یکشنبه ۸ مرداد، گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. در این گزارش جامع عملکرد تمام شرکتهای زیرمجموعهی گروه اسنپ شامل اسنپخودرو، اسنپباکس، اسنپفود، سوپرمارکت اسنپ، اسنپپی، اسنپتریپ و اسنپدکتر در سال گذشته ارائه شده است.
در بخش سخنی با خوانندگان دربارهی گزارش عملکرد ۱۴۰۱ گروه اسنپ آمده است: «این گزارش روایت یک سال تلاش برای پاسخگویی به تقاضای کاربران و انعکاسی از تعهد ما به شفافیت در انتشار دادهها در اکوسیستم استارتاپی ایران است. به این امید که تکمیلکنندهی بخشی از تصویر پازل اکوسیستم فناوری ایران باشد و مبنای تحلیلهای خُرد و کلان کارشناسان این حوزه قرار بگیرد؛ پازلی از جایگاه اسنپ در اقتصاد دیجیتال و بازارهای مختلف تا الگوی مصرف بیش از ۶۰ میلیون کاربر سوپراپ در ۲۷۸ شهر بزرگ و کوچک.»
گزارش سال ۱۴۰۱ گروه اسنپ با بخش منابع انسانی شروع میشود. خانوادهی اسنپ در پاییز ۱۴۰۱، رضا فیضآزاد، یکی از همکاران مجموعه، را در حادثهای به غایت تلخ از دست داد. هرچند این شرکت سال دشواری را در حوزهی منابع انسانی پشت سر گذاشت، اما سعی کرد با انجام اقداماتی نام و یاد همکار از دست رفته را زنده نگه دارد.
اسنپ متعهد شد که خانوادهی رضا فیضآزاد را تا همیشه از اعضای خانوادهی خود بداند و از آنها حمایت مادی و معنوی کند. همچنین برای روشنماندن نام و یاد رضا که از عاشقان کتاب و کتابخوانی بود، با کمک اسنپیها، کتابهای مورد علاقهی او به صورت کتاب صوتی درآمد و به دست همکارانش رسید. به نام و به یاد این همکار که عاشق آموزش و کودکان بود؛ اسنپ در حال ساخت مدرسهای در شهر خوی است. همچنین در این مسیر، محل ساختمان مرکزی اسنپ تغییر کرد و بیشینه کردن ملاحظات و اقدامات ایمنی و ایجاد واحد HSE در اولویت کار منابع انسانی قرار گرفت.
در این سال سخت تعداد کل کارمندان شرکتهای زیرمجموعهی گروه اسنپ به ۶ هزار و ۵۶۱ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱۴درصد رشد کرده است.
اسنپ محصولی برای تمام نیازها
ایاد القصار، همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، دربارهی محصولی که این سالها توسعه دادهاند، میگوید:
«امــروز گروه اســنپ، بزرگترین ســوپراپ خاورمیانه اســت و خانوادهی ۶ هزار و ۵۶۱ نفری گروه اسنپ دست به دست هم دادند و با همراهی میلیونها راننده، موتورسوار، پزشک، هتلدار، فروشنده، صاحب رستوران، سوپرمارکت و داروخانه تلاش کردند تا در هر شرایطی بهترین خدمات آنلاین ممکن را به مردم ایران ارائه دهند. سوپراپ اسنپ پس از گذشت چهار سال، به یک اکوسیستم کوچکتر در دل اکوسیستم فناوری ایران تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۱، سوپراپ اسنپ ۶۲ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۷۱ کاربر داشته که ۱۹.۶درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است. این کاربران ۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۸۳ مرتبه سوپراپلیکیشن اسنپ را در سال گذشته باز کردهاند.»
همانطور که میتوان حدس زد اسنپ خودرو، غذا، سوپرمارکت و پزشک و مشاور پرکاربردترین سرویسها در سوپراپ بودند.
اسنپخودرو با بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار
محمود فوز، دیگر همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، با تاکید بر اینکه سرویس تاکسی اسنپ به بخش جداییناپذیر سیستم حملونقل در ایران تبدیل شده، میگوید:
«اسنپ پس از ۹ سال فعالیت، به پشتوانهی اعتماد و همراهی کاربرانش در ۲۷۸ شهر فعال است و همچنان بیش از ۹۰درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد. اسنپ در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، رکورد روزانهی ۴ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۱۲ سفر و رکورد ماهانهی ۱۰۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۳۸ سفر را در بهمن ماه ثبت کرد. همچنین در مجموع یک میلیارد و ۹۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۵۰ سفر اسنپی در ۱۴۰۱ انجام شد.»
در سال ۱۴۰۱، اسنپ بیش از ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار کاربر راننده داشت که ۹۷ درصد آنها مرد و ۳ درصد زن بودند.
همچنین از ابتدای فعالیت اسنپ تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از سه میلیارد و ۵۴۴ سفر در اسنپ انجام شده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، با اشاره به لزوم شفافیت در ارائه داده میگوید:
«ما از ابتدای فعالیت اسنپ، متفاوت از دیگر بازیگران این حوزه، تعداد سفرهای روزانه خود را شفاف ارائه کردهایم. با در اختیار داشتن تعداد سفرها و میانگین قیمت در تاکسیهای اینترنتی -که تقریبا یکسان است- میتوان به سهم بازار بازیگران این حوزه رسید. هرچند به دلیل غیر بورسی بودن اسنپ، اطلاعات مالی خود را بهصورت عمومی اعلام نکردهایم، ولی همانطور که اشاره شد با در اختیار داشتن تعداد سفر و میانگین قیمت به درآمد شرکتها نیز میتوان رسید. از سوی دیگر میزان پیمایش کاربران راننده برای دریافت یارانه سوختی آنها در اختیار وزارت نفت قرار میگیرد و این اطلاعات میتواند به عنوان مرجعی در این زمینه مورد استناد قرار بگیرد. همچنین اسنپ جزئیات بیشتری از درآمد خود را در اختیار سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ارگانهای زیرمجموعه وزارت صمت قرار داده است.»
مدیرعامل اسنپ همچنین دربارهی اطلاعات مالی این شرکت میگوید:
«اطلاعات مالی هر بازیگر مبنای مهمی برای محاسبهی سهم از ارزش بازار (Market Value) است و دادههای غیرمالی بهویژه تعداد سفر مبنای محاسبهی سهم بازار (Market Share) را مشخص میکند. در واقع اطلاعات مالی تکمیلکننده اطلاعات غیرمالی برای محاسبهی سهم بازار است.»
امنیت و سرعت در جابهجایی بار
در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۶ میلیون سفر در ناوگان اسنپباکس انجام شد که شامل ارسال بیش از ۵۵ میلیون بسته در کشور است. رشد رکورد سالانهی سفرهای سرویس باکس نسبت به سال قبل ۲۶درصد بود و رکورد روزانهی سفر در اسنپباکس در ۲۱ اسفند با ۳۳۳ هزار سفر در یک روز شکسته شد.
تجربهی آسان سفارش غذا
اسنپفود با ۵ میلیون کاربر در سال گذشته، سرویسهای لبنیات، پتشاپ، عطاری، داروخانه و گل را به خدمات خود اضافه کرد. محبوبترین سرویس اسنپفود نانوایی با ۴.۴ امتیاز بود و در مجموع ناوگان اسنپفود ۶۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۹۰ کیلومتر را در سال گذشته برای رساندن خدمات به کاربران خود طی کرد.
سبد خرید فوری و ارزان در سوپرمارکت
سال ۱۴۰۱، برای سوپرمارکت اسنپ با دو بخش «تحویل فوری» برای خرید از سوپرمارکتهای محلی و زنجیرهای و همچنین «تخفیف بیشتر» برای خرید از فروشگاههای هایپر، پر از رشد و پیشرفت بود. سال گذشته، ۱۵۱ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۸۸۴ کالا در سوپرمارکت اسنپ فروخته شد. علاوه بر این، تامینکنندگان سوپرمارکت ۴۲ درصد و کاربران این سرویس ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشتند.
الان بخر، بعدا پرداخت کن
سرویس اعتباری اسنپپی در حال حاضر به دو شکل در اختیار کاربران قرار میگیرد: سرویس اعتبار ماهانه و سرویس اعتبار اقساطی. با استفاده از اعتبار ماهانه کاربران میتوانند از محصولات و خدمات مختلف گروه اسنپ از جمله درخواست خودرو، سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی و … استفاده کنند و هزینهی آن را آخر ماه بپردازند. سرویس اعتباری اسنپپی تاکنون در اختیار بیش از ۱۲میلیون کاربر قرار گرفته است و این کاربران میتوانند تا سقف ۱۵میلیون تومان اعتبار دریافت کنند.
انتخاب اول سفر از مبدا تا مقصد
سرویس سفر گروه اسنپ با نام تجاری اسنپتریپ سال درخشانی را پشت سر گذاشت و توانست، با یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر، ۴۷درصد رشد کند. پرفروشترین فصل سال ۱۴۰۱ برای اسنپتریپ پاییز بود و این سرویس رکوردهای مهمی از جمله ۱۵۶درصد رشد در فروش بلیت پرواز خارجی، ۸۸درصد رشد در فروش بلیت اتوبوس، ۱۵۵درصد رشد در فروش بلیت قطار و ۹۹درصد رشد در فروش هتل خارجی را ثبت کرد.
یک بیمارستان آنلاین
اسنپدکتر پس از سه سال فعالیت، با بیش از ۱۰میلیون کاربر فعال در سال گذشته با اقدامات زیرساختی و عملیاتی تلاش کرد کیفیت خدمترسانی خود را بهبود بخشد. کاربران با استفاده از سرویس داروخانه تا پیش از این میتوانستند نسخههای فیزیکی و الکترونیکی خود را با تائید مسئول فنی داروخانه بهصورت آنلاین تهیه کنند و حالا با اضافه شدن سرویس «فروشگاه» به سرویس داروخانه، خرید محصولات آرایشی و بهداشتی سادهتر شده است.
گامی برای زندگی بهتر
گروه اسنپ در سال گذشته در مسیری که پیشتر برای مسئولیت اجتماعی خود تعریف کرده بود، به حرکت خود ادامه داد. اسنپ در سه بخش اصلیِ نیکوکاری اسنپکلاب، معافیت از کمیسیون کاربران رانندهی دارای شرایط خاص و تخفیف برای خیریهها و مناسبتهای ویژه تلاش کرد حضور موثر و مسئولانهای در جامعه داشته باشد و با همراهی کاربرانش گامی در مسیر زندگی بهتر بردارد. در سال ۱۴۰۱، کاربران ۹۵۸ هزار و ۴۲۱ مرتبه در ۹ طرح نیکوکاری اسنپکلاب شرکت کردند و در مجموع اسنپ ۳ میلیارد و ۸۳۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان به خیریهها پرداخت کرده است.
یکی از بزرگترین طرحهای مسئولیت اجتماعی اسنپ که از ابتدای راهاندازی اسنپ اجرا شده، معافیت از کمیسیون کاربران راننده با شرایط خاص بوده است. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۸ هزار کاربر راننده از کمیسیون معاف شدند. این کاربران بیش از ۱۷ میلیون سفر انجام دادند و ارزش معافیت از کمیسیون آنها ۶۲ میلیارد تومان بوده است.
اسنپ در ادامهی مسئولیت اجتماعی خود تخفیفهای ویژهی دیگری نیز در نظر گرفت؛ از جمله اختصاص کد تخفیف ۲۰درصدی ویژهی موسسات خیریه، کد تخفیف ۲۰درصدی برای تسهیل رفتوآمد به مراکز اهدای خون در روز جهانی اهدای خون، دو برابر شدن میزان پرداخت طرحهای نیکوکاری به مناسبت بزرگداشت روز خیریه، همکاری با اکوسیستم فناوری برای همراهی با زلزلهزدگان خوی، مشارکت در طرح «توسعهی گروههای خودیار زنان در چابهار و دشتیاری».
اسنپ در مسیر مسئولیت اجتماعیاش از ظرفیتهای اپلیکیشن خود نیز بهره میبرد. در سال گذشته، با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه، اسنپ برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر شد. به این ترتیب، امکاناتی به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد که دسترسی کاربران مسافر و رانندهی دارای معلولیت را تسهیل و فرصت حضور بیشتر در جامعه را برای آنها فراهم میکند.
مطالب خواندنی عالی برای شما
سعید
تاریخ : ۱۹ - شهریور - ۱۴۰۲
اصلا قرار نبود این آپ کمسیون بگیره یادمه زمانی که اول اومد من آژانس کار میکردم کرایش نصف اژانس بود اما کمیسیون صفر چی ازین بهتر راننده اقا بالاسر نداست برا خودش کار میکرد تو برگشت راحت مسافر میزد بعد که آژانس ها ورشکست شدن و دوه دونه جمع شدن ده درصد مدتی بعد پانزه درصد و حالا بیست درصد کمیسیون
آژانس جایی برای استراحت میداد کولر بخاری گاز برای گرم کردن غذا دستسویی که بیست درصد کمیسیون میگرفت
اسنپ چی میده؟
حتی گوشی و پول اینترنت هماز خودمونه
ناشکری نمیکنم بازم از بیکاری بهتره اما دوستمون راست گفت با این کرایه ها کولر برا مسافر اسنپ حرامه
مگه کدومتاکسی دولتی سمند زرد رنگی دیدی کولر بزنه
دو برلبر اسنپ هم کرایشونه اگه همه راننده ها متحد بشن برای اول مهر میتونیم کرایه هاو رو افزایش بدیم
دوستان این یه شرکت خصوصیه پشتوانه نفت نداره که فقط کفیه یه هفته هیچ راننده ای برنامشو روشن نکنه ببین چجوری میفتن به دست و پامون تا ورشکست نشن یا کرایرو بالا میبرن یا مثل سال اولش کمیسیون صفر درصد
آبی
تاریخ : ۱۹ - شهریور - ۱۴۰۲
شیوا.مهشید.اون که مگیه از گشنگی میگیرید.اون که میگه درو بازکنید. شماها .. هستین. اگه
ارش
تاریخ : ۱۹ - شهریور - ۱۴۰۲
هرکی برا مسافر کولر بگیره… مسافر ارزش رفتار خوبم نداره چه برسه کولر یا بخاری
مسعود
تاریخ : ۱۹ - شهریور - ۱۴۰۲
آقا کار نکنید برید تاکسی تلفنی کلی درآمد میزنید همین تایمی که صرف تاکسی آنلاین میکنید صرف تاکسی تلفنی کنید بعد داخل منطقتون مشتری ثابت میگیرید طرف هر وقت بخواد بره بیرون با شما تماس میگیره نه با تاکسی تلفنی بستگی به اخلاق و رفتارتون داره
بعدشم کرایه شهر به شهر دوبله سودشم دوبل مثلا یه مسافت ۳۰ کیلومتری و اسنپ نرخ میده ۵۰ تومن شما میگیی ۱۲۰ اون
راننده اسنپ
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
سلام اسنپ بدرد هیچی نمیخوره با این کرایه های که تعیین میکنه من که دست کشیدم از اسنپ
ایرج
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
اسنپ همه چیز رو از راننده مایه میزارن از تخفیف به مسافر و ۲۰ درصد سود خودشونو . ۷ ماههه ی لیتر بنزین هم ندادن و دایم هم کرایه رو کاهش میدن و راننده رو جریمه میکنن
کاربر
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
اسنپ خیلی .. هستش اونایی هم که ازش تعریف میکنن همه دستمال به دست هستن بدبختها
محمد
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
اسنپ فقط واسی خودت خوب و پرسود
علی
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
سالهاست راننده ی اسنپ
دریغ از یک بیمه تامین اجتماعی
دریغ از یک عیدی
دریغ از یک وام
دریغ از یک هدیه
دریغ از یک قطعه رایگان برای ماشین
دریغ از یک لباسی کفشی چیزی
دریغ از کرایه های منصفانه
دریغ از یک پشتوانه ی مالی
هیچی
با ماشین مدل بالا اومدم اسنپ ، فقط برای من مونده یک ماشین لگن
با جوانی و قامت رشید اومدم اسنپ ، فقط برای من مونده یک کمر تا شده ، یک زانوی آرتروزی ، یک سر و گردن موبایلی ( خمیده به پایین ) ، با شانه های خموده که به مرور فکر کنم گوزی بشیم .
خداییش از این ۴ میلیون راننده ای که هست ، چند نفر میتونن ادعا کنن که با جمع کردن درآمد اسنپ تونستن ماشین شون رو که در اسنپ مستهلک کردن ، عوض کنن و یک ماشین نو بودن؟
به جرآت میگم هیچ راننده ای.
چون درآمد کرایه ها نسبت به تورم آنقدر پایین هست فقط در حد هزینه های زندگی و هزینه های تعمیر خودرو را بتوان تامین کرد.
رانندگی برای اسنپ ، یعنی از جون خود مایه گذاشتن و از خودرو کندن و خوردن .
والسلام
حسن
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
همهچیزشرکتاسنپ میگهدرموردرانندگانخودماچیهمیدیمهمش..منکاربرتربتجامیهستمیعنیرانندههیچچیزیواصهماتاحالانهدادههست
یه راتنده
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
اگر راست میگویید به کی وام دادید الان ماشینم روغن سوزی داره دو ماهی ندارم ۲۰ میلیون خرح دادی
اشنا
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
رانندگان محترم پرداختی بابت کرایه ها را حتما از روی فرصت چک کنید،چون تازگی ها توی حساب ها دست میبره، من چند مورد را بررسی کردم ،متوجه شدم که بعضی از پرداختی ها راا اصلا انجام نداده ،هر چی هم تیکت گذاشتم به نوعی می پیچونند،چاره ای جز رسانه ای کردن موضوع ندارم.
اینجا از مدیر عامل اسنپ میخواهم شخصا رسیدگی کند و پاسخگو باشد،متاسفانه راه بررسی حضوری را هم بسته آمد و با تیکت مارا سر کار میگذارند.موشهای را قوه قضاییه شناسایی کند.
جلال الدین
تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲
بنده نه مسافرم نه راننده.گچ کارم بدون استهلاک.لطفا وقت و اینترنت را بابت گلایه از اسنپ هدر ندین چون نه کرایه میبرن بالا ونه کمیسیون کم میکنن ونه خدمات.موفق باشید(فقط رانندهها)