چاپ کد خبر: 35959
10 مهر 1399

۳۵ خاصیت سیر تازه برای برای سلامتی، زیبایی و لاغری و عوارض احتمالی آن

خواص سیر برای سلامتی باورنکردنی است. سیر یکی از درمان‌های رایج گرفتگی صدا است، همچنین سیر به‌تنهایی برای درمان دندان درد و مخلوط سیر و زنجبیل برای درمان درد دندان عقل مؤثر است. بقراط، پزشک یونان باستان و پدر پزشکی غرب عادت داشت برای بهبود انواع مشکلات سلامتی سیر تجویز کند. درواقع، او اعتقاد داشت: «بگذارید خوراکی داروی شما باشد و دارو خوراکی شما باشد.» علم نوین اخیرا بسیاری از خواص سیر برای سلامتی را تأیید کرده‌ است. این گیاه پرخاصیت یکی از قدیمی‌ترین گیاهان کشت‌شده در جهان است و سوابق تاریخی نشان می‌دهند که استفاده از آن تقریبا از ۵۰۰۰ سال پیش آغاز شده است.

افسانه‌ها نشان می‌دهد که فرعون‌های مصر برای این گیاه جادویی بسیار ارزش قائل بودند تا جایی که برای ساختن اهرام مصر، هر روز به بردگان خود مقدار مشخصی سیر می‌دادند تا آنها را برای انجام این کار سخت، متناسب و قوی نگه دارند. در طول تاریخ، سیر همواره به‌عنوان یک درمان مناسب برای انواع بیماری‌ها شناخته شده است. به‌عنوان مثال در زمان شیوع بیماری های واگیردار مانند وبا، سل و در جنگ جهانی اول، از آن به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای زخم‌هایی که نیازمند تمیز کردن و درمان‌اند، استفاده می‌شد.

۳۵ خاصیت سیر برای سلامتی و مضرات احتمالی آن

۱. حاوی ترکیبی به نام آلیسین با خواص دارویی بالقوه

سیر گیاهی از تیره‌ی آلیوم (پیاز) بوده و ارتباط نزدیکی با پیاز، موسیر، و تره‌فرنگی دارد. این گیاه در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند و به‌خاطر بوی قوی و طعم خوشمزه‌اش، یک چاشنی محبوب در آشپزی است. بااین‌حال، در طول تاریخ باستان کاربرد اصلی سیر به‌خاطر خواص سلامتی و دارویی آن بوده‌ است. اسناد این موضوع به‌خوبی در تمام تمدن‌های مهم از جمله مصری‌ها، بابلی‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و چینی‌ها ثبت شده‌ است.

 در هر بوته سیر تقریبا ۱۰ تا ۲۰ حبه وجود دارد- خواص سیر

تمام «انتهای گیاه» یک بوته‌ی سیر و هر قطعه‌ی آن یک حبه نامیده می‌شود. در هر بوته‌ی سیر تقریبا ۱۰ تا ۲۰ حبه وجود دارد. ما اکنون می‌دانیم خواص سیر برای سلامتی به‌علت ترکیبات گوگردی است که وقتی سیر خرد، له یا جویده می‌شود، به‌وجود می‌آید. سیر ترکیبی به نام آلیسین دارد و بوی متفاوت سیر به‌خاطر همین ترکیب است.

آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و به تمام بدن می‌رود، و تأثیرات بیولوژیکی قوی اعمال می‌کند (که کمی به این تأثیرات خواهیم‌ پرداخت).

به‌طور خلاصه: سیر گیاهی از خانواده‌ی پیاز است و به‌خاطر کاربردش در آشپزی و خواص مفیدش برای سلامتی پرورش داده می‌شود. سیر سرشار از ترکیبی گوگردی به نام آلیسین است که گفته می‌شود بیش‌ترین فواید سلامتی و خواص سیر از این ترکیب نشأت می‌گیرد.

۲. بسیار مغذی است اما کم کالری

تک‌تک کالری‌های سیر بی‌نهایت مغذی است. ۲۸ گرم سیر برای هر نفر حاوی این مواد مغذی است:

  • منگنز: ۲۳ درصد نیاز بدن در هر روز؛
  • ویتامین ب۶: ۱۷ درصد نیاز بدن در هر روز؛
  • ویتامین سی: ۱۵ درصد نیاز بدن در هر روز؛
  • سلنیوم: ۶ درصد نیاز بدن در هر روز؛
  • فیبر: ۶ گرم؛
  • و مقادیر مناسب کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن، ویتامین B1.

همچنین سیر حاوی مقادیر جزیی از مواد مغذی دیگر هم هست. درواقع، تقریبا مقادیری از تمام چیزهایی که نیاز داریم، در سیر یافت می‌شود. این فواید با مصرف ۴۲ کالری، به همراه ۸/۱ گرم پروتئین و ۹ گرم کربوهیدرات به بدن‌مان می‌رسد.

به‌طور خلاصه: کالری سیر کم بوده و سرشار از ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است. همچنین حاوی مقادیر مناسبی از سایر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است.

۳. خواص سیر برای درمان سرماخوردگی

گفته می‌شود سیر به‌عنوان یک مکمل در بالا بردن عملکرد دستگاه ایمنی مؤثر است.

یک پژوهش بزرگ ۱۲ هفته‌ای نشان داد مصرف روزانه‌ی سیر به‌عنوان مکمل غذایی، تعداد گزارش‌های سرماخوردگی کسانی را که سیر مصرف کرده‌ بودند، در مقایسه با گروه کنترل پژوهش، ۶۳ درصد کاهش داد. همچنین مدت مشاهده‌ی علائم سرماخوردگی به‌طور متوسط در گروه کنترل پژوهش ۵ روز بود، اما در گروه مصرف‌کنندگان سیر به ۱.۵ روز رسید و کاهشی ۷۰ درصدی داشت.

پژوهش دیگری نشان داده‌است دوز بالای عصاره‌ی سیر (۲.۵۶ گرم در روز) می‌تواند تعداد روزهای ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را ۶۱ درصد کاهش دهد.

به‌طور خلاصه: سیر به‌عنوان یک مکمل غذایی به پیشگیری و کاهش وخامت آنفلوانزا و بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.

۴. کاهش فشار خون

سیر فشار خون را کاهش می دهد.

بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته قلبی بزرگ‌ترین قاتل‌های دنیا هستند. فشار خون بالا یا همان هایپرتنشن، یکی از مهم‌ترین عوامل این بیماری‌هاست. پژوهش‌های انسانی نشان داده‌ است، سیر به‌عنوان یک مکمل غذایی تأثیر چشمگیری در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

در یک پژوهش، عصاره‌ی سیر در دوز ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در یک دوره‌ی ۲۴ هفته‌ای به اندازه‌ی داروی آتنولول در کاهش فشار خون مؤثر بود. دوز سیر به‌عنوان مکمل غذایی باید نسبتا بالا باشد تا اثرات مطلوب داشته‌ باشد. میزان آلیسین مورد نیاز بدن حدودا برابر با ۴ حبه‌سیر در روز است.

به‌طور خلاصه: ظاهرا دوز بالای سیر، فشار خون کسانی را که مبتلا به فشار خون بالا هستند، کاهش می‌دهد. در برخی موارد، تأثیر این مکمل غذایی می‌تواند به اندازه‌ی داروهای مرسوم مؤثر باشد.

۵. پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی

سیر در کاهش کلسترول کل و کلسترول ال‌دی‌ال (کلسترول بد) و پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی مؤثر است. برای کسانی که کلسترول بالا دارند، ظاهرا سیر به‌عنوان یک مکمل غذایی، کلسترول کل و یا ال‌دی‌ال را حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

اگر به‌طور خاص ال‌دی‌ال (کلسترول بد) و اچ‌دی‌ال (کلسترول خوب) را بررسی کنیم، ظاهرا سیر، ال‌دی‌ال را کاهش می‌دهد اما تأثیر اثبات‌شده‌ای روی اچ‌دی‌ال ندارد.

به‌نظر نمی‌رسد سیر سطح تری‌گلیسرید را، که عاملی خطرناک برای بیماری قلبی است، کاهش دهد.

به‌طور خلاصه: به‌نظر می‌رسد سیر به‌عنوان یک مکمل کلسترول کل و ال‌دی‌ال را کاهش می‌دهد؛ خصوصا در کسانی که کلسترول بالا دارند. ظاهرا سیر روی کلسترول اچ‌دی‌ال و تری‌گلیسرید اثر ندارد.

۶. کمک به داشتن عمر طولانی‌تر

اساسا اثبات خواص سیر روی طول عمر انسان‌ها امکان‌پذیر نیست، اما با توجه به اثرات مفید آن روی عوامل خطرزای مهم مانند فشار خون، منطقی است که سیر کمک‌تان می‌کند طول عمر بیش‌تری داشته‌ باشید. همچنین این واقعیت که سیر می‌تواند با بیماری‌های عفونی مبارزه کند، یکی دیگر از خواص سیر است. این بیماری‌ها علت‌های شایع مرگ هستند؛ به‌ویژه در افراد مسن یا آدم‌هایی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند.

به‌طور خلاصه: سیر اثرات مفید شناخته‌شده‌ای روی علت‌های شایع بیماری‌های مزمن دارد، بنابراین کاملا منطقی است که در داشتن عمر طولانی کمک‌‌تان می‌کند.

۷. پیشگیری از بیماری آلزایمر و فراموشی

خواص سیر برای پیشگیری از آلزایمر

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در فرایند پیری مؤثر است. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سازوکار محافظت از بدن را در برابر آسیب اکسیداتیو تقویت می‌کند. مشاهده شده‌ است دوز بالای سیر به‌عنوان مکمل غذایی، آنزیم‌های آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد. همچنین در کسانی که فشار خون بالا دارند، استرس اکسیداتیو را به‌طور چشمگیر کاهش می‌دهد.

در مجموع، اثرات سیر روی کاهش کلسترول و فشار خون، و نیز خواص آنتی‌اکسیدانی آن، می‌تواند برای پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از فراموشی و سایر بیماری‌های مغزی مفید باشد.

به‌طور خلاصه: سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از ما در برابر آسیب سلول‌ها و پیری محافظت می‌کند. ممکن است خطر بیماری‌های آلزایمر و فراموشی را کاهش دهد.

۸. بهبود عملکرد ورزشی

سیر یکی از «ابتدایی‌ترین ماده‌ها» برای ارتقای عملکرد بوده‌ است. این گیاه از دیرباز در فرهنگ‌های باستانی برای کاهش خستگی مفرط و بهبود توان کار کارگران استفاده می‌شده‌ است. از همه مهم‌تر، در یونان باستان بین ورزشکاران المپیک توزیع می‌شده‌ است. پژوهشی روی جوندگان نشان داده‌ است، سیر به عملکرد ورزشی کمک می‌کند، اما تعداد پژوهش‌های انسانی انجام‌شده در این زمینه خیلی کم است.

در یکی از پژوهش‌ها، میزان ضربان قلب افرادی که بیماری قلبی داشتند و به‌مدت ۶ هفته روغن سیر مصرف کرده‌ بودند، ۱۲ درصد کاهش داشت و توان ورزش‌شان بهبود یافت. بااین‌حال، در پژوهشی که روی ۹ دوچرخه‌سوار رقیب انجام شد، هیچ شواهدی از فواید سیر روی عملکرد مشاهده نشد. پژوهش‌های دیگر حاکی از آن است که خستگی مفرط ناشی از ورزش، ممکن است با مصرف سیر کاهش بیابد.

به‌طور خلاصه: سیر می‌تواند عملکرد فیزیکی را در حیوانات آزمایشگاهی و افراد دارای بیماری قلبی، بهبود بخشد ولی تأثیر آن در افراد سالم هنوز قطعی نیست.

۹. سم‌زدایی بدن از فلزات سنگین

مشاهده شده‌ است ترکیبات گوگردی موجود در سیر در دُزهای بالا اندام‌ها را از آسیب فلزات سنگین سمی حفظ می‌کند و در سم زدایی بدن از فلزات سنگین مؤثر است. یک پژوهش ۴ هفته‌ای در کارکنان یک کارخانه‌ی باتری ماشین (کسانی که بیش‌ازحد در معرض سرب قرار داشتند) نشان داده‌ است، سیر میزان سرب را در خون، ۱۹ درصد کاهش می‌دهد. همچنین بسیاری از نشانه‌های بالینی مسمومیت از جمله سردرد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

تأثیر ۳ بار مصرف سیر در روز روی کاهش این نشانه‌ها، حتی از داروی دی‌پنی‌سیلامین هم بیشتر است.

به‌طور خلاصه: در یک پژوهش مشاهده شده‌ است، سیر به‌طور چشمگیر سمیت سرب و نشانه‌های مرتبط با آن را کاهش می‌دهد.

۱۰. خواص سیر برای استخوان

سیر می تواند سلامت استخوان ها را بهبود بخشد

در هیچ آزمایش انسانی‌ای تأثیر سیر روی ازبین‌رفتن استخوان سنجیده نشده‌ است. با‌این‌حال، پژوهشی روی جوندگان نشان داده‌ است سیر می‌تواند با افزایش استروژن در حیوانات ماده، ازبین‌رفتن استخوان را به‌حداقل برساند.

پژوهشی که روی زنان یائسه انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی دوزی از سیر خشک‌شده (معادل ۲ گرم سیر خام) به‌طور چشمگیر علائم کمبود استروژن را کاهش می‌دهد. (از جمله علائم یائسگی و پیش یائسگی، کاهش تولید استروژن است.)

و این نشان می‌دهد که ممکن است سیر اثرات مفیدی روی سلامت استخوان زنان داشته‌باشد. همچنین مشاهده شده‌ است خوراکی‌هایی مانند سیر و پیاز اثرات مفیدی روی آرتروز دارد.

به‌طور خلاصه: به‌نظر می‌رسد سیر با افزایش سطح استروژن در زنان، برای سلامت استخوان‌ها مفید است، اما پژوهش‌های انسانی بیشتری مورد نیاز است.

۱۱. خواص سیر برای کبد؛ محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف الکل

مصرف طولانی‌مدت و زیاد نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به کبد آسیب بزند و سلامت آن را با خطر مواجه کند. دانشمندان دانشگاه شاندونگ چین دریافته‌اند «دی‌آلیل دی‌سولفید» که جزو ترکیبات گوگرددار آلی موجود در سیر است، می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف اتانول از بدن محافظت بکند. درنتیجه این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف الکل جلوگیری کند.

۱۲. خاصیت بالای آنتی‌بیوتیکی

دی‌آلیل دی‌سولفید در مبارزه با «کامپیلوباکتر» ۱۰۰ برابر مؤثرتر از ۲ آنتی بیوتیک معروف است. کمپیلوباکترها باکتری‌هایی هستند که به‌وفور در محیط و غذایمان یافت می‌شوند و سیر می‌تواند در برابر آنها، از ما محافظت بکند.

۱۳. پیشگیری از آرتروز مفصل لگن

براساس مطالعه‌ای که تیم مشترکی از دانشگاه کینگز لندن و دانشگاه آنگلیای شرقی انگلستان انجام دادند زنانی که در رژیم غذایی مقدار زیادی «آلیوم» مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران به آرتروز مبتلا می‌شوند. آلیوم در سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز به فراوانی یافت می‌شود. نویسندگان این مطالعه معتقدند نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد سیر نه‌تنها می‌تواند در پیشگیری از آرتروز مؤثر باشد، بلکه به درمان آن نیز کمک می‌کند.

در یک مطالعه‌ی درازمدت که در آن بیش از ۱۰۰۰ زن دوقلوی سالم شرکت کردند، مشاهده شد آنهایی که عادات تغذیه ای سالم مانند مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات (خصوصا گیاهان محتوی آلیوم) دارند، کمتر از دیگران به آرتروز مفصل لگن زودرس مبتلا می‌شوند.

۱۴. درمان عفونت‌های ناشی از مخمرها

در مطالعات آزمایشگاهی عصاره‌ی سیر تازه توانست مانع از رشد مخمر کاندیدا بشود. کاندیدا شایع‌ترین عامل بروز عفونت‌های ناشی از مخمرهاست. آلیسین موجود در سیر با نابودی چربی‌های موجود در سطح خارجی مخمرها مانع از رشد آنها می‌شود.

۱۵. پیشگیری از پوسیدگی دندان و درمان عفونت‌های دهان

خواص سیر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

باکتری‌ها باعث تشکیل پلاک دندان و درنهایت پوسیدگی دندان می‌شوند. سیر با خاصیت ضدمیکروبی‌اش در نابودی این باکتری‌ها مؤثر است. همچنین سیر عفونت‌های دهانی مانند پیوره (بیماری بافت‌های اطراف دندان)، برفک دهان و زخم‌های ناشی از دندان مصنوعی را درمان می‌کند. از سیر می‌توان همراه با آنتی‌بیوتیک‌های دیگر برای درمان باکتری‌های مقاوم به داروهای مختلف استفاده کرد. آلیسین موجود در سیر مانع از فعالیت آنزیم‌های گوگردداری می‌شود که باکتری‌ها برای بقا به آنها نیاز دارند.

۱۶. کمک به درمان عفونت‌های ناشی از HIV

در یک مطالعه‌ی سلولی دی‌آلیل دی‌سولفید موجود در سیر توانست سلول‌های دستگاه ایمنی آلوده به ویروس HIV را از بین ببرد یا مانع از رشد آنها بشود. همچنین دی‌آلیل دی‌سولفید با کاهش تولید پروتئین‌های مؤثر در همانندسازی HIV، مانع از همانندسازی این ویروس‌ها شد.

آجوئن موجود در عصاره‌ی سیر از ترکیب‌شدن سلول‌های سالم موجود در خون با سلول‌های آلوده به HIV جلوگیری می‌کند و مانع از همانندسازی ویروس HIV در سلول‌های آلوده می‌شود. آجوئن می‌تواند با غیرفعال‌کردن اینتگرین (پروتئینی که موجب ترکیب‌شدن سلول‌های خونی با هم می‌شود) مانع از ترکیب‌شدن سلول‌های خونی موجود در خون بشود.

۱۷. کمک به درمان زخم‌های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری

سیر خام در برابر هلیکوباکتر پیلوری خاصیت ضدباکتری دارد. هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین علل عفونت‌های باکتریایی و از علل اصلی ایجاد زخم‌ها در انسان‌ها و حیوانات است. سیر با پروتئین‌های مؤثر در ایجاد التهابات TLR4)و (NF-kB واکنش داده و مانع از تأثیر آنها در ایجاد التهابات می‌شود.

روغن سیر می‌تواند با افزایش غلظت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی و ممانعت از پروتئین‌های عامل التهاب به درمان زخم ها در موش‌ها کمک بکند.

۱۸. کمک به درمان عفونت‌های روده‌ای ناشی از انگل‌ها

سیر می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های روده‌ای مانند ژیاردیاز و کرم‌های نواری را در موش‌ها درمان بکند. آلیسین موجود در سیر می‌تواند با جلوگیری از ساخت چربی در انگل‌ها توانایی تحرک، جذب غذا و تولیدمثل را در آنها مختل بکند.

همچنین سیر به عملکرد دستگاه ایمنی کمک کرده و با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید، مکانیسم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌های انگلی تقویت می‌کند.

۱۹. پیشگیری و کمک به درمان سرطان

خواص سیر برای درمان و پیشگیری از سرطان

آلیل مرکاپتوسیستئین (SAMC) یک ترکیب گوگرددار در سیر است که می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش بدهد و موجب مرگ سلول‌های سرطانی بشود. در مطالعات سلولی آلیل مرکاپتوسیستئین به پروتئین توبولین که در تکثیر سلول‌ها نقش داشته متصل شده و رشد سلولی را مختل می‌کند. همچنین آلیل مرکاپتوسیستئین با فعال‌کردن پروتئین‌های خاص، موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

۲۰. خواص سیر برای مردان؛ کاهش خطر بروز سرطان پروستات

پزشکان گروه اورولوژی بیمارستانی در پکن چین برای ارزیابی تأثیر مصرف آلیوم و کاهش خطر بروز سرطان پروستات پژوهشی انجام دادند.

آنها یافته‌های خود را در ماه مه سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی پیشگیری از سرطان آسیا-اقیانوسیه به چاپ رساندند. این پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که مصرف آلیوم مخصوصا آلیوم موجود در سیر می‌تواند خطر بروز سرطان پروستات را کاهش بدهد.

این گروه همچنین معتقدند به‌خاطر عدم مطالعات مرتبط کافی باید مطالعات گسترده و مناسب‌تری برای تأیید یافته‌های آنها انجام شود.

۲۱. خواص سیر برای زنان؛ جلوگیری از پیشرفت سرطان پستان

از دیگر خواص سیر می‌توان به جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه اشاره کرد. دی‌آلیل دی‌سولفید موجود در سیر می‌تواند از طریق افزایش مرگ سلول‌های سرطانی و ممانعت از رشد آنها مانع از رشد تومورهای پستان در موش‌ها بشود (به‌ کمک پروتئین Bcl-2 و آنزیم کاسپاز).

۲۲. خواص سیر برای معده؛ جلوگیری از پیشرفت سرطان معده

آلیل مرکاپتوسیستئین موجود در سیر می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت سرطان معده موش‌ها مؤثر باشد. آلیل مرکاپتوسیستئین با فعال‌کردن آنزیم کاسپاز و پروتئین کیناز موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

۲۳. جلوگیری از پیشرفت سرطان روده‌ی بزرگ

جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ

جلوگیری از پیشرفت سرطان روده بزرگ، از دیگر خواص سیر است. دی‌آلیل دی‌سولفید و آلیل مرکاپتوسیستئین موجود در سیر توانستند با توقف رشد سلول‌های سرطانی و افزایش مرگ آنها، موجب توقف رشد تومورهای روده‌ی بزرگ در موش‌ها بشوند.

دی‌آلیل دی‌سولفید با فعال‌کردن پروتئین ERK چرخه‌ی رشد تومورها را برهم می‌زند. آلیل مرکاپتوسیستئین با فعال‌کردن پروتئین JNK1 و آنزیم کاسپاز موجب افزایش مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

۲۴. پیشگیری از سرطان مثانه

سیر با تحریک دستگاه ایمنی و سم‌زدایی بدن موش‌ها از عوامل سرطان‌زا توانست از رشد تومورهای مثانه در آنها جلوگیری بکند. سیر فعالیت ماکروفاژ‌ها (درشت‌خوارها) و لنفوسیت‌ها را افزایش می‌دهد. این دو به سلول‌های درگیر سرطان مثانه حمله می‌کنند. سیر با فعال‌کردن آنزیم‌ آنتی‌اکسیدانی CYP2E1 بدن را از عوامل سرطان‌زا پاک می‌کند.

۲۵. کمک به درمان آلرژی

عصاره‌ی سیر می‌تواند از بروز واکنش‌های آلرژیک در موش‌ها جلوگیری بکند. اِتیل استات موجود در عصاره‌ی سیر می‌تواند پروتئین FceRI دستگاه ایمنی را به‌طور مستقیم متوقف بکند. این پروتئین با آزادکردن عوامل التهابی با بروز واکنش‌های آلرژیک ارتباط مستقیمی دارد. عصاره‌ی سیر با مهار آزادشدن هیستامین می‌تواند از بروز واکنش‌های آلرژیک جلوگیری بکند.

۲۶. خواص سیر برای پوست؛ محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش

سیر با تحریک سلول‌های ایمنی، در مراقبت از پوست در برابر اثرات مخرب پرتوهای فرابنفش مؤثر است. زمانی‌که فرد در معرض پرتوهای فرابنفش قرار بگیرد، یوروکانیک اسید موجود در پوست تغییر کرده و عملکرد دستگاه ایمنی را متوقف می‌کند. عصاره‌ی سیر با کاهش غلظت یوروکانیک اسید در موش‌ها از کاهش فعالیت دستگاه ایمنی جلوگیری کرد.

۲۷. خاصیت ضدپیری

خواص سیر برای زیبایی و جوانی پوست

درمان موضعی درازمدت با عصاره‌ی سیر می‌تواند خاصیت ضدپیری داشته باشد. زیرا سیر موجب افزایش رشد و طول عمر سلول‌های پوست می‌شود. افرادی که سیر مصرف می‌کنند، نسبت به سایرین سلول‌های پوست سالم‌تری دارند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. همچنین سیر با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش موجب رشد سلول‌ها و به تأخیر انداختن پیری می‌شود.

۲۸. کمک به درمان ضایعات پوستی

سیر می‌تواند ضایعات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان بکند. فعال‌شدن ترکیبی به‌نام NF-kB با بروز ضایعات پوستی در ارتباط است. این ترکیب توسط رادیکال‌های آزاد، عوامل سرطان‌زا و پرتو فرابنفش فعال شده و موجب بروز التهابات می‌شود.

اس‌آلیل سیستئین موجود در سیر با مهار رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو در مدل سلولی و مطالعات انسانی، از فعالیت NF-kB جلوگیری می‌کند.

۲۹. کمک به درمان جای زخم

سیر به درمان زخم‌های کلوئیدی (فزون‌گوشت) کمک می‌کند. این زخم‌ها نوعی زخم‌های سخت هستند که در اثر رشد بیش‌ازحد کلاژن موجود در پوست اتفاق می‌افتد. سیر می‌تواند بر فاکتورهای رشد، نیتریک اسید و آنزیم‌های مؤثر بر تولید کلاژن اضافی اثر بازدارندگی داشته باشد.

۳۰. خواص سیر برای مو؛ کمک به کاهش ریزش مو یا طاسی

خواص سیر برای جلوگیری از ریزش مو

ژل سیر همراه با کرم استروئید می‌تواند به درمان بیمارانی که از ریزش مو رنج می‌برند، کمک بکند. ریزش مو ممکن است در اثر حمله‌ی سلول‌های دستگاه ایمنی به فولیکول‌های مو اتفاق بیفتد. دی‌آلیل دی‌سولفید موجود در سیر می‌تواند از واکنش‌های خودایمنی جلوگیری کند و با افزایش سلول‌های سرکوب‌کننده‌ی دستگاه ایمنی رشد موها را تحریک بکند.

۳۱. کاهش سطح کلسترول

سیر می‌تواند با کاهش ساخت کلسترول در کبد، کلسترول کامل و لیپوپروتئین با چگالی پایین یا کلسترول بد را کاهش بدهد. کلسترول بد در رگ‌های خونی لخته می‌شود و خطر بروز حملات قلبی و سکته‌ها را افزایش می‌دهد.

در مطالعه‌ای سیر توانست با غیرفعال‌کردن آنزیم‌های تولیدکننده‌ی کلسترول در ۷۰ بیمار دیابتی، سطح کلسترول آنها را کاهش بدهد.

۳۲. پیشگیری از چاقی

براساس مطالعات انجام‌گرفته بر روی موش‌ها سیر می‌تواند با کاهش وزن و تجمع چربی، خطر چاقی را کاهش بدهد. در مطالعات جانوری سیر پروتئین‌هایی را در بافت چربی، کبد و عضله فعال می‌کند که می‌توانند مواد مغذی را به‌جای انرژی، به گرما تبدیل بکنند.

آجوئن موجود در سیر با کاهش بافت چربی در موش‌ها از چاقی پیشگیری می‌کند. آجوئن موجب تولید هیدروژن پراکسید می‌شود. هیدروژن پراکسید آنزیم‌هایی (پروتئین کیناز) را فعال می‌کند که باعث نابودی سلول‌های چربی می‌شوند.

۳۳. کمک به درمان دیابت

خواص سیر برای درمان دیابت

دیابت در اثر ژنتیک، چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا یا قند خون بالا بروز می‌کند. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر بدن‌ نتواند نسبت به انسولین واکنش بدهد. این امر موجب افزایش سطح قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

سیر مقاومت‌به‌انسولین، قند خون و کلسترول را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. سیر با کاهش فعالیت آنزیم‌های فسفاتاز و آمینوترانسفراز مؤثر در انتقال گلوکز به کبد موجب کاهش قند خون در موش‌ها شد.

همچنین سیر مانع از فعالیت آنزیمی می‌شود که داروی CYP2E1 را در کبد تجزیه کرده و از این طریق نیز مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. این آنزیم درنهایت می‌تواند با افزایش استرس اکسیداتیو عملکرد انسولین را مختل بکند.

۳۴. تقویت حافظه

سیر موجب افزایش هورمون سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که موجب افزایش عملکرد شناختی افراد می‌شود. روغن سیر از طریق افزایش رشد نورون‌ها موجب تقویت حافظه و عملکرد شناختی در موش‌ها می‌شود.

۳۵. طعم بی‌نهایت لذیذ و استفاده‌ی آسان

مورد آخر جزو خواص سیر برای سلامتی نیست، اما باز هم مهم است. این واقعیت است که گنجاندن سیر در رژیم غذایی فعلی‌تان بسیار آسان است و (طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد).

سیر تکمیل‌کننده‌ی طعم بیش‌تر خوراک‌های لذیذ، به‌ویژه سوپ‌ها و سس‌ها است. هم‌چنین طعم قوی سیر می‌تواند دستور پخت غذاهای بی‌مزه را متحول کند. سیر در اشکال مختلف موجود است، از حبه‌ی کامل و سس‌های یک‌دست گرفته تا پودر و مکمل‌هایی مانند عصاره و روغن سیر.

مضرات سیر

مضرات سیر

مصرف سیر بی‌خطر است. مصرف سیر می‌تواند موجب ایجاد بوی بد دهان و بدن بشود (بعد از خوردن سیر، احتمالا باید به دنبال روش‌هایی برای از بین بردن بوی سیر باشید!). مصرف زیاد سیر خام (مخصوصا با معده‌ی خالی) می‌تواند موجب ناراحتی معده، باد معده و تغییراتی در باکتری‌های روده‌ای بشود.

لمس‌کردن سیر حین آشپزی یا مصرف موضعی سیر می‌تواند موجب حساسیت پوستی، سوختگی و تاول زدن بشود.

سیر خاصیت ضدانعقاد خون دارد. بنابراین مصرف مقادیر بالای آن همراه با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و وارفارین ممکن است تداخل داشته باشد. مصرف مکمل‌های سیر باید ۷ روز قبل از انجام عمل جراحی متوقف بشود تا از بروز هرگونه عوارضی پیشگیری بشود.

مقدار توصیه‌شده‌ی مصرف سیر در بزرگسالان ۴ گرم (۱ یا ۲حبه) سیر تازه در روز، ۲ تا ۳ عدد قرص ۳۰۰ میلی‌گرمی از پودر سیرخشک‌شده در روز یا ۷٫۲ میلی‌گرم عصاره‌ی سیر در روز است.

ترکیب فعال آلیسین تنها وقتی تشکیل می‌شود که سیر به‌صورت خام، له یا خرد و بعد مصرف شود. اگر قبل از له‌کردن آن را بپزید، دیگر همان اثرات سیر خام را نخواهد داشت. برای همین، بهترین روش این است که آن را به‌صورت خام مصرف کنید، یا قبل از افزودن به غذا آن را له و خرد کنید و بگذارید مدتی بماند.

روش مورد علاقه‌ی من برای مصرف سیر این است که چند حبه‌سیر تازه را له کنم، بعد با روغن زیتون طبیعی ممتاز و کمی نمک مخلوط کنم. این سس سالادی سالم و بسیار مطبوع است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار