باورتان نمی شود این جاده ترانزیتی و ملی ۲۸ سال است که در دست احداث است !

مسیر ترانزیتی و ملی پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ محسوب می شود که طبق اعلام مسئولان قرار است این جاده تا سه ماه دیگر بطور رسمی به بهره برداری برسد. به گزارش اول فارس ، مسیر ترانزیتی و ملی پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری […]

مسیر ترانزیتی و ملی پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ محسوب می شود که طبق اعلام مسئولان قرار است این جاده تا سه ماه دیگر بطور رسمی به بهره برداری برسد.

مسیر ترانزیتی و ملی پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ محسوب می شود که طبق اعلام مسئولان قرار است این جاده تا سه ماه دیگر بطور رسمی به بهره برداری برسد.

به گزارش اول فارس ، مسیر ترانزیتی و ملی پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ محسوب می شود که طبق اعلام مسئولان قرار است این جاده تا سه ماه دیگر بطور رسمی به بهره برداری برسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت پس از بهره برداری به لحاظ صرفه اقتصادی، مدیریت زمان و مدیریت مصرف سوخت اتفاق خوبی را در حوزه حمل و نقل رقم می زند.

این جاده جزو پنج طرح اولویت دار و مهم طرح های راهسازی کشور است که با افتتاح آن بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

سرعت بخشی به تکمیل این طرح در مصوبات سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور دیده شد و همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۴۰۰ میلیارد تومان به آن تزریق شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: جاده پاتاوه به دهدشت مسیر ترانزیتی مهم استان به سمت خوزستان، کهگیلویه و اصفهان است که یکی از تونل های آن ریزش کرده و چندین متر از تونل آن باقی مانده است.

سید علی احمدزاده افزود: این پروژه یکی از جاده های مهم استانی و ملی است که استان را از بن بست خارج می کند و مسیر شمال به جنوب کشور را کاهش می دهد.

وی عنوان کرد: این مسیر تقریباً ۲۰ کیلومتر تونل دارد از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ است که هزینه های بسیار زیادی برای آن انجام گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بواحمد تاکید کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان در ابتدای دولت سیزدهم برای آن قرار داده شد و عملیات اجرایی آن رونق گرفت.

وی ادامه داد: این استان جاده اتوبانی ندارد و جاده هایمان پرخطر و پر تصادف است که در سفر نخست رئیس جمهور به این مهم توجه شد اما کامل اعتبارات آن دیده نشد.

احمدزاده ابراز کرد: فاز دوم جاده پاتاوه به دهدشت یکی از همین مسیرهاست که در سفر دوم برای تامین اعتبار در دستور کار ویژه است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جاده های استان ظرفیت این بار سنگین ترافیک را ندارند و حتی این جاده ها به مسیر خودروهای شوتی، قاجاق انسان و مواد مخدر شده اند.

وی گفت: برای پیچ های پر خطر استان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان گذاشته شده است تا این نقاط حادثه خیز اصلاح شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: پروژه جاده پاتاوه_دهدشت، جزو پنج پروژه اولویت دار در سطح کشور تعریف و معرفی شده است که باید تکمیل و بهره برداری شود.

محمد راستا افزود: در دو سال اخیر بیشترین حجم ریالی و کاری انجام شده و پروژه پیشرفت خیلی خوبی دارد؛ البته به استثنای تونل شماره چهار که ریزش کرده، بقیه مسیر آماده بهره برداری و شاید کمتر از ۳۰ متر آن مانده است.

وی تاکید کرد: به صورت سه شیفت کار روی این پروژه ادامه دارد و ریزش ها با تمهیدات خاصی در حال انجام است البته این مسیر به صورت محلی افتتاح شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت نیاز است و پیش بینی ما این است که حداکثر تا چهار ماه آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

راستا عنوان کرد: کارهای باقی مانده برای اجرای این پروژه روشنایی تونل ها، نصب علائم و ایمنی، لایه سوم آسفالت و تکمیل ورودی و خروجی تونل هاست.

وی بیان کرد: این پروژه با ایمنی و استانداردهای لازم تحویل مردم داده خواهد شد.

۲۸ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی می گذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.

مردمان این دیار انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰ سال طول بکشد اما گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات ساخت آن، سبب گلایه هم استانی ها شده است اما در دولت مردمی سیزدهم امیدها برای افتتاح از این طرح رنگ واقعیت به خود گرفته است.

اکنون مردم صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می کنند بنابراین به صورت محلی و در واقع غیر رسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورد استفاده خیلی از مردم قرار می گیرد.

پروژه بزرگ ملی دهدشت – پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – سمیرم – بهبهان است که ارتباط استان های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می آید.

اجرای این پروژه و به بهره برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

جاده پاتاوه به دهدشت طی چند ماه گذشته بصورت محدود اما بدون ایمن سازی کامل، زیر بار ترافیک رفته که همین امر منجر به حوادث جاده ای شده است و به همین علت، ضرورت دارد دستکم ایمنی این راه ارتباطی مد نظر قرار شود.

ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.

فاصله راه ارتباطی مناطق مختلف از مسیرهای دیگر تا بخش دیشموک ۳۰۰ کیلومتر، بخش چاروسا ۲۸۰ کیلومتری و شهرستان لنده با شهر یاسوج ۲۴۰ مرکز استان است که با استفاده از این جاده به ترتیب به ۱۹۰، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می یابد.”تین نیوز”

آغاز جمع آوری امضاء برای کارزار دوبانده کردن جاده مرگ «جهرم-لار-بندرعباس و لار-بستک»

مطالب مرتبط

احضار پیمانکار ، مسئولان و ناظر پروژه جاده شیراز ـ خرم‌بید توسط دادستان شیراز

راز عوامل سرقت بار و کالا از کامیون های در حال حرکت در جاده های فارس

یک جنگ تمام عیار در جاده های ایران با ۲۰ هزار کشته در سال

نظرات

  • سیسخت

    تاریخ : ۵ - تیر - ۱۴۰۲

    بابا اسم جاده ترانزیتی وملی حروم نکنید…


  • علی

    تاریخ : ۴ - تیر - ۱۴۰۲

    این جاده هرگز وهرگز به بهره برداری نخواهد رسید، ملیاردها دلار هزینه بیت المال در این جاده آب شده وبه چاه ویل ریخته شده، مسیر واقعی این جاده قبل از انقلاب توسط کارشناسان فرانسوی و….کارشناسی وتایید شده بود ، متاسفانه مسیر را به مسیری غیر کارشناسی واستاندارد تغییر دادند واین هم نتیجه است که می بینید.
    اگر صد برابر هزینه هایی که تاکنون در این جاده آب شده دوباره در این جاده هزینه کنند در نهایت حداکثر یک جاده مال رو خواد بود وهرگز جاده ترانزیتی با سی درصد استاندارد نخواهد شد این جاده هنوز افتتاح نشده ولی اگر آمار تصادفات وخسارتهای مالی وجانی که تاکنون به مردم تحمیل کرده را منتشر کنند فاجعه خواهد بود..


  • احمدی

    تاریخ : ۳ - تیر - ۱۴۰۲

    سلام خسته نباشید خدا را شکر که هنوز زیر بار ترافیک نرفته وگرنه روزی صد نفر کشته میده چون اصلا استاندارد نیست