همانطور که دکتر برای تشخیص بیماری نیاز به توضیحاتی درباره سوابق پزشکی و پیشزمینههای شکلگیری بیماری دارد، برای گرفتن پاسخ مناسب از هوش مصنوعی هم باید پیشزمینهها را توضیح دهید.
یکتانت: برای گرفتن بهترین خروجی از ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT، باید prompt خوبی بنویسیم. پرامپت به زبان ساده به همان درخواستی میگویند که برای انجام کاری توسط هوش مصنوعی باید بنویسید یا بعضی وقتها به صورت صوتی یا تصویری به هوش مصنوعی اعلام کنید.
اینجاست که مهارت جدیدی به اسم «مهندسی پرامپت» وارد میشود!
مهندسی پرامپت یعنی یافتن دستوری است که بهترین نتیجه را از هوش مصنوعی میگیرد.
حالا قرار است در چند دقیقه اصول اولیه مهندسی پرامپت را باهم یاد بگیریم.
برای این که بتوانید Prompt خوبی بنویسید، دو راهکار کلی وجود دارد؛ یکی میانبر است و یکی یادگیری اصولی:
۱. خودتان نکات کار را یاد بگیرید و Prompt خوبی بنویسد.
۲. از ابزارها و انواع Prompt آماده استفاده کنید.
ابزارهای کمکی زیادی ساخته شده است که راحتترین ابزارهای کمکی، دیتابیسها یا کتابخانههای عمومی پرامپت هستند. یعنی افراد یا گروههایی به صورت داوطلبانه (یا حتی به کمک هوش مصنوعی!) پرامپتهای مختلفی برای اهداف مختلف مینویسند.
میتوانید به راحتی از بین هزاران پرامپت جستجو کنید و فقط بخشهایی از آن را برای نیاز خودتان ویرایش کنید.
افزونههایی هم ساخته شده که در حین کار با ابزارهای هوش مصنوعی مثل chatGPT به کمکتان میآیند اما اغلب غیررایگان هستند.
از بین کتابخانههای عمومی و رایگان موجود، این ۵ تا در حال حاضر نمونههای خوبی دارند.
نکته: توجه کنید که اغلب پرامپتهای موجود در این منابع به زبان انگلیسی هستند اما میتوانید برای خودتان ترجمه کنید یا از هوش مصنوعی بخواهید که هرچند پرامپت انگلیسی است اما خروجی را به زبان فارسی بدهد.
این ۵ منبع را بررسی کردیم و نمونههای خوبی برای کارهای مارکتینگ، محتوا و تبلیغات دارد:
همانطور که موقع نوشتن نامه یا پیام برای انسانها بخشهای مهم را با گیومه یا هر علامت دیگری مشخص میکنیم، در نوشتن پرامپت هم از این علامتها استفاده کنید یا این که توضیح دهید که چه بخشی از درخواست شما اهمیت زیادی دارد.
مثال: ۱۰ متن «کوتاه حداکثر سه جملهای» برای معرفی محصول X بنویس
۶. جزئیات را واضح بیان کنید
یکی از مشکلات رایج پرامپتهایی که کاربران تازهکار مینویسند همین نداشتن جزئیات است. تا جایی که میتوانید جزئیات اضافه کنید تا جوابهای دقیقتر یا تصاویر بهتری دریافت کنید.
مثال:
۱۰ عنوان پبشنهادی برای ایمیل بنویس با در نظر گرفتن این توضیحات: میخواهم برای ۲ هزار نفر ایمیل بفرستم و در آن سرویس جدید «تبلیغات محتوامحور محصول» را برای اولینبار معرفی کنم. این سرویس به کسبوکارهای اینترنتی کمک میکند تا تبلیغاتشان را در صفحههایی نمایش دهند که محتوایی مرتبط با محصولشان دارند. این نوع کمپینهای تبلیغات برای اولین بار در ایران ارائه شده است و نرخ تبدیل نسبتا بالاتری دارد.
۷. مثال بدهید
اول به هوش مصنوعی یک مثال بدهید بعد نمونه مشابهی از آن بخواهید.
مثال:
این یک متن نقد و بررسی محصول X است:
[متن مثال]
متن مشابهی برای محصول Y بنویس.
۸. طول یا حجم پاسخ را مشخص کنید
اگر متن کوتاه یا بلندی میخواهید، طول یا حجم آن را با چیزهایی مثل تعداد کلمات مشخص کنید.
مثال:
۵ کپیرایتینگ حداکثر ۵ کلمهای برای تبلیغ شامپو ضد ریزش مو بنویس.
۹. چیزهایی که نمیخواهید را مشخص کنید
اگر میدانید که احتمال دارد پاسخهای نامرتبط دریافت کنید، آنها را در پرامپت از نتایج خارج کنید.
مثلا اگر میخواهید که در یادگیری برنامهنویسی به شما کمک کند ولی چون در حال یادگیری هستید و به مراحل پیشرفته نرسیدهاید، هنوز نمیخواهید از class در کدها استفاده کنید؛ کافی است برای هوش مصنوعی مشخص کنید.
۱۰. از اصطلاحات تخصصی استفاده کنید
هرچند که قرار است هوش مصنوعی کار را برای ما آسان کند اما اگر انتظار خروجی تخصصی و خوب داریم، باید به زبان تخصصی هم با او صحبت کنیم.
مثلا اگر قرار است هوش مصنوعی ایدههایی برای کمپین یا برنامه بازاریابی برای شما بنویسد، با اصطلاحات تخصصی مشخص کنید که چه انتظاری دارید یا چه کانالهایی در اختیار دارید.
مثال:
نظرات