رانندگان ؛ اولین متضررین قوانین جدید اسنپ

اسنپ به جای ایجاد راهکارهای هوشمندانه و تشویقی برای ترغیب راننده به قبول درخواست، به راهکارهای تنبیهی برای رانندگان روی آورده و عملا بعضی رانندگان همکار خود را تهدید می‌کند. اقتصادسنج| موضوع انحصارطلبی و اتخاذ رویه های ضد رقابتی، در سالیان اخیر بارها از سوی شرکت‌های مختلف بویژه استارتاپ‌ها مطرح شده و علاوه بر بروز […]

رانندگان؛ اولین متضرر قوانین جدید اسنپ

اسنپ به جای ایجاد راهکارهای هوشمندانه و تشویقی برای ترغیب راننده به قبول درخواست، به راهکارهای تنبیهی برای رانندگان روی آورده و عملا بعضی رانندگان همکار خود را تهدید می‌کند.

اقتصادسنج| موضوع انحصارطلبی و اتخاذ رویه های ضد رقابتی، در سالیان اخیر بارها از سوی شرکت‌های مختلف بویژه استارتاپ‌ها مطرح شده و علاوه بر بروز بحث و جدل های فراوان در شبکه های اجتماعی، موجب شده تا مراجع ذی‌صلاح نیز به آن‌ها رسیدگی کنند.

از جمله داغ ترین و بیشترین مصادیقی که در مورد فضای کسب‌وکار در رسانه ها مطرح شده، رویه هایی است که یکی از شرکتهای مشهور اینترنتی در حوزه تاکسی های اینترنتی و غذا از آن بهره می برد. این ماجرا از زمانی بین کاربران و رسانه ها داغ شد که اسنپ با وضع یک ممنوعیت و محدودیت عجیب، رانندگانش را مجبور می کرد نرم افزار شرکت رقیب را از تلفن همراه خود حذف کنند.

این موضوع به اعتقاد برخی حقوقدانان، کاملا مغایر با قسمت الف ماده ۴۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بود و یک اقدام ضد رقابتی محسوب می شد و به علت همین اعتراضات و جو منفی که علیه شرکت به وجود آمد، این دستور و دخالت نرم افزاری اسنپ در تلفن همراه رانندگان لغو شد.

با انتخاب یک قله کوه به ساده بودن یا سیاستمدار بودن شخصیت خود پی ببرید

چند سال بعد، این موضوع با یک شکایت و اطلاعیه عجیب، بار دیگر در فضای رسانه ها مطرح شد و این بار به موضوع خرید بیش از ۱۰۰۰ سیم کارت توسط اسنپ و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان مسافر جعلی در پلتفرم رقیب یعنی «تپسی» و دسترسی به اطلاعات تماس هزاران راننده شرکت مزبور اختصاص داشت.

بعدا مشخص شد شورای رقابت، شرکت اسنپ را به جرم ارائه رویکرد ضدرقابتی محکوم و به استرداد اضافه درآمد اسنپ از سوی مراجع قضایی ذی‌صلاح رای مثبت داده است.

بازگشت انحصار با ترفندی جدید
اما بررسی های جدید حاکی از آن است که فشار و اجبار رانندگان تاکسی های اینترنتی برای حذف و عدم همکاری با رقیب، با سبک و سیاقی دیگر بازگشته و گویا این بار جریمه همکاری با شرکتی غیر از اسنپ، منع دریافت تقاضای سفر از سوی شرکت است.

این موضوع که صریحا در بخش مقررات مربوط به رانندگان، در وب سایت اسنپ درج شده، نشان می دهد در صورت روشن بودن اپلیکیشن راننده اسنپ و عدم قبول درخواست‌های سفر از سوی وی، پیشنهاد سفر بطور قابل توجهی کاهش پیدا می ‌کند و حتی ممکن است راننده تا مدتی درخواست سفر جدید دریافت نکند.

افزایش بی سر و صدای محدودیت رانندگان اسنپ

این روند موجب خواهد شد رانندگان تنها در صورتی امکان همکاری با سایر رقبا همچون تپسی، ماکسیم، هیترو و مانند آنرا داشته باشند که دسترسی اسنپ خود را قطع کنند چرا که بین رانندگان گفته شده در صورت روشن بودن نرم افزار و مشاهده پیشنهاد شرکت های دیگر، نرم افزار اسنپ به گونه ای برنامه ریزی شده که تعداد درخواست های راننده را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

این تمامیت‌خواهی و استاندارد دوگانه در برخورد با همکاران خود موجب می شود حق انتخاب راننده کاملا محدود شده و هم اکنون نیز سبب نارضایتی و تضییع حقوق رانندگان شده است.

رانندگان؛ اولین متضرر قوانین جدید اسنپ

رانندگان؛ اولین متضرر قوانین جدید اسنپ
همانطور که اشاره شد، این مقررات و سخت گیری، علاوه بر محدود کردن فعالیت سایر شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل اینترنتی مسافر، به ضرر رانندگان نیز خواهد بود چراکه اولا حق انتخاب آن‌ها برای فعالیت بین چند اپلیکیشن را سلب می کند و ثانیا، حق انتخاب راننده را برای تنظیم سفرها بر اساس درآمد و به صرفه بودن را محدود می سازد.

چراکه با اجرای این طرح، عملا راننده امکان انتخاب بین اپلیکیشن اسنپ و دیگر اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی را ندارد و مجبور است با باز کردن اپلیکیشن اسنپ به سرعت سفرها را قبول کند و در صورتی که بخواهد بین درخواست های ارسالی از چند اپلیکیشن تصمیم بگیرد، به علت انتخاب نکردن بخشی از درخواست های اسنپ، درخواست کمتری دریافت خواهد کرد.

شرط پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن در صندوق کارآفرینی امید

از سویی دیگر در صورتی که درخواست های اسنپ را مطابق طرح محدودسازی قبول کند عملا کنترلی در به صرفه بودن سفرها و منصفانه بودن درآمد خود ندارد.

در شرایط اقتصادی فعلی، هزینه‌های گزاف تعمیرات و استهلاک خودرو و ترافیک شهرهای بزرگ، رانندگان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند و در چنین شرایطی، رانندگان تاکسی اینترنتی تلاش می‌کنند با استفاده از مزایای این سرویس مانند انعطاف زمان کاری، داشتن حق انتخاب در مسیرهای انتخابی بتوانند بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کنند.

با این حال اسنپ به جای ایجاد راهکارهای هوشمندانه و تشویقی برای ترغیب راننده به قبول درخواست، به راهکارهای تنبیهی برای رانندگان روی آورده و عملا بعضی رانندگان همکار خود را تهدید می‌کند که اگر از حق انتخاب خود برای قبول یا رد درخواست سفر استفاده کنید، درخواست کمتری دریافت می کنید. این اقدام عملا به معنی کاهش درآمد راننده و متضرر شدن اوست.

به نظر می رسد بر خلاف استدلال های قبلی، این طرح نیز یک رفتار انحصارگرایانه است که می‌تواند با ورود نهادهای مسئول، جلوی ادامه آن گرفته شود در غیر اینصورت، اتفاقی که در حوزه های مشابه مانند غذا نیز رخ داده و منجر به عقد قراردادهای یکطرفه و سختگیرانه با یک شرکت خاص شده، در حوزه حمل و نقل نیز رخ خواهد داد.

شما هم اگر در این مورد نظری دارید برای ما بنویسید

گل مرجان مینیاتوری ۱ گزینه زیبا برای آپارتمان شما با نگهداری آسان

مطالب مرتبط

راننده و مسافر اسنپ بدانند: جبران خسارت راننده پس از رسیدن به مبدأ در سفرهای لغوشده از سوی مسافر

صفر تا صد تایید صلاحیت و نظارت بر عملکرد رانندگان اسنپ/ راننده فعال در چه صورت غیرفعال می‌شود؟

اعتراض مدیر عامل اسنپ به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده:حقوق مسافران را تضییع می‌کند

نظرات

  • پویا

    تاریخ : ۲ - مهر - ۱۴۰۲

    تقریبا می تونم بگم اگر کرایه ها ۲برابر بشه و اسنپ هیچ کمسیونی نگیره، شاید یه راننده اسنپ بعد از کم کردن مخارج ماشینش میتونه یه حداقل حقوقی داشته باشه
    به شرط اینکه هیچ حادثه ای رخ نده
    اسنپ باید تو محاسبه قیمتها در ساعت بغیر از ۵،۶ عصر تا ۸،۹ شب یه فکر جدی کنه


  • زیبا

    تاریخ : ۲۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    اصلا با ماشین های اسنپ حال نمیکنم. کثیف ، درب و داغان با راننده هایی که خیال میکنن خلبان اف ۱۶ هستند…


  • علیک

    تاریخ : ۱۷ - شهریور - ۱۴۰۲

    خواستم از اسنپ و تپسی تشکر کنم که با این کرایه های مفتی که زد باعث شد تا دیگر با ماشین کار نکنم الان هم جایی با حقوق ۱۸ ملیون کار میکنم و خیلی راضی هستم نه نگران خرج ماشینم و نه حرص میخورم سپاس گذارم از شما تاکسی های اینترنتی مفت


  • مهرداد

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    اسنپ تا یکماه پیش بهتر بود اما الان تپسی بهتر هستش


  • بابای اسنپ

    تاریخ : ۱۱ - شهریور - ۱۴۰۲

    نصف شب ساعت ۱۲ و‌ خورده ای کرایه میزنه ۹ تومن هه برو عمو


  • علی ملو

    تاریخ : ۱۱ - شهریور - ۱۴۰۲

    من واقعا از اسنپ تشکر میکنم…من تو اسنپ خیر زیادی دیدم…


  • مهشید دختر عاشق شیرازی

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    لطفا چرت نگید..اسنپ برای من یه شوهر خوب و مهربان که مسافرم بود آورد… برای همین من و شوهرم عاشق اسنپ هستیم. اون اسنپ میگیره و منم میشم راننده اسنپش…عاشقانه است …چشم حسودا کور مخصوصا مهوش


  • علی باقری راننده اسنپ

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام خدمت شما ببینید اسنپ عملا رانندها رو به تمسخر گرفته چنتا از اتفاقاتی که پیش اومده رو میخوام بگم
    اول اینکه اگه راننده سفر رو لغو کنه امتیاز و مبلغ از حسابش کم میشه اما مسافر هرجور انجام بده حتی وقتی راننده رسیده و چند دقیقه منتظر باشه یا به خرف مسافر صبر کرده و بعد لغو سفر شده هیچ تنبیهی برای مسافر در نظر نمیگیره و حتی باز هم از راننده امتیاز کم میشود
    دوم طرح هایی که میزاره عینا ببخشید رک میگم …. فرض کردن راننده هستش چرا که مثال طرح فروش اقساطی موبایل برای راننده اسنپ گذاشته اما فقط گوشی های هواوی که اسنپ نصب نمیشود و گوگل پلی برای اجرای نقشه ندارد و شرایط داشتن چک صیاد به اسم راننده و حداقل ۶ برگه چک برا یک گوشی که نمیشود با ان اسنپ کار کرد
    سوم قیمت سفر ها طوری تنظیم میکند که اصلا به نفع راننده نیست و حتی متضرر میشد راننده مثال مسیر ابتدای قزوین تا مهرگان حدودا ۲۰ کیلومتر قیمت ۵۵ اما مسیر برگشت از مهرگان تا مینودر قزوین که حدودا ۳۵ کیلومتر هست قیمت باز هم ۵۵ چرا که راننده باید به شهر خود باز گردد
    این روش نوعی الگوریتم داره که چون راننده باید به سمت منزل خود بره قیمت پایین تر به مسافر از سوی اسنپ پیشنهاد میشه اما مسافت و شرایط دیگر در نظر گرفته نمیشه


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    مردم ما دنبال چیز ارزون میگردن که اسنپ براشون فراهم کرده و درصدش رپ از راننده همون اولش کم میکنه و هیچ وقت حق رو به راننده نمیده،خیلی وقته نمیرم چون با کرایه زمان شاه و استهلاک و بنزین ازاد حتی خرج ماشینم در نمیاد،نمیتونم راننده های الان اسنپ درک کنم،بای اسنپ یا بقول مسافرها ……..


  • علی

    تاریخ : ۱۰ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام
    تنها راه تشکیل انجمن راننده گان تاکسی های اینترنتی هست که هر زمانی احساس شد داره در حق این قشر زحمت کش داره اجحاف میشه با اتحاد تصمیم اساسی بگیرن و زیر بار زور نروند


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    منم راننده اسنپم خداییش یه مسیر که تاکسی داخل شهر حداعقل ۲۰ تومن میگره.رو ۱۲تومن میزنه بعد ۳تومنم کمیسیون برمیداره حالا شما بگین ارزش داره این سفرو قبول کنی یا از گلبهار تا اول مشهد رو اگ مسافر کنار خیابون بزنی ۴تا بزنی و نفری ۲۵ کرایشه تو ۲۰ هم بگیری میشه ۸۰ تومن اول شهرم پیاده میکنی اسنپ میزنه ۶۵ تومن بعد ۱۵تومن بیشتر خودش کمیسیون برمیداره بعد باید بری داخل شهر تو ترافیک طرفو پیاده کنی تا کمرم خم بشی که طرف نمره منفی نده بهت بنزین به این گرونی استحلاک بالا لاستیک جفتی ۳وخورده ای لنت ترمز ۳۵۰ کمک ماشین جفتی ۱۲۵۰ بوده شده دونه ای ۱۱۰۰ با این جاده های خراب و خیابونای خراب بعد ارزش داره بخای هرچی میفرسته رو قبول کنی من که میشنم هرکدوم به صرفه بود میرم یا میزارم طرف افزایش بده کرایه رو بعد برم الانم تعدادسفرامو ۱۰۰تا کرده اسنپ تو یه هلته تپسی هم ثبت نام کردم فعال نشده ولی فعالم بشه مسافر نداره چون تو شهر ما همه اسنپ دارن


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    باید همه کنار بزارن


  • علیزاده

    تاریخ : ۹ - شهریور - ۱۴۰۲

    من به صراحت میگم هر کی دلش درد میکنه واسه بیکاری بفرما …انتقاد از اسنپ ممنوع…


  • علی

    تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    خیلی وقته قانون جنگله تعجبی نداره


  • خودم

    تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    نگار‌یادش‌رفته‌روزای‌او‌التماس‌‌راننده‌میکرد‌‌موس‌موس‌میکرد‌‌برای‌ثبت‌نام‌راننده‌‌‌حالا‌‌روزی‌‌یه‌جورادا‌داره‌برای‌راننده‌‌بااین‌مسافرای‌‌درپیتش‌‌‌‌تاراننده‌‌نباشه‌که‌‌‌‌پول‌مفت‌گیرش‌نمیاد‌‌چه‌مرگشه‌‌‌‌‌‌بااین‌‌‌اوضاع‌‌بخواد‌ادامه‌بده‌‌باید‌گورشو‌گم‌کنه‌‌


  • jam

    تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    نه فقط اسنب که در همه مشاغل همین آش و همین کاسه .ولی تمام حرفهای رانندگان اسنب حقیقت داره .شرکت نه فقط کمسیون بلکه به هر طریقی بتونه کرایه رانندگان را .حتی میاد خودشان امتیاز به راننده کم می‌کنند ومیگن ما دخالت نداریم . بجای مسافرانی که اهل امتیاز دادن نیستن .وباز هیچ گونه امتیازی و کمک مالی به رانندگان ندارد مثلاً میگه برید فلان تنظیم موتوری .مجانی هست بعد که میری میگن آقا …ووووووووو


  • رضا

    تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام. راننده اسنپ محترم. شش ماه بیکار شدم رفتم اسنپ. از خودم شروع کردم. حتی یک سفر با قیمت بی ارزش را قبول نمیکنم. فقط در محل خودم کار میکنم به مسیر بی ارزش نمیروم.قبل از مبدأ با مسافر تماس میگیرم. مسافر اگر بار داشته باشد و یا ۳ نفر بیشتر باشند موأدبانه تقاضای لغو سفر را از مسافر میکنم .به مسافر احترام میزارم .محدودیت سفر اصلا برام مهم نیست چون بیشتر ضرر اسنپ و مسافر منتظر است..مسافران از خود ما هستند اکثریت هم مانند ما با شخصیت هستند..روزی ۵۰۰ کار میکنم راضی نیستم ولی شغل و شخصیت خودم رو به رخ مسافر میکشم طوری که مسافر در مقابلم احساس ضعف میکنه.(باور کن شخصیت تو بالاتر از مسافر است )انشالله مثل من فکر شغل بهتری باش


  • مهدی

    تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    اگر واقعا راننده ها با هم یک صدا باشن، زرنگ بازی درنیارن میتونن به خواسته خودشون برسن شرایط واسه همه سخت و دشوار شده فقط با … میتونین جلوی ضرر بیشتر رو بگیرید،مگه قبلا اینترنت مسافر جابجا میکرد؟!


  • امیر

    تاریخ : ۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    باسلام ازتابستان کولر برای مسافر محترم استفاده میکنم تا کمیسیون ازطرف اسنپ که خودش پیام میده نصف بشه تاحالا کمیسیون نصف نشده باابنکه توی امتیاز دهی جز پرتکرار ترین انتخاب گزینه های مسافر ین بوده روشن بودن کولر جالب ابنکه مدال استفاده ازکولر هم بهم دادند اما باز کمبسیون نصف نشده مسافرین محترم قضاوت باشما است ابن اسنپ که راننده ها گلایه دارند