشناسیم.

خواص مرزه برای رحم، درمان‌کننده زخم‌ها و عفونت‌ها

مرزه می‌تواند یک داروی مفید برای زنان باشد. چون همانطور که گفتیم، سرشار از منیزیم است و می‌تواند به التیام زخم‌های رحم کمک کند. همچنین نوسانات اخلاقی را از بین می‌برد و به تعادل هورمون‌های زنانه کمک می‌کند. مرزه ماده‌ای به نام تیمول هم دارد که آن را تبدیل به یک داروی ضد قارچی می‌کند. بنابراین می‌توان از آن برای درمان عفونت‌های قارچی هم استفاده کرد. بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف مرزه خودداری کنند یا تحت نظر پزشک مصرف نمایند. چون این گیاه می‌تواند باعث ایجاد انقباض‌های رحمی و درنتیجه سقط جنین شود.

خواص مرزه برای قاعدگی، کاهش درد و اسپاسم

این گیاه دارویی، می‌تواند نقش موثری در از بین بردن اسپاسم‌های دوران قاعدگی داشته باشد. چون خاصیت ضد اسپاسم دارد و برای کاهش درد سندروم قاعدگی زودرس مفید است. مصرف این گیاه دارویی می‌تواند به تنظیم قاعدگی نامنظم کمک کند و نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری، اضطراب و درد دوران قاعدگی را کاهش دهد. بنابراین مصرف به‌اندازه آن در این دوران مفید است.

خواص مرزه برای مردان و حل مشکلات جنسی

خواص مرزه برای مردان و حل مشکلات جنسی

دمنوش مرزه قوای جنسی را تقویت می‌کند و ناتوانی‌هایی را که منشا روحی و روانی دارند، از بین می‌برد. علاوه‌بر این کیفیت نعوظ را بهتر می‌کند و می‌تواند یک دمنوش خوب و موثر در درمان ناتوانی‌های جنسی محسوب شود. اگر می‌خواهید دمنوش مرزه را به این منظور آماده کنید، کافی‌ست ۱۰ گرم از آن را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را از یک صافی رد کنید و به‌مدت ۳ ماه هرشب و بعد از صرف شام میل نمایید. البته اگر بیماری خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید، بهتر است تحت نظر پزشک از گیاه مرزه استفاده کنید.

خواص مرزه برای ریه و عوارض آن

تحقیقات مختلفی در زمینه خواص مرزه برای ریه انجام شده‌است. برخی از این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مرزه می‌تواند نقش موثری در سلامت ریه داشته باشد. چون خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و ضد میکروبی دارد و آرامبخش است و برخی از بیماری‌های ریوی مثل آسم، برونشیت، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های عضلانی تنفسی را درمان می‌کند. اما برخی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف خودسرانه این گیاه دارویی برای بیماران ریوی می‌تواند عوارض مختلفی را ایجاد کند. بنابراین بهتر است اگر مشکل ریوی دارید، قبل از مصرف مرزه، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص مرزه برای معده، کاهش التهاب و سوء هاضمه

خواص مرزه برای معده، کاهش التهاب و سوء هاضمه

افرادی که از زخم معده رنج می‌برند، می‌توانند از مرزه کمک بگیرند. این گیاه دارویی، خاصیت التیام‌بخشی فراوانی دارد و ترکیبات فعال موجود در آن به التیام زخم معده کمک می‌کند. علاوه‌بر این عملکرد لایه مخاطی معده را تقویت می‌کند و باعث جلوگیری از تحریک اسیدهای معده می‌شود. با مصرف مرزه سوءهاضمه کاهش می‌یابد و ترشح اسید معده تنظیم می‌شود. بنابراین مرزه نقش موثری در کاهش سوزش معده، دردهای شکمی و احساس سنگینی دارد. علاوه‌بر این ترکیبات موجود در آن می‌تواند به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی در بدن عمل کند، عفونت‌های معده را کاهش دهد و نقش موثری در کنترل رشد باکتری‌های مضر معده داشته باشد؛ باکتری‌هایی که عامل اصلی زخم معده هستند. مرزه التهاب معده را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. علاوه‌بر این با کاهش سطح سیتوکین‌های التهابی، درد و سوزش معده را از بین می‌‌برد.

خواص مرزه برای لاغری

شاید باور نکنید که با مصرف این گیاه می‌توانید به تناسب اندام خود هم کمک کنید. مرزه می‌تواند باعث تحریک متابولیسم بدن شود که همین مسئله به سوزاندن کالری و چربی بیشتر کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید این داروی گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا فرآیند کاهش وزن‌تان را سریع‌تر کند. یکی‌دیگر از تاثیراتی که مرزه می‌تواند در زندگی شما داشته باشد، ایجاد آرامش است.

حتما می‌دانید که افراد مضطرب تمایل زیادی به خوردن تنقلات دارند و معمولاً از پرخوری عصبی رنج می‌برند. مرزه سطح استرس را کاهش می‌دهد و می‌تواند چنین مشکلاتی را کمتر کند. علاوه‌بر این با تنظیم هورمون‌هایی مثل گرلین به کنترل اشتها کمک می‌کند و احساس سیری را در طول روز افزایش می‌دهد. اگر اهل ورزش هستید، بهتر است بدانید که مصرف مرزه می‌تواند میزان انرژی شما را بالا ببرد و سوخت کافی در هنگام ورزش را به بدن شما برساند. علاوه‌بر این با مصرف این گیاه دارویی، کبد و کلیه‌تان از سموم مختلف پاک می‌شود و ضایعات بدن‌تان از طریق ادرار و مدفوع تخلیه می‌گردد.

بنابراین بدن می‌تواند مواد مغذی بیشتری را جذب کند و فرآیند کاهش وزن راحت‌تر پیش برود.

خواص مرزه با ماست

تا اینجای مطلب با خواص مرزه کوهی آشنا شدید. حالا می‌خواهیم به شما پیشنهاد دهیم که مرزه را با ماست ترکیب کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. مرزه با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد اسپاسماتیکی که دارد، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. از طرفی ماست هم حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها و انواع مواد مغذی است که ترکیب آن با مرزه می‌تواند یک میان‌وعده کاملاً مقوی و سالم بسازد. با خوردن مرزه با ماست به بهبود سیستم گوارشی خود کمک و با باکتری‌های بدن مبارزه می‌کنید. این ترکیب همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مقاوم کند و نقش موثری در حفظ سلامت قلب داشته باشد. پس سعی کنید این میان‌وعده خوش‌عطر و طعم را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

مرزه را چگونه مصرف کنیم؟

مرزه را چگونه مصرف کنیم؟

روش‌های مختلفی برای مصرف مرزه وجود دارد؛ شما می‌توانید این گیاه دارویی را به‌صورت عصاره یا چای مصرف کنید یا آن را به صورت ترکیبات دارویی مثل قرص و کپسول استفاده نمایید. برای خوردن عصاره مرزه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و صبح یا شب، به مدت ۲ الی ۳ هفته میل نمایید. برای استفاده از دمنوش مرزه، می‌توانید مقداری از آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد دمنوش را بعد از گذشت ۱۵ دقیقه میل کنید. استفاده از قرص یا کپسول مرزه باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

هشدار: مرزه ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود. به‌خصوص اگر معده یا ریه شما مشکل خاصی دارد، بهتر است حتما مرزه را تحت نظر پزشک مصرف کنید. علاوه‌بر این ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. بنابراین برای پیشگیری از عوارض احتمالی، به‌صورت خودسرانه مصرف نکنید.

عوارض مصرف مرزه، از خطر خونریزی تا واکنش‌های آلرژیک

تا اینجا از خواص بی‌نظیر مرزه حرف زدیم، حالا می‌خواهیم عوارض مصرف آن را بررسی کنیم. اگر در خوردن این گیاه دارویی زیاده‌روی کنید، ممکن است در مخاط دهان‌تان درگیر التهاب شوید. چون مرزه طعم تند و تیزی دارد و ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، فقط باید تحت نظر پزشک مرزه را مصرف کنید چون ممکن است برای جنین یا نوزاد شما مضر باشد.

مصرف مرزه برای کودکان و نوزادان مجاز نیست؛ بنابراین بهتر است آن‌ها از مصرف چنین داروهای گیاهی خودداری کنند. بعد از جراحی، خوردن مرزه ممکن است خونریزی شما را افزایش دهد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم از مصرف آن بعد از جراحی خودداری کنید. همچنین برخی افراد با استفاده از روغن مرزه، درگیر واکنش‌های آلرژیک می‌شوند؛ پس بهتر است قبل از استفاده، آن را روی بخش کوچکی از پوست‌شان امتحان کنند و تست حساسیت بگیرند. همچنین می‌توانند روغن مرزه را با روغن دیگری مثل روغن نارگیل ترکیب و بعد استفاده کنند.

سوالات متداول

در اینجا می‌خواهیم به چند سوال خیلی مهم پاسخ دهیم:

  • طبع مرزه چگونه است؟

مرزه طبعی گرم و خشک دارد.

  • آیا مرزه می‌تواند درد و خارش ناشی از نیش و گزیدگی حشرات را تسکین دهد؟

بله، مرزه رطوبت اضافه را از محل گزیدگی خارج می‌کند و التهاب پوست را کاهش می‌دهد. درنتیجه در محل گزیدگی سوزش کمتری احساس می‌شود. بنابراین اگر مستعد این هستید که حشرات شما را نیش بزنند، همیشه از برگ گیاه مرزه کمک بگیرید. به این صورت که یکی از آن‌ها را روی محل نیش، مالش دهید تا سوزش و خارش آن کمتر شود.

  • آیا مرزه در درمان اسهال موثر است؟

مرزه می‌تواند باکتری‌هایی مثل اشرشیا را از بین ببرد؛ این باکتری باعث اسهال شدید می‌شود. در چنین شرایطی دمنوش مرزه به همراه آب فراوان، می‌تواند اسهال را درمان و آب از دست‌رفته بدن را جایگزین کند.

  • آیا مرزه در درمان سرماخوردگی موثر است؟

مرزه می‌تواند سرفه، گلودرد خفیف و علائم رایج سرماخوردگی را تا حدودی بهبود بخشد. علاوه‌بر این می‌تواند خلط را از طریق مجاری هوایی خارج کند. بنابراین مصرف به‌اندازه آن در درمان سرماخوردگی می‌تواند مؤثر باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از خواص مرزه به‌طور مفصل حرف زدیم؛ همان‌طور که دیدید، مرزه خواص بی‌شماری دارد و می‌تواند به‌عنوان یک داروی گیاهی موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مصرف شود. اما بهتر است قبل از استفاده با کمی از آن تست حساسیت بگیریم تا مطمئن شویم که در صورت مصرف، بدن‌مان واکنش خاصی نشان نمی‌دهد. اگر مطمئن شدید که مشکلی برای‌تان ایجاد نمی‌شود، می‌توانید با رعایت حد تعادل، از آن استفاده کنید. برای اینکه همیشه مرزه داشته باشید، می‌توانید شاخه‌های آن را به مدت دو هفته در یک مکان خشک و خنک به صورت وارونه آویزان کنید تا همه آن‌ها به‌طور کامل خشک شوند. سپس مرزه‌های خشک را در یک ظرف شیشه‌ای دردار ذخیره کنید تا برای مدت طولانی بتوانید از آن‌ها استفاده نمایید.منبع:دیجی کالامگ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار